החברים של ג'ורג'

דמעות התנין של תומכי יצהר

אורי אליצור, הכותב בשכר של נתניהו, מסרב לגנות את יצהר. הוא רק שוכח להזכיר לנו את עברו – ואת עמדת מזכירות יצהר

לימין היהודי יש שיטה. פעם בכמה שנים, הוא עושה מעשה שמעלה עליו את חמת הציבור. זה יכול להיות רצח ראש ממשלה, זה יכול להיות נסיון מרד, זה יכול להיות סתם תקיפה של חיילים. עיתונאים שנמנעים מלדווח על ההתפרעות הרגילה של אנשי המופת מהגבעות – זו שמסתיימת בפלסטינים פצועים על בסיס יומי כמעט, כמו גם בהצתה סדירה למדי של רכוש – קורעים אז את בגדיהם ומקוננים: מה זאת היה לנו. מי יכול היה לדעת. רעם ביום בהיר.

המגזר מובא במבוכה. בהתחלה יש כמה גמגומים. אחר כך יש נסיון מהיר למצוא שעיר לעזאזל כדי להשליך להמון הזועם, תוך מלמול המנטרה על “עשבים שוטים,” “קומץ שאי אפשר להשליך ממנו על כל השאר”, תוך התעלמות בוטה מכך שעד לפני חמש דקות, עד שגרמו מבוכת יח”צ, העשבים השוטים היו מיטב הנוער וה”קומץ” המפורסם נהנה מגיבוי רבני וציבורי רחב.

ואז מגיע השלב השלישי: זה שבו מואשמת התקשורת, והשמאל הישראלי, בכך שהם רוקדים על הדם, ובמקביל נסיון לגמד את האירוע. אחרי רצח רבין זה קרה תוך שלושה ימים. מועצת יש”ע הגדילה לעשות וגינתה את רבין כבר בהודעת הגינוי של רציחתו. חגי סגל, טרוריסט מדופלם, כתב למחרת הרצח טור שכותרתו היתה “מה עשית, משוגע.” כאילו לא היתה הסתה. כאילו לא הוציאו הרבנים את תלמידי הישיבות לגעות “בדם ואש/את רבין נגרש” בכיכרות וברחובות, כאילו יגאל עמיר לא היה השפיץ שבשפיץ של הציונות הדתית, כאילו הוא לא יצא למשימת הרצח שלו אחרי שקיבל גיבוי רבני. אנחנו גם יודעים מי הרבנים: דב ליאור ונחום רבינוביץ’.

לעתים קרובות, השלב השלישי מסתייע, כמו בג’ודו, בכוחו של האויב. או, ליתר דיוק, בשימוש היתר שלו בכוח. במקרה של רבין, ההתנהלות של הממשלה כמו תרנגולת ערופה וההיסטריה שהובילה לכמה מעצרים – הרבה פחות ממה שחושבים, אגב – בגלל התבטאויות בזויות אך חוקיות לגמרי, הובילה לטענה שהציבור הדתי הפך לנרדף. במקרה של פינוי גוש קטיף, השימוש באיזה סרטון שנוי במחלוקת של אנשי הרבנות הצבאית היה אמור לעשות את זה, אבל לא כל כך הצליח מחוץ למגזר. ההשתוללות המשטרתית בעמונה סיפקה את החומר לקינה.

במקרה של יצהר, תגובת הנגד היא ההשתלטות של כוחותינו האמיצים על מבנה הישיבה (הריק) של ישיבת “עוד יוסף חי.” האנשים שלא העזו לעצור לפני שנתיים את דב ליאור כשהיה מבוקש לחקירה, העזו עכשיו, כשהם מגובים בגל ציבורי, להשתלט על הישיבה שממנה יצא הספר שעליו חתם ושבשלו אמור היה להיחקר.

ומיד לאחר מכן, התחילו זעקות השבר של הציונות הדתית: אוי-אוי-אוי מה עושים לנו. עכשיו, במובן בסיסי למדי, הם צודקים. אף אחד לא קשר, או על כל פנים לא הציג פומבית ראיות שקושרות, את ישיבת “עוד יוסף חי” לפוגרומים האחרונים של יצהר. אלא שזה כמובן קשקוש. האנשים שמקפידים על קוצו של יוד בזכויות הקניין של ישיבת “עוד יוסף חי” לא אמרו מילה כשהצבא הודיע שהוא מתכוון להפקיע 180 דונמים עבור עפרה, שהיא – נזכיר שוב – מאחז בלתי חוקי גדול מהמקובל.

אורי אליצור, אחד הכותבים הבכירים של המגזר, פרסם מאמר שבו הצהיר שהוא לא מתכוון לגנות את הפורעים של יצהר. וואלה.

השאלה היא מתי אי פעם גינה אליצור אלימות מתנחלים. הוא בכיר יחסית במגזר: בין השאר שימש מנכ”ל לשכת ראש הממשלה נתניהו (בכהונתו הראשונה.) בשנים האחרונות הוא שב לשמש ככותב נאומים עבור נתניהו.

אלא בשנת 2004, כשהתחילו הדיונים הראשונים על ההתנתקות, התראיין אליצור ל”בשבע,” שם אמר את הדברים הבאים: “כיוון שמדובר בפקודה בלתי חוקית, ומי שיבצע אותה הוא שיועמד לדין. לא בלתי הגיוני בעיני שהדברים יגיעו לכדי שפיכות דמים. כל אוכלוסיה בעולם תנהג כך בסיטואציה דומה, אם כי אינני סבור שזה יועיל למניעת הפינוי. בעיני, כל הפעלת כוח, מלבד נשק חם, היא לגיטימית במקרה כזה. בדיעבד, גם מי שיפצע את אלו שבאו לפנות אותו – אקבל בהבנה את התנהגותו.”

כלומר, אם מדינת ישראל מחליטה לפנות מבנים משטחים שבהם היא מחזיקה בתפיסה לוחמתית, מבחינת אליצור אין שום בעיה להתנגד באופן אלים לפינוי, כל זמן שההתנגדות עוצרת בנשק קר ומוגבלת לפציעה ולא להרג.

לאליצור היה עשור לחזור מהדברים האלה. עד כמה שידוע לי, הוא מעולם לא עשה זאת. צריך לזכור את הדברים האלה, בפעם הבאה שיאמרו לנו שמדובר בעשבים שוטים: הנה בשר מבשרו של ממסד המתנחלים, לא רק שלא מוכן לגנות את אלימותו של “הקומץ” – הוא נתפס ברגע נדיר שבו הוא מחלק לו הנחיות על גבולות האלימות המותרים.

בימים אלה, נהוג לטעון בקרב המגזר – על ידי אליצור ואחרים – שאי אפשר לשפוט את כל תושבי יצהר בגלל מעשיהם של אנשים בודדים. שוב, צריך להצביע על הצביעות של אנשים שאין להם שום בעיה עם דרישה להטלת עוצר או אף להחרבת כפרים, כל זמן שאלה פלסטיניים כמובן, בשל פעולה של בודדים מתוכם; אבל הפעם הצביעות היא לא לב הסיפור. הטענה הזו היא, בקצרה, קשקוש.

כפי שדיווח איתמר פליישמן, זמן קצר אחרי ההתקפה על כוחות צה”ל, נערך דיון בנושא במזכירות יצהר. על הפרק: הדרישה של חלק מחברי המזכירות להסגיר לרשויות את הפורעים. ההצעה נפלה.

שאר הדיווח של פליישמן עוסק בוויכוח הפנימי ביצהר, סביב השאלה האם מותר להפעיל אלימות רק נגד פלסטינים או גם נגד חמושי צה”ל. ההתנחלות, כך נטען, קרועה בין שני הצדדים. הידיעה הזו מחמיצה את הסיפור.

והסיפור הוא פשוט: יש מועצה מקומית, מזכירות יצהר, שמקבלת תקציבים מהשלטונות בישראל; שחוסה תחת ההגנה של צה”ל; ושבמקביל יודעת מי הם האנשים המבוקשים על ידי המשטרה בשל פגיעה בכוחות צה”ל, אבל מסרבת לעשות את חובתה האזרחית ולהסגיר אותם. לא קומץ, לא עשבים שוטים – הגוף הנבחר של יצהר הוא זה שפעל כך. על הסגרת פורעים שפוגעים בפלסטינים, כמובן, אפילו לא מדברים.

במדינה נורמלית, מזכירות יצהר היתה מוכרזת אחרי האירוע הזה כגוף ממריד, מתייחסים לתושבים כאל מורדים, ומקפידים על אכיפת חוק קשוחה מהרגיל במקום.

אל תדאגו, זה לא יקרה. הצבא צריך את המתנחלים יותר מדי. אם תיעלמנה ההתנחלויות, ייעלמו גם רוב המשימות שלו והציבור ייזכר שמדובר בעצם בגוף מנופח, בזבזני ורשלן. עוד כמה שבועות של קריצות לכל הכיוונים, והעסק ייגמר. הקצינים הבכירים, שיודעים שעתידם תלוי בלובי המתנחלים, לא ימהרו לשרוף את הגשרים.

ומועצת המורדים של יצהר תשאר במקומה, מקבלת חיפוי פובליציסטי ממסיתים ותיקים כמו אליצור.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים, התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

22 תגובות על ”דמעות התנין של תומכי יצהר“

  1. בטטה הגיב:

    זה די דומה להתנהלות סביב ביתר ירושלים.גם שם מדברים על קומץ כביכול,גם שם הבעלים החדשים הבהירו שכף רגלו של שחקן מוסלמי או ערבי לא תדרוך בבית וגן,גם שם כרגיל האשימו את התקשורת והשמאל,וגם שם לא ההתאחדות,השופטים,שרת הספורט לא עושים כלום.למה להם להסתבך.ההבדל הוא שבביתר מדובר בכדורגל וביצהר זה עתידה של המדינה.

    • דניאל הגיב:

      גם את הטבח בדיר יאסין נטו לתלות באצ"ל ובלח"י למרות שככל הנראה ההגנה היתה מעורבת שם עד הראש, וגם יחידה 101 היתה "קומץ", ועוד..

  2. אלעד הגיב:

    כפי שכבר כתבתי מספר פעמים, אין טעם להיכנס לויכוח אם עשו א' או ב'. מספיק להודיע שצה"ל לא יאבטח יותר את התנחלות יצהר ולהותיר את המצב בשטח לפתרון הטבעי שלו, קרי השתלטות מחדש של הפלסטינאים באזור על השטח שלהם.
    וזה צריך לחזור על עצמו בכל פעם שפורעי החוק האלה יעשו משהו.

    • עדו הגיב:

      אלעד, קראת בכלל את הפוסט? תגובות אוטומטיות הן לא לעניין גם כשהן באות משמאל.

    • אריק1 הגיב:

      זה שאתה חושב (אני משער) שבלי קשר צריך לפנות את יצהר זה עניין אחר רק שזו לא המדיניות של הממשלה.

      הטענה שלך (בפני עצמה) דומה לטענה שאם נמצאו כמה רוצחים בקרית שמונה יש לפנות את צה"ל משם ולהשאיר את המקום לפיתרון הטבעי שלו כלומר השתלטות של חיזבאללה או כוח אחר (כמו בכל אזור גבול שצה"ל יתפנה ממנו ויודיע שלא יגן עליו)

      • נתן הגיב:

        אתה מתאר לעצמך שעירית קירית שמונה תתכנס לדיון בנושא האם להסגיר את הרוצחים למשטרה?

        אי אפשר בתוך אי שפיות כללית לנסות להתנהג בצורה שפויה.

        • אריק1 הגיב:

          צודק, לא דייקתי ועדיין:
          נניח שהייתה סיטואציה של התפרעות עם ואנדליזם בקריית שמונה(הרי לא באמת מדובר כאן ברוצחים) שלאחריה המועצה הייתה מחליטה לא להסגיר את המתפרעים היה אפשר לשקול להדיח את המועצה או להטיל על חבריה עונש(בהנחה שיש חובה חוקית להעיד וזו לא סתם ציפייה ראויה מאזרח) אבל אף אחד לא היה מציע לפנות את היישוב או להפקיר את תושביו לחיזבאללה.

    • א הגיב:

      לא פלא שאתה ממחזר את התגובה הזו. היא באמת משהו מיוחד.

  3. zrubavel ikhilov הגיב:

    למה לא להסתפק בהגדרה פשוטה: יצהר, תושביה ומוסדותיה בוגדים. יש לנהוג בהם דין בוגדים

    • ארז הוכמן הגיב:

      אני לא חושב שהם יותר בוגדים מעדים לפשע שמפחדים לדווח או לתת עדות, אני חושב שצריך להיזהר עם המילה הזאת "בוגד" ולשמור אותה לאירועים המיוחדים שלהם היא מתאימה.

    • א הגיב:

      דין בוגד = דין רודף?

    • An Cat Dubh הגיב:

      http://www.constitution.org.il/index.php?option=com_consti_comp&class=3&mytask=view&id=288
      "מי שעשה, בכוונה לפגוע בריבונותה של המדינה, מעשה שיש בו כדי לפגוע בריבונותה, דינו – מיתה או מאסר עולם."
      טוב, אפשר לטעון שהם מנסים לחתור תחת ריבונות המדינה באמצעות חתירה במובהק תחת הזרוע המבצעת והחלטות הרשות השופטת\מחוקקת. נכניס את כולם לכלא? אפשר לנצל את ההזדמנות ולהכניס אותם לכלא הגדול בעולם, שיעשו החלפות עם העזתים שיוכלו לפגוש שוב את הקרובים שלהם ביו"ש…

  4. ליברטריאן הגיב:

    אני מודה שקראתי מספר פעמים ולא הבנתי.

    1. אתה אומר ששימוש בכוח גורף אינו מוצדק: "…הובילה לכמה מעצרים… בגלל התבטאויות בזויות אך חוקיות לגמרי."

    כלומר, אם אני מבין נכון, ההצהרות הבזויות אבל החוקיות, הן אינה עילה מוצדקת לדעתך למעצר. ואתה מגדיר את השימוש בכוח כשימוש יתר בכוח.

    2. "… אוי-אוי-אוי מה עושים לנו. עכשיו, במובן בסיסי למדי, הם צודקים. אף אחד לא קשר, או על כל פנים לא הציג פומבית ראיות שקושרות, את ישיבת “עוד יוסף חי” לפוגרומים האחרונים של יצהר." כלומר לדעתך אם אין ראיות פומביות, אין לקשור את הישיבה לפוגרומים.

    3. "אלא שזה כמובן קשקוש" כאן שוב איבדתי אותך, כי הייתי מצפה מבחינה לשונית שתציג ראיות כלשהן, אבל המשפט הבא עוסק באיזושהי (אי) תגובה לארוע אחר. כלומר עדיין, אם אני מבין אותך נכון, מאחר ואין קשר ראייתי בין הישיבה לפוגרומים, אז אין לנקוט נגדם שום צעדים.

    4. (מתוך התגובות) "יצהר, תושביה ומוסדותיה בוגדים. יש לנהוג בהם דין בוגדים" (בגלל פעולות של גוף שנבחר על ידם – מה שמעלה שאלה צדדית: האם יש להתייחס לכל בן אדם כפושע מלחמה בגלל פעולות של ראשי ממשלה ושרי ביטחון שכיהנו בתקופה בה היה מותר לו לבחור).

    אוקי, אז אנסה לתמצת את הדברים שאני לא מבין:

    א. אני לא מבין איך ארבע הנקודות הנ"ל מסתדרות יחד ולא סותרות אחת את השנייה.
    ב. אני לא מבין אם אתה תומך בענישה קולקטיבית של כל תושבי יצהר, בגלל הפעולות האחרונות, והם זה תקף לכל יישוב וכל פעולה שיוצאת ממנו (ולא נגיד בגלל שכולם מתנחלים, זה כבר דיון אחר אני מניח)
    ג. אני לא מבין אם אתה תומך באלימות כנגד השלטון. אם אני זוכר נכון (תקן אותי בבקשה אם אני טועה) אמרת פעם שאתה נגד פצפיזם, ולדעתך יש מקום להתנגדות אלימה. אז אני לא כל כך מבין את הגבולות שלה לדעתך.

    אשמח להבהרה עיניינית (זה לא ניסיון להטריל)

    • ארז הוכמן הגיב:

      לגבי נקודה 4, אתה יודע שהציטוט שהבאת הוא לא מתגובה של יוסי, נכון?

    • ygurvitz הגיב:

      1. נכון.

      2 + 3 – יש אפשרות פשוטה למדי לקשור את הישיבה לפוגרומים (ולמעשה, מפעילי האתר שלה, "הקול היהודי," מועמדים לדין בימים אלה בדיוק על זה). המטרה שלי היתה להראות שהאנשים שדורשים דקדקנות משפטית כשזה מגיע לישיבה ביצהר הם צבועים, כי אין להם שום עניין במשפט וזכויות כשהזכויות הן של פלסטינים.

      4. לא כתבתי את זה, לא לוקח על זה אחריות.

      • ליברטריאן הגיב:

        לגבי 4 (וגם תגובה לארז), נכון, טעות שלי, מצטער על הבלבול.

        לגבי שאר התשובה, תודה על ההבהרות.

  5. AP הגיב:

    "גם השמאל לא מגנה את הקיצוניים שלו!!"- כל מגיב ימני, אי פעם.

    • An Cat Dubh הגיב:

      כן תכל'ס, למה השמאל לא מגנה את האנשים שרוצים עוד יותר להמנע מאלימות ולשים זרקור על אנשים אלימים? זה לא בסדר!

  6. סמולן הגיב:

    לא יצהר אלא יצה"ר, יצר הרע.

    ודע, שדרכו של יצר הרע להפיל את הצדיק ברשתו עוברת דרך מתן עצה לצדיק לקיים מצוה. וכן נאמר אצל יהושע הכהן הגדול: והשטן עמד על ימינו לשטנו (זכריה ב'). לפי שיצר הרע נמצא בלב שהוא בשמאלו של כל אדם, ובימינו של הצדיק. http://tora.us.fm/tnk1/messages/tora_bmdbr_qorx_0.html

  7. nachum הגיב:

    לאחר רצח רבין נחקר הרב רבינוביץ' בחשד להסתה. החקירות לא הניבו כתב אישום, אך זכו לתהודה רבה בציבור הדתי.

טראקבקים/פינגבקים

  1. הטרור שבו נתניהו תומך | החברים של ג'ורג'