החברים של ג'ורג'

ציד מעל לכל

חמושי צה"ל הרגו הבוקר (ב') שלושה פלסטינים ופצעו עוד כ-15 מהם במחנה הפליטים קלנדיה; מצבם של שישה מן הפצועים מוגדר כקשה. כוח של מסתערבים נכנס לקלנדיה, הסתבך, והזעיק עזרה. החמושים טענו באמצעות דובר צה"ל שהם "חשו סכנה לחייהם."

כמה הערות. קודם לכל, לנושא "סכנת החיים": הופץ היום וידאו שבו רואים כלי רכב של צה"ל כשהם מותקפים באבנים וקרשים. זה נראה לא סימפטי, בלשון המעטה, ומנסיון אישי גם ההרגשה בתוך רכב במצב כזה היא לא משהו. אבל סכנת חיים אין שם. כלי הרכב ממוגנים בדיוק כדי לעמוד בסוג כזה של התקפות. העניין הוא, כמובן, שצה"ל כבר מזמן לא מעניש חיילים על הרג, כל זמן שהם יכולים לומר שהם "חשים" בסכנה; הצבא הרגיל את חמושיו לכך שעצם התחושה הסובייקטיבית של סכנה, גם אם הקשר בינה ובין המציאות האובייקטיבית רופף, די בה כדי להתיר הרג. כתוצאה מכך, אין לנו צבא אלא ערב רב של חמושים מבוהלים תמידית – לא ברור מה גרוע יותר, אם הם אכן פחדנים עד כדי כך או שמדובר בשקר לצרכי חקירה – שרואה גם בקשיש שמתיישב במיטתו סכנה שאין מנוס אלא מלירות בה. שיהיה להם בהצלחה במלחמה הבאה עם אויב של ממש.

שנית, המיקום. קלנדיה היא שטח פלסטיני מובהק. הפשיטה עליה – כמוה מתרחשות מדי לילה; שימו לב למבזקים על מספר מעצרי ה"מבוקשים" מדי בוקר – מעידה על כך שהקשקוש על כך שהפלסטינים שולטים על עצמם, שרוב הפלסטינים בכלל לא רואים חמושים ישראלים, ושכל מה שנשאר הוא שטחי סי שהם שטחים פתוחים הוא שקר גס. הכיבוש מעולם לא נפסק, הוא רק שינה – וכלי התקשורת בישראל הפסיקו לדווח עליו, אלא כאשר יש הרוגים. המפיץ העיקרי של הבדותה הזו הוא מנהיג האחים היהודים, נפתלי בנט, שפשוט לא הולך לו בזמן האחרון עם השקרים. למזלו, יש לצידו מכונת שקרים שפולטת כאלה על בסיס יומי, לעתים על בסיס שעה, ושמרתקת אליה את העיתונאים. (בהערת אגב, על הרבה מהשקרים וסתם השטויות של יאיר לפיד אין לי זמן וכוח להגיב כאן; מומלץ לעקוב מדי פעם אחרי עמוד הפייסבוק של הבלוג. אלא אם אתם לא בפייסבוק. לא אני אהיה מי שיפיל אתכם למלכודת הזו.)

הנקודה השלישית היא אולי החשובה מכל: עליונות אינסטינקט הציד על פני כל שיקול אחר. יש להניח שהאדם שנחטף הבוקר (כן, נחטף – מצד אחד הוא לא יזכה לתנאים של שבוי ומצד שני, הוא לא יראה עורך דין בעתיד הקרוב, והוא צפוי לעינויים) לא היה בדיוק איימאן אל זוואהירי. אילו היה מבוקש כבד, סביר הרבה יותר שהיה מחוסל מהאוויר או בירי ממארב, ולפני שלוש שנים צה"ל הודיע לנו שעקב השת"פ עם הפלסטינים כבר כמעט שלא נותרו מבוקשים. סביר להניח שבשב"כ ובצה"ל מודעים לכך שזו רק שאלה של זמן עד שפעולת מעצר כזו תסתבך. לפני כשנה וחצי, כזכור, הסתבכה משימת אימון של מסתערבים וזה נגמר בהרג של פלסטיני.

להרג כמו שאירע הבוקר יש פוטנציאל להדליק את הגדה כולה, ובצדק. כמו כן, הוא מסוגל לפגוע בשיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינית, שיתוף הפעולה שהוא הגורם המרכזי – הוא ולא גדר, הוא ולא שב"כ – בכך שאין פיגועים בשנים האחרונות. יש גבול לכמות הפעמים שבה קצינים פלסטינים מסוגלים לספוג פשיטות של צה"ל בשטח פלסטיני, ודאי כאלה שנגמרות בהרוגים אזרחיים. יש גבול לכמות הפעמים שבהם אתה יכול להסתכל לעצמך במראה לפני שאין לך ברירה אלא להודות בכך שאתה משתף פעולה עם האויב – לשם מטרה טובה, כמובן, המטרה של הקמת מדינתך העצמאית; אלא שזו איננה מתקרבת ולו כמלוא הנימה, ואתה נשאר עם התהיה האם שיתוף הפעולה עם האויב לא היה רק בעייתי מוסרית אלא גם שגוי טקטית.

שיקול כזה היה מצמצמם משמעותית את הפעולות של צה"ל והשב"כ בשטחי איי. אבל, כפי שמעידים מעצרי הלילה הבלתי פוסקים, זה לא מה שקורה. הסיבה לכך היא העובדה שהשב"כ – וראשיו הודו בכך – מפעיל שיקול טקטי צר. המטרה שלו, ולחלוטין אפשר להבין אותו ואת רכזיו, היא למנוע פיגועים או אפילו חשש לפיגועים. אם יש לו חשוד, הוא ירצה לעצור אותו. מותר לחשוד שהמח"טים של צה"ל, בוגרי האינתיפאדה השניה, אנשים שכל מהותם היא ציד מבוקשים ומי שאטסטרגיה מבחינתם היא קורס שהם דילגו עליו בפו"מ כי לא היה זמן, לא בדיוק מהווים בלם לתפיסה הזו.

אבל השיקול הטקטי חותר תחת השיקול האסטרטגי. ומסתבר שכמו במהלך האינתיפאדה השניה, אין מי שרואה את התמונה הרחבה יותר. אז הצית החיסול של ראאד כרמי גל של פיגועים אחרי שכמעט וכבר הושג שקט. אף אחד לא צריך להתפלא אם זה גם מה שיקרה עכשיו. צה"ל הרג 14 פלסטינים מאז תחילת השנה, ועוד היד נטויה.

אבו מאזן לא רוצה במאבק המזוין. הבעיה שדרגי השטח מסוגלים לצאת להתקפות גם בלי הנחיות מלמעלה – כפי שקרה לפני 13 שנים – ואז, שוב, יהיה לנו חודש אוקטובר שבו יירה צה"ל מיליון כדורים, אנחנו נשמע על כך שנתיים-שלוש לאחר מעשה, והגלגל יחזור על עצמו.

המתנחלים ונתניהו יחככו ידיים, צה"ל יהיה מרוצה מהיכולת הטקטית שלו, השב"כ ירוץ לסתום את הסכר שפתאום התמלא חורים, ואנחנו נאסוף את הגופות מבתי הקפה והאוטובוסים. התקרית שאחריה תתפוצץ הגדה – אולי היום, אולי בעוד שבוע, אולי בעוד חודשיים – תהיה קטנה ולא חשובה, אבל היא תהיה רק המרעום שיפעיל את המטען. לא הרצח של פראנץ פרדיננד הוביל למלחמת העולם הראשונה; הוא היה רק המצת לחומרי התבערה שכבר נאספו.

ככה זה, במדינה שהממשלה היא בה בסך הכל הזרוע המדינית של הצבא.

עוד דבר אחד: במהלך האינתיפאדה השניה, נהוג היה לומר אצלנו שערפאת אומר דבר אחד באנגלית ודבר שונה מאד בערבית. משעשע, על כן, לצפות במנהיג האחים היהודים בנט נוקט באותה השיטה עצמה: אומר דבר אחד בעברית לקהל שלו ודבר אחר באנגלית ליהודי ארה"ב. איש ההייטק הידוע כנראה עוד לא עלה על זה שדי קל להשוות היום בין הודעה לעיתונות באנגלית ובעברית.

הערה מנהלתית: בימים האחרונים התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

25 תגובות על ”ציד מעל לכל“

  1. עדו הגיב:

    "מתחרחשות" לתקן

  2. איתן לרנר הגיב:

    תודה יוסי !
    ניטפוק קטן על משהו שלפעמים קורה לך בפוסטים כשאתה וצר מקף ואז שוכח לסיים את הנושא "….הוא רק שינה – וכלי התקשורת בישראל הפסיקו לדווח עליו, אלא כאשר יש הרוגים ". אני מניח שהתכוונת שהוא שינה מיקום אבל איני יודע

  3. חרטא ברטא הגיב:

    " הופץ היום וידאו שבו רואים כלי רכב של צה"ל כשהם מותקפים באבנים וקרשים. זה נראה לא סימפטי, בלשון המעטה, ומנסיון אישי גם ההרגשה בתוך רכב במצב כזה היא לא משהו. אבל סכנת חיים אין שם. כלי הרכב ממוגנים בדיוק כדי לעמוד בסוג כזה של התקפות."

    דובר צה"ל הפיץ את וידאו שצולם ממזל"ט שמראה שעל הג'יפים נזרקו גם בקתב"ים ואחד מהם החל לעלות באש. זה קצת משנה את התמונה, לא?

    • חנן הגיב:

      חרטא.
      "דובר צה"ל הפיץ את וידאו שצולם ממזל"ט שמראה שעל הג'יפים נזרקו גם בקתב"ים ואחד מהם החל לעלות באש. זה קצת משנה את התמונה, לא?"

      לא הייתי לוקח את מה שהשקרנים העלובים בדובר צה"ל מספרים לנו. תמונות המזל"ט לא ברורות, ואני מניח שאם היה נגרם נזק משמעותי לג'יפ היו מראים לנו את התמונות.

      להלן מספר ציטוטים מעניינים מוואלה:
      "אחד הלוחמים זיהה מפגין משליך בלוק לעבר הכוח וירה לעברו אש מדויקת לידו והפיל אותו. במקביל, מפקד המבצע הנחה לכוח מסתערבים נוסף להיכנס למתחם המבנים במחנה הפליטים וזה התקבל על ידי ההמון הזועם מהגגות והכבישים בבלוקים, סלעים, מקרר, מנועים, שטיחים בוערים ובקבוקי תבערה – הכל מטווח קרוב"
      קצין בכיר מפיקוד מרכז אמר: "כשזורקים עלינו מזרון בוער, זה יכול להדליק את כל הג'יפ. בקבוק תבערה משבעה מטרים זו סכנת חיים, וכך גם בלוק מטווח קרוב"
      – אפילו הוא לא אמר שג'יפ נדלק מבקבוק תבערה, אלא ש"בקבוק תבערה משבעה מטרים זו סכנת חיים", ושמזרון בוער יכול להדליק את כל הג'יפ. שאר התיאור מתאים למה שיוסי כתב. הם "הרגישו בסכנת חיים".

      אין ספק שהחיילים הרגישו לא נעים בתוך הג'יפים הממוגנים שלהם, אבל עובדה שאיש לא נפגע, אפילו לא קל. (עאלק נשרף ג'יפ…)

      מעניין מי האידיוט ששלח חיילי תותחנים, חסרי כל מושג ירוק בלש"ב, לסמטוכה הזאת.

      מקצוענים היו מגיבים ככה:
      http://rt.com/news/greece-strike-demonstration-athens-011/

      הנקודה היחידה שאולי היתה יכולה להצדיק ירי, היא שארבעה קליעים פגעו בג'יפ. אבל ממילא הם לא הבחינו בזה במהלך האירוע, רק לאחריו.

      • a.c הגיב:

        אתה קורא את עצמך?
        אם התיאור של החייל נכון וזרקו עליהם בקבוקי תבערה מ-7 מטרים, מזרן ושטיחים בוערים, מקרר ומנועים, אין הרבה הצדקות טובות מאלו לפתוח בנוהל פתיחה באש.
        העובדה שהחייל לא טוען שהג'יפ עלה באש לא שוללת זאת. בקבוק תבערה מכיל חומר דליק שנשפך, כך יתכן, על חלקו העליון של הרכב (מה גם שמניסיוני במקרים כאלו, פעמים רבות נשפך צבע על שמשות הרכב שמונע מהשוהים בתוכו קשר עם העולם שבחוץ). יושבי הרכב לא יכלו לראות זאת לעומת מזל"ט שמרחף למעלה.
        טענתך דומה לכך שאל לחייל לפתוח באש לולא פגעו בו כדורים.
        הטענה שהבאת, הירי שנעשה על הרכב, מציגה את המצב הבעייתי בו שהו החיילים גם אם הם לא ראו את היורים בשעת מעשה.
        ואני מסכים אתך שלא שולחים תותחנים למחנה פליטים וסבירות גבוהה שחוסר המקצועיות הביאה אותם לפינה בה היו (וגם השאלה אם היה צריך או מוצדק לעשות מעצר במחנה פליטים בעינה עומדת), אבל המצב אליו נקלעו הצדיק פתיחה באש.
        לא מדובר על ירי לעבר אזרחים חפים מפשע אלא על אסיר לשעבר וצעירים בשנות העשרים שעשו ככל שהיה לאל ידם להרוג בעצמם את החיילים ועל כך מוכיחות גם פגיעות הכדורים שנתגלו לאחר מעשה.

        • חנן הגיב:

          זה שצה"ל החליט שבקבוק תבערה הוא עילה לאש חיה עדיין לא הופך את זה למוצדק. ראה הקישור שהבאתי.

  4. עדו הגיב:

    כתבת שהביטוי שהכי מפחיד אותך הוא 'עוד זה מדבר וזה בא'
    http://idanlandau.com/2013/08/26/apropos-gas-attack/

    • אולג הגיב:

      לא רואים חייל אחד קאניסטר גז אחד.
      כן רואים מלא אנשים אם מסכות גז (מאיפה ?) ובמיוחד הילד ה"מעולף" אם חיוך מרוח על הפנים ש מאוששים אותו אם איזה ספריי וורוד.

    • a.c הגיב:

      אתה רציני? גם בהנחה שזה אכן קרה (אין זכר לרימון או לחיילים בסרטון) להשוות את זה למתקפת הגז בסוריה?
      בשירות התפוצץ לנו רימון גז בתוך הרכב ועדיין, שרדתי מספיק כדי לכתוב תגובה זו. מעט מאד נשמו ושרדו את גז הסארין בסוריה.

  5. אחד שתוהה לעצמו הגיב:

    איך זה ש-65 אחרי המלחמה, עדיין יש מחנות פליטים פלסטיניים? זה נשמע הגיוני למישהו?

    • ליברטריאן הגיב:

      זה הגיוני במצב שבו אנשים מסרבים לקבל את המציאות ולא מוכנים להמשיך בחיים שלהם. וכמובן שזה עוזר למנהיגים מסויימים שרק מעודדים את הנצחת המצב, אבל זה החלק השולי כאן.

    • גיל הגיב:

      אשכרה לא ברור העניין הזה. מי לעזאזל היה הריבון שם בארבעים השנים האחרונות?!

  6. איתי הגיב:

    לא היית שם , ואתה לא יודע מה היו הדברים לאשרם , אתה בונה פה תיאוריות על תיאוריות .
    נהפכת לדמגוג בשקל כמו אחרון הימניים , שישר אונסים את המציאות שתתאים להשקפת עולמם .
    גם אני לא הייתי שם , ואני לא יודע מה בדיוק קרה שם .
    בכל מקרה יש בעיה לוגית בטיעון שלך ,
    נניח שלא יעצר איזה טירוריסט פוטנציאלי , הוא יבצע פיגוע שיוביל להמוני הרוגים , דבר שיביע ללחץ על
    הממשלה לפעול , ואז תפוצץ הגדה
    טיעון המה אם , יכול לשחק לשני הכיוונים
    דרגי השטח עושים מה שדרגי השטח צריכים לעשות , לחשוב בצורה טקטית , אם יש לך תלונות על
    האסטרטגיה , אל תפנה אותם למח"טים

    כל זה ללא קשר לעובדה שלדעתי , אין לנו מה לעשות בשטחים פלסטין לעתיד , ועדיף שנצא משם , יפה שעה אחת קודם

    • שחר כ. הגיב:

      או נניח שהוא כן ייעצר, ואז, בג'יפ, ירצח את החייל שלידו, ואז תתפוצץ הגדה. בכל מקרה ככל שיהיו יותר פשיטות כך יגדל הסיכון שתתפוצץ הגדה. יוסי כותב ששיקול כזה (העליה במספר הפשיטות היא מסוכנת) אמור היה לצמצמם משמעותית את הפעולות של צה"ל והשב"כ בשטחי איי", אולם מתברר שלא כך קורה ומספר ההרוגים בפשיטות עולה. לפיכך הוא מזהיר מהסלמה מתוחכמת כזאת, ישראלית מאוד, בה מתומרנים הפלסטינים לירות את יריית הפתיחה במלחמה הבאה בעוד נתניהו והמתנחלים מחככים ידים.

  7. איתי הגיב:

    תילים , תילים של השערות וקונספרציות , נראה לי שההסבר הוא יותר פשוט , הדרג המדיני מסרב לקחת אחראיות , ולהתוות מדיניות , אז הצבא עושה מה (בטח בדרג הטקטי) שהוא רואה לנכון .

    • שחר כ. הגיב:

      כן, חוצמזה שהדרג המדיני *מבין* את תוצאות סרובו לקחת אחריות ו*יודע* מה יעשה הצבא כי הוא צבא (האפשרות האחרת היא שהם מטומטמים לחלוטין).
      לא נראה לי שהתובנה הזאת היא "תל של השערות". לא נראה לי שהמסקנה מכך, שהדרג המדיני מחרחר את המלחמה הבאה שתפרוץ "באשמת הפלסטינים", היא קונספירציה. זה ססתם תחזית הגיונית ופשוטה שמגובה בעשרות תקדימים.

  8. מאכנו הגיב:

    אשמח לשמוע ממישהו למה יוסי ודומיו ממשיכים להתייחס לפלסטינים כמו ליצורים חסרי בינה, אם אתה זורק בקבוקי תבערה או בלוקים על אנשים חמושים מאוד סביר שירו בך זהו היגיון פנימי, ולכן כל פלסטיני שזורק אבנים,בקבוקי תבערה, מקררים ומה לא הוא חייל בדיוק כמו חיילי צה"ל ומכניס את עצמו למצב של לחימה … אני חייב לציין שמאוד אהבתי את "ש גבול לכמות הפעמים שבהם אתה יכול להסתכל לעצמך במראה לפני שאין לך ברירה אלא להודות בכך שאתה משתף פעולה עם האויב" יוסי אתה הוא ההוכחה החיה לכך שזה לא נכון. אבו מאזן לא עובד למען אלא עם ישראל, וחיילי הפת"ח אומנם עובדים עם אך לא למען ישראל הם פשוט זוכרים טוב טוב שחמאס ירה באנשיהם בברכיים וזרק אותם מהגגות בעזה אחרי נצחון חמאס בבחירות. שלטונו של אבו מאזן מבוסס רק על כידוני צה"ל ותמיכה אמרקאית ולא על שום דבר אחר {לא ערך בחירות כבר 6 שנים} אז הפת"חניקים עובדים רק למען האינטרסים שלהם וזאת גם הסיבה למה לעולם לא יהיה שום הסכם שבו צה"ל יוצא מהגדה, החונטה השלטונית הפלסטינית יודעת טוב טוב מה מחכה להם מהחמאס,מהג'יהאד ומוועדות ההתנגדות ביום שחיילי צה"ל יעזבו…

    • חנן הגיב:

      כשההתייחסות לכל מתנחל וחרדי שזורק אבנים תהיה כאל חייל ה"מכניס עצמו למצב לחימה" (והתגובה אליהם תהיה בהתאם) אפשר יהיה אולי לתהות אם האמירה שלך רלוונטית או לא. (והיא לא – ברוב המדינות אזרחים המפגינים, גם באלימות, נגד כוחות בטחון מוגנים עד השיניים לא נורים בשל כך).

    • חנן הגיב:

      צ"ל "ברוב המדינות" הדמוקרטיות..

  9. יצחק הגיב:

    למה אתה מפנה לכתבות בתשלום? אתה תומך בהארץ?א

  10. סחבק הגיב:

    בצה"ל קוראים לזה 'הרב"ט האסטרטגי' והכוונה היא שטמבל אחד יורה במפגין, למשל, ופתאום ישראל במלחמה בשתי חזיתות.
    אבל במקרה הזה, לדעתי, הכשל לא היה בדרג הטקטי אלא בקרב מקבלי ההחלטות. אני לחלוטין לא מסכים איתך שהכוח לא היה בסכנת חיים: כל הדברים שנזרקו (שלא נזרקו, אגב, מרוב שמחה על ביקור החיילים), גם אם לא יכולים היו לפגוע פיזית בחיילים בג'יפ, נועדו בראש ובראשונה להשבית אותו ו/או להביא לעצירתו (למשל הוזכר כאן צבע על החלונות). וכשהג'יפ עוצר, החיילים בסכנת חיים באבוע.
    יתרה מזאת, אם החיילים היו הורגים רק כאשר הג'יפ באמת היה מושבת והמון משולהב היה צובא עליו, אזי מניין ההרוגים היה גדול פי כמה.

  11. גילעד הגיב:

    לפי השקפתך, צהל לא היה צריך לפעול בקלנדיה, ואם כן היה צריך לבוא עם עוגות ופרחים ולבקש בנימוס מחשוד בפעולות חבלנית לבוא עימו להיחקר. תחשוב שאתה היית אחד מאותם מתסערבים, שנשלח להגן בגופו על תושבי מדנית ישראל, וכשבראשו התמונות מהלינץ בראמאללה, מה אתה היית עושה?
    טוב מאוד שפעלו איך שפעלו והגנו על עצמם. אלו שנפצעו מהצד השני לא תמימים ולא בדיוק באו להידבר בדרכי שלום.
    אני מסכים שתמיד צריך לשאול שאלות, והרג הוא המוצא האחרון בהחלט, אך אני מציע שבדרך אל תירה לעצמך ברגל, כי זה בדיוק מה שעשית.

    • מני זהבי הגיב:

      בין ירושלים המערבית לקלנדיה צריך לעבור גבול. צה"ל אינו צריך לעבור את הגבול הזה, כפי שהוא אינו עובר, למשל, את הגבול בין ישראל ללבנון (לפחות, אינו עובר אותו בצורה כזאת שתעמיד על הרגליים את כל היישוב שבו צה"ל פועל).
      ישראל אינה צריכה לעצור כל מחבל שמסתובב באזור. זה הכל.