החברים של ג'ורג'

מבצע "זהו יום הבוחר" מתחיל

ממשלת נתניהו השפריצה בימים האחרונים חשש מהמהלכים הפלסטיניים באו"ם: ב-29 בנובמבר צפויים הפלסטינים שוב לבקש הכרה בהם כמדינה. ההתנהלות נראתה כמו זו של תרנגולת ערופה: מצד אחד, שר החוץ הציע לפלסטינים נכונות להכרה בהם אם הם יוותרו על החלקים המשמעותיים של הכרה כזו (גבולות קבע, היכולת לקחת את הבהמה הירוקה לבית הדין הבינלאומי); מצד שני, ליברמן הגדיר היום את עצם הפניה של הפלסטינים לאו"ם כ"טרור מדיני" (כנראה שאם פלסטינים ינסו לשתות, זה יהיה "טרור נוזלי", שהרי ידוע שכל מה שפלסטינים עושים הוא צורה כלשהי של טרור); ומצד שלישי, מסמך של משרד החוץ קבע שישראל חייבת להפיל את אבו מאזן אם הוא יקבל הכרה. בקיצור, נראה היה שהפלסטינים הצליחו להלחיץ את ישראל דיפלומטית, מצב שבו רצוי שלא לתת להם נקודות בדעת הקהל.

ואז החלטנו לחסל את אחמד ג'עברי. זה קרה באחת משתי דרכים: או שצה"ל פנה לזרוע המדינית שלו, הממשלה, ואמר שיש לו חיסול חם בקנה ושהוא לא יכול לוותר על התנקשות בשביל שטויות כמו דיפלומטיה והפסקת אש טריה; או שג'עברי היה על הכוונת כבר זמן מה והיום החליטה הממשלה לחסל אותו ולרצוח את בנו.

הנסיבות נוטות לאפשרות השניה. אתמול הודיע נתניהו, על רקע הפסקת האש שהושגה בתיווך מצרי, שישראל "תבחר את העיתוי המתאים והמועד הנכון לגבות מחיר כבד." והנה, מיד לאחר מכן נמצא העיתוי. כמו בעופרת יצוקה, שעוד חודש יחגגו לה ארבע שנים, ישראל יוצאת למבצע צבאי נרחב ברצועה מיד אחרי נסיון להשיג הפסקת אש (שהפעם אכן הושגה); היא מתחילה אותו בפעולה ראוותנית מאד, עליה החמאס חייב להגיב בחריפות – אז הפצצת מסדר השוטרים, כנראה היום עם שיא האבידות הפלסטיניות לפחות מאז מלחמת לבנון הראשונה, היום חיסולו של רמטכ"ל החמאס; כמו אז, המבצע מתרחש חודשיים לפני הבחירות; וכמו אז, הישרדותו הפוליטית של אהוד ברק תלויה בחוט השערה.

לממשלת ישראל ולצה"ל היתה היום הזדמנות לבחור בין הפסקת אש ומלחמה. ישראל, שוב, בחרה במלחמה. היעדים שלה ברורים: להרוג כמה שיותר פלסטינים כדי שהציבור הישראלי צמא הדם ירגיש גבר-גבר, ויבחר במפלגות שאחראיות לשפיכות הדמים שוב. בהנחה שישראל לא תכבוש את הרצועה – והיא לא תכבוש, כי די טוב לה שהחמאס שולט בה; היא יכולה בו זמנית לטעון שהיא לא אחראית לה ולהמשיך את השליטה מרחוק – שום דבר אחר לא ישתנה. יהיו הרבה פחות פלסטינים כשזה ייגמר, וכעשרה ישראלים פחות, ונחזור בדיוק לאותו המצב שרצה אריאל שרון כשהחליט לסגת מהרצועה ללא תיאום עם אבו מאזן, כדי שלא לתת לו הישג פוליטי. שבוע וחצי אחרי שאבו מאזן הודיע שהוא לא ייצא יותר למאבק מזוין, ישראל גורמת לשאיפת השלום שלו להיראות פאתטית ולו עצמו להיראות כמשת"פ. במקביל, צה"ל יוכל לדרוש תוספת תקציב מסיבית ואף אחד לא ינסה אפילו לקצץ את התקציב שלו; ברעום התותחים, תישכח המחאה החברתית; והבחירות יהפכו ללא רלוונטיות. ואם עוד טבח בעזה יגרום למצרים להודיע על השעיית או אפילו ביטול הסכם השלום, נתניהו וברק בכלל יהיו מרוצים. נתניהו יקבל אישור להשקפת עולמו, על פיה האביב הערבי מסוכן לישראל (היא, כמובן, שיה תמימה שלא עושה דבר); ברק יקבל עוד תקציבים. מי יודע, במצב כזה, אולי אפשר יהיה אפילו לבטל את הבחירות ולהכריז על ממשלת חירום לאומית.

והשאלה היא אם נמשיך להיות מריונטות עיוורות, או נסרב לאמץ את סדר היום של נתניהו וברק, ונזכור מה סדר היום האמיתי שלנו. אם שלי יחימוביץ' היתה מעדיפה לשכוח את הקשר בין הכיבוש ובין העדר הצדק החברתי, נתניהו שב והדגים לה אותו: הוא כלי נוח מאין כמו כדי להשתיק דרישות לצדק כזה.

יש לקוות שהתבגרנו. אבל אסור לבלבל בין תקווה ופכחון.

הערה מנהלתית: ביממה האחרונה התקבלה תרומה בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

166 תגובות על ”מבצע "זהו יום הבוחר" מתחיל“

  1. MuyaMan הגיב:

    יוסי, מקריאת הטור שלך, ניתן לקבל את הרושם כאילו הפסקת האש נשמרה עד החיסול של ג'עברי.

  2. עופר הגיב:

    היא באמת נשמרה.

    • MuyaMan הגיב:

      טוב, האמת שעכשיו ראיתי שעוד מישהו כתב משהו כזה. אני מודה שלא עקבתי אחרי החדשות (גם) היום, אבל הרושם שקיבלתי מיד שניה הוא שרקטות המשיכו ליפול. יש אולי מקור שיכול להבהיר את העניין?

      • MuyaMan הגיב:

        נו, לא הייתי שיכור לגמרי: http://news.walla.co.il/?w=/2689/2585970

        • אביחי הגיב:

          אפילו בלינק שאתה שמת מטילים את האשמה על גורמים עלומים בסיני…

          אולי גם נפלוש ללבנון בתגובה לירי המרגמות מסוריה?

          • ל הגיב:

            אביחי, הלינק הזה לא מספר על כל הטילים. לאחר מכן היו גם טילים שנורו מעזה.

          • MuyaMan הגיב:

            אביחי, במקום לנסות להגחיך את העמדה שלי, אולי כדאי לקרוא את מה שנאמר בלינק שנתתי.

            "תחילה עלתה ההערכה כי הירי הראשון בוצע מסיני. ההערכה התבססה על זווית הנפילה בשטחי המועצה. לאחר מכן מסר גורם צבאי בפיקוד דרום כי ההערכה היא שהרקטות שוגרו משטח דהנייה שברצועה, קרוב מאוד לגבול ישראל ומצרים, במטרה להטעות את כוחות צה"ל בזיהוי ובגילוי מקור השיגור."

            • anonymous moose הגיב:

              הרי גם אתה זוכר את המקרה שבו היה נוח לטעון שהמחבלים פלסטינים, אז סיפרו שהם פלסטינים שעברו "דרך" סיני, ולא חשפו את שמותיהם. שוב מתאים לטעון שזה הפלסטינים, שוב טוענים שזה בעצם פלסטינים למרות שזה נראה כאילו הגיע מסיני. דובר צה"ל שקרן פתולוגי וכך גם אמצעי התקשורת שמצטטים את שקריו.

              • MuyaMan הגיב:

                אני לא יודע מי באמת ירה (וסביר שגם אם הירי הגיע מסיני, הוא קשור לפלשתינים), אבל גם אתם לא. אני לא חושב שצריך להאמין לדובר צה"ל אוטומטית, אבל באותה המידה לא הייתי הולך להסיק שאם הוא אמר משהו, זה בהכרח שקר. בשורה תחתונה, בניגוד למה שנטען פה, נראה שהקביעה הנחרצת שישראל היתה הראשונה להפר את הפסקת האש היא לא לגמרי מדוייקת.

        • ygurvitz הגיב:

          הממ. ירי מאזור סיני, שאחר כך צה"ל טוען שהגיע בעצם מעזה, משמש כאמתלה לחיסול בכיר פלסטיני? אני חושב שכבר הייתי בפוטומונטאז' הזה.

          • The Nard Dawg הגיב:

            אני חושב שהאמתלה הייתה ירי טיל נ"ט על סיור צה"ל וירי בלתי פוסק על עוטף עזה.

    • דניאל הגיב:

      לא סתם באמת. באמת באמת.

  3. ל הגיב:

    מדוע אתה טוען שהפעם הושגה הפסקת אש? לפני החיסול נורו היום אל עבר ישראל 5 טילים, אחד מהם ממש דקות ספורות לפני החיסול.

  4. מני זהבי הגיב:

    כאמור, לעבודה אני כבר לא אצביע. (אני יודע שההצבעה היא לרשימה ולא לדמות זו או אחרת, וברשימת העבודה יהיו כנראה מספר אנשים ראויים, אבל יש גבול, ויחימוביץ' חצתה אותו. אם היא חושבת שתמיכה במלחמה שנועדה לצרכים אלקטורליים של יריבה הפוליטי זה מעשה מוסרי וחכם, היא לא תקבל את הקול שלי.)
    נשאר לראות מה תעשה הנהגת מר"צ. בינתיים היא נוהגת בתבונה.

    נ.ב. לפני ארבע שנים, בנסיבות דומות ונוכח מחדליו של חוסני מובארכ, איחלתי לו שלא יאריך ימים. אני לא אוהד של מורסי, אבל נראה אם מעשיו יהיו הולמים יותר.

    • ג'ו כלום הגיב:

      אה, צר לי לאכזב אותך, אבל שלי לרגע לא חששה שאולי תצביע לה. שלי לא צריכה את הקול שלך – היא תקבל אותו כשתצביע מר"צ, ואם היא באמת חכמההיא תקבל אותו גם כשתצביע לחד"ש. שלי מנסה להשיג את הקול של אמא שלי; שרוצה כלכלה בריאה ושלום, אבל גם דואגת לי כשאני הולך למילואים.

      • מני זהבי הגיב:

        אין לי מושג על מה אתה מדבר. אם אתה מתכוון ששלי יכולה להיות ראש הממשלה הבאה של ישראל, יש לי ספק רב בכך (והספק הזה היה שם הרבה לפני מותו של ג'עברי).
        ד"א, אני מבין לחלוטין את אמא שלך. אני פשוט חושב שהמלחמה הזאת אינה הדרך הנכונה לדאוג לשלומם של חיילי מילואים, או של תושבי ישראל באופו כללי. זוהי מלחמת שלום ביבי, לא יותר מכך.

        • ג'ו כלום הגיב:

          אני מסכים איתך ואתה מסכים איתך וביחד אנחנו מסכימים אחד עם השני, אבל עדיין אמא שלי לא תצביע למישהו שלא יגבה את החיילים ואת הדרום ואת האזרחים וכל החרא הרגיל הזה. ואמא שלי לא לבד, יש כמוה מלא. בשביל זה יש "שמאל רדיקלי", "שמאל עקבי" ו"שמאל מרכז" – כדי שכל אחד מאיתנו יוכל למצוא את המפלגה שמתאים לו איתה ולהצביע לה.

          ויום אחד אני אבין למה אתם משקיעים כלכך הרבה אנרגיה בלהסביר כל הזמן למה כל מפלגות השמאל לא בסדר. אם חצי מהאנרגיה הזאת היתה הולכת ללהסביר למה אסור להצביע לביבי, אולי היינו מגיעים לאנשהו.

          • א.ה. הגיב:

            זה קשקוש. מי שרוצה להצביע לימין יצביע למקור (הליכוד, לדוגמא) ולא לחיקוי חיוור (העבודה תחת שלי יחימוביץ). הטקטיקה הזאת של "העבודה היא לא שמאל" תעביר לכל היותר מנדט אחד, אולי שניים, לעבודה. ככה לא מנצחים בחירות.

            בשביל לנצח בחירות צריך לנהל ויכוח אידיאולוגי. להציג אלטנטיבה ברורה. ואז יש סיכוי להעביר אליך כמות גדולה של אנשים אם תצליח לשכנע שאתה מציע משהו אחר, וטוב יותר.

            להעמיד פנים שאתה בעצם אותו הדבר כמו הצד השני – זאת לא הדרך להעביר אליך ערימות של מנדטים.

            אז למה בכל זאת יחימוביץ עושה את זה? מסיבה אחת פשוטה – היא לא באמת חושבת שהיא יכולה לנצח את הבחירות, ולכן מציגה עמדות קרובות לליכוד, וגם ממעטת לתקוף את נתניהו, מתוך מטרה לשבת בממשלה הבאה.

            • ג'ו כלום הגיב:

              הנה, אתה משקיע זמן בלהסביר למה בעצם צריך להצביע לנתניהו. אתה בעד נתניהו? אתה רוצה שהוא ינצח?

          • מני זהבי הגיב:

            אני משקיע אנרגיות בלהסביר למה השמאל לא בסדר?
            אם תסתכל על כמה פוסטים בבלוג הזה בחודש האחרון, תראה שהגנתי על יחימוביץ' בכל מיני מקרים (למשל, בנוגע ליחס שלה להתנחלויות). אני באמת רציתי להצביע עבור המפלגה שלה. אבל לעזאזל, יש גבול.
            דרך אגב, אפשר לגבות את תושבי הדרום, ואפילו את החיילים, בלי לגבות את מי שנותן להם פקודות שנעות אי-שם על הסקאלה בין טמטום לחיפוש ציני של רווח פוליטי.

  5. מיקי הגיב:

    חמושים מעזה יורים טיל נגד טנקים נגד ג'יפ צה"לי. למה ישראל צריכה לקבל הפסקת אש דווקא כשנוח לחמאס? ישראל צריכה לקבל הפסקת אש כשנוח לה. למשל, אחרי שקודקודים בחמאס הפנימו שיש מחיר למדיניות לחימה בסיבובים.

    • מני זהבי הגיב:

      אילו צה"ל הרג בתגובה את היורים על הג'יפ, לא הייתי אוהב את זה (מה לעשות, אני לא אוהב כשהורגים אנשים), אבל הייתי שותק.
      אילו החיסול היה מכוון לעוד חוליה של יורי רקטות, כנ"ל.
      אבל כשהורגים דמויות בכירות בצד השני, ברור שהנבלות בחרו בדרך שתביא מוות להרבה יותר אנשים. כפי שציין יוסי, ברור גם למה הם עשו את זה (רמז: הם לא עשו אותו דבר בסיבובים קודמים של הסלמה, כאשר הבחירות לא היו באופק).
      ארור מי שהורג אנשים לצורכי טיפוח דימוי עצמי. לא משנה אם מדובר בראש ממשלה או בערס במועדון אפלולי שרוצה "לצאת גבר".

      • ניר הגיב:

        אתה קצת התבלבלת – אם לא שמת לב, הנבלות הם בצד שני שמנסים ופועלים לפגוע ולהרוג מספר גדול ככל שניתן של אזרחים חפים מפשע. כאשר ישראל פוגעת בהם אתה מגנה דווקא אותם. עד כדי כך מעוותת ראיית העולם שלך?

        כנראה כמוך אני רחוק מלתמוך אפילו במפלגה אחת מהמפלגות החברות בממשלה, אך יש עניינים כל כך ברורים שהם מעבר לשיקולים פוליטיים קטנוניים ולא צריך להיות חסיד גדול של הממשלה כדי להגן על החלטתה.

        ארור מי שמשווה ראש ממשלה בישראל לערס ומעלה על דעתו שמי מראשי הממשלה שכיהנו בישראל יורה על פעולה הכוללת הרג של טרוריסטים ובכך מסכנת מאות אלפי ישראלים רק לשם טיפוח הדימוי העצמי.

        • מני זהבי הגיב:

          אכן, גם בצד השני יש נבלות. ג'עברי המנוח לא היה כנראה שוחר זכויות אדם, ולא הייתי מביע תמיכה באיש ובארגונו.
          יחד עם זאת, בשנה-שנתיים האחרונות היו לא מעט סבבי הסלמה מהסוג שראינו בשבוע האחרון. מה נשתנתה הפעם הזאת מכל הפעמים? האם יהיה זה מופרז להניח שנתניהו וברק רוצים לטפח את דימויים הציבורי כ"מנהיגים" על-ידי יציאה למבצע צבאי שקרוב לוודאי יגרור אחריו גל אלימות גדול הרבה יותר?

        • anonymous moose הגיב:

          "ארור מי ש[..] מעלה על דעתו שמי מראשי הממשלה שכיהנו בישראל יורה על פעולה הכוללת הרג של טרוריסטים ובכך מסכנת מאות אלפי ישראלים רק לשם טיפוח הדימוי העצמי."

          באמת? באמת באמת? אנחנו נאמין שזה לא הסיפור מאחורי עופרת יצוקה? תגיד, האמריקאים גם לא מסוגלים למלחמה בסגנון wag the dog, או שזה רק אנחנו עם סגולה שמנהיגיו ישרים מדי מכדי לעשות את זה?

        • א.ב. הגיב:

          אוי כמה שאתה נאיבי ניר…

        • נועם א"ס הגיב:

          http://keshev.org.il/media-blog/gaza-nov-2012-pillar-of-defense.html

          למטיבי לכת:
          http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=08BrEQKn_qo

          תקציר:
          לוס אנג'לס, 24/02/2012, הרצאה מצולמת של אילן פפה, היסטוריון.
          דקה 13:00, מסמכים מארכיבי האוניברסיטה העברית: בקיץ 1963 נערך בקמפוס האוניברסיטה בגבעת רם סמינר מטעם מחלקת מדע המדינה של האוניברסיטה. המוזמנים המשתתפים כולם בעלי רקע משפטי, ביניהם בכירים במחלקה המשפטית של צה"ל, אנשי הפקידות הגבוהה של משרד הפנים וגורמים במנהל השלטון הצבאי שהושת על ערביי 1948, אז עדיין במלוא תוקפו.
          הרצאות כוללות: מסקנות אדמיניסטרטיביות מניסיון המשטר הצבאי על ערביי 1948, כמו גם מהשלטון הצבאי הישראלי קצר הימים על אוכלוסיות עזה וסיני במלחמת 1956, כמו גם הרצאה על מבצע הטיהור האתני של מערב ירושלים, מבצע "יבוסי", אפריל 1948.

          הסמינר הוא חלק מאסטרטגיה צבאית כוללת שחונך הרמטכ"ל דאז, ואשר הוצגה על ידו בפני פיקוד הצבא ב-1 במאי 1963; מטרת הסמינר: להכין את הצבא, את התשתיות המשפטיות, הלוגיסטיות והאדמיניסטרטיביות לניהול הגדה המערבית, ואוכלוסייתה, כשטח צבאי כבוש. ציטוט מתוך מסמכי הארכיב [מובא אצל פפה באנגלית]: "ארגון המשטר הצבאי בשטחים הכבושים". שם התוכנית: "תוכנית שחם", ע"ש מיכאל שחם, המושל הצבאי דאז של ערביי 1948. רצועת עזה מתווספת ליעדי התוכנית מאוחר יותר.

          כיבוש הגדה ועזה, אחזקת השטחים הכבושים ושלטון הכיבוש, היו מתוכננים שנים מראש.

          שירחמו הפיות, הליליות, חדי-הקרן הורודים והטענה האונטולוגית של אנסלם על בנות ובני מדינת אוכלי-הנבלות הציונית, על התמימים שבהם, על הלא-תמימים שבהם, ועל המיתממים שבהם. וראו קישור ראשון (עמותת קשב), מפורט ומגובה, לאמת על מחיר הדם של שלושת הנרצחים בקריית גת למטרות האימפריאליזם הציוני. עוד יגיעו רוצחיהם הציונים לדין צדק.

          • אייל הגיב:

            אתם אולי לא ממש מאמינים לדובר צה"ל (ובצדק), אבל אני מאמין אף פחות לאילן פפה… באותה מידה אתה יכול לומר שאחמדינג'אד נשא הרצאה שבה הוא טען שצה"ל תכנן לחסל ילדים פלסטינאים ולשתות את דמם. אותה אמינות

            • נועם א"ס הגיב:

              כל אחד יאמין למה שהוא רוצה. אני, לדוגמה, מאמין בחדי-קרן ורודים. אבל מי שרוצה לדעת למה שלושה אנשים חפים מפשע היו צריכים למות היום, את מי ומה זה משרת – יחקור. זה מה שאילן פפה עושה במקצועו [ודובר צה"ל לא]. המסמכים שהוא מדבר עליהם אמורים להיות נגישים לציבור בארכיב האוניברסיטה העברית. ל"מבצע יבוסי" יש 2,840 תוצאות בגוגל.

              ומי שבאמת ובתמים רוצה להאמין, כמו המגיב ניר, שפוליטיקאים וגנרלים "לא מסוגלים" להקריב בהינף החלטה את חייהם של הנתונים לכוחם השרירותי למטרות שיקולים ציניים ומתועבים, רק בגלל שהם "יהודים" – עדיף לו שלא יחקור בכלל וימשיך לעוף על הודעות דובר צה"ל. אם זה מה שעוזר לכם להרגיש את הביטחון החמים והנעים שלכם בלב אמבטיית הדם של הציונות, שיהיה לכם לבריאות.

          • שחר כ. הגיב:

            תראה כמה כיף ברשת, מר הימרמן. רק באינטרנט אתה יכול להגיב על דברי חכמה בדברי ההבל שלך ולקבל בדיוק את אותו מקום ואותה נראוּת. נעים להתכרבל בחמימות נפיחותיך שלך עצמך. אשריך

          • דורון הגיב:

            לקרוא לאילן פפה הסטוריון זה קצת מוגזם אפילו עבור האתר הזה.
            פפה הוא פוליטיקאי בעל תואר פרופסור בהסטוריה המשתמש בדיסציפלינה ההסטורית ככלי למימוש מטרתו הפוליטית היחידה :דה לגיטימציה של קיומה של מדינת ישראל.

            • שחר כ. הגיב:

              אני מעז לנחש שמעולם לא קראת שורה בספריו של פפה. יחד עם זה, ועל אף זאת, ברור לי שאתה יודע את סודותיו ויורד ממש עד לשורשי נשמתו.
              אחרי שהעזתי לנחש, עדיין איני מבין למה דה-לגיטימציה של ישראל היא מטרתו הפוליטית של פפה, שלא לדבר על "מטרתו היחידה". אולי הוא פשוט חושב שישראל עשתה ועושה מעשים לא לגיטימים? אולי הוא רוצה שישראל תקפיד לבצע מעשים לגיטימיים (יהיו אלה אשר יהיו) ואילו לך זה לא אכפת? או שההגדרה שלך ל'לגיטימי' שונה משלו? ייתכן אפילו שהוא פטריוט! לו רק התנהגה ישראל בלגיטימיות! כמו כן לא ברור לי איזה היסטוריון הוא כל כך נעלה שאין לו דעה פוליטית (מה זה?) וגם אם יש לו, דעתו אינה משפיעה על הכרתו האקדמית.

            • נועם א"ס הגיב:

              טוב, יש פה מסמך PDF מאתר צה"ל (לפחות לפי כתובת ה-URL) המציין בפירוש ובפרוטרוט את "תכנית שחם", כולל את שנת השקתה, 1963:
              http://www.law.idf.il/SIP_STORAGE/files/6/286.pdf

              זה תמליל הרצאה בשם "הפרקליטות הצבאית והשטחים המוחזקים" שניתנה ב-2002, לקראת ציון 35 השנה למלחמת 67, מתוך "קורס לקציני מילואים של הממשל ושל הפרקליטות", מאת צבי ענבר – תא"ל (מיל'), לשעבר הפרקליט הראשי הצבאי – הניתנת בגוף ראשון כמעין memoir, שכן היא מגוללת את מעורבותו האישית של המרצה בתכנית שחם ובתהליכי ההכנות מ-1963 ואילך לקראת כינון הממשל הצבאי בגדה המערבית ובעזה.

              עמודים 2, 3:
              "אספר על תקופת ההכנות של הפרקליטות הצבאית לשליטה בשטחים מנקודת מבטי כקצין מטה במטכ"ל ועל השלבים הראשונים של שליטתנו בשטחים והפעם מנקודת מבטי כאיש הפרקליטיות הצבאית.

              "[תת-כותרת:] תכנית "שחם"
              יום שלישי, 30.4.1963 – מחר תוצג תכנית "שחם" בפני הרמטכ"ל.
              התכנית מבוססת על הקמת 8 נציגויות בהתאם לנפות בגדה המערבית:
              ג'נין, שכם, טול כרם, רמאללה, ירושלים, יריחו, ביתJלחם, חברון. היום היו אצלנו הפצ"ר וסא"ל שרגנהיים, פרקליט פיקוד המרכז, והוא יכין את החלק שלו שמתבטא כיום, בהתאם לתקן, ביועץ משפטי למטה הממשל בגדה ו4- בתי דין צבאיים. אצלנו במטה משובץ כקצין מטה עו"ד מירון, שהיה בעבר מנכ"ל משרד הפנים , והוא נמנה על תקן הממשל הצבאי. […]

              שבת, 4.5.1963 – היום עבדתי יחד עם רס"ן הדר ממפצ"ר ועם מתורגמן על הכנת תקנות ההגנה (שעת חירום)1945 בערבית לשם שימוש בהן בכל אזור כבוש. השגתי את ספר החוקים משנת 1945J בשפה הערבית, והיה צורך להוציא מהם כל ביטוי הקשור למונחים כמו "הנציב העליון", "כוחות הוד מלכותו" וכולי, ולהפכם ל"המפקד הראשי", כוחות ישראל" וכולי. במקום הנציב העליון או הרמטכ"ל הוכנס לתקנות כסמכות עליונה המפקד הראשי של כוחות צה"ל בשטח הכבוש, אשר עם כניסתנו יכריז על תקנות אלה כעל חלק מהמשפט בשטח הכבוש, ועל פיהן ימנה
              את 8 הנציגים כמפקדים צבאיים. בעיה נוספת המתעוררת היא התאמתם של עונשים על עברות מסוימות בתקנות להוראות אמנת ג'נבה, האוסרת הטלת עונש מוות, אלא במקרים מיוחדים…"

              זה ממשיך עוד ועוד.
              דורון: "היסטוריון" הוא שם של מי שעוסק בדיסציפלינה אקדמית בשם "היסטוריה", לא תיאור של מצב נפשי התואם או לא תואם את מאווי לבם של ציונים. דיסציפלינה זו מבוססת כמעט לחלוטין על עיון במסמכים שונים מהעבר והתווית קשרים סיבתיים כאלה או אחרים העולים מן המידע המופיע במסמכים האלה.

              לפניך מוגש כעת מסמך מהסוג הזה. יש לך מה להגיד על המידע המופיע במסמך הזה, או שאתה מעדיף להמשיך לנפנף בידיים וליילל "אילן פפה! אילן פפה"?

    • גיל הגיב:

      אבל גם הירי על הג'יפ הצה"לי זו נקודת פתיחה שרירותית, שנוח לתקשורת הישראלית למסגר כ"תחילת ההסלמה". אם תקרא את הכתבה המקורית, הפלסטינים טענו שירי הנ"ט הגיע בתגובה להרג ילד בן 13 מירי של כוחות צה"ל, שהדובר שלו הסביר שאכן היה ירי "לעבר שטחים פתוחים" בתוך רצועת עזה כחלק מפעולה לחישוף מטענים ליד גדר המערכת, שבאה לאחר מספר מקרים של התפוצצות מטענים, שהוטמנו בתגובה לירי, שבא בעקבות משהו אחר, שלושים ימים, לך תזכור.

  6. עדן הגיב:

    יוסי, יש שקרים שלא תספר בשם האג׳נדה? באיזו הפסקת אש מדובר?

  7. עמית הגיב:

    1. כמו שכבר הראו, הבחירה של ממשלת ישראל לא הייתה בין הפסקת אש למלחמה, אלא בין מלחמה בלי הישג למלחמה עם הישג. ממשלת החמאס, כרגיל, לא שמרו לרגע על הפסקת האש.

    2. "היעדים שלה ברורים: להרוג כמה שיותר פלסטינים כדי שהציבור הישראלי צמא הדם ירגיש גבר-גבר"? החלק הראשון של המשפט מגוחך והחלק השני גזעני ובזוי. אם ישראל הייתה יוצאת למבצע במטרה להרוג כמה שיותר פלסטינים לא היו נהרגים 10 (כמו היום) אנשים וגם לא 1400, אז מה פשר האמירה הזאת? המטרה של ישראל היא להרוג כמה שיותר מחמושי החמאס ולהרוס כמה שיותר מתשתיותיו. על החלק השני של המשפט מיותר להכביר מילים. במקומך הייתי מתקן את המשפט הזה כדי לא להגחיך את עצמי.

    • מני זהבי הגיב:

      "להרוג כמה שיותר מחמושי החמאס ולהרוס כמה שיותר מתשתיותיו"

      אני מקווה שאתה לא באמת חושב שזה ימנע את המשך ירי הטילים.

    • אור שחר הגיב:

      שאלה: לאורך שלושת השנים האחרונות נורו רקטות בכל שנה. מספר הרקטות בשנה שעברה היה גדול יותר מזה של השנה, ואע"פ כן ישראל לא בחרה להסלים את העימות לכדי הרג הצמרת.

      מה השתנה עכשיו? כלומר, אם ההישג כל כך מובהק, כיצד זה שהוא מופיע ככה במקרה חודשיים לפני הבחירות, ובאופן מפתיע בדיוק באותו תזמון שהופיע המבצע הקודם?

      • פטריוט הגיב:

        לא בדיוק באותו תזמון. קודם זה היה תוך כדי קמפיין הבחירות בארצות הברית.

      • עמית הגיב:

        1. הייתה לג'בארי חסינות כל עוד גלעד שליט היה בשבי.
        2. מאז שגלעד שליט שוחרר כנראה שלא היו יותר מדי פעמים שרמטכ"ל החמאס היה על הכוונת של צה"ל, עד עכשיו.

        אני לא חושב שחיסול בכירים, חיסול פעילים, או הרס תשתיות החמאס יביאו לעצירת הרקטות. הם יובילו לתקופות שקט ארוכות יותר, שאינשאללה יתנו לנו מספיק זמן להחכים ולפרוס את כיפת ברזל עד רמה כזו שהטילים אינם רלוונטים יותר.

        • מני זהבי הגיב:

          1. לפי מה שאתה אומר, החטוף הישראלי הבא (אם יהיה כזה) לא ישוחרר מעזה לעולם.
          2. במארס וביוני השנה היו שני סבבי הסלמה באזור עזה. שום דמות בכירה בחמא"ס לא חוסלה בעקבותיהם. ג'עברי היה דמות בכירה מספיק כדאי שתנועותיו יהיו ידועות למערכת הבטחון הישראלית.
          3. למה אתה חושב שתקופות שקט יהיו ארוכות יותר?

          • דודי הגיב:

            למה אתה חושב שהחמאס הפסיק את פיגועי ההתאבדות, זמן קצר לאחר שחיסלו את יאסין וראנטיסי? ההסבר שלי – יורשיהם (בעזה) חששו לעורם. חאלד משעל אגב תמך בחידוש פיגועי ההתאבדות, ממקום מושבו הבטוח בדמשק.

  8. דניאל הגיב:

    הו, המושג הכה גמיש הזה 'הפסקת אש'. יותר ממאה טילים על יישובים אזרחיים לא אמורה לעבור ללא תגובה, ולא הייתה עוברת ללא תגובה בשום מקום.

    • י. אברושמיק הגיב:

      אצל הברון מיאו-מיאו, טילים על עוטף עזה זאת הפסקת אש.

      • מני זהבי הגיב:

        טילים על "עוטף עזה" (לא אוהב את השם הזה, אבל שיהיה) היו ויהיו בעתיד הנראה לעין. שום מלחמה לא תשנה את זה. מי שחושב שאפשר למנוע, בכוח צבאי, טרור משטח שאין בו שליטה אפקטיבית של שום גורם מדיני, מוזמן לפנות אלי לקניית גשר במחיר מבצע.

        • מיקי הגיב:

          ודאי שיש שם שליטה אפקטיבית. החמאס שולט בעזה יופי. והחמאס הוא גורם מדיני.

          • מני זהבי הגיב:

            ואללה? כל הפרשנים טענו שמי יורה את הרקטות בחודשים האחרונים הם בעיקר ארגונים שנמצאים מימין לחמא"ס.

            • מיקי הגיב:

              זה לא אומר שהחמאס לא שולט בשטח. החמאס בוחר לאפשר לארגונים האלו לירות, וכשהוא רוצה, הוא גם יורה בעצמו.

              • מני זהבי הגיב:

                באותה מידה יכולת לטעון לפני יולי 2006 שממשלת לבנון בוחרת לאפשר לחזבאללה לירות על ישראל…
                העניין הוא שעל-מנת לגרום לריבון ה"רשמי" לממש את ריבונותו, צריך להיות לו איזשהו תמריץ לכך. ולא, מטחי הפצצות של חיל האוויר הישראלי אינם תמריץ.
                התמריץ צריך לבוא במישור הדיפלומטי-מדיני, אבל בדיוק במישור הזה ישראל עושה הכל כדי למנוע הכרה בחמא"ס כגורם מדיני לגיטיני.
                בכל מקרה, הוויכוח בשאלה מה חמא"ס רוצה ומה הוא יכול אינו יכול לבטל את העובדה שממשלת נתניהו "נזכרה" לפתוח במלחמה עם רצועת עזה חודשיים לפני בחירות, ושהיא נמנעה מצעדים דומים במצבים דומים לאורך השנים האחרונות.

                • מיקי לטוביצקי הגיב:

                  אני לא חושב שיחסי הכוחות בין חמאס לג'יהאד האיסלמי דומים ליחסי הכוחות בין חיזבאללה לממשלת לבנון. אנחנו יודעים שחמאס מסוגל לאכוף הפסקת אש כשהוא רוצה, והוא עשה את זה בעבר. חמאס היה מספיק חזק בשביל לחסל את הנוכחות של פת"ח ברצועה. אין לי סיבה לחשוב שהשליטה שלו ברצועה אינה אפקטיבית.

                  באשר לתמריצים: חיסול שיטתי של ההנהגה הוכח בעבר כתמריץ אפקטיבי, לפי ספרו המצוין של שלומי אלדר, "להכיר את חמאס". לאחר החיסולים של יאסין ורנתיסי, חמאס וישראל הגיעו להסכמה חשאית להימנע מחיסולים ומפיגועים. הסכמה שלפי אלדר היתה לה תרומה גדולה להפסקת פיגועי ההתאבדות (אם כי עובדה היא שפיגועי ההתאבדות לא נפסקו לחלוטין). גם מוקדם יותר, ב-2002, היתה הצעה פלסטינית להפסקת אש בתמורה להפסקת החיסולים, שלא נענתה.

                  ובאשר לתזמון: זה אכן מעורר חשד, ובזה אתה צודק. ייתכן שעכשיו היתה הזדמנות שקודם לא היתה, וייתכן שממשלת נתניהו אכן מעוניינת במבצע בחירות. אני משהה את השיפוט: נראה איך הממשלה תנהל את המשך הסבב הנוכחי, ואם היא רוצה ומסוגלת לשנות את הסטטוס קוו של ירי בלתי פוסק על דרום הארץ. אני לא פוסל כלל וכלל מדיניות של חיסול בכירים עד שחמאס מעוניין בהפסקת אש ארוכת טווח, ואם זה יצליח, אז לא אכפת לי אם זה נעשה בסמוך לבחירות או לא.

                  • מני זהבי הגיב:

                    "אנחנו יודעים שחמאס מסוגל לאכוף הפסקת אש כשהוא רוצה, והוא עשה
                    את זה בעבר"

                    זה מסוג המשפטים שמיד אחריהם בא "לא חלף שבוע מאז ההתנתקות שבו לא נורו טילים מעזה" (מה שנכון).
                    אבל עזוב אפילו את זה. מה שאתה רוצה הוא שישראל תעמיד בפני החמא"ס ברירה: להילחם נגד ארגונים אסלאמיים קיצוניים יותר, או להילחם נגדה. מה אתה חושב שהחמא"ס יבחר?
                    כמו"כ, יש הבדל עצום בין עצירת פיגועי התאבדות (שדורשים ארגון מורכב) ובין עצירת ירי רקטות שרובו אפילו לא נעשה בידי אנשי חמא"ס. השני הרבה יותר קשה, ודורש אינטרס הרבה יותר מובהק של החמא"ס על-מנת שזה יתבצע.
                    בכל מקרה, כל הניתוחים האלה מחווירים לעומת דבר אחד: מחלמת בחירות.

                    • ג'ו כלום הגיב:

                      אני לא מבין, אתה אומר באותה נשימה שלחמא"ס אין את היכולת לעצור את ההתקפות, ושאנחנו צריכים לדבר איתו, להכיר בו, ולעשות איתו הסכמים?

                    • מני זהבי הגיב:

                      אני לא יודע איזו יכולת יש לחמא"ס ואיזו אין. אני מניח שלדבר זה בדרך כלל טוב יותר מלירות, ושהסלמת האלימות אינה טובה לאף אחד.

                • עמית הגיב:

                  סבבה. אז זו לא מדינת ישראל תוקפת ברצועת עזה, אלא הזרוע הדרומית של חיל האוויר הידועה בשמה אל-יהאוד אל-אטרף שמשתוללים לנו בלי מעצורים.
                  ההסבר הזה שווה ערך לתירוצים שחמאס מספק לגבי ירי טילים מהרצועה בזמן הפסקות האש. הוא מאפשר לארגונים האחרים לירות כי נוח לו, לא כי אין לו שליטה עליהם.

              • אלון לוי הגיב:

                ישראל לא תמיד מצליחה למנוע מגורמים קיצוניים לטבוח במתפללים מוסלמים. ולישראל יש את השב"כ, עם משאבים שלחמאס אין.

  9. דניאל הגיב:

    מצרים מחסלת קיצונים מוסלמים והכל אחלה.
    אסאד מחסל פלסטינים בסוריה והכל סבבה.
    אנחנו תוקפים מטרות צבאיות בתגובה לירי טילים על אוכלוסייה וכבר אשמים ב"טבח" עוד לפני שבוצע ובאחריות להבערת האזור. מישהו צריך לצאת מהסרט.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4305439,00.html

  10. מיכאל הגיב:

    מיקי, בהינתן העובדה שמנהיגי ישראל -ביברמן/ברק שמים קצוץ על תושבי הדרום ובוודאי על תושבי עזה, אכן אין להם שום אינטרס לשמר הפסקת אש

  11. מיקי הראל הגיב:

    מממ, מעניין העתוי מתאים, חייבים לתחזק את החמס, בעיקר כעת שהפלסטינים פונים לאום. הכל דופק כמו שעון, ממזרח "טרור מדיני" בדרום טרור "מקובל. הקשר הזה ברקביבי… וכן החדשות בשעות הצהרים דברו על הפסקת אש!חיכו בפירוש לתזמון מתאים . מה חדש?!

  12. מיכאל הגיב:

    אני אוהב את זה דניאל שבחרת להשוות את ממשלת ישראל דווקא לעריץ אכזרי כמו אסד, אכן "מודל לחיקוי!"

    • דניאל הגיב:

      מיכאל, את ההשוואה המופרכת הזאת עשית בעצמך. אני הדגמתי את הסטנדרטים הכפולים, בדגש על מצרים (ויוסי).
      מצרים הורגת קיצונים שמאיימים על ריבונותה, כנ"ל אסאד. אם יורים עליך, אתה לא יכול לא להגיב גם בידיעה שהאפקט של התגובה שלך, אם יהיה, לא יביא לפיתרון סופי של הבעיה.
      לדעתך אנחנו אמורים לחטוף טיל בג'יפ בלי להגיב? לחטוף טילים על ערים בלי להגיב? אבל כ*שאנחנו* מגיבים, בשונה מהאחרים שהזכרתי (ובזאת מסתכם הדמיון שבאתי להדגיש), אנחנו הטובחים והמבעירים, לפי המצרים (ויוסי).

      • ניב הגיב:

        תזכיר לי מתי יוסי כתב משהו בעד אסד? למיטב זכרוני הוא כתב הרבה מאוד נגד חד"ש ונגד הגישה הסלחנית מאוד שלה למצב בסוריה. אבל כמובן, מה זה האמת לעומת הנסיון העלוב להוציא את כותב הבלוג כצבוע..?

        אם כבר הדעה הרווחת בקרב הימין היא להשאיר את אסד בשלטון(מ2 הסיבות המוכרות:
        1. את אסד אנחנו כבר מכירים.
        2. פחות סורים יותר טוב.

  13. גורו יאיא הגיב:

    היום תהיתי האם הוחלפה מדיניות "כלכלת הבחירות בישראל", למדיניות "כלכלת דמים לפני בחירות". די מזעזע לחשוב על זה.

    • מני זהבי הגיב:

      בוודאי.
      המצב שבו צד מסוים יכול להרוג את אנשי הצד השני כמה שבא לו, בלי לשלם על כך מחיר משמעותי, הוא מצב שמוביל להתבהמות. זה חדש לך?

  14. anonymous moose הגיב:

    מישהו יודע איפה אני יכול להשיג רשימה או טבלה של הרוגים פלסטינים מאש צה"ל, לפי תאריך? אני רוצה לבנות גרף של הרוגים פלסטינים (moving average יומי ממוצע על שבוע, נניח), ולבדוק אם יש עליות מורגשות לפני בחירות ישראליות. אם הניחוש שלי נכון, זה ילך חזק בפייסבוקים. אם מישהו רוצה לקחת את הרעיון, אני אשמח לראות תוצאות.

  15. dervney הגיב:

    מילא שאתה תומך במרצ, האופציות לא מזהירות.

    אבל לקדם את הקמפיין הדבילי שלהם?

  16. א.ה. הגיב:

    אף מילה על זה שהיחידים שמטילים ספק בתבונת הפעולה הזאת הם מר"צ? יחימוביץ, האתרוג של השמאל, נותנת גיבוי לפעולה.

    איש שמאל אמיתי לא יכול להרשות לעצמו להצביע למפלגת העבודה בבחירות הללו. המנדטים הללו הולכים לביבי אחרי הבחירות.

  17. אור הגיב:

    בחיי היה לי משהו לכתוב אבל אין לי מושג איך להעביר את זה. זה נחמד איך שאתה מצליח לסובב כל דבר לכיוון הגרוע ביותר, איך אתה מצליח לחיות עם עצמך?

    אף אחד לא באמת רוצה בהרג של אנשים, אלו החמאס שרוצים במותם של כל היהודים וגירוש והשמדתה של מדינת ישראל. זה באמנה שלהם, לא בפרוטוקולים של זקני ציון.

    עיתוי? אכן מסריח. אבל מי כמוך יודע שלישראלים אין זיכרון מי יודע כמה ומה שהיה אתמול, עוד יום-יומיים ישכח.

    • מני זהבי הגיב:

      "אף אחד לא באמת רוצה בהרג של אנשים"

      ואללה. ביבי וברק שלחו מטוסים להסתובב מעל עזה כי זה נראה מגניב, ואז איכשהו התפלק להם הטיל שהרג בטעות את ג'עברי…

      • אור הגיב:

        נו באמת

        • מני זהבי הגיב:

          אם כך, אני מניח שלדעתך ג'עברי לא היה איש.
          כמו"כ, אני מניח שלדעתך, הסבירות הגבוהה של הרחבת האלימות לאחר הריגתו של ג'עברי — הרחבה שבאופן כמעט ודאיי תביא למותם של אנשים בשני הצדדים — נעלמה מעיני ממשלת ישראל…

          • ניב הגיב:

            עזוב מני, אתה לא יודע שהעולם הוא משחק מחשב משוכלל והחמאס הם פשוט הרעים? הם תוכנתו להיות ככה ואין להם דרך אחרת. דמוניזציה זה כיף! ואתה גם מקבל 5 נק' על כל אחד שמת! צא לרחובות ותרקוד על דמם של המחבלים. הרי כל הערבים מחבלים, זה ידוע להם. הם אמרו שהם רוצים להיות מחבלים. כיף כיף כיף. ווהו. החיים הם סרט של דיסני, ואנחנו הפרוטגוניסט והם האנטגוניסט. והם יודעים את זה. הרי הם מבינים שהיהודים הם העם הנבחר אבל הם רק רוצים להרוג ולפגוע ואין להם שום סיבה אמיתית להרגיש רע, שום דבר שעשינו לא גרם למצב שלהם להיות ככה. הרי כל כך טוב להם כי ימיני וישראל היום כותבים שיש להם הרבה כסף, אתה ראית איזה וילה היתה שם בתמונה ההיא בפייסבוק! והיה כתוב שהיא של ערבי, זה הרי ברור שזה נכון, וזה אומר שכל הערבים חיים בעושר. אבל חס וחלילה שנאמין לסמולנים האלו שמשקרים בכל דבר שהם כותבים. אנחנו שיות תמימות ואיננו רוצים לפגוע באיש, זה לא אשמתנו שהכניסו אותנו למשחק האכזרי הזה.

            • ניב הגיב:

              לפחות תגובה כמו זאת היתה מראה שישראלים סתם רק מאמינים לכל מה שאומרים להם ולא צמאי דם. אבל רוב התגובות בפייסבוק שלי הן בסגנון מ"תנו לצה"ל לכסח", "לרצוח כל אחד ואחד מהם" ו"כל לייק = ערבי מת"(בסרטון יוטיוב של הוצאת הגופה של הרמטכ"ל אם הבנתי נכון)

          • אור הגיב:

            זה לא מה שאמרתי.
            לדעתי, לא ישתנה כלום ואחרי הסבב הנוכחי הכל יחזור לקדמותו.
            אני לא רואה שום סיבה להאמין להכרזה של הפסקת אש מצד החמאס, כל עוד באמנה שלהם מוצהרת מדינת ישראל כגורם שצריך להשמיד. האם אין לכך משקל בכלל?

            אני לא רואה בג'עברי, שעמד בחזית ארגון שמפיץ שקרים דתיים בסגנון ימי הביניים, תחת אמתלה של איזה יושב במרומים, וקורא להשמיד את מדינת ישראל, אדם שאפשר לשאת ולתת איתו.

            לדעתי, אני חושב שאין עם מי לדבר. בשני הצדדים. אין לי אשם אחד, או מספר אשמים. אין לי מושג את מי להאשים, כי זה לא התחיל אתמול ולא לפני שנה. אולי את טבע האדם? אולי את המטיפים הדתיים?

            התגובה המקורית שלי הייתה מכוונת כלפי הזכרון של הישראלים. מבצע עופרת יצוקה, שלא הוגדר ככישלון למרות שהיה כזה (מה שאוטומטית מעלה אותו לדרגת "הצלחה" בארץ), הסתיים ממש בסמוך לבחירות ואאל"ט קדימה לא גרפה הצלחה מסחררת, והעבודה (בראשות ברק, שהיה הרמטכ"ל) גם לא. אולי יש עוד תקווה.

            אם אתה מתכוון להמשיך להעליב, אשמח אם פשוט לא תגיב, תודה.

            • מני זהבי הגיב:

              "אף אחד לא באמת רוצה בהרג של אנשים, אלו החמאס שרוצים במותם של כל היהודים וגירוש והשמדתה של מדינת ישראל"

              זה לא משהו שאתה כתבת?
              אז הנה החדשות: לממשלת ישראל לא אכפת להרוג כמה עזתים אם זה מה שישפר את הדימוי שלה (אם מבחינת "הרתעה" ואם על-מנת לקושש עוד כמה קולות של לאומנים משולהבים בקלפי). לממשלת ישראל יש גם הרבה יותר אמצעים לממש את תוכניותיה מאשר לחמא"ס, לכן האחריות המוטלת על ממשלת ישראל היא גדולה יותר.
              והחמא"ס? נבלות מסוג אחר. וכדי להבין שהם נבלות, האמנה המפורסמת שלהם היא הדבר הכי פחות חשוב. מה שהם עושים בפועל מספיק בהחלט.

              • אור הגיב:

                זה מה שכתבתי, ואני עדיין מתכוון לזה. אני באמת מאמין שאף אחד לא מעוניין בהרג של אנשים. לדעתי, אם החמאס לא היה פועל בצורה הזו נגד ישראל ומנסה להרוג אזרחים, היה חוזר בו מהצהרותיו ההשמדתיות ובאמת מתעסק בהפסקת אש, אף אחד לא היה מנסה לחסל אותו.

                תמיד נאמר שאחרי ההתנתקות, סוף סוף יגיע הזמן שאפשר יהיה להגיב לחמאס או לכל ארגון אחר בעזה והמציאות תפסיק להיות מסובכת בכל הקשור לכך. ובכן, אנחנו בנקודת הזמן הזו עכשיו. לדעתי, אם בחמאס יפסיקו לנסות לחטוף, לחסל, להטיל אימה או איך שלא יקראו לזה, אף אחד לא ינסה לחסל את בכיריו.

                אני לא חושב שזה משהו שכל כך קשה להאמין לו, זו דעתי האישית.

                • מני זהבי הגיב:

                  "אם החמאס לא היה פועל בצורה הזו נגד ישראל…"

                  ואילו כל הפלסטינים היו איכשהו נעלמים לנו מהארץ, היה בכלל סבבה, לא?
                  זהו, שהמציאות מסובכת, והיא לא תהיה מסובכת פחות אם ישראל תיסוג לקו זה או אחר.
                  תראה, אני לא מצדיק את החמא"ס. אבל החמא"ס אינו חלק ממערכת השלטון שלי, לשמחתי הרבה. מצד שני, לחיות בחברה מתבהמת שהרבה אנשים בה מביעים שמחה על הריגתם של אנשים אחרים זה די מתסכל, בלי קשר לשאלה האם לאותם אנשים הגיע להיהרג. כאשר מוסיפים לזה את העובדה שלפחות הפעם, מי שאחראי להסלמת העימות הוא בפירוש ישראל –אלמלא הגירתו של ג'עברי היינו כנראה חוזרים למצב ה"רגיל" שלנו מול עזה של השנים האחרונות — אפשר להבין שהמצב לא טוב. להטיל את כל האחריות על החמא"ס זה משהו ברמה שאפילו הבן שלי כבר מבין שהיא ילדותית.

                  • מיקי הגיב:

                    אני חושב שאני יכול לומר בשם רובם המוחלט של אזרחי ישראל, שחזרה למצב הרגיל של השנים האחרונות מול עזה זה אפשרות מאוד לא רצויה, ולכן הסלמה יזומה היא לא דבר רע, אם היא מלווה באסטרטגיה ולא מתבצעת באקראי.

                    • מני זהבי הגיב:

                      ואללה. יש איזושהי אפשרות אחרת לסיום מלחמתך הבחירות הזאת מלבד "חזרה למצב הרגיל"?

                  • אור הגיב:

                    שוב אתה מכניס מילים לפי, ושוב אתה מתייחס אלי כאל ילד קטן. תודה על זמנך.

                    • מני זהבי הגיב:

                      אתה בוחר לעסוק בכמה הצד השני מרושע וכמה אנחנו נחמדים. נחמד לאגו, אבל לא מוביל לשום מקום, ובדרך אנחנו הופכים להיות הרבה פחות נחמדים.

                    • אור הגיב:

                      קרא שוב את מה שכתבתי

  18. אורי שמחוני הגיב:

    זה נחמד לכתוב שהכל ספין בחירות+תקציב אבל איך אתה מתייחס לכך שסבבי האלימות הולכים ונהיים תכופים ולכך שכל מיני ארגונים שם יורים טילים ופצמרים על ישראל בשם כל מיני אג'נדות? מי ידאג לתושבי הדרום? אם זה ספין, הוא היה צריך להתחיל מוקדם הרבה יותר – לעודד את אנשי עזה לירות עלינו ולדאוג לכך שהענינים יתחממו לפני הבחירות. לא הדגמת דבר כזה במאמרך ואני לא חושב שהוא מחזיק מים (אם כי כמובן ברק ביבי מופז וצהל עפים על כל הענין)

    • מני זהבי הגיב:

      אם "כל מיני ארגונים" יורים טילים, למה להרוג את האדם שאחראי על הכוחות הצבאיים של הארגון שנמצא בעמדה הכי קרובה למה שניתן להגדיר כ"שולט ברצועת עזה"?
      הרי הוא היה אחד האנשים שיכלו להשליט איזשהו סדר ברצועה. איך הריגתו תשפיע על ארגונים ששונאים את החמא"ס כמעט באותה מידה בה הם שונאים את ישראל?

      • דני הגיב:

        הוא היה ראש אותו ארגון שנמנע במכוון מלאכוף את הפסקות האש שהוסכמה בסבבים של מרץ, יוני, אוגוסט ואוקטובר (וזה רק ב2012!), וכן זו שהוכרזה ביום ראשון. ולדעתי זה לא בשל היעדר יכולת.

        • מני זהבי הגיב:

          אולי נמנע במכוון, אולי לא הייתה לו יכולת, אולי יש שם מערכת שיקולים מורכבת יותר. אבל על-סמך מה אתה מניח שהריגתו תתרום משהו לשמירת חייהם של אזרחי ישראל?
          כאשר החזבאללה ירה טילים על ישראל, איש לא הציע לחסל את השרים של ממשלת לבנון או את הקצינים בצבא לבנון מתוך טיעון שהם נמנעים מלאכוף את מרותם דרומית לליטאני.

    • LIORA הגיב:

      אני גרה בדרום. בחודשים האחרונים סבלנו מרקטה פעם בכמה שבועות או בשבוע במקרה הרע, ועכשיו אני לא יכולה לצאת מהבית כי יש אזעקה כמעט כל שעה. אני יודעת שזה נשמע מגוחך ומטורף, להגיד שהדבר הזה של ספין של בחירות, אבל באמת קשה לי להסביר את זה אחרת. צריך להיות תמים ברמות מטורפות כדי להאמין שמתקפה על הרצועה תפסיק את ירי הטילים משם. המצב שעזה נתונה בו לא יאפשר, עד כמה שמדינת ישראל תנסה "לסגור איתם חשבון", מצב שבו החמאס לא ינסה לפגוע במדינת ישראל. כמו שאנשים ציינו, לא קרה שום דבר באמת יוצא דופן שיגרור את התגובה הזאת, אז הדבר היחיד שנשאר לי להסיק, למרות שזה נשמע ציני, זה שלבחירות היה חלק בזה. אני גם רואה את זה מסביבי, כולם נכנסו למין מצב פטריוטי פרו-ביבי (אני מאשקלון), מין הקצנה של המצב שהם נמצאים בו בדרך כלל. ובנוגע למי אני מצפה שידאג לתושבי הדרום, אני מצפה שהממשלה תדאג לי. וזה מה שמכעיס אותי. הם כנראה חושבים שאנחנו ממש מטומטמים אם הם חושבים שאנחנו לא יכולים להבחין בצביעות של ביבי שאומר שהם "יעשו את הכל כדי להגן על תושבי הדרום", ובאותה נשימה מטפח את התנחלויות. אבל למרות שאני משתדלת נורא לא להיות צינית, אני לא יכולה להתנגד להרגשה שהממשלה משתמשת בביטחון שלי כדי להגן על דברים שהם לא הביטחון שלי. והדבר הכי עצוב שרוב המשפחה שלי עומדת להצביע לביבי.

  19. גבריאל הגיב:

    יוסי, אכזבתני. לטעון כנגד עיתוי הפעולה זה דבר אחד (בעיני זו ציניות שלא במקומה, אבל זה מילא). לטעון שהפסקת האש קוימה, זה כבר חוסר דיוק עובדתי, וזה לא מתאים לך. כך גם הניסיון לקשר בין המאבק בחמאס להכרה באבו מאזן. ישראל עושה כל שביכולתה להפריד בין חמאס לרש"פ, בין הגדה לרצועת עזה (עניין שלא דנים בו מספיק), ולא נכנסה או נכנסת לסתירה דיפלומטית בעניין. לפחות בינתיים.

  20. דליק הגיב:

    פגעתם לנו בחממה אז כוסאומו מגעים לרגיעה, אנחנו נוריד לכם את הרמטכ"ל. נשמע כמו אחריות של מנהיג כלפי או כמו פוליטיקאים שיכורי כוח שייאחזו בכיסא בכל מחיר?
    התאווה לדם ונקמה שמעוורת את רוב הציבור גורמת לי לרצות להקיא ולברוח מפה

  21. הדס הגיב:

    "…החליטה הממשלה לחסל אותו ולרצוח את בנו."
    אשמח להבין – מה ההבדל בין חיסול לרצח?

    • ניב הגיב:

      אותו אדם הוא חייל. הבן שלו הוא אזרח.

      זה כמו לשאול למה חיילי צה"ל "נופלים" בקרב, ולא "נרצחים" בקרב.

  22. ערן הגיב:

    בא לי להקיא מהכל, אני באמת שלא יודע מהיכן להתחיל. הרי ברור שאין שום כוונה אמיתית להפסיק את האלימות בין הצדדים. הרי רצון לקביעת ריבונות מוחלטת אין כאן- אנחנו שולטים באויר ובים ומספקים להם דלק וסחורות. אם היה רצון לניתוק מוחלט וקביעת קווים אדומים – היו עושים את זה מזמן. הרי אם נשאל את עצמנו רגע: לפני שיצאנו מעזה היה אירוע כל יום, כל יום! ולא יצאנו. מה ההבדל? שיצאנו. כיבוד הריבונות הוא שקובע. אז אם רוצים להחיל קווים אדומים. קובעים אותם: אין טיסות ישראליות מעל עזה, אין תקיפות וחדירות יבשתיות או אויריות, אין הכנסת סחורות, אין פיקוח ימי או אוירי. מגד- אין ירי ולא קטן שבקטנים לעבר ישראל. זאת ריבונות. קובעים את זה ומכריזים על זה קבל עם ועדה. אלא שנתניהו מעדיף לכנס את השגרירים כדי להכין אותם למלחמה.

    עכשיו לגבי התנהגות הישראלים:
    צימאון לדם מזוויע, חזרה על רטוריקה שיקרית שכל העם עם צה"ל ועם תושבי הדרום. בזמן שאובמה נבחר ג'יפ של צה"ל עלה על מטען וחיילים נפצעו. לא אמרו על זה מילה. גם תקיפות של צה"ל היו וחיסולים של אנשי טרור להגדרת צה"ל, חצי מילה והלאה לידיעה הבאה.

    תחושת הבולשיט, האטימות ואני באמת מרחם על הפראיירים שמגוייסים עכשיו בצו 8.

    והדבר שהכי מפריע לי זה האטימות לסבלו של הצד השני שחוטף פצצות של טון על הראש שלו.

  23. אלעד הגיב:

    יוסי היקר,
    אתה אתם שקרן, קטן ועלוב נפש וצריך לעצור אותך על הוצאת דיבה כנגד המדינה והצבא שמסכן את חייליו כדי שאתה תוכל לשבת בתל אביב רחוק מהקסאמים ולכתוב את טור השקרים שלך.
    ישראל נמנעת תמיד ממלחמה אך כשאין מה לעשות ואזרחים לא יכולים לזוז מהמרחבים המוגנים שלהם במשך חודשים ארוכים אז האופציות נגמרו. איך אתה מעז לאמר שישראל בחרה במלחמה ולא בהפסקת אש?! האם ישראל היא זאת שיורה ללא הרף על אזרחים חפים מפשע בכוונה תחילה במטרה לחסל אותם?! על סמך מה אתה כותב על כל השקרים המתועבים שלך?? אולי תחלוק איתנו אז התכנית שלך להפסקת הקסאמים?? אפילו לך אני לא מאחל מה שעובר של תושבי הדרום

    • ygurvitz הגיב:

      הצבא שמסכן את חייליו כדי שאתה תוכל לשבת בתל אביב רחוק מהקסאמים ולכתוב את טור השקרים שלך.

      הצבא מסכן את חייליו? לול! צבא של פחדנים שיורה על טיינאייג'רים חמושים למחצה מהאוויר. והוא מסכן אותי לפחות באותה המידה שהוא מגן עלי, אם לא יותר.

      ישראל נמנעת תמיד ממלחמה

      לול! שורה של הפרת הפסקות אש ב-1948, המלחמה היזומה עם הכוחות הקולוניאליסטיים ב-1956, היציאה למלחמה ב-1967 למרות שהאמריקאים ביקשו זמן לדיפלומטיה, הפלישה ללבנון ב-1982, שתי האינתיפאדות, לבנון השניה… להמשיך?

      איך אתה מעז לאמר שישראל בחרה במלחמה ולא בהפסקת אש?!

      אה, כי זה מה שהיא עשתה?

      האם ישראל היא זאת שיורה ללא הרף על אזרחים חפים מפשע בכוונה תחילה במטרה לחסל אותם?!

      כן. מספר האזרחים שנהרגו מירי צה"ל ברצועה עומד ביחס של 100:1, אםלא יותר, למספר הקורבנות הישראלים שנהרגו מקסאמים. ולא, התירוץ של "לא התכוונו, פשוט לא היה אכפת לנו" לא עובד אחרי גבול מסוים, גבול שישראל חצתה מזמן.

      אולי תחלוק איתנו אז התכנית שלך להפסקת הקסאמים??

      למה, אתה חושב שלממשלה ולצה"ל יש תוכנית כזו?

      אבל בכל זאת. יש שתי תכניות: א. הכרה בחמאס ופתיחת המעברים, כמו גם מעבר יבשתי בין הרצועה לגדה, כלומר יצירת אינטרס לחמאס ברגיעה. ב. כיבוש צבאי של הרצועה והחזקתה על ידי צה"ל.

      שתי התכניות לא מקובלות על ממשלת ישראל כי הן אשכרה דורשות ממנה לעשות משהו.

      • נתן הגיב:

        הרושם הוא שהתגובות להסלמה הi אוטומטיות. אם אתה בימין אתה תומך ואם אתה בשמאל אתה חייב להתנגד וזה לא חייב להיות כך.
        כאיש שמאל שחושב שיש הכרח קיומי ומוסרי להפסיק את הכיבוש אני לא יכול להתעלם מהשאלה – מה יקרה אם נצא מהשטחים וירו קאסמים על כפר-סבא ונתניה , האם נמשיך אוטומטית להתנגד לכל הפעלה של כוח בגלל שאנחנו אנשי שמאל?

        החמאס אינו רוצה לחיות בשלום עם ישראל , זאת כמובן זכותו, הבעיה היא שהוא מתקיף מתי שנוח לו ומבקש הפסקת אש מתי שנוח לו- אין שום סיבה שישראל תסכים עם זה , אני לא רואה שום סתירה בין השקפת עולם שמאלנית לבין הבנה שישראל צריכה להפיל את שלטון החמאס בכוח.

        • עמוס הגיב:

          ומה שיהיה ביום שאחרי הפלת שלטון החמאס בכח? התנגדות אוטומטית לכל מלחמה היא האופציה ההגיונית היחידה באקלים הפוליטי הנוכחי. מעבר להגיון המוסרי (רוצים לצאת למלחמה – תנו קודם כל נימוקים טובים) כל עוד נפוץ בקרב הקברניטים הנוהג הפסול לצאת למבצע בלי מטרה מדינית שרוצים לקדם, סתם כדי לצבור נקודות לקראת בחירות או כתגובה אוטומטית הדבר היחיד שנכון לעשות הוא לאמר קודם כל לא עד שישכנעו שאכן מדובר בהמשך של מדיניות שנועדה בסופו של דבר להביא לרגיעה. רק אם מלחמה תהיה התאבדות פוליטית פוליטיקאים יצאו למלחמות רק כשאין ברירה. רק אם זה יאלץ את הצבא להוציא תקציבים שאין לו הצבא גם לא יתמוך בזה אלא אם אין ברירה. אם הצהא מקבל על זה תוספת תקציב זו תראה לו תוכנית טובה. האמון שלי בפוליטיקאים ובגנרלים הישראלים הגיע כבר מזמן לשפל המדרגה. אני בעד להחזיק אותם קצר.

        • ygurvitz הגיב:

          ואחרי שנפיל את שלטון החמאס בכוח? אחרי שנהרוג את אנשיו (יחד עם חמישה אזרחים על כל לוחם חמאס?)? האם האוכלוסיה העזתית תאהב אותנו יותר?

          • מיקי הגיב:

            בכנות, הם לא צריכים לאהוב אותנו אפילו קצת, והם לא עומדים לאהוב אותנו בקרוב. כל מה שצריך זה שההנהגה שלהם תפחד מאיתנו.

            • מני זהבי הגיב:

              בדיוק בגלל הגישה הזאת, ישראל נראית ומתנהגת כמו בריון שכונתי מצוי.
              לא משהו מלהיב, אם חושבים על זה.

              • מיקי הגיב:

                מה אומר ומה אגיד? וולקאם טו דה מידל איסט. אפשר לומר שהימין והפלסטינים שכנעו אותי בדברים מסוימים שאתה עדיין כופר בהם.

                • מני זהבי הגיב:

                  זה שאנחנו חיים בסביבה של בריונים אינו אומר שאנחנו עצמנו צריכים להיות כאלה.
                  למעשה, אפילו במערכת הבטחון של ישראל יש גישות שונות: יש כאלה שמצדדות בצעדים הגנתיים, ויש כאלה שמעדיפים להפחיד את הסביבה. "כיפת הברזל" היא תוצר של הגישה הראשונה. הבעיה היא שהממשלה והציבור מצדדים באופן מובהק בגישה השנייה, וזה אינו אומר עליהם דברים טובים במיוחד.

                  • דובי הגיב:

                    כשאתה מוקף זאבים זה די בעייתי לבחור להיות הכבשה היחידה בשטח.

                    נ.ב.
                    אני מצטרף לתגובה של מיקי. ב-20השנים האחרונות הפלסטינאים עשו הכל כדי לגרום לי להצביע ליכוד.(למרות זאת עדיין אצביע מרצ כי אני שומר על גחלת מטופשת של תקווה שמישהו יסכים לקיומנו במזרח התיכון)

                    • מני זהבי הגיב:

                      אתה לא חייב לבחור להיות כבשה.
                      אתה יכול לבחור, למשל, להיות פיל.
                      לא חיה תוקפנית בד"כ (אלא אם כן ממש מעצבנים אותה), אבל גם לא מטרה קלה במיוחד עבור זאבים.

          • נתן הגיב:

            הם לא יאהבו אותנו. גם אבו מאזן לא אוהב אותנו. גם ערביי ישראל לא אוהבים אותנו. אבל אולי יעדיפו לותר על הלחימה בישראל בין אם מרצון ובין אם מחוסר ברירה, כדאי גם לזכור שבכל הצלחה של ארגוני הטרור בעזה הסיכוי להסדר שלום גם מבחינת ישראל וגם מבחינת הלשתינאים הולך ופוחת.

        • נועם א"ס הגיב:

          הבחירות המתקרבות הן לא הסיבה המרכזית לשריפת בנות ובני אדם חיים באש בעזה ולקבירת בנות ובני אדם חיים בעפר בקריית מלאכי – מטרתו הראשית של מבצע "עמוד קלון" היא לטרפד את רצחנותו של הטרור הדיפלומטי של אבו מאזן באו"ם, כ"ט בנובמבר 2012.

          כאיש שמאל, לדבריך, הייתי ממליץ להימנע מספקולציות בסגנון "מה יקרה אם נצא מהשטחים וירו קאסמים על כפר-סבא ונתניה", הנוגעות לעתיד מדומיין לחלוטין, ולהתמקד בניתוח רציונאלי של כיצד מנוהלת הפוליטיקה הציונית, שכל מהותה היא לדאוג ש"ההכרח הקיומי והמוסרי" שעליו אתה נשענת תפיסתך לא יתקיים לעולם.

          • אייל הגיב:

            "כאיש שמאל, לדבריך, הייתי ממליץ להימנע מספקולציות בסגנון "מה יקרה אם נצא מהשטחים וירו קאסמים על כפר-סבא ונתניה", הנוגעות לעתיד מדומיין לחלוטין"- פעם ראשונה שאני רואה איש שמאל שמציע להתנהג כבת יענה ולקבור את הראש בחול. אולי מחר נודיע שאנו מקבלים את זכות השיבה, ולהימנע מספקולציות של "מה יקרה אם שבעה מליון פלסטינאים ירצו לחזור" ?

            • נועם א"ס הגיב:

              מציק. אני אבהיר שוב: עולם הספקולציות שאתה חי בו ("מה יקרה אם שבעה מליון פלסטינאים ירצו לחזור") מדומיין לחלוטין. אתה מטביע את עצמך בלופ תמידי של "מה יקרה" על מנת לחסוך לעצמך התמודדות עם מה שבאמת קורה. למה שבאמת קורה קוראים "פוליטיקה", וכשמסתכלים על מה שבאמת קורה, בלי לצלול לעולם הפנטזיות של ה"מה יקרה" על כל צעד ושעל ("מה יקרה כשהשמש תגיע לגודל שישרוף את כדוה"א?"), מגלים את הדברים הפשוטים: מי מרוויח, מה מרוויחים, על חשבון מי, ואיך מסתירים את זה.

              • אייל הגיב:

                עולם ספקולציות מדומיין? מדוע זה דמיוני לחשבו שאם עזבנו את עזה ויורים עלינו טילים, אז מיהודה ושומרון זה יהיה אותו דבר? כי משם לא יצא בעבר טרור? אופס- יצא גם יצא, עד שצה"ל כבש מחדש את הערים שם.

                אני לא חי בעולם דמיוני, אלא בעולם אמיתי, שבו נסיגה משטחים פלסטינאים מביא לטילים עלינו, אתה זה שמציע להתעלם מהמציאות ולא לחשוב שזה מה שיקרה גם הלאה (למעשה, אני יכול לשאול- אל סמך מה אתה קובע שלא ירו עלינו טילים?)

                • גיל ב' הגיב:

                  הרשה לי להזכיר לך שירו עלינו טילים מעזה שנים לפני שיצאנו משם. נכון שאז היה מדובר בקאסמים, אבל מספר ההרוגים היה גדול ממספר ההרוגים היום. כשיש לך התנחלות במרחק יריקה שאפשר לפגוע בה עם פצמ"ר למה להתאמץ ולהסתכן עם גראדים? ועם כל הכבוד לנסיגה מעזה, הצורה שבא ממשלת ישראל עשתה אותה כמעט הבטיחה הסלמה במצב. שרון התעקש לא לתת שום הישג לאבו-מאזן ולבצע נסיגה חד צדדית שלא מגובה בשום הסכם.

            • נתן הגיב:

              הבת יענה היא אתה.
              המשך הכיבוש הוא סיום המפעל הציוני בתווך של עשרות שנים ואולי אפילו פחות.

              • נועם א"ס הגיב:

                הלוואי. אבל אני מכיר את התפיסה הזאת (היא די רווחת בשנים האחרונות בקרב השמאל-מרכז הציוני), ולהערכתי אתה טועה.

                • נתן הגיב:

                  "להערכתי אתה טועה"(סוף ציטוט) -זה מה שאמרתי – בת יענה. העובדות הן שבין הים לירדן יש שני עמים -ולכן או שנלך למשטר "אפרטהייד" בדומה לדרום אפריקה או שנלך למדינה דו לאומית.

                  • נועם א"ס הגיב:

                    אכן אפרטהייד, בסגנון דרא"פ או עם הבדלים כלשהם. להערכתי אתה טועה: במקרה הציוני שלטון אפרטהייד כזה או אחר יחזיק שנים ועשרות שנים, וזה מה שאמרתי – המפעל הציוני יכול להחזיק עוד זמן רב מאוד.

      • דודי הגיב:

        הטענה שמספר האזרחים שנהרגו מירי צה"ל ברצועה עומד על יחס 100:1 למספר הקורבנות הישראלים שנהרגו מטילים, מלבד זאת שאינה נכונה, אינה מוכיחה בשום צורה את טענתך ש"ישראל יורה ללא הרף על אזרחים חפים מפשע בכוונה תחילה".

        מספר הקורבנות הישראלים הרי תלוי ביכולות המיגון של ישראל ובטיב הנשק שבידי החמאס.

        • ygurvitz הגיב:

          צה"ל הרג מאז 2006 יותר מ-2,000 אזרחים בעזה. מניין ההרוגים מקסאמים עומד על 15, אולי. זה יותר מ-1:100 בפעם האחרונה שספרתי.

          ולא, זה לא משנה. התירוץ של ישראל "לא התכוונו, פשוט לא התאמצנו למנוע הרג" מפסיק להיות רלוונטי אחרי הפעם השניה.

          • גלעד ב. הגיב:

            אה, זה בסדר. אם היחס בפדיון שבויים עומד על 1:1000 אז ליחס האבדות האזרחיות עוד יש לאן לשאוף.

            אבל ברצינות, אתה מסתכל על מבחן התוצאה, ואומר תראו איך מתו לנו פחות ומתעלם לגמרי ממבחן הכוונה, בו העזתים כל הזמן מכוונים על אזרחים, ואנחנו כל הזמן מכוונים על חמושים.

            זה שאנחנו טובים יותר בלהתגונן (או שצריך להתנצל על פיתוח כיפת ברזל?) וזה שהחמושים העזתים נוטים להשתמש באוכלוסייה אזרחית כמגן אנושי לא משנה את העובדה שהם הרשעים הגדולים יותר בסיפור הישראלי פלסטיני.

            • שחר כ. הגיב:

              בלב תל אביב שוכן אחר כבוד הבסיס הכי גדול של צה"ל ומאוכלס במיטב "לוחמיו", כולל "רב הלוחמים", הרמטכ"ל ולהקת הגורגונות הסובבת אותו. שם הפיקוד העליון של ההפצצות הנוכחיות בעזה.
              האם במבחן הכוונה שהעלית כאן, טילי חמאס על הקריה יהיו "לגיטימים" יותר ו"רשעים" פחות? והאם היית עונה את אותה התשובה לולא היית, מבחינה נפשית, בכיתה ג'?

              • אסףר הגיב:

                טילי חמאס על הקריה הם לגיטימים, בתנאי שהם באמת מדויקים ולא תירוץ ל"כיוונו לקריה, בטעות פגענו באצטדיון רמת-גן באמצע הדרבי".

                אפשר לקרוא אצל פרופ' אייל גרוס בדיון על דו"ח גולדסטון:

                http://aeyalgross.com/blog/?p=60786

                "החשיבות לומר שהנשק אינו יכול לדייק היא בכך שזה מדגיש שזה נשק בלתי מבחין מלכתחילה. גם אם הם היו אומרים שכיוונו ליעד צבאי, הרי שהטענה נשמטת שכן מדובר בנשק שפוגע באזרחים בכל מקרה. תקרא מה כתוב. הקביעה שהמטרה להטיל אימה לא שוללת את הקביעה שמטרת הנשק להרוג והקביעות בדבר פשעי מלחמה עוסקות בכך – אי ההבחנה, כי ההריגה. הטלת טרור על אוכלוסיה אזרחית היא אשמה נוספת שמוטלת על הקסאמים, לא במקום היות הורגים.

                הקביעות בנושא הזה חד משמעיות"

          • אסףר הגיב:

            צה"ל הרג יותר מ-2000 *אזרחים* או יותר מ-2000 *אנשים* שמהם אחוז מסויים הוא לטענתך אזרחים ולא חמושים?

            • אייל הגיב:

              טכנית אפשר לטעון שאין בעזה צבא, ולכן כל הרוג הוא אזרח…. (כולל יורי טילים על ישראל)

              • אסףר הגיב:

                ההיפך מ"אזרח" אינו בהכרח "איש צבא". לכן בהקשר זה נוהגים להשתמש במונחים כגון "חמושים","חברי ארגון צבאי", וכו'.

          • אסףר הגיב:

            יוסי, אולי כדאי לקרוא את הציטוט הזה מ"HUMAN RIGHTS WATCH":

            "בדומה לכך, אף על פי שהנזק הכולל שנגרם לחיי אזרחים ולרכוש מן הפעולות הצבאיות של ישראל גדול לאין שיעור מזה שנגרם מפעולותיהם של ארגונים פלשתיניים חמושים – שהרי בתקיפות אוויריות, בירי ארטילריה, בהפגזות מטנקים ובהתקפות אחרות של ישראל נהרגו כמה מאות אזרחים – הפרות של דיני המלחמה אינן נמדדות במספר האזרחים שנפגעו אלא בשאלה האם כל צד נמנע מביצוע התקפות מכוונות על אזרחים או התקפות חסרות הבחנה ובשאלה האם כל צד נוקט את כל אמצעי הזהירות האפשריים כדי למזער פגיעה באזרחים. "

            http://www.hrw.org/he/news/2009/08/05-0

            • אייל הגיב:

              אני אוהב את זה שסופרים את ההרוגים ומתעלמים מהנזקים האחרים.

              העובדה שגדל פה דור שלם על "צבע אדום", או שרוב תושבי שדרות (מתנחלים בפי החמאס)- סובלים מליקויי חרדה כתוצאה מהטילים- פשוט לא נכנסת לסטטיסטיקות. אנחנו לא צריכים להתנצל על זה שהטילים עלינו היו כה לא יעילים עד שהרגו "רק" 15 אזרחים, מה רציתם- שצה"ל יחסל את אלה שיורים אלינו רק אם יש נפגעים או הרוגים כדי לשמר יחס נפגעים דומה?

              • אסףר הגיב:

                אין לי מושג מה הקשר בין הטענה שהם טוענים לבין מה שאתה אומר (ומי זה אתם ש"רציתם"?).

              • אלון לוי הגיב:

                העובדה שגדל פה דור שלם על "צבע אדום", או שרוב תושבי שדרות (מתנחלים בפי החמאס)- סובלים מליקויי חרדה כתוצאה מהטילים- פשוט לא נכנסת לסטטיסטיקות.

                בניגוד לעזה, בה אין לאף אחד ליקויי חרדה. שהרי ערבים הם לא בני אדם עם רגשות ופסיכולוגיה. הם אורקים ללא שום קיום אישי חוץ מכחלק מנחיל צמא דם.

                • אייל הגיב:

                  ובכן אלון, מאחר והם אלו שבחרו לירות טילים- אז תסלח לי אם אחשוב עליהם כעל אורקים.

                  משום מה ברור לכל מיני אנשים שיש לפלסטינאים זכות קדושה לירות טילים על בתי ספר ואזרחים, אבל כשאנו מנסים לעצור זאת ונפגעים פתאום אזרחים פלסטינאים- אז אנו הרעים. משום מה אצלך (כך אפשר להבין) הדם של הפלסטינאים כחול יותר משלנו.

                  • שי ל הגיב:

                    לפלסטינים אין זכות לירות על אזרחים.
                    אבל גם לצה"ל אין זכות לירות על אזרחים או לא להתאמץ לא לפגוע בהם.
                    בנוסף צריך כן להתחשב ביכולת, עד כמה חמאס יכול לכוון ולקוות לפגוע בלא אזרחים לעומת כמה צה"ל יכול. מכיוון שיחסי הכוחות אינם שווים גם הגזירה אינה שווה לגמרי.
                    למקרה שתנסה לקרוא את דברי לא נכון. אדגיש אין לחמאס זכות לירות על אזרחים.
                    אבל שאתה אומר אורקים אתה לא כולל בכך רק לוחמים, אלא גם זרוע אזרחית של החמאס ואת תושבי רצועת עזה כולל ילדים שאין להם הרבה בירורת בנוגע למקום המגורים שלהם.

  24. מני זהבי הגיב:

    ובינתיים, נראה שממשלת ישראל רצתה לחסל הפסקת אש יותר משהיא רצתה לחסל את ג'עברי:

    http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1865456

    האם יש סיכוי שהעדר העיוור הקרוי "הציבור הישראלי" יתעשת ויעיף את ממשלת המלחמה מהשלטון?

  25. דודי הגיב:

    איזו הפסקת אש?

    האם עבר יום אחד ללא ירי טילים מעזה?

    הכרזה על הפסקת אש איננה הפסקת אש.

  26. זיגי הגיב:

    יש כבר סלוגן –

    "מלחמת העצמאות.
    כי צריך לעבור את אחוז החסימה".

  27. מני זהבי הגיב:

    "ראש ממשלת מצרים, הישאם קנדיל, עדכן את הממשלה בעזה על כוונתו לבקר מחר ברצועה בליווי כמה משריו."
    (http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1865410)

    כך בדיוק צריכה לנהוג מעצמה אזורית.
    אני לא אוהד את המשטר המצרי, אבל במקרה הזה — אם קנדיל יעמוד בדיבורו — מגיע לו כבוד.

  28. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    האם ההסלמה הנוכחית תוכננה לפני חודשים?
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4298278,00.html

  29. עידן הגיב:

    סגן ראש השב"כ היוצא התראיין כרגע בערוץ 2. הוא עזב רק לפני כמה שבועות.

    ה"נמסיס" שלו היה ג'עברי במשך זמן רב. הוא עקב אחריו כבר כמה שנים.

    הוא אומר שהם היו מוכנים בכל רגע להרוג אותו כבר זמן רב. הם היו יכולים להרוג אותו מזמן. פשוט עכשיו פתאום הגיעה ההוראה מהדרג המדיני, אז עכשיו הרגו אותו.

    לכל מי שיש ספק שזו מלחמה יזומה. לא, לא היה איזה "חלון הזדמנויות" שחייב את הריגתו של ג'עברי. פשוט החליטו להרוג אותו. השלטון שלנו.

  30. עמית הגיב:

    יותר מ-500 תקיפות של צה"ל ופחות מ20 הרוגים, אבל גורביץ בשלו. "היעדים שלה ברורים: להרוג כמה שיותר פלסטינים כדי שהציבור הישראלי צמא הדם ירגיש גבר-גבר". לא מרגיש לך קצת מגוחך המשפט הזה?

  31. עדו הגיב:

    והנה משהו מאוזן יותר של אביעד קליינברג :
    http://compress.co.il/inthenews/hot-compress/what_time_is_it#.UKeX4eQ3blu

טראקבקים/פינגבקים

  1. מבצע Win-Win בעזה | חיים שרירותיים
  2. מלחמת בחירות? « נביא שקר