החברים של ג'ורג'

עושי רצון אדוניהם

משטרת ישראל זימנה בימים האחרונים שורה של פעילים למה שהיה ספק חקירה, ספק שיחת איומים ("שיחת אזהרה", בז'רגון המשטרתי) בשל פעילות המחאה שלהם. הזימונים, שהגיעו פחות או יותר במקביל, גרמו לרעש תקשורתי ולמחאה מצד חברי כנסת – אפילו שלי יחימוביץ' התעוררה – וכתוצאה מכך השר לבטחון פנים הורה על ביטול החקירות. חלק מהן אשכרה בוטל.

והיא הנותנת. אם היה צורך כלשהו בחקירות האלה, הן לא היו מתבטלות סתם כך בשל הוראה של שר. דווקא משום שלא היה שום צורך פלילי בחקירות האלה, דווקא משום שאף אחד לא ביצע כל עבירה, הן בוטלו בקלות כזו.

והן היו בעליל חקירות פוליטיות. חגי מטר שוחרר מיד כשאמר שהוא עיתונאי, לא לפני שהשוטרים הסבירו לו שהם רצו "לתאם ציפיות" לקראת המחאות הצפויות בקיץ. קודם להנחיה של אהרונוביץ' על ביטול החקירות, נחקרה הפעילה ויקי ואנונו, ובלש שחקר אותה דרש לערוך חיפוש בביתה כדי לחפש… לפידים. מסתבר שלטענת משטרת ישראל, הרצון של אדם לשאת לפיד בעת הפגנה הוא עילה לחיפוש, שאכן בוצע וללא צו שופט. כלומר, הבלשים שחקרו את ואנונו חקרו אותה במפורש בשל תכניות המחאה שלה; הם כנראה לא היו מודעים להנחיה של אהרונוביץ'.

הפעיל שלומי אברהם תיאר את המעצר והחקירה שלו, שהתרחשו היום, כלומר כיממה לאחר ההנחיה של אהרונוביץ'. המשטרה אספה אותו מביתו כשהיא מודיעה לו שהוא דרוש לחקירה, ובדרך אמר לו שוטר ש"אתה כוכב ביוטיוב, אתה מצלם רק שוטרים." החקירה עצמה, במפתיע, נסובה סביב קרשים שאברהם אסף בערב קודם מהרחוב ושהמשטרה טענה שגנב. מה שאומר ששוטרים עקבו אחרי אברהם במשך זמן ניכר לפני שהוא זומן לחקירה.

עוד הם מדברים על הקרשים, ונכנס לחדר מפקד התחנה. הוא לא מבזבז זמן ושואל את אברהם "מה הולך להיות היום בהפגנה". רק בשלב זה – אחרי שהוא אומר לקצין ש"אני לא הולך להפגנה, אני נשאר בבית עם הילדות שלי ואשתי, אני לא רוצה להיעצר" – קולט אברהם מה קרה כאן: שתפרו לו תיק ועצרו אותו בביתו רק כדי להלך עליו אימים ולנסות להוציא ממנו מידע. כשאמר זאת, הוא שוחרר מיד.

עכשיו, החקירה הזו מתרחשת למרות הנחיה מפורשת של השר לבטחון פנים, שדווחה בהבלטה בכלי התקשורת. יש כמה הסברים למה שקרה: אהרונוביץ' לא התכוון למה שאמר, והשוטרים יודעים זאת; הם מבינים היטב את "רוח המפקד", קולטים שהוא נאלץ לקרוץ לתקשורת, יודעים מה מצופה מהם ויודעים שלא יאונה להם כל רע, להיפך. האפשרות האחרת היא שהשר לבטחון פנים והמפכ"ל, שהעביר את הפקודה, איבדו שליטה על השוטרים שלהם. אף אחת מהן לא סימפטית.

כפי שכבר נכתב כאן, למשטרת ישראל יש היסטוריה ארוכה של שיבוש פעולות פוליטיות של מתנגדי המשטר. השיטה הקלה ביותר לעשות זאת היא הפללה: טוענים שהפעילים מפעילים אלימות, גם אם זה לא נכון (עד שבית המשפט יאמר את דברו, אף אחד לא יזכור מה באמת קרה), ובמידת הצורך מייצרים אלימות – למשל, על ידי תקיפה מצד שוטר סמוי. הפנתרים השחורים נעצרו פעמים רבות ללא עילה, רק כדי לייצר להם רושם אלים. התופעה הזו מוכרת היטב גם ממדינות אחרות: ברגע שאתה צובע את המחאה כאלימה, אתה מרחיק ממנה את המרכז הפוליטי, ובלעדיו קשה מאד לשנות דברים.

העובדה שמשטרת ישראל מפעילה – בעקביות – שוטרים סמויים כנגד הפגנות שהן לא אלימות במובהק; העובדה שהיא מצאה לנכון לשים פעיל חברתי תחת מעקב; מכתבי האיום שהיא שלחה – כל אלה מעידים שהמשטרה, מתוך "רוח המפקד" שמשדר השר או מתוך התפיסה המהותית שלה את עצמה, כבר סימנה את המחאה החברתית כאויב. כפי שהיא סימנה, למשל, את ההפגנות בשייח' ג'ראח, אותן היא שיבשה שוב ושוב למרות שבתי המשפט, שוב ושוב, פסקו כי הן חוקיות.

אז מה עושים? לומדים מהימין. מסתובבים בקבוצות ומתעדים הכל. אלימות? מעצר שווא? לא מסתפקים בתלונה למח"ש. כל כוחות המשטרה בעולם מחפים על חבריהם. לא: צריך שניים-שלושה עורכי דין שאלה יהיו החיים שלהם, והם יגישו לא רק תלונה אחרי תלונה על אלימות, אלא גם תביעות פיצויים כנגד המשטרה ותביעות אישיות כנגד שוטרים וקצינים. לימין זה עובד לא רע בכלל. אחרי שהמשטרה תצטרך לפצות גם פעילי שמאל ופעילים חברתיים בעשרות ומאות אלפי שקלים, כששוטרים מן השורה יצטרכו לשכור לעצמם עורכי דין, היא תתחיל ללמוד על בשרה שלא כדאי להתעסק איתם.

ועוד דבר אחד: בית המשפט המחוזי בירושלים, באקט נדיר במיוחד של פקפוק במשטרה, שחרר חמישה נערים מסילוואן שהואשמו בהשלכת בקבוקי תבערה. השופט מצא סתירות מהותיות בין ההקלטות של החקירות ובין התמלולים שהגישה המשטרה. שלושה מן העצורים ישבו במעצר – עד תום ההליכים, כמובן – במשך כשנה ושלושה חודשים. שני אחרים ישבו במעצר בית. כנגד השוטרים ששללו את חירותם, ועל פניו היו מעורבים במה שנראה מאד כמו עדות שקר, לא ננקטו כמובן כל צעדים. את מה שהם עושים בירושלים המזרחית כמה עשרות שנים, הם יעשו גם כאן, אם ניתן להם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

28 תגובות על ”עושי רצון אדוניהם“

  1. ועל פיצויים על מעצר שווא אין כמובן מה לדבר. ארץ כל יהודיה.

    • עמית הגיב:

      "אין כמובן על מה לדבר"? ועל פי מה אתה קובע את זה? זו החלטה של הצעירים ועורכי הדין שלהם אם לתבוע או לא לפיצויים, ויש להם אחלה קייס אם הם יחליטו לתבוע.

      ואגב, להתלונן על אפליה במעצרי שווא ("מדינת כל יהודיה"), בתגובה למאמר שמתחיל בתיאור של מעצרי שווא של יהודים, זה קצת בעייתי לא? אז נכון שאלה עוכבו לכמה שעות ואלה נעצרו עד תום ההליכים למשך למעלה משנה, אך מצד שני אלה נחשדו בנשיאת לפידים בעוד שאלה נחשדו בזריקת בקבוקי תבערה..

      • אוהד הגיב:

        בדיוק! מעצר שווא לכל החיים יכול להיות מוצדק גם כן – זאת ניתן לקבוע לפי חומרת העבירה שבא מואשמים (…לשווא)

        • עמית הגיב:

          יכולת הסקה מעניינת…

          כשקוראים למשהו "שווא", ואומרים שיש קייס לדרישה לפיצויים עליו, כנראה שלא מתכוונים שהוא מוצדק.

  2. אוהד הגיב:

    שאלה – על מה בדיוק אפשר לתבוע שוטר שזימן אדם לחקירה בלי סיבה מוצדקת? שעצר אדם?
    מה הסיכוי לזכות במשפט אזרחי עך אלימות משטרתית?

    • שרלוק הגיב:

      אפשר לתבוע את השוטר על רשלנות. אם תובעים את המדינה, צריך להוכיח שהיתה רשלנות (כלומר – שהיתה חובת זהירות, התרשלות ושבעקבותיה התרחש נזק). לגבי השוטר באופן פרטני, כיוון שהוא עובד ציבור, צריך גם להוכיח שהוא עשה את זה מתוך כוונה לגרום נזק או מתוך שוויון נפש לגרימת הנזק. יותר קשה, אבל אפשרי, לפחות בחלק מהמקרים.

  3. חרטא ברטא הגיב:

    השאלה היא האם באמת היה מעצר רשמי.
    שוטרים יכולים לזמן לחקירה וזכותו של כל אחד להגיד להם ללכת לחפש מי ינענע אותם.

    כדי שיהיה מעצר (וכתוצאה עילה לתביעה על מעצר שווא) השוטרים צריכים להודיע לאדם שהוא עצור. הזמנה לחקירה, ואפילו ראיון בתחנה אינה מעצר כל עוד הנחקר חפשי לקום וללכת בכל רגע.

    פעם הבאה ששוטר יזמן אותכם לחקירה, תבקשו את הזימון בכתב ותודיעו למשטרה שבאותו יום לא נוח לכם, ושיתאמו את זמן החקירה עם עורך הדין שלכם. 99% מהפעמים לא תשמעו מהם יותר.

    כמו כן, יש אפשרות לשוטר לערוך חיפוש ללא צו בתנאים מסויימים. בכל מקרה אין להסכים לכניסת שוטר לדירה ללא צו. אם מכניסים שוטר מרצון לדירה, הוא תמיד יכול לטעון שהוא ראה משהו חשוד שמאפשר לו להמשיך בחיפוש (גם ללא צו).

    • שימי הגיב:

      "כמו כן, יש אפשרות לשוטר לערוך חיפוש ללא צו בתנאים מסויימים. בכל מקרה אין להסכים לכניסת שוטר לדירה ללא צו."

      איזה "תנאים מסוימים" ?

      • חרטא ברטא הגיב:

        אם לשוטר יש חשד סביר שמתבצעת עבירה במקום מותר לו לחפש ללא צו.

        דוגמא: שוטר דופק על הדלת, אתה חכם פותח את הדלת לרווחה והשוטר רואה שיש על השולחן כלי לעישון סם. זו עילה לשוטר לבצע חיפוש בדירה ללא צו.

    • עדו הגיב:

      עד כמה שידוע לי מותר לעכב אדם לחקירה עד שעתיים בלי לעצור אותו.

      • חרטא ברטא הגיב:

        נכון. אבל רק במקרה שצריך לוודא זהות או שלשוטר יש חשד סביר שהמעוכב עומד לבצע עבירה פלילית. בכל מקרה, אם זה מעצר, חקירה או עיכוב שתי המילים היחידות שצריכות לצאת מהפה הן "עורך" ו "דין", רצוי בסדר הזה.

  4. גרייף הגיב:

    תמיד רציתי לחיות במדינה שבה אני צריך ללמוד איך להתגונן בפני האלימות של שוטריה.

    • חרטא ברטא הגיב:

      יש מדינה שלא? אולי ב NeverNever land.

      בכל מדינה בעולם צריך ללמוד מה הם זכויותיך מול המשטרה, שהיא מעצם מהותה ארגון אלים.

      להכיר את זכויותיך היא חובה אזרחית ממעלה ראשונה.

  5. חרטא ברטא הגיב:

    בכלל, אולי כדאי שהאגודה לזכויות האזרח תפיק סרט בסגנון הזה, שיתאים לחוק הישראלי:

    http://www.youtube.com/watch?v=yqMjMPlXzdA

    45 דקות, אבל שווה צפיה.

    • איתמר הגיב:

      האגודה דווקא בדיוק הפיקה סרט כזה
      (איך הערבית שלך?) http://www.7uqooq-acri.com/

      • חרטא ברטא הגיב:

        הערבית שלי בסדר, אבל מעניין אם יש סרטון כזה גם בעברית. לדעתי חבל לנכס את החינוך לזכויות רק לנושא הערבי-יהודי. יש גם הרבה אזרחים שאינם דוברי ערבית שצריכים לדעת לעמוד על זכויותיהם.

    • שימי הגיב:

      התגובה הזו לסרטון קרעה אותי,
      if a cop asks you if you know why he pulled you over, just say "ya, cause you got Ds in high school"

      • ראסול הגיב:

        המממ, אמרתי פעם לשוטרים משפט דומה, משהו עם "400 בפסיכומטרי", הם לא התרשמו והחלו להכות אותי נמרצות (הייתי בתוך הניידת כבר), אחרי זה גם העלילו עליי תקיפת שוטר.

        don't try this at home kids.

        • שימי הגיב:

          לא התכוונתי לרגע ליישום על שוטרים עבריים.
          וכמו שהערכת המצב מבחינת הכוחות נראית לי כרגע (לפחות ב 20 שנים האחרונות)
          חבל על הזמן, עדיף להגר ולהשאיר את המדינה לימין היהודי והערבי עד שהאבק
          ישקע (כל עוד לא מדובר ברדיו-אקטיבי כמובן)

  6. אלכס הגיב:

    שיט. קיוויתי לפוסט על אנסטסיה.

  7. עודד הגיב:

    קוצר הרואים של המשטרה (ומן הסתם של שולחה, השר לביטחון פנים) הוא מפחיד.

    הדרך שבה הם הולכים מחדדת אצל הציבור את התחושה שהמשטרה היא האח הגדול, אויב העם. במקום שתהיה זו שמגנה עליו מפושעים, היא מתעללת בחפים מכל פשע. תפסיקו עם זה לפני שיהיה מאוחר והמשוואה שוטר=אויב תקנה לה אוהדים בכל מקום.

    • עדו הגיב:

      המשטרה היא גוף בעל רגישות מפתיעה לרוח הנושבת ממסדרונות השלטון. כשצריך הם חוטפים בשתיקה חיתולים צואים בכביש בר אילן, כשצריך הם נכנסים לבית כנסת ומכים מתפללים. כשצריך הם שוברים לערבים את העצמות כשצריך הם עושים את זה למפוני גוש קטיף (אם כי בעדינות). המשטרה יודעת תמיד לזהות מי הרשע התורן שמותר להתעמר בו ומי האתרוג שבו לא נוגעים. אם תשים לב, בתקופת המחאה הקימו אוהלים ברוטשילד בצורה לא חוקית והשוטרים לא עשו כלום. עכשיו, כשההתלהבות מהמחאה כבר ירדה קצת הם פתאום נזכרים בשלטון החוק.

      • עודד הגיב:

        לא ידעתי ששלטון החוק מאפשר לקרוא לאנשים לחקירה בגין מעשה שלא בוצע עדיין.

        זה לא מפתיע שהם קשובים למסדרונות השלטון, בכל זאת הם כפופים לאותו שר. אבל כאמור, גם השר כנראה קצר רואי.

  8. MATI הגיב:

    תיקון טעות: וענונו עם ע' ולא עם א

  9. ‘משטרה’ – וכי היא גוף אחיד, רובוט, גולם?
    מה מניע א/נשים לבחור במקצוע שבו מותר לציית ואסור לחשוב?
    משכורת קבועה? עייפות אינטלקטואלית? רצון עז לשמור על הדמוקרטיה מפני המפגינים נגד הפגיעה בה?

    ואיך זה שלא אני ולא ילדיי אף פעם לא התחפשנו בפורים לשוטר/ת?

  10. ניב הגיב:

    יוסי, שתדע.

    ההודעות שלי בקבוצה שלך קיבלו אזהרה על "ספאם". ראיתי שיש עוד אנשים שהתלוננו על הנושא.

    זה אומר 2 דברים:
    1. שיש לך מישהו בקבוצה שמדווח עלינו באופן שיטתי. או אולי אפילו קבוצה של אנשים(כיאה ל"מלחמת הסברה" שהימין ההזוי מתסיס עם אלפי קבוצות "גם אני שונא שמאל קיצוני" ודומיו) הפייסבוק לא באמת בודק מה נאמר בכל אחת מההודעות, הוא פשוט "מזהיר" אותך בהודעה, ולאחר עוד ריפורט חוסם את החשבון שלך.

    2. שהוא\הם מטומטם\ים ואפילו לא טורח\ים לשנות את האופציה של הדיווח מ"ספאם" ל"לא תקין מבחינה פוליטית.

    אם אפשר לעשות משהו בקשר לזה…