החברים של ג'ורג'

נבל ברשות התורה

"פרשת האונס" בבסיס חיל האוויר, שבמהלכה שכבו עשרות חיילים עם ילדה בת 12-13, חצתה את הארץ למחנה הנאורים ומחנה בני שטן. הראשונים הביעו זעזוע מוחלט מכל העניין, והאחרונים טענו שזה לא אונס, זו סתם שרמוטה.

ובכן, האחרונים צודקים – זה לא אונס. אולם זו גם לא סתם שרמוטה. מבחינה חוקית, כמובן, זה אונס לכל דבר. הילדה היתה מתחת לגיל ההסכמה, ויש לשפוט ולאסור את החלאות שנגעו בה לכמה שיותר זמן. אבל חשוב להבהיר – למרות החוק, ולמרות שמדובר בחלאות – זה עדיין לא אונס.

הדברים הללו יקוממו לא מעט אנשים, רובם ככולם טובים והגונים. ובכל זאת, חשוב לכתוב זאת. לא מכיוון שזה מטהר את החיילים, ולא מכיוון שזה הופך את מה שהם עשו לחמור פחות, אלא בדיוק מכיוון שמה שהם עשו היה חמור, גם אם הוא לא נעשה בכפייה, ובדיוק מכיוון שהמילה "אונס", במקרה הזה, מסתירה את העוול, ומעלימה את משמעותו האמיתית.

כי בזה העניין – חבורת אנשים ראתה ילדה, שאמרה להם שהיא בת 16 ושהיא מסכימה, ושכבו עמה אחד-אחד. למה היא אמרה להם שהיא בת 16? ככל הנראה בגלל שמישהו שאל. למישהו היה אכפת מספיק לברר אם המעשה חוקי, ומרגע שנחה דעתו ונחה דעתם, יכלו כולם לעלות עליה.

בואו נניח לרגע שהילדה בת 20, והיא מסכימה. הייתם מסכימים? 13 איש בחדר אחד, איש איש בתורו? הייתם נהנים מזה בכלל, איש איש בתורו?

אונס, במשמעותה המקורית של המילה, הוא כפיה. וכאן לא היתה כפיה. היה ניצול, ניצול זול ומכוער, שיכול היה להיעשות בדיוק בגלל שהיא הסכימה. סביר להניח שאף אחד (או, לפחות, רוב) מהחיילים ששכבו עם הילדה הזו לא היו אונסים אותה, לו ניתנה להם הברירה. סביר להניח שהם לא תופסים את עצמם כאנסים. בסך הכל, הם רק שכבו עם השרמוטה. "נותנים לך, לא תיקח?".

כסות החוק

כותבי התלמוד טבעו את המושג "נבל ברשות התורה" כדי לתאר אנשים, שאינם עוברים על ההלכה, אולם עושים מעשי נבלה, שההלכה אינה מכסה. אין מושג מתאים מזה כדי לתאר את האנשים הללו. כי גם אם מה שהם עשו היה חוקי, גם אם היא היתה בת 16, זו עדיין נבלות.

אדם עם מעט הגינות היה מוותר על התענוג. כי אין תענוג בלנצל אדם אחר, גם אם הוא הסכים לכך, אלא אם אתה נהנה מעצם הניצול, או, לחילופין, אינך רואה בו אדם. ובזה העניין, שמרגע שנחה דעתם, מרגע שהאמינו שהחוק לא חל עליהם, לא היה עוד מעצור נוסף. אותו מעצור שקיים בלי קשר לחוק, המעצור שאמור לומר לך שהסכמתה של הילדה הזו אינה משנה דבר, שאינך משתמש באדם ככלי לזרע, ואז מעביר אותו לבא בתור.

בזה העניין, והמילה "אונס" מסתירה זאת. כאשר קראתי לראשונה את הכותרות אודות הפרשה – "30 איש אנסו ילדה בבסיס חיל האוויר" – זה הגעיל אותי. כאשר קראתי, אחר כך, שהילדה הסכימה, חשתי הקלה. ההקלה הזו לא היתה אמורה להיות שם. כיצד הפכנו לחברה שבה אמות המידה נקבעות על פי החוק, והחוק בלבד? איך זה שמעבר לאיסור החוקי, הפורמלי, יש רק מותר אחד ארוך, חסר מגבלות?

ואלו שמשתמשים במילה "אונס" כדי לנסות להשיג את אותו זעזוע, שהמילה "ניצול" בחברה הישראלית כבר לא מצליחה ליצור, ממשיכים, שלא ביודעין, את אותו קו מחשבה של החיילים. כי גם מבחינתם, ב"ניצול" יש הקלה.

(איתמר שאלתיאל)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

תגובה אחת על ”נבל ברשות התורה“

  1. רותם הגיב:

    אני חושבת שאתה מגזים, שלא לומר התקשורת.

    חלאות? מקומם בכלא? ניצול? נבלות? כלי לזרע? הרי זה לא שהחיילים באו כולם אל הילדה והציעו לה לשכב עם כולם. אותה ילדה הלכה והציע להם את זה. במילים אחרות: היא רצתה את זה. היא נהנתה מזה.

    נשים, עד כמה שישמע הדבר מוזר, נהנות מסקס. כן, כן, אנחנו נהנות ממנו! כשאנחנו שוכבות עם גבר אנחנו לא מרגישות מנוצלות, אנחנו נהנות. אנחנו לא מרגישות ככלי לזרע, אנחנו מרגישות פשוט הנאה.

    יש כאלה עם יצר מיני חזק יותר ויש כאלה עם יצר מיני חזק פחות. וכן, יש כאלה שעשרים גברים לא מספיקים להן והן רוצות עוד. אז נכון שיש משהו מדאיג בכך שלילדה בת 13 יש יצר מיני חזק כל כך, אבל אם היה מדובר בבחורה בת 20 – מה רע? הבחורה רצתה להנות, לשם כך אספה קבוצה של 20 חיילים. אני בטוחה שלו היה מדובר במקרה ההפוך, נער בן 13 שהיה טוען שהוא בן 16 וקבוצה של חיילות – אף אחד לא היה בא אליהן בטענות. יש אפילו כאלה שהיו טופחים בהערצה על שכמו.

    נמאס מהקטע של איפה ואיפה. כמו שאתה טען שהחיילים ראו בנערה כלי לריקן זרע, אני יכולה להגיד שהנערה ראתה בכל חייל לא יותר מצעצוע שמטרתו לספק אותה. ואם תחשוב לעומק על מהלך העניינים, אני חושבת שתצליחל להבין את נקודת המבט הזו, ואולי להבין, שפרט לגילה הצעיר של הילדה אין שם שום דבר מזעזע באמת.