החברים של ג'ורג'

איפה השכל?

(כן, שוב עוסקים ביאיר לפיד)

יאיר לפיד נשא אתמול נאום פרוגרמטי בנושא החינוך, שבו הוא מתיימר להבין. כמו שרלטנית פוליטית ידועה אחרת, שרה פיילין, לפיד מתחמק בעקביות ממסיבות עיתונאים או כל מצב שבו הוא עשוי להשאל שאלות לא נוחות, ומסתפק בהעברת מסרים באמצעות נאומים מוכתבים מראש ובתקשורת עם מעריצים באמצעות פייסבוק. מה קרה לשרה פיילין כשהיא באה במגע עם עיתונות שיכלה לשאול כמה שאלות, כולנו זוכרים.

וסביר מאד שזה גם מה שיקרה ללפיד, שהמניות שלו צנחו מאד בחודש האחרון. הסיבה: הוא שרלטן שמתעצל מכדי לעבוד, והמידע שלו לא שורד מגע ראשון עם המציאות. לפיד פרסם את הטקסט של הנאום שלו כאן, ואני אשתמש גם בדיווח של נרג.

בפינלנד, אומר לנו לפיד, יש ארבע בחינות בגרות: מתמטיקה, אנגלית, הבנת הנקרא ומקצוע בחירה. זה לא מדויק: יש לפחות ארבע בחינות. הן כוללות בחינה בשפת אם, בחינה בשפה השניה של פינלנד (ולא "הבנת הנקרא"!), מבחן במתמטיקה, מבחן בשפה זרה (לא "אנגלית"), ומבחן נוסף במכלול של תחומי לימוד במדעים ומדעי הרוח. זה שלפיד לא רוצה שנלמד. מעבר לזה, הנבחן רשאי לבחור תחומים נוספים. בירור המידע הזה לקח דקה ומשהו בגוגל.

למה בכלל טרחתי לעשות את החיפוש הזה? כי לפיד טען שבצרפת יש ארבע בחינות בגרות, ואני זכרתי מאמר ישן שאמר שהבחינות האלה הן הסיוט של התלמידים שם, אז הלכתי לברר. ובכן, תלמידים שניגשים לבגרות בצרפת יכולים לבחור באחד מתוך שלושה אשכולות של בחינות: מדעים, כלכלה ומדעי החברה, או ספרות. כדי לקבל תעודת בגרות בספרות, למשל, צריך תלמיד צרפתי לעבור שתי בחינות בשפה וספרות צרפתית (אחת בכתב, אחת בעל פה), בחינה במדעי הטבע, בחינה במתמטיקה ומדעי המחשב, בחינה מסיבית בפילוסופיה, בחינה בספרות, בחינה בהיסטוריה וגיאוגרפיה, בחינה בשפה זרה ראשונה, ובחינה בשפה זרה שניה (או שפה מקומית). אני סופר כאן שמונה בחינות שונות לפחות (יש גם אופציה ליותר.) שמונה בחינות הן, בדרך כלל, יותר משלוש – אבל אולי אתה צריך בגרות בשביל להבין את זה.

עכשיו, לפני שנקרע לגזרים את שארית הטקסט של לפיד, חשוב להתמקד בנקודה הזו: לפיד הלך לשאת נאום חשוב, וטעה בלפחות שתי נקודות שהיו אמורות לתמוך בטיעון המרכזי שלו (אליו נגיע מיד). את המידע הרלוונטי אפשר היה להשיג בחיפוש גוגל לגמרי לא מסובך. או שלפיד היה רשלני בצורה מדהימה ולא טרח לבדוק את העובדות, או שהוא סמך על כך שאף אחד לא יבדוק אותו וסיבן את הקהל. זה לא המקרה היחיד: למרבה המבוכה, לפיד שייך במהלך הנאום את מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט דווקא לגוגל ("אגף בינג בגוגל".) בפני עצמה, הטעות הזו לא חשובה כל כך, אבל כשהיא מצטרפת לשאר, יש לנו תמונה ברורה של שרלטן עצלן עם יחס אגבי לעובדות, מהסוג שחושב שזה רעיון חכם לתת לבן שלו לנהל את הקמפיין שלו בפייסבוק, כי הילד גאון וכמה זה כבר יכול להיות מסובך.

הלאה. על פי הדיווח של נרג, הוסיף לפיד – כנראה בהערת אגב, כי זה לא בטקסט שהוא פרסם – ש"אם תשאלו איפה הכסף אז תרדו למטה למטה בתקציב משרד החינוך, ותמצאו 906 מליון שקל לאברכים. זו מדינה שאין לה כסף לשלם למורים שלה, אבל יש לה כסף לשלם לתלמידים שלה." נו, באמת! התקציב של מדינת ישראל עמד (מסמך) בשנים 2011-2012 על 348.185 מיליארדי שקלים; תקציב משרד החינוך עמד על 34.9 מיליארדים, כלומר הסכום שעליו מדבר לפיד הוא פחות משלושה אחוזים משרד החינוך ופחות משליש האחוז מתקציב המדינה. לומר ששם נמצא הכסף האבוד, זו בדיחה גרועה, שמעידה על המספר אותה. שאלתי את לפיד בעמוד שלו לאחרונה על ההוצאה המתוכננת של חיל האוויר על ה-F35, שצפויה לעמוד על כ-15 מיליארד דולרים, והוא אמר שהוא צריך ללמוד את הנושא. מסתבר ש-15 מיליארדי דולרים עבור מטוס זה משהו שצריך ללמוד אותו, אבל הוצאה בסדר גודל של בערך 1:60 מזה היא מה שמטביע את תקציב החינוך. זה לא רציני.

אז מה בעצם רוצה לפיד? לחסל את מערכת החינוך ולהפקיר אותה לחסדי השוק החופשי. לפיד רוצה, קודם כל, לחסל את מוסד המפקחים במשרד החינוך. רגולציה זה רע, תמיד – עקרון בסיס של הניאו-ליברליזם. סמכו על המורה שלכם, קורא לפיד בקול גדול, אל תפקפקו בו. תנו לו להתמודד עם כיתה עמוסה ב-40 תלמידים, לבד, ויהיה בסדר. אל תדאגו. הוא לא צריך שמישהו יברר אם הוא אכן עושה את העבודה. הוא מקבל שכר מינימום, אחרי הכל, אז ודאי יש לו את כל המוטיבציה והכלים לקחת 40 ילדים בגיל ההתבגרות ולהביא אותם למלוא היכולת שלהם.

אבל רגע! מצד אחד לפיד רוצה לחסל את מוסד המפקחים, ומצד שני הוא רוצה לחייב את בתי הספר החרדים בשיעורי ליבה. שלא יהיו אי הבנות: הפטור שהוענק לבתי הספר החרדים משיעורי ליבה הוא בגידה חד משמעית של מדינת ישראל בתלמידיה החרדים. היא הכריזה שהיא מוותרת עליהם, היא אפילו הלכה לבית המשפט כדי לומר שמטרתה היא להגן עליהם מפני המודרנה וההשכלה. אבל אם מישהו רוצה לחייב את בתי הספר החרדים בלימודי ליבה, ולוודא שזו לא תהיה רק אות מתה מלווה במריבה ציבורית עזה, הוא חייב מערך פיקוח. כי, אחרי הכל, בהנחה שהמשיח לא יגיע במהרה בימינו אמן, רכוב על חדקרן ורוד ובלתי נראה, החרדים לא ישתכנעו פתאום שהם טעו כל השנים. הם יעשו את כל התרגילים הרגילים. מי שרוצה להקנות לילדיהם חינוך, חייב מפקחים. אז תחליט, לפיד: על מה אתה מוותר? על לימודי הליבה או על המפקחים?

הלאה. לפיד אומר לנו שהוא רוצה לבטל 262 מתוך 265 מקצועות בגרות בישראל, כדי שהתלמידים ילמדו רק שלושה: אנגלית, מתמטיקה, והבנת הנקרא. זה כל מה שהוא רוצה שתלמידי ישראל ילמדו לבגרות. כדי לטעון שזה יכול לעבוד, הוא הפריח את הצ'יזבט על בחינות הבגרות בפינלנד וצרפת שהוזכר למעלה. כשהתלמידים יגיעו לאוניברסיטה, הם יעברו בחינת כניסה. ובכל מקרה, הם יעברו בדרך בצבא והוא יעשה להם רק טוב.

נתמקד בצ'יזבט האחרון. לפיד מספר לנו ש

"יש בישראל תופעה מוזרה, שאף אחד לא יודע איך לאכול אותה: לפי כל המדדים שמשרד החינוך כל כך אוהב, צעירים ישראלים בני שבע עשרה הם מטומטמים, ואותם צעירים בדיוק, כשהם בני עשרים וארבע, הופכים לגאונים.בגיל 17 הם מהמקומות האחרונים בעולם המערבי במתמטיקה, באנגלית, במחשבים, בפיזיקה.

ובגיל 24 – אותם אנשים – מקימים יותר סטרט-אפים, כותבים יותר מחקרים מדעיים, מקבלים יותר תוארים אקדמאים, עושים יותר אקזיטים, ממציאים יותר אלגוריתמים וזוכים ביותר פרסים מכל קבוצה אחרת עלי אדמות.

מה קורה באמצע? אנחנו יודעים את התשובה. הצבא. החבר'ה האלה הולכים לצבא."

אוי. לפיד מוכר לנו את האגדה על אומת הסטארט אפ כאילו היא ייצוגית לכלל החברה הישראלית. כאילו בוגר התיכון הממוצע מסיים תיכון טיפש כמו נעל, מגיע לצבא, הופך איכשהו לגאון, ומיד מקים חברת סטארט אפ.

עובדות: רוב חברות הסטארט אפ נכשלות. מעבר לכך, רוב מוחלט של הישראלים לא עובד במגזר ההייטק ולא יעבוד במגזר ההייטק: שיעור עובדי ההייטק בישראל הוא 10% מכוח העבודה. זהו. אלו עובדות החיים: 90% מהישראלים לא יהיו הייטקיסטים, כי הם לא קיבלו את ההשכלה המתאימה. והשכלה לא צצה מהאוויר הריק. צריך לזכור את זה, בפעם הבאה שאיזה לפיד או איזה נתניהו או איזה ננו-פרס יספר לכם שההייטק יגאל את ישראל: הם מדברים על עתידו של העשירון העליון, ותו לא.

ויש קשר בין ההייטק הישראלי לצבא: חלק ניכר מעובדי ההייטק הם בוגרי יחידות המחשבים של צה"ל. כלומר, האנשים האלה שמקימים אחר כך חברות הזנק אכן קיבלו משהו מהצבא – שירות ביחידות הנכונות. לא במקרה היחידות האלה נחשקות כל כך: הן כרטיס צא-מהכלא שמוציא אותך במהירות ובמחיר נמוך יחסית ממעגל העוני שבולע את מה שנשאר מהמעמד הבינוני הישראלי.

עכשיו, מה רוצה לפיד שתלמידי ישראל ילמדו לבגרות? אנגלית (חיוני למגע עם בוסים ולקוחות מחו"ל), מתמטיקה (עשוי להיות שימושי להייטק), והבנת הנקרא. לא עברית, לא הבעה: הבנת הנקרא. לפיד רוצה שהילד שלכם יוכל להבין את המייל עם ההנחיות שהוא מקבל. זה הכל.

לפיד מחזיר אותנו לתפיסת החינוך של התקופה הנפוליאונית בצרפת: מטרתה היתה, באופן חד משמעי, לייצר חיילים ועובדי מפעל. ההתמקדות הזו בשלוש המקצועות לבגרות, שספק אם יש לה אח ורע בעולם, תוציא תלמידים נבערים, ואחר כך הצבא יחנך אותם, ואלו מהם שלא ילכו לאוניברסיטאות יילכו להייטק. והם יהיו נבערים: שלא יהיה לכם ספק בכך. הם נבערים כבר עכשיו והם יהיו נבערים יותר. כשיש רק שלוש בחינות בגרות, רק שלושה מקצועות חשובים, כל שאר המקצועות מאבדים משמעות. בחינות הן המדד. הן מדד גרוע מאד, בלי ספק, אבל לא נמצא מדד טוב יותר לחינוך המוני – וישראל, שמעמד הביניים שלה נעלם במהירות, צריכה חינוך המוני. כשיאמרו לתלמידים "החומר הזה לא לבחינה", הם כבר יבינו שהוא לא חשוב ויתייחסו אליו בהתאם. המורים יפעלו כנ"ל – וכל מה שנקבל הוא תלמידים משועממים בשיעורים שהוגדרו רשמית כלא חשובים ומורים מתוסכלים, שהקדישו שנים ללמידת נושאים שהוגדרו לפתע כלא רלוונטיים.

אה, כן, האוניברסיטאות: שם יצטרכו התלמידים לעמוד בבחינות מיון. אבל התלמידים הללו ידעו רק שלושה דברים: אנגלית, מתמטיקה והבנת הנקרא. הם אפילו לא יידעו להתבטא. איך יעמדו בבחינות הללו, כשמערכת החינוך הפסיקה ללמד את הנושאים הרלוונטיים? אה, פשוט, הם יצטרכו ללמוד אותם בעצמם. על חשבונם. כלומר, המדינה אליבא דלפיד תפסיק ללמד את תלמידיה היסטוריה, מדעי הטבע, ספרות, גיאוגרפיה, פילוסופיה ושפה זרה שניה (כולם מבחינת הבגרות הצרפתית), ומי שיזדקק להם בכל זאת לצורך לימודיו באוניברסיטה – ובכן, כדאי שיהיו לו הורים עשירים. הוא יזדקק להם. במילים אחרות, כדאי שייטיב להיוולד. זה המתכון של יאיר לפיד לשיפור החינוך בישראל. והוא רוצה להיות שר החינוך.

ספק אם נישא אי פעם בישראל נאום ניאו-ליברלי כל כך בתחום החינוך. לא במקרה רואה השרלטן לפיד את שלי יחימוביץ' כרדיקלית מסוכנת. לא במקרה הוא לא אומר מילה אחת רעה על בנימין נתניהו. חזונו הכלכלי של נתניהו הוא חזונו, ובנושאי בטחון – נו, לפיד כבר אמר שהוא סומך בכל על מערכת הבטחון.

אז צריך להלחם בנתניהו כאילו אין לפיד, ובלפיד כאילו אין נתניהו. האחד הוא קברנה של ישראל, השני יהיה המעדר שלו. לשניהם אסור להצביע. אני לא נוהג לעשות את זה בפוסטים, אבל אשמח אם תוכלו לקדם את הפוסט הזה במידת האפשר. ככל שירד לפיד בסקרים, והוא יורד, כך יפטור אותנו מעולו בהקדם האפשרי.

הערה מנהלתית: מאז הפוסט של אמש התקבלו שתי תרומות בקרן הבעת הרצון הטוב והתודה. אני רוצה להודות בזאת לתורמים ולאחל להם שיחיו במדינה שבה יאיר לפיד ישוב להיות בדרן מבוקש.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

181 תגובות על ”איפה השכל?“

  1. דיויד הגיב:

    די כבר כמה שנים אפשר לחכות לכם שתבואו להציל אותנו מעצמנו?

  2. ערן הגיב:

    מה קרה עם פיילין?

  3. אסףר הגיב:

    מישהו העלה את הקטעים של ריצ'ארד פיינמן שבו הוא מספר על ביקור בברזיל ואיך הוא גילה כמה שיטת הלימוד שם (המבוססת מבחנים ושינון) גרועה ואמר זאת אום לפני ראשי המערכת. כדאי לקרוא גם בהקשר שלנו .

  4. אלי הגיב:

    קראתי בעניין רב את מאמרך… אכן מדובר בנפיחה ותו לא… אבל!
    כאחד שעוסק בתחום ההוראה, קיים צורך דחוף לשנות את בחינות הבגרות ולהתאימן למהפכת טכנולוגיית המידע, קרי: לשנות את פורמט הבחינות משינון חומר להבנת החומר, כשלתלמיד תינתן גישה חופשית למאגרי המידע הקיימים. בימים אלו פחות חשוב לזכור מידע, צריך מיומנות בחיפושו. אומר שוב, אהבתי לקרוא.

    • דני הגיב:

      אתה אפילו עוד יותר פופוליסטי מלפיד. לכתוב שרוב הסטארטאפים נפתחים ע"י יוצאי צבא שלמדו מחשבים בצבא? זה שטויות וזה בא מחוסר ידע מוחלט! הוא נטפל לקטנות (3 4 בחינות 8 בחינות) גם אם זה באמת מה שלפיד התכוון (ולא באמת נראה לי שזו היתה הכוונה אלא רוח הדברים) הרי בודאי זה לא מה שצריך להיות אבל בטח ובטח לא להשאיר את זה כמו שהיום – מאות בחינות בנושאים איזוטריים וברמה אינפנטילית! אז אם ללפיד זה הכי קל לבוא ולכתוב מאמר שנשמע טוב ושיורד על מערכת החינוך המקולקלת, זה אפילו עוד יותר קל, לקרוא את המאמר שלו, לעשות שני חיפושים בגוגל, ולכתוב מאמר שיורד על ה"בדרן" שעבר לפוליטיקה.

  5. מאה אחוז אור הגיב:

    אז חיפשת אותו בכל פינה, מצאת פרטים איזוטריים ולא הבנת את מה שיאיר לפיד כתב. כנראה שאתה ברמת צריך בגרות בהבנת הנקרא.
    מצב החינוך בארץ הוא על הפנים.
    לפחות מישהו מהמתמודדים מעלה את הנושא לכותרות ולא רק מתעסק באירן וברווזים!
    כאילו ששלי תיזכר בה אחרי הבחירות?
    או שמישהו בקדימה יקדם בכלל יעסוק במשהו חוץ מעסקיו האישיים.
    בא מתמודד ומעלה את נושא החינוך ומציע רעיון, תפיסה אחרת שמקדמת שיוויון, הגיון ואמון- לי זה נשמע עדיף.  

  6. עומרי הגיב:

    תשמע, ללא ספק נכנסת בלפיד חזק, וגם בצדק בחלק מהפעמים (סילוף עובדות זה לא דבר שאני אוהב בדרך כלל, וניתן למצוא אותן לא מעט בנאומו של לפיד) . אך הסיכום והמסקנות שלך לדעתי בעיתיות.

    כתבת: "בחינות הן המדד. הן מדד גרוע מאד, בלי ספק, אבל לא נמצא מדד טוב יותר לחינוך המוני – וישראל, שמעמד הביניים שלה נעלם במהירות, צריכה חינוך המוני. כשיאמרו לתלמידים "החומר הזה לא לבחינה", הם כבר יבינו שהוא לא חשוב ויתייחסו אליו בהתאם. המורים יפעלו כנ"ל – וכל מה שנקבל הוא תלמידים משועממים בשיעורים שהוגדרו רשמית כלא חשובים ומורים מתוסכלים, שהקדישו שנים ללמידת נושאים שהוגדרו לפתע כלא רלוונטיים" – אז ראשית כל, להגיד שבחינות הן מדד "גרוע מאוד" אך במקביל להגיד שצריך להשאיר אותן כי "אין ברירה" זה דבר שאנשים מיואשים חסרי כל תקווה ממערכת החינוך בארץ יכולים להגיד. אולי לפיד סילף דברים אבל הוא כן בא עם אידיאולוגיה חדשה ומעניינת, שנוגדת את זרם המידות הנוכחי שבחינות הן הפיתרון הכי טוב והכי יעיל . בתור תלמיד במדינת ישראל, אני מבטיח לך, מה שהולך כאן זה ביזיון. אנשים לומדים רק כדי לעבור את המבחן ושוכחים יום אחרי כל פיסת מידע שהם למדו. תלמידים מבריקים ואינטיליגנטים רבים נופלים בין הכסאות כי הם לא טובים בשינון, כמו שהמערכת כופה עלינו לעשות בדרך הלימוד שלה. אולי כאן פיספסת נקודה מרכזית בנאומו של לפיד. לפיד מדבר על העניין של ללמוד בכדי להבין. לא ללמוד כדי להוציא 100 . זה המפתח לחינוך נכון ואני מאמין שרק משם תבוא הישועה .

    שנית, כתבת על כך שכדי לעבור את מבחני הכניסה לאוניברסטה יהיה צורך להשלים בצורה עצמאית את כל החומרים שלא נלמדו בבית הספר – משמע הרבה כסף שיצא באופן פרטי, משמע הגדלת הפערים החברתיים. אבל תגיד רגע, יצא לך קצת לשאול תלמידים מה קורה פה היום ? המערכת החינוכית כיום לא יודעת ללמד כלום ואחוז עצום מהתלמידים נעזרים במורים פרטים. ומי שאין לו כסף ולא נולד למשפחה הנכונה, נדפק . המצב שאתה מתאר לא שונה בכלום מהמצב הנוכחי . וחוץ מזה, אני חושב ששינוי של מערכת החינוך צריך להיות מהגנים ועד האונברסיטאות. שינוי טוטאלי. אך לא נכנס לכך כעת .

    אהה ובנוגע להבנת הנקרא. חשוב לשמור על העברית אבל לימודי הבנת הנקרא בדרך הנכונה לא נוגדות את העניין. הבנת הנקרא חשובה הרבה יותר לחיים מאשר לדעת אם צריך להגיד "לסוע" או "לינסוע" .

  7. יפתח הגיב:

    חשבתי וחשבתי על הציטוט של לפיד, ניסיתי לעמת אותו עם העובדה שלי אישית המציאות נראית אחרת ואיך היא מתיישבת עם הנתונים האלו, עד שהיום בזמן שרכבתי לעבודה הגעתי למסקנה שאותה אפרט.
    אפתח ואומר שלא החלטתי מראש להפריך את טענתו של לפיד, למרות התנגדותי הפילוסופית לחברה שבה השירות בצבא הוא ערך עליון וכרטיס כניסה לכל התפקידים החשובים, הטענה פשוט נראתה לי על פניה פגומה ולא נכונה.

    מה שהבנתי זה שכאשר הוא מדבר על בני ה17 ואז על בני ה24, לא מדובר על אותה קבוצת אנשים שמתחילה מאותו קו התחלה וניתן להשוות ביניהם כמו בין שתי קבוצות במחקר מדעי – אלא מדובר על שתי קבוצות שגדלו בסביבות שונות לגמרי:
    הקבוצה הראשונה: בני 24, נולדו ב1988 – קצת אחרי תוכנית ההבראה (בניצוחו של סטנלי פישר) שהיא סימן הדרך החשוב ביותר של ישראל במעבר ממדינה סוציאל-דמוקרטית למדינה קפיטליסטית לחלוטין וסוציאל-דמוקרטית רק בשיעורי אזרחות בתיכון, שבה כל ההוצאה הציבורית (ועמה ההשקעה בחינוך) הופחתה בצורה דרסטית.
    אגב, כשאלו היו בני 17 מצבם החינוכי היה גבוה יותר בהשוואה למצבם כיום מול מדינות אחרות.
    בני ה17 שעליה מדבר לפיד, נולדו ב1995 ולמדו את כל שנותיהם במערכת מתפוררת שמעסיקה מורי קבלן, בחברה שקצת אחרי שנולדו נכנסה לתקופה קשה מוסרית וערכית. לדעתי האישית כשאלה יהיו בני 24 ההשוואה בינם לבין בני ה24 של היום תהיה יותר בסגנון של – הישגים דומים או קרובים למי שגדל באחד הישובים המבוססים יחסית אל מול כל השאר.

    כן, גם לי בני ה17 היום נראים כמו דור שהלך ופחת, ובני ה24 שאני מכיר (בני גילה של אחותי) נראים לי מוצלחים הרבה יותר (מכל מני מדדים שרובם סובייקטיבים, זו רק דעתי) – אבל לייחס זאת לצבא זו לדעתי שגיאה קשה.
    הצבא לא מעודד חשיבה יצירתית או יזמות עסקית, ואם בכלל הוא מקנה כלים שימושיים הם יותר בתחום המשמעת האישית (שוב, דעתי האישית המבוססת על מה שחוויתי בחיי)

    • יפתח הגיב:

      כן, ואם זה לא היה ברור בתגובה הקודמת שלי – העובדה שבני ה24 נולדו קצת אחרי תכנית ההבראה גרמה לכך שהם יושפעו פחות מהתהליכים שהחלו בה – קרי הפרטת החינוך והסטת ההוצאה הציבורית ממנו.
      סליחה על חוסר הבהירות.

      יוסי – פוסט מעורר מחשבה.

  8. רועי הגיב:

    משהו קרה לתגובות.

  9. א' הגיב:

    משהו לא בסדר. כתוב שיש 180 תגובות ורואים רק 5 מתוכן – זה משהו אצלי בדפדפן או בעיה טכנית בבלוג?

טראקבקים/פינגבקים

  1. האם יש פשע של צה"ל שהישראלים לא יצדיקו? | החברים של ג'ורג'
  2. לפידיזם « תחפושת מבריקה