החברים של ג'ורג'

לקראת שיח חדש

האמת, לא יכולתי לומר את זה יותר טוב מהסרטון הזה.

אבל בכל זאת. הבוגד אורי אריאל (האיחוד הלאומי) מצא זמן בין העברת מידע על פעולות הצבא לנוער הגבעות כדי להעלות מחדש הצעת חוק, שתאסור על שימוש בסמלים נאציים ותאסור על קריאה לאדם אחר בשם "נאצי" – או, אם לדייק (זהירות, מסמך), "המילה "נאצי" על כל הטיותיה, כינוי המתקשר לנאציזם ולמשטר הרייך השלישי בגרמניה או למי מראשיו, או מילה בעלת צליל דומה למילה נאצי על כל הטיותיה, שנעשה בה שימוש בשל דמיונה זה."

מי שיעבור על החוק, שאוסר גם על שימוש בסמלים נאציים כמו "צלב קרס או של כל דבר אחר המעיד במובהק על זיקה לנאציזם", צפוי למאסר של חצי שנה ו/או קנס שיכול להגיע עד 100,000 ₪. כלומר, אם להיות בוטים, לאורי אריאל לא נראה כל הקטע שבו מתייחסים אליו ואל שולחיו כיודו-נאצים כבר עשרים שנה, אז עכשיו הוא מציע לסתום את הפה למי שאומר את זה. הוא לא מקורי – הצעת החוק המקורית של קולט אביטל, בכנסת הקודמת – אבל אנחנו כבר לא בשנת 2007 העליזה, והיום הצעת החוק הזו זוכה לתמיכתה של הממשלה. שר המשפטים, יעקב "חוקי התורה" נאמן הצביע בעד החוק – בניגוד לעמדת משרדו-שלו. זה בסדר, המשפטנים המיושנים ההם עוד לא הבינו שהזמן שלהם חלף, שהפורמליסמוס שלהם צריך לפנות את מקומו לטוהר ולהט יהודיים, ושהנוער היהודי כבר אמר את דברו.

אופס.

כמובן, הצעת החוק מתארת את מטרתה בשמן זית זך: "למרבה הצער, תופעת השימוש בסמלים ובכינויים נאציים הולכת וגוברת בשנים האחרונות. הקלות הבלתי נסבלת בה נעשה שימוש יום-יומי במושגים אלה כחלק מהשיח הציבורי והפוליטי ותוך זלזול מופגן ברגשות ניצולי השואה וצאצאיהם, ראויה לכל גינוי. במציאות בה אנו חיים יש חשיבות לעיגון האיסורים על השימוש בסמלים מתקופת השואה והנאציזם בחקיקה, על מנת למנוע את התפשטות התופעה." אהבתי במיוחד את השימוש ב"רגשות ניצולי השואה וצאצאיהם": מרשים הסיפוח הזוחל של "רגשות הניצולים" אל צאצאיהם, ומרשים במיוחד הניצול הציני של רגשות ניצולי השואה. יצוין שאורי אריאל וחבריו לא עשו שום דבר מעולם כדי להגן על זכויותיהם של ניצולי השואה, שנרמסים תחת מגף הביורוקרטיה השחור של משרד האוצר, שפקידיו כבר ניצלו את כל מה שיכלו מאותם ניצולים אומללים, ושעכשיו מתייחסים אליהם כאל אבק אדם.

עוד אופס.

אורי אריאל, במיוחד, חצוף במיוחד כשהוא מגיע עם הצעת החוק הזו. חלק מאיתנו עשויים לזכור איך המחנה של אריאל השתמש בטלאים כתומים – לא צהובים, חס וחלילה! – על בגדיהם של ילדי גוש קטיף, ואיך אימנו ילד אומלל במיוחד להצטלם כשידיו למעלה, כמו התצלום ההוא. אז, אורי אריאל לא הציע לכלוא אותם או לקנוס אותם. הוא איים ש"אם החקיקה תימשך ככה, יהיו דברים קשים הרבה יותר." כלפי המחנה שלו, הוא היה הרבה יותר פייסני: "אני יכול להבין את המצוקה הקשה של המתיישבים, אבל אני מציע למתיישבים לשקול שנית את השימוש בסמלי שואה לצורך המאבק."

לפני שבע ומשהו שנים, אורי אריאל "הבין את המצוקה" והוא "הציע לשקול שנית"; היום, כשאותם הסמלים עשויים להיות מופנים כלפי המחנה שלו, הוא מאיים בכלבים, שוטים ומקומות מגודרים בגדר תיל.

אופס.

אפשר להתווכח על השימוש במילה "נאצי" ובסמלים הנאציים. ראוי להתווכח. ברוב מוחלט של המקרים ההשוואה איננה במקומה. אבל היא, בהרבה מקרים, אוטומטית – וזו לא אשמת הישראלים. זו אשמת ההנהגה שלהם ומערכת החינוך שלהם, שמלמדת אותם כבר 35 שנה שיש רק אירוע היסטורי חשוב אחד, וזה השואה. שלוקחת אותם כנערים אל מחנות ההשמדה ומעבירה אותם שם טקס חניכה, שבו הם נולדים מחדש מתוך תא הגזים.

אז אם לראש הממשלה – שאני לחלוטין לא חושב שאפשר להשוות אותו להר שיקלגרובר; נראה הרבה יותר שהוא מיועד לשחק את תפקידו של פון פאפן בטרגדיה (אופס!) – מותר לומר שהשנה היא 1938 ואיראן היא גרמניה, לנו מותר לומר שהשנה היא 1933, שפלוגות הסער כבר צועדות, ושאו טו טו שורפים את הרייכסטאג. יכול להיות שזו טעות, אבל התווכחו איתנו, אל תסתמו לנו את הפה – במיוחד כשהצביעות שלכם זועקת כל כך.

אחרי הכל, אם אסור יהיה להשתמש בהשוואות ההן – אלה שדורון רוזנבלום הציע פעם חוק, שבו הן לא תופענה מאוחר יותר מהמשפט השלישי, כדי לחסוך את ההמתנה – יהיו השוואות אחרות. ואורי אריאל יצטרך לאסור על השוואות לבולשביקים, לפלנגות של פרנקו, ואפילו למכבים של מתתיהו.

עד שלא תשאר לנו שום היסטוריה שעליה אפשר לדבר, עד שאיש לא יאמר אלא את שמותר לומר, עד שכל הישראלים יקפידו, בדברם עם ידידיהם, להשליך מבט מהיר סביב כדי לוודא שאיש אינו שומע את דבריהם, מה שכונה בשעתו המבט הגרמני.

אופס.

ועוד דבר אחד: הפגנה כנגד חוק המסתננים, שכמוהו לא חוקקו אפילו ברייך השלישי – וזו איננה אמירה ריקה, וכאן לא יבוא "אופס" – תיערך בעוד שעה בכיכר רבין. כל מי שיכול לבוא, שיבוא.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

15 תגובות על ”לקראת שיח חדש“

  1. איליה הגיב:

    (ב) שימוש בכינוי נאצי כאמור בסעיף קטן (א) לא ייאסר אם הוכח כי הדברים נכונים. – זאת לא תהיה בעיה..

  2. נירה הגיב:

    לתשומת ליבו של אורי אריאל החרד לרגשותיי העדינים: כצאצאית לניצולי שואה אני נותנת בזאת את הסכמתי לכל מאן דהוא להשתמש ב"מילה נאצי על כל הטיותיה, כינוי המתקשר לנאציזם ולמשטר הרייך השלישי בגרמניה או למי מראשיו, או מילה בעלת צליל דומה למילה נאצי על כל הטיותיה, שנעשה בה שימוש בשל דמיונה זה" בכל הקשר שמתחשק לו, גם אם ההקשר ממש-ממש מופרך ומטומטם.
    אם הפאשיסט רוצה לסתום פיות – בבקשה שלא יסתתר מאחורי הסינר שלי בזמן שהוא עושה את זה.

  3. אופסי דייזי הגיב:

    אם כבר אז כבר, הכותרת של הפוסט היתה צריכה להיות "לקראת שיחדש" ולא "לקראת שיח חדש".

  4. עדו הגיב:

    אני בכלל לא בטוח שאורי אריאל מנסה להגן על המחנה שלו. נראה לי שאחרי שהחרדים הצטלמו עם טלאים צהובים ומדי אסירים הוא תופס טרמפ על גל הגינויים נגד חרדים.

    • חיליק הגיב:

      נוטה להסכים. זה שאריאל צבוע לא צריך להתפיע אף אחד, אבל איפה כבר נשמעות השוואות בין החבר'ה שלו לנאצים, שהוא צריך להיות מוטרד מזה? (וזה בלי קשר לאיוולת של הצעת החוק)

    • חיליק הגיב:

      נוטה להסכים. זה שאריאל צבוע לא צריך להפתיע אף אחד, אבל איפה כבר נשמעות השוואות בין החבר'ה שלו לנאצים, שהוא צריך להיות מוטרד מזה? (וזה בלי קשר לאיוולת של הצעת החוק)

  5. קרל רוסמן הגיב:

    בקרוב יפרסם שר המשפטים הנחיות מפורטות לעניין הטלאי שיחולק לערבים, שמאלנים, תומכי יאיר לפיד (ברכות על האיומים על חייך – סימן שמישהו סופר אותך), מעריצי בוב דילן, חובבי כלבים וסתם אנשים שזוכרים שפעם היתה כאן מדינה דמוקרטית (ויהודית).

  6. יעל הגיב:

    if you can't win them, join them:
    אני מציעה להוסיף לחוק סעיף שאוסר על התנהגות או חקיקה שעלולה להזכיר או להיות דומה לחקיקה או התנהגות נאצית (אופס).

  7. פרצופליחה בתולת הים הגיב:

    היי, הפסקה הלפני אחרונה גורמת לי לחשוב שזה דווקא לא חוק כזה גרוע. אם יהיה אסור להשוות דברים לנאצים, ישראלים יהיו חייבים להכיר עוד כמה אירועים היסטוריים.

  8. יואב הגיב:

    למרות שאריאל טוען ש"הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת השבע-עשרה" ההצעה של חברת הכנסת אביטל (וחברי כנסת נוספים, וילן ויחימוביץ' בולטים לרעה) שונה (זהירות מסמך: http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/17/2656.rtf). ההבדלים הבולטים:
    1. בהצעה של אריאל:
    "השימוש בסמלים נאצים שלא במסגרת או למטרת לימוד, תיעוד, עבודה מדעית או דיווח היסטורי – אסור"
    בהצעה של אביטל:
    "השימוש בסמלים נאצים שלא במסגרתו למטרת, לימוד, תיעוד, עבודה מדעית, דיווח היסטורי , העברת מידע אמיתי על הנאציזם, *או למטרת מחאה כנגד תופעות גזעניות -אסור*" ז"א אביטל מרשה לעשות שימוש למטרות מחאה כנגד תופעות גזעניות, אריאל אוסר.
    2. "השימוש בכינוי נאצי, בעל פה או בכתב כלפי אדם, קבוצת בני-אדם, תאגיד, מוסד או גוף כלשהו שלא במסגרת או למטרת לימוד, תיעוד, עבודה מדעית או דיווח היסטורי – אסור"
    "כינוי בין בעל-פה, בכתב או בדרך אחרת של אדם, קבוצת בני-אדם, תאגיד, מוסד או גוף כלשהו שלא במסגרת או למטרת לימוד, תיעוד, עבודה מדעית, דיווח היסטורי או *העברת מידע אמיתי על הנאציזם*-אסור."
    ז"א אביטל מרשה לדווח דיווח אמיתי על הנאציזם, אריאל אוסר.
    3. העונש של אריאל הוא חצי שנת מאסר, העונש של אביטל הוא שלוש שנים.

    לפני זה החוק עלה ב-2003 (http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/16/1210.rtf שוב בתמיכתו של וילן) ובפרוטוקל הדיון בכנסת אפשר למצוא מתנגד מפתיע (http://www.knesset.gov.il/Tql//mark01/h0005454.html#TQL אריה אלדד מהחתומים על הצעת החוק החדשה). אז זה היה שבע (!) שנות מאסר. לפני זה הוגשה הצעת חוק דומה על ידי נעמי חזן (כן, ההיא מהקרן המיתולוגית של אם תרצוhttp://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/15/2749.rtf – הפעם רק שנת מאסר אבל אסור למחות) ולפני זה על ידי עדנה סולודור…

  9. א.ה. הגיב:

    א) מעניין שבין המצטרפים להצעת החוק ניתן למצוא גם את ח"כ איתן כבל (עבודה).

    ב) שלא במפתיע החוק מנוסח ברישול. כך לדוגמא הוא לא יאפשר סרטים המתרחשים בתקופת מלחמת העולם השניה (שכן הצגת סמל נאצי אסורה לפיו גם בסרט עלילתי).

    • Alon Levy הגיב:

      In Germany, there's a law banning the use of Nazi symbols. But there's an explicit exception for artistic work, and this also includes popular art. Inglourious Basterds could be shown in German theaters legally – the only thing that was banned was the use of the swastika in advertisement posters, since that would be commercial rather than artistic use.

  10. אותו עניין
    פורסם ב-www.monitin.org.il לפני כ-10 ימים.
    מי התחיל
    כולם מזדעזעים מהשימוש של החרדים בשואה, כאמצעי לחץ להרחבת תחום המחיה הפרטי שלהם לתוך שטח המרחב הציבורי. אבל בישראל לא משנה מי האויב או היריב, ברורה זהותו: היטלר או צאצאיו. מי שהתחיל בזילות השואה הוא בגין שבזמנו עשה השוואה בין אש"ף לנאצים, ופרס שהמשיך את הדיספרופורציה כשכינה את אחמדינג'אד בשם היטלר. אבל הצוררים, נמצאים בתוך הבית, ומפוני גוש קטיף ענדו מגן דוד כתום בזמן ההתנתקות. החרדים במקרה הזה שיחקו בקלפים שחולקו בעבר.

  11. דביר הגיב:

    פתאום אני קולט – אלוהים אדירים, אסור יהיה לעשות יותר קליפים כמו "היטלר מתעצבן על מחירי שכר הדירה בת"א" אם החוק הזה יעבור.