החברים של ג'ורג'

הפרחים לצה"ל

לא היינו מצליחים להציג את מדיניות האפרטהייד טוב יותר.

אמש, שלושה ימים אחרי הריגתו של מוצטפא תמימי, ניסו מספר פוגרומצ'יקי גבעות לחצות את הגבול מישראל לירדן, כדי להקים שם מאחז. הקול היהודי, המקבילה הישראלית של רדיו רואנדה, טען שהמטרה היתה להזכיר לכולנו שגם ירדן שייכת למעשה לישראל. אחרים אמרו שמדובר בתגובה על התערבותם של הירדנים במשבר גשר המוגרבים.

חדירה כזו, אם היתה מצליחה, יכולה להתפס כקאסוס בלי. הפורעים הצליחו לחצות את גדר המערכת, וכוחות צה"ל מופתעים הגיעו למקום וכיתרו אותם. בשלב הזה, אמר לי דובר צה"ל, הודיע להם המח"ט ש"לירדן הם כבר לא יגיעו" ושהוא משכנע אותם לחזור הביתה. שאלתי אם מדובר במשא ומתן. החייל התחמק, ואמר שמדובר ב"דין ודברים." שאלתי למה, בעצם, הם לא באזיקים. הוא לא הבין את השאלה. חזרתי עליה: הם נמצאים בשטח צבאי סגור, הם ניסו לפרוץ למדינה שכנה. למה הם לא באזיקים? אנחנו לא עושים מעצרים, הוא ענה, זה לא התחום שלנו. אתה צריך לשאול את המשטרה.

בעיני ראיתי איך עוצרים ואוזקים אנשים שכל פשעם היה כניסה לשטח צבאי סגור. ראיתי איך מעלים אותם על רכבים צבאיים ומסיעים אותם למתקן מעצר. לא כאן. פה היה צריך להמתין למשטרה. היא כנראה הגיעה בסופו של דבר, כי האירוע הסתיים בכמה מעצרים – והעצורים, אם להסתמך על הנסיון, ישוחררו כבר היום.

למעשה, צה"ל כבר הדגים לנו בעבר איך הוא מטפל במפגינים לא חמושים שמנסים לחצות גבול: רק צריך לשאול את הסורים והלבנונים שהסתערו על הגדרות ברמת הגולן ושהתקרבו לגדר בלבנון מה קרה להם. רמז: המח"ט לא ניהל איתם "דין ודברים."

אתמול היה אירוע נוסף, שמשך את רוב תשומת הלב. קבוצה גדולה של פוגרומצ'יקים חובשי כיפה, שנאמדת במאות, הסתערה על בסיס צבאי, גרמה נזק ניכר לציוד, השליכה אבנים על סמח"ט ומח"ט – לתוך הרכב שלהם, לא פחות – ויצאה מזה בלי שאף אחד מחבריה חטף רימון גז מטווח אפס בראש. למעשה, לא היו עצורים. כששאלה הבוקר כרמלה מנשה את דובר צה"ל, תא"ל יואב מרדכי, איך היה המח"ט מגיב אילו משליך האבן היה פלסטיני, הוא ענה (דקה 12:00 בערך) ש"אני מניח, כרמלה, שאת לא היית מצפה שהמח"ט היה פותח בירי לעבר יהודי שעמד ממולו, אני בטוח שלא לזה את מתכוונת."

הנה. הדובר הרשמי של צה"ל מגדיר את האפרטהייד. יש משליכי אבנים שצריך לירות עליהם, ויש כאלה, בני העם הנבחר, שאסור לירות עליהם. אותה פעולה, אותו אזור, אופן תגובה שונה. כתבתי אתמול שצה"ל הופך לכנופיה של חמושים מפוחדים; אבל הבעיה היא בראש ובראשונה בקצינים מוגי הלב שעומדים בראשו. הם לא חסרי אומץ לב פיזי: הם לא יהססו להסתער לעבר מחבלים. אבל אין להם שמץ של אומץ לב אזרחי. הם יודעים איזה נזק המתנחלים מסוגלים לגרום לקריירה שלהם. הם יודעים שכנופיות של מתנחלים יכולות להטיל מצור על בתיהם ולאיים על המשפחות שלהם. אז הם נסוגים אחורה, ונותנים לאויבי ישראל לנצח, הופכים את צה"ל לצבא השירות למתנחלים.

במשך עשרות שנים חזר צה"ל לעייפה שהוא לא "גוף פוליטי" ושהוא "לא בוחר את משימותיו." הטיעונים הללו שימשו נגד סרבנות משמאל. אבל הנה, צה"ל יודע יפה-יפה לבחור את משימותיו. להגן על אדמות שנגזלו על ידי המתנחלים בנאבי סלאח, תוך ירי במפגינים נגדו – שום בעיה, בכיף; להגן על פלסטינים מפוגרומי "תג מחיר" – תשכחו מזה, אנחנו משטרת הצאר; הגנה על עצמו מפני פורעים יהודים – "אני מניח, כרמלה, שאת לא היית מצפה שהמח"ט היה פותח בירי לעבר יהודי שעמד מולה. אני בטוח שלא לזה את מתכוונת."

תודה לדובר צה"ל על ההבהרות. תודה שהבהיר לנו שכמו הרבנים שאוכלים בו כל חלקה טובה, הוא מגיב לאירועים על פי דמם של המתמודדים מולו. ואם למישהו היה עוד ספק אם מותר לשרת בצבא השירות למתנחלים, הנה הוא הוסר.

ועוד דבר אחד: הקול היהודי פרסם מדריך, בלשון סגי נהור, לחיילים יהודאים המשרתים בצה"ל ורוצים לחבל בו. אם שמאלני היה כותב משהו דומה, הוא כבר היה נעצר כאנרכיסט מסוכן. ליהודים שמחים מותר, כמסתבר, יותר.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

34 תגובות על ”הפרחים לצה"ל“

  1. אורן הגיב:

    שמו של דובר צה"ל נשמט לך.
    נא למחוק את התגובה אחרי התיקון.

  2. איתי הגיב:

    אני מניח שמול מתנחל שזורק אבנים, החיילים לא מרגישים בסכנת חיים, בשונה מהמצב כשערבי זורק אבן.

    • מקלאוד המתקרא עמית הגיב:

      כי האבן שונה? אולי מצויר עליה פרח?
      אבן זו אבן ובלוק זה בלוק

    • יותם הגיב:

      ידוע שערב שנזרקת ע"י יהודי עוברת מטאמורפוזה ע"י בורא עולם בעודה באוויר ונוחתת כשהיא מרשמלו.

    • אורי הגיב:

      איתי, אתה צודק. לא כל זורק אבנים יורים עליו. האמת – 99% מזורקי האבנים לא זוכים לתגובה, וגם ה-1% של התגובות הוא ירי גז. מירי גז לא מתים, ובטעות מת מישהו מירי, שזה הזניח והיוצא מן הכלל.

      • אוטו פוקוס הגיב:

        בתור מי שהיה בסיטואציות דומות לא מעטות, לצערי הרב, אני יכול להבטיח לך שלא יורים רימון ממטול בכינון ישיר לתוך פרצופו של מישהו ממרחק מטרים ספורים "בטעות". בכל תרגול ותרגול (ולפי כל קו יש תרגול) מבהירים היטב שירי ממטול הוא אך ורק ממרחק כמה עשרות מטרים, ורק בכינון עקיף (כלפי מעלה).

        ייתכן מאוד שהרצח-לכאורה הנ"ל הוא אכן יוצא מן הכלל (לשמחתי הרבה, בכל עשרות המקרים בהם הייתי לא נרצח ואף לא נפצע אך מפגין), אבל מה שאינו יוצא מן הכלל הוא מדיניות הכסתו"ח וההשתקה הצה"לית. רוצחים יש בכל מקום (גם בין חיילי האו"ם, אני מניח), אבל השאלה הארגונית-מוסרית היא מה עושים בהם. צה"ל היה אכן ארגון מוסרי, הוא היה דואג לחקור במהרה את הרוצח, להעמידו לדין ולשפוט אותו בחומרה. כל זה לא קורה, ולא רק ברצח-לכאורה הנוכחי.

      • פטריוט הגיב:

        הבעיה היא לא בכך שלא יורים או כן יורים בכל הפלסטינים שזורקים אבנים. הבעיה היא שדובר צה"ל עירב את זהות זורק האבן בשיקול אם כן או לא לירות

  3. ל. הגיב:

    על תגובה כגון זו אפשר לומר את מה שהימין האשימו את ערפאת ויורשיו במשך שנים. תקשיבו לדובר צה"ל כשהוא מדבר בעברית לקהל שלו, לא כשהוא מדבר באנגלית לקהילה הבינלאומית.

  4. michael הגיב:

    בעצם מה שדו"צ אומר זה : "אני מודה שירינו בתמימי רק כי הוא פלסטיני שמעצבן אותנו וכי ברור לנו שלא נשפט על הרצח הזה, זה מה שאת רוצה שאומר כקמלה'?…

  5. michael הגיב:

    *כרמלה

  6. נפלא למעט הקטע בסוף. כלומר, מבחינה מעשית זה הקול היהודי אז הכוונה מאחורי זה מן הסתם רעה וטמאה, ובכל זאת: ערב ההתנתקות, כשהכתומים גלשו מהתנגדות אזרחית לגיטימית לסיכוי אקראי של חיי אדם (פיזור שמן ודוקרנים על כבישים מהירים), כתבתי יחד עם צחי בירן אייטם שנקרא "כך תקבלו את פני המתנחלים" וקראתי שם בעצם להתנגדות אלימה (צחי בקטע שלו היה יותר הומוריסטי ויעץ כיצד לגרום למתנחלים להיראות כמשת"פים בעיני חבריהם). אז את הקטע על הקטע ההומוריסטי-סרקסטי-סאטירי אני דוחה. כל השאר זהב.

    • דורצח הגיב:

      אז אתה אחראי לקטע ההיסטורי הזה? אנשי ימין השתמשו בו לא מזמן למטרות טרולינג, והפיצו עלון שבו הוחלפה המילה "מתנחלים" במילה "שמאלנים".

      http://www.latma.co.il/article.aspx?artiId=5417

    • ראסול הגיב:

      רחביה, אני חושב שבמקרה של המתנחלים יש הבדל מאשר באייטם הציני שלך, קודם כל, למתנחלים יש מסורת של ארגון פעולות כמעט-צבאיות, לדוגמא אתמול, ויש להם מסורת של חבלה בפעילות של צה"ל, ברכוש של צה"ל ושל פגיעה בחיילי צה"ל, כמו אתמול. למיטב ידיעתי לך אין שום היסטוריה של א. ארגון פעולות צבאיות, וב. פעילות אלימה נגד מתנחלים. ככה שאם קל לנו לפרש את המאמר שלך בצורה הומוריסטית (דרך אגב אשמח לקישור) את המאמר של הקולהיהוהי קצת יותר קשה לפרש כ"סטירה ותו לא".

      נוסיף לכך שצורת הניסוח במאמר היהוהיסטי היא מאוד מאוד נקודתית והיא מהווה תוכנית פעולה לחיילים משיחיים, זה לא סתם "הצעות משעשעות" מדובר ברשימה של פעולות אפקטיוויות שחייל יכול לנקוט בהן כדי להפריע לפעולות של צה"ל, לתת יד עליונה לאחים-המתנחלים ולאפשר פגיעה בחיילים וברכוש צה"ל. אין שום דבר הומוריסטי ב"מידע על תנועות וכוחות עלול לזלוג החוצה ולשבש את הכל. אם המתנחלים יקבלו ממך את לו"ז המבצע ואת פרטיו הם עלולים להשתמש בו ולמנוע את הריסת בתיהם, מה שבוודאי יגרום לך צער רב.".

      כמו שכתבתי למעלה, אשמח לקישור למאמר שלך, אבל בכל מקרה, אני לא רואה הרבה הומור במאמר של הקול היהודי, זה יותר כמו מניפסט 'מוצפן'.

      • ראסול הגיב:

        עכשיו אחרי שדור סיפק קישור… אז כן, אני לא אוהד גדול של המאמר המקורי או של המסר שלו, אבל מצד שני "מים מהירקון" ו"פיטבולים לתחת" הן לא פעולות אפקטיוויות ואי אפשר לפרש את המאמר כמניפסט.

  7. עדו הגיב:

    על הקבר של הפרנואיד כתוב 'אמרתי לכם?'
    מה לעשות שאין לי שום נחת מההידרדרות הזאת. אני לא באמת חושב שהיא מועילה לנו בשמאל.

  8. תומאש הגיב:

    אני בהחלט מבין את הנקודה אבל ארגוני השמאל תמיד מוחים על כך שצהל מפעיל יד קשה מדי ודורסנית כנגד המפגינים והמתפרעים נגדו, אז עכשיו צהל לא אמור לקבל מחמאות? או שהצורך להתחשב ולנהוג בכפפות של משי קיים רק כלפי הציבור הפלסטיני?

    כמו כן, למרות שיש הגיון בדברים, אי אפשר לטעון שרק מניע גזעני נטו יש כאן.
    ברור לכל חייל בר דעת שפגיעה באזרח מדינה, יהא זה מתפרע ומסכן חיים ככל שיהיה, תגרור אחריה סנקציות כבדות וצהל לא מעוניין בכך.

    יש לובי פוליטי ותקשורתי למתפרעים האלה שלצהל, ובעיקר לחיילים בשטח, אין שום אינטרס לעורר עליו.
    הרי גם כשמדובר בטיפול בפלסטינים היד של צהל לפעמים רכה מאד בגלל הלובי השמאלי בעניין (אפילו שלאנשי שמאל זה נראה כמו דיכוי דורסני). אז קל וחומר כשיש, לפחות על הנייר, לובי גדול

    • א הגיב:

      זוכר את המהומות בשנת 2000? בבוקר של אותו יום, עובדי עיריית טבריה חסמו את צומת גולני בצמיגים בוערים. בערב חסמו תושבי ואדי ערה את ההמשך של אותו כביש עצמו.
      יש כמה סיבות לכך שהתוצאות היו שונות, אחת הסיבות היא שלהפגנה של עובדי העירייה לא נשלחו שוטרים עם תחמושת חיה.

    • עדו הגיב:

      מוזר, אתה גם כותב דברים מופרכים וגם עונה עליהם בעצמך.
      בהתחלה אתה עושה השוואה בין היחס לפלשתינאים שמתפרעים והיחס למתנחלים וממנה אפשר להבין כאילו יש דמיון קלוש כלשהו בין המקרים.
      בסוף אתה מודה שבעצם השאלה היחידה היא לא מה עשה עבריין זה או אחר אלא איזה 'לובי' יש לו בכנסת ובנוסף אתה גם מצדיק את צה"ל שאלו השיקולים שלו.
      בכל אופן אתה צודק לגבי ההבדל בין הלובי של השמאל ללובי של הימין. העובדה היא שהלובי של השמאל לא מנע הרג של פלשתינאי כשרץ אחרי ג'יפ ויידה אבנים ואילו מתנחלים שעשו דברים חמורים בהרבה אתמול לא ממש זכו להתנגדות של חיילי צה"ל. כן, יש להם יותר גדול (לובי כמובן).

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        טעות.
        היהמתנחלים אינם לובי שעובד מול הצבא, אלא המעסיק ותכלית הפעילות של הצבא.

  9. אורן הגיב:

    אופס, נגעת בנקודה רגישה.
    התוכן הוסר מהאתר של הקול היהודי (לפני שגוגל הספיק לשמור עותק).
    אם מישהו יכול לאחזר מהמטמון של הדפדפן ולהפיץ, אשמח לקרוא.

  10. חיים ו. הגיב:

    כמדומני שבמקרה הסורי צה"ל מנע מאזרחי מדינה זרה להכנס לשטח מדינת ישראל, ובמקרה שתיארת צה"ל מנע מאזרחים ישראלים לעבור למדינה זרה. זה פחות או יותר ההפך הגמור. לא ברור המקום להשוואה או לציפיה להתנהלות דומה. כלומר, מהיכרות עם הכתיבה שלך די ברור מאיזה מקום מגיעה ההשוואה אבל עדיין ההשוואה שקרית לחלוטין.

    • עדו הגיב:

      אני נוטה להסכים איתך שההשוואה לא נכונה. יחד עם זה – מה לדעתך הייתה התגובה של צה"ל אם דרוזים מהגולן היו חותכים את הגדר ועוברים לשטח סוריה? היו אזיקים או לא?

      • חיים ו. הגיב:

        לא יודע, תלוי הקשר.

        אם היו מבריחים סמים אז כנראה היו אזיקים.

        אם היו מנסים לחזור ולהתיישב היו כנראה מקבלים פרח ונשיקה.

        בכל מקרה עיקר הבעיה שלהם הייתה עם הסורים בצד השני של הגבול שכנראה היו יורים בהם. שמירת גבול היא בעיקר שמירת הגבול לכניסה, פחות ליציאה.

        • נירה הגיב:

          1. הם נכנסו לשטח צבאי סגור. גם עם פלסטינים שנכנסים לשטח צבאי סגור מנהלים "דין ודברים"?
          2. על גבול אמורים להגן גם מפני כניסה לא חוקית וגם מפני כניסה לא חוקית למדינה השכנה. מדינות אירופה, למשל, מצפות מטורקיה לעצור את ההסתננויות ליוון ואיטליה דרכה. ולא צריך ללכת רחוק: להזכירך, המצרים יורים במסתננים שמנסים לעבור את הגבול לישראל (לא שאני בעד, חלילה).

  11. Tim הגיב:

    אני רואה את המצב באור חיובי: אם מגמה של אלימות מתנחלים כלפי הבהמה הירוקה תמשך, עוד נראה הרוגים מצד הצבא, מה שיתן לממשלה לגיטימציה לפתרון אולטימטיבי בעניין המתנחלים.

    • yankel הגיב:

      א. לא הייתי רוצה לראות הרוגים בכל צד.

      ב. הפתרון האולטימטיווי (בטוי טעון) היחיד שצה"ל ישקול (ע"ע 48`, 67`) הוא טרנספר של המקומיים (והמתנחלים אינם בקטגוריה זו).

  12. yankel הגיב:

    צהל, בוודאי בבסיסים שהותקפו, הוא צבא כיבוש למהדרין המגן יומיום על פעילות בלתי חוקית תוך התעלמות מהחוק הישראלי (ע"ע מסמכי קם), שלא לדבר על החוק הבינלאומי.

    כל עוד לא נשפך דם, יבורך כל המשבש אצ שגרת הפעילות הפושעת.

  13. נירה הגיב:

    עוד השוואה מתבקשת היא בין הסערה בקרב נבחרי הציבור בעקבות תקיפת צה"ל ע"י מתנחלים, לבין האדישות שלהם אחרי פעולות טרור נגד פלסטינים או הלינץ' בענתות. פתאום כל הכנסת רוגשת ורוחשת. הרי מתנחלים פועלים באלימות קשה נגד פלסטינים ושמאלנים כבר שנים. אבל לתקוף מח"ט בצה"ל (שיצא ללא פגע)? הו, ללללללללללללא!

  14. טלי הגיב:

    הלינק לראיון עם יואב מרדכי לא עובד. מוביל לרשת ב – שם לא הצלחתי למצוא. אפשר את הלינק הנכון?

טראקבקים/פינגבקים

  1. שאלות לדובר צה"ל | החברים של ג'ורג'