החברים של ג'ורג'

הלוחש לשכחנים

המחלקה היהודית של השב"כ הזהירה השבוע כי בימין הקיצוני מתחילות להסתמן התארגנויות שמזכירות תאי טרור יותר מאשר קבוצות פוגרום ("תג מחיר"). האזהרה לא מצאה חן בעיני ישראל הראל, דובר מתנחלים ותיק, והוא הזדרז לכתוב טור שבו טען שמדובר בפרובוקציה והחזיר אותנו לימי אבישי רביב העליזים.

יש כמה בעיות בגלגול העיניים לשמיים של הראל. הראשונה בהן, כמובן, שבאותה התקופה בדיוק הזהיר השב"כ מהתארגנויות טרוריסטיות של הימין הדתי – והותקף על ידי אנשי הימין, במיוחד אריאל שרון. דא עקא, שהתארגנות טרוריסטית כזו היתה גם היתה: יגאל עמיר, נזכיר, לא פעל לבד. אחיו חגי היה שותף לקשר שלו. איש ישיבת הסדר שלישי, דרור עדני, השתתף בתכניות לרצח רבין. שלושה בחורי ישיבות הסדר אחרים – אריק שוורץ, שהעביר ליגאל עמיר לבנת חבלה; מיכאל אפשטיין; ואוהד סקורניק – היו שותפים למעגל השני של החוליה של עמיר, וידעו על כוונותיהם של האחים עמיר לבצע פיגועים כנגד פלסטינים. מרגלית הר שפי, הקדושה המעונה של הימין הדתי, ביררה עבור עמיר את סידורי האבטחה שבנשקיה של ההתנחלות שלה, כדי שזה יוכל לגנוב משם נשק.

על פניו, יש אבחנה ברורה בין פגיעה ביהודים ובין פלסטינים מצד חובשי כיפות: אלה נחשבים לבני הגזע העליון, ניצוץ אלוה ממעל, ואלה סתם לצאצאי שדים וליליות. בפועל, ההפרדה הזו הרבה יותר חמקנית. התפיסה של "ערב רב" – אנשים שנראים כמו יהודים, שהנם אפילו יהודים מבחינה הלכתית, אבל בפועל הם צאצאים רוחניים של אויבי העם היהודי – מאפשרת להעמיד אותם בשורה אחת. בימי רצח רבין, שלמה אבינר היה כל כך מוטרד ממספר השאלות שקיבל בנושא, שהוא פרסם פסק הלכה שקובע ש"ראש הממשלה איננו ערב רב." יגאל עמיר התהלך אז באוניברסיטת בר אילן כששורת הפיק-אפ שלו היא "מה את חושבת על ברוך גולדשטיין." יגאל עמיר היה שליח ציבור לכל דבר ועניין: הצעירה שניסתה לחשוף את הקשר של עמיר, הילה פרנק, נאלצה לעזוב לאחר מכן את בר אילן.

האווירה בהתנחלויות ובגרורותיהן בתחומי ישראל היתה לחוצה מאד בסוף 1995. כשהמתנחלים לחוצים, הם מולידים רוצחים. כך קמה המחתרת הראשונה, כתגובה לפינוי סיני והחשש שמשהו דומה יקרה בגדה. במקרה של המחתרת, אי אפשר היה לטעון שמדובר בקבוצה של קיצוני שוליים; הם הכילו, בין השאר, את קמב"ץ ההתנחלויות זאב חבר ("זמביש"). אחרי הסכמי אוסלו, צץ ברוך גולדשטיין, ולמרות שלאחר מכן המתנחלים ניסו בקריצה להתנער ממנו, אבי ההתנחלויות חנן פורת נתפס אז בקריאות "פורים שמח, יהודים". מאוחר יותר, בהתעלמו מההערה התלמודית ש"נכנס יין, יצא סוד", טען פורת שהוא פשוט היה שיכור, כמצוות החג. בנסיון לשבש את ההתנתקות, רצח תומך מתנחלים אחד, עדן נתן-זאדה – עריק מצה"ל – ארבעה מתושבי שפרעם; אחר, אשר וייזגן, רצח ביריות ארבעה פועלים פלסטינים סמוך להתנחלות שילה. הממסד של המתנחלים, שהופתע מהגינוי הנחרץ – שרון קרא לנתן-זאדה "מחבל יהודי", וזו כמדומני הפעם הראשונה שהביטוי הזה הושמע – מיהר לרחוץ את ידיו מנתן-זאדה ו-ווייזגן; אחרי הכל, הם לא היו מאצולת ההתנחלויות, כמו הר שפי ואנשי המחתרת הראשונה. וייזגן פטר את העולם מעונשו בתליה מאוחר יותר, וכמו נתן-זאדה (וכמו שני המתנחלים שהציתו את עצמם במחאה על ההתנתקות) שקע בתהום הנשיה.

המצב הנוכחי, ערב הכרזת המדינה הפלסטינית, מעורר חששות דומים. כך שההערכה של המחלקה היהודית, שיש כעת התארגנות לקראת הקמת תאי טרור, למרות ההשתלחות של הראל, היא סבירה. פעולות תג מחיר הן פעולות טרור לכל דבר. בואו נאמר שאם צעיר פלסטיני היה מואשם בחברות ב"התארגנות בלתי מותרת", בהצתת רכוש יהודי ובתקיפת רכבים ישראלים באבנים, הוא היה נשלח לתקופה ארוכה לכלא.

הראל מנסה לאחז את עיני קוראיו בטענה ש"כיצד יוסבר, כי גוף היודע היכן ומתי בדיוק נמצאת בעזה מחט בערימה של שחת – ומכוון אליה מסוקים – אינו מצליח זה שנים לזהות ולהעמיד לדין את פורעי "תג מחיר", ועתה אף ממתג אותם, כבימים החשוכים ההם, כ"תאי טרור"?". ובכן, ישראל יקירי, טוב ששאלת. התשובה פשוטה, אם גם מדכאת.

כשהשב"כ בא לחדור להתארגנות פלסטינית, יש לו שורה ארוכה של כלים. בגלל משטר ההיתרים הישראלי, שמצריך בשטחים שבשליטת ישראל גם רשיון לנהיגה בעגלה רתומה לחמור, ובגלל שכל אחד מההיתרים הללו מצריך את אישור השב"כ, רכש לו הארגון יכולת השפעה חריגה על חייהם של כל הפלסטינים, בהיקף שכמעט ואין לו אח ורע בתולדות ארגוני הביון. באמצעים הללו, השב"כ חדר אל החברה הפלסטינית ובמידה רבה פורר אותה מבפנים.

אמצעי אחר הוא, כמובן, העלמה ועינויים. פלסטינים אפשר לעצור במעצר מנהלי לחצי שנה, ולהאריך את המעצר פעם אחר פעם, כמעט ללא כל ביקורת שיפוטית. כשאנשים מוחזקים במעצר, אפשר לענות אותם – במישרין, או על ידי משת"פים שגויסו לצורך כך והוכנסו לתאיהם של העצורים, כדי שהשירות יוכל לרחוץ בנקיון כפיו – ואפשר להפעיל עליהם עינויים "נקיים" יותר, כאלה שאינם משאירים סימנים אבל יעילים לא פחות, כמו מניעת שינה, אולי היעיל שבעינויים. את הכלים הללו אפשר, אמנם, להפעיל גם על יהודים – כפי שמעיד המקרים של טלי פחימה וחיים פרלמן – אבל השימוש בהם הוא במשורה. כשזה מגיע ליהודים שהם גם אזרחים ישראלים, התקשורת הרבה יותר עירנית. במקרה הקיצוני ביותר, אם השב"כ הגיע למסקנה שמישהו מסוכן ואין לו יכולת השפעה אחרת עליו, תמיד אפשר לחסל אותו מהאוויר. הכלי הזה מעולם לא הופעל על יהודים.

במקומות שבהם הכלים המגושמים האלה אינם זמינים, או זמינים חלקית בלבד – רצועת עזה שלאחר נסיגת צה"ל, רצועת הבטחון במשך רוב זמן שהותו של צה"ל שם – איכות המודיעין שהשב"כ מסוגל לספק נופלת תלולות. מטבע הדברים, גם יכולת הזיהוי שלו של אנשים הפועלים לבדם, או במסגרות הדוקות, מוגבלת למדי. יכולת החדירה שלו לארגונים הדוקים אידיאולוגית, בין אם מדובר בחיזבאללה ובין אם מדובר בארגוני האחים היהודים, מוגבלת מאד. בקרב החמאס, הוא יכול לגייס סוכנים כי יש לו מגוון אמצעי לחץ עליהם ועל הסביבה שלהם – השב"כ לא בוחל בלקיחת בני ערובה; הנסיונות שלו לגייס מקורות בקרב האחים היהודים כושלים הרבה יותר, והיכולת שלו להחדיר אליהם סוכן – אף פעם לא האמצעי המועדף של ארגון ביון, בשל הסכנה ובשל הבעיות הפסיכולוגיות העצומות שהסוכן נחשף להן – היא לעתים קרובות פאתטית. קציני השב"כ של המחלקה הערבית מתהדרים בערבית הפלסטינית שלהם; אנשי המחלקה היהודית, למרבה הצער, עוד לא למדו לדבר יהודית שוטפת.

השענות של 44 שנים על כלים מגושמים כל כך, שלא דורשים חשיבה יתרה מצד החוקרים, מנוונות את יכולת החקירה. כשאתה מתרגל לכך שיש לך יכולות כמעט בלתי מוגבלות, ופתאום – כשזה מגיע לציבור היהודי – הן מוגבלות, במקרים רבים התוצאה היא כשלון. בחלק ניכר מהמקרים של המעצרים שעורכת המחלקה היהודית, התוצאה היא זיכוי חלקי או זיכוי מלא. מותר גם להניח שהעובדה שהמודיעין הממשי שעומד לרשותה של המחלקה היהודית גורם לה לעיתים לזנק מוקדם מדי – למשל, בכל מה שקשור לאיומים על המסגדים בעיר העתיקה, שם המחיר של היסוס עשוי להיות יקר משאת.

זו, ישראל הראל, היא הסיבה לכך שההצלחות של המחלקה היהודית מוגבלות כל כך, זו ולא איזו קונספירציה נגד מתנחלים. אגב, המתנחלים יללו מרה לאחרונה על עונש מאסר עולם שהוטל על הפלסטיני שהורשע בבית דין צבאי בטבח באיתמר – אבל לא שמענו קולות כאלה כאשר הצליח השב"כ להרשיע שלושה מתנחלים בנסיון לבצע טבח גדול משמעותית באמצעות עגלת תופת בבית ספר לבנות.

נו, טוב, אי אפשר להשוות: שם מדובר ביהודים חמים.

ועוד דבר אחד: היתה הרבה ברברת בשבוע האחרון על החבלה שביצעו מתנחלים בכלי רכב של צה"ל בגדה המערבית, וטענה שמדובר ב"עליית מדרגה". מי שאומר את זה, כנראה שכח איך התנהלו המתנחלים בזמן ההתנתקות – ושכח איך התנהגו המתנחלים סמוך לקוצרה לפני חצי שנה בלבד.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

22 תגובות על ”הלוחש לשכחנים“

  1. שירלי הגיב:

    חמישה מאסרי עולם.

  2. איליה הגיב:

    הרבה פעמים שאלתי את עצמי ואנשים יותר מומחים ממני – מי הכתובת? איפה יושב\ת הגאולה שתוציא אותנו מהבוץ הזה שהכניסו אותנו ומתעקשים להטביע אותנו בו. לא מצאתי את התשובה. יותר ויותר מתחזקת אצלי הטענה שצריך שהמדינה תאבד את הלגטימציה שלה. (סיפוח הגדה המערבית יהיה פשוט הדובדבן שבקצפת בשביל להפוך את האפרטהייד לביקורת לגטימית שלא מצריכה התעניינות נוספת בגורל של עוד כפר פלסטיני מזרחית לקו הירוק.)
    האם זה מה שיטלטל ויפסיק את הכיבוש ואת האפלייה (הממשלה אכן חרדה לדמותה בקרב דעת הקהל העולמי) או שפשוט יצמח פה גרעין עקשן שימשיך להרחיק אותנו משאר הדמוקרטיות בעולם?

  3. עדו הגיב:

    תמיד מעצבן אותי לשמוע מתנחלים מנפנפים באבישי רביב – סוכן השב"כ- בשמחה פראית כאילו היותו של האיש מושתל היא הוכחה למשהו.
    אבישי רביב ישב באולפן טלוויזיה ואמר שהדרוזים הם גיס חמישי. אותם דרוזים ששומרים על התנחלויות (או שמופקרים למוות בגלל שכמה פסיכים החליטו שקבר שייח בשכם הוא קדוש)
    אותם דרוזים שמתנחלים לא מעטים חייבים להם את חייהם זוכים ליריקה כזאת בפרצופם ואז מגיע היורק להתנחלויות, מסתובב שם בריש גלי וכלום לא קורה לו.
    מתנחלים יודעים יופי להראות את הדלת לאנשים שהם לא אוהבים. אף אחד מהם לא חשב שיש משהו פסול בזה שיזיד שומר בש"ג ואבישי רביב מסתובב בהתנחלות ונהנה מההגנה של הדרוזי

  4. מילהאוס הגיב:

    מצחיק שקוראים לתג מחיר נגד חיילי צה"ל "עליית מדרגה". לפגוע בפלסטינים חפים מפשע שבכלל לא קשורים למקרה! זה בסדר. אבל גרפיטי על ג'יפ צ"הלי? עד כאן.

    • גלעד ב. הגיב:

      לא ברור לך שמי שעבר מבריונות נגד לא חמושים לחבלה בציוד של חמושים שיכולים לירות עליו בטעות עלה מדרגה מבחינתו? מבחינת הסיכונים שהוא מוכן לקחת למען המטרה הקדושה?

  5. Alex הגיב:

    כל הסיפור של אזהרת השב"כ נראה לי מוזר
    את מי הם מזהירים בדיוק?
    מה אני כאזרחית אמורה לעשות עם המידע הזה?
    איך בדיוק גרפיטי של חוליגנים הוא עלית מדרגה? הרי כבר הציתו מסגדים …

    אולי במקום לפטפט ולכסות את התחת שלהם ישקיעו מאמצים ואמצעים על מנת לתפוס איזה חולית מחבלים יהודים…

  6. ג'וני הפרד הגיב:

    המלה "רכבים" (סוף פסקה 5) לא קיימת בעברית תקנית, אפשר להגיד "כלי רכב" או "מכוניות".

  7. ג'ו הגיב:

    שני המתנחלים שהציתו את עצמם במחאה על ההתנתקות

    אה???

  8. אייל הגיב:

    מרגלית הר שפי ביררה עבור עמיר את סידורי האבטחה שבנשקיה של ההתנחלות שלה, כדי שזה יוכל לגנוב משם נשק???

  9. תומר הגיב:

    אני מתפלא שלא קישרת אל ההתארגנות החדשה מבית היוצר של הלל ויס ודב וולפא: "הרשות היהודית", שהכריזה "ריבונות" על השטחים ומבטיחה ש

    "כל ניסיון תפיסה או הכרזת ריבונות זרה באזורים הללו, לרבות של מדינת ישראל, יהווה פלישה לשטחי הרשות היהודית, ויתקל בהתנגדות בכל אמצעי שהוא כדי לסקל את הפלישה ולגרש את המתיימרים למינם לרשת ארץ לא להם."

    כלומר, הם יילחמו במדינה. נכון שאין להם, אני מנחש, יותר מכמה רובי-סער וקצת דינמיט, אבל הכוונה היא טרוריסטית בהחלט.

    הנה:
    http://www.srugim.co.il/23272-%D7%A2%D7%A7%D7%A4%D7%95-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%A0%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%99-%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%9E%D7%9B%D7%A8%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%A7

  10. דודי הגיב:

    לגבי הפסקה האחרונה, האם אתה תומך בעונש שווה לרוצח, ולמי שניסה לרצוח ונכשל? זו עמדה משפטית לא מקובלת כל-כך.

  11. עירא הגיב:

    שמעתי ממקור ראשון עדות של חבר, חרדי קיצוני שהתרכך (אבל לא חזזר בשאלה או משהו) שנעצר ועבר התעללות לא קלה של השב"כ במשך 24 שעות, כולל איומים על שלום משפחתו, כדי לגייס אותו להיות מרגל לטובת השב"כ מתוך ישיבת יצהר. הם יודעים יופי להפעיל לחץ, רק שהוא כנראה הצליח להלחיץ אותם חזרה וגם הסביר להם בנימוס כי חבריו לשעבר ביצהר יסתכלו עליו מאוד עקום אם יבקש לחזור פתאום אחרי איך שעזב. למרות זאת, ההפחדות שבדרך, הדפיקות באישון לילה על דלת בית הוריו והורי אישתו ושאר הרעשות והפחדות היו כבר מכניעים מישהו יותר שביר, למשפחתו היה די קשה להרגע ממסע השכנוע הזה.