החברים של ג'ורג'

השארו בבית, כבשים

משטרת ירושלים – אותה משטרה שמעסיקה את דורון זהבי ("קפטן ג'ורג'") הידוע לשמצה בתור "יועץ לענייני ערבים" – ממשיכה בנסיונותיה להטיל אימה על המפגינים בשייח' ג'ראח, ולדכא הפגנות חוקיות לחלוטין. היום, אגב, נכח רק שוטר אחד בהפגנה, שסירב לומר מה קרה להיערכות המסיבית הרגילה של המשטרה. ההפגנה עברה ללא כל אלימות. אולי זה מה שצריך לעשות תמיד: לסלק את השוטרים מהמקום.

לאחר שבשבוע שעבר הגיעו הקלגסים עם מסכות סקי וללא תגים, כדי שיוכלו להפעיל אלימות ללא חשש זיהוי, זימנה המשטרה השבוע קבוצה של פעילים לחקירה. שרה בנינגה, אחת ממנהיגות התנועה, נחקרה בחשד לביצוע שתי עבירות: הסתה וחתרנות. סעיף ההסתה הופעל, משום שלאחרונה נשאה בנינגה נאום בכנס ג'יי סטריט ובו קראה לסולידריות עם המפגינים במצרים. כנראה שמבחינת משטרת ישראל, אם אתה מתנגד למשטרים רודניים תומכי ישראל, זו סיבה לחקירה.

שרה בנינגה בשייח' ג'ראח, היום.

הסעיף השני היה מטריד יותר. בנינגה הואשמה בחתרנות, משום שבמהלך ההפגנות בשייח' ג'ראח היא השמיעה קריאות בגנות המתנחלים וההתנחלויות, וכינתה אותם "גנבים". כלומר, לדברי משטרת דורון זהבי, אם אתה מעז לומר שהמתנחלים יושבים על אדמות גזולות, אתה עושה מעשה חתרני. החקירה של בנינגה לא היתה מקרה בודד: פעילים אחרים בשייח' ג'ראח דיווחו על חקירות דומות.

עכשיו, ספק גדול אם החקירות הללו יבשילו לכדי כתב אישום. ואם הן יגיעו לכדי כך, סביר להניח – בהתחשב בהיסטוריה של פעילות המשטרה נגד ההפגנות שם – שבית המשפט יזרוק את ההאשמות מכל המדרגות. אבל בינתיים שורה של אנשים ילמדו לקח: שאם הם ינקטו פעולה פוליטית שאיננה נושאת חן בעיני השלטונות, יבולע להם רע. זמנם יבוזבז, הם יצטרכו להיחקר, אולי יצטרכו לשכור עורכי דין, וכל אימתו של ההליך המשפטי תרחף עליהם – הכל בגלל שניצלו את זכותם החוקית להתנגד לפעילות המשטר, זכות שבתי המשפט הגנו עליה פעם אחר פעם ונזפו במשטרה בעקביות על הפרתה.

משטרת דורון זהבי, שמנסה בעקביות לשבור את ההפגנות ומתייצבת בעקביות לצד המתנחלים, מנסה לעודד כאן את היצר הבסיסי של האזרח: לא להתנגד. עצם ההגעה להפגנה היא טרחה. צריך לצאת מהבית, לנסוע ליעד שלעתים הוא רחוק, וכל זה עבור מטרה שספק אם תושג. אם מוסיפים לכל זה את הפחד ממעצר, את הידיעה שלמשטרה אין בעיה לעצור אנשים, פעם אחר פעם, ולהתעלם בבוז מנזיפות בית המשפט (מתי יועמד מפקד המשטרה במקום לדין על בזיון בית המשפט?), את העובדה שפתיחת תיק פלילי פירושה אובדן היכולת לקבל תעודת יושר ואת העובדה שכמעט אי אפשר לסגור תיק פלילי, מובן מה מנסים שוטרי דורון זהבי לעשות: להרתיע אנשים מלנצל את זכותם החוקית.

זכות שלא עומדים עליה, אובדת. דורון זהבי, יועץ למשטרת ירושלים, מבין בשלילת זכויות אדם יותר מרוב מוחלט של תושבי ישראל. אם תצליח המשטרה לשבור את המפגינים בשייח' ג'ראח, זה יהיה אות לישראלים שעדיין אכפת להם מספיק כדי לצאת מהבית שאין טעם, שהחוק ובתי המשפט לא יכולים להגן עליהם מפני הקלגסת. וזו סיבה טובה מספיק להגיע להפגנה הבאה. למעשה, זו סיבה טובה מספיק לפרק את משטרת ירושלים, כגוף שמסכן אקטיבית את הדמוקרטיה הישראלית. לא שזה יקרה.

(הפוסט נכתב בהשראת הפוסט הזה ב"מדרון חלקלק". תמונות מההפגנה היום אפשר לראות כאן.)

הערה מנהלתית: הבוקר התקבלה תרומה בקרן הטבק והאלכוהול, ואני רוצה להודות בזאת לתורם – כמו גם למפגינה שהגישה לי טבק כתרומה בשייח' ג'ראח.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

22 תגובות על ”השארו בבית, כבשים“

  1. ש.ב הגיב:

    אני חושש שיש עוד אספקט לסעיף ה"הסתה", אני בדיוק כותב על זה אצלי וייתכן שהעניין משתלב בתזה.

  2. עדו הגיב:

    ברוסיה של פעם היה נהוג לומר:
    חשבת אל תגיד, אמרת אל תכתוב, כתבת אל תחתום, חתמת – אל תתפלא.

  3. MICHAEL הגיב:

    נראה שאת כל התודה ל'פעלתנות' היתרה של זהבי וחבריו אנו חייבים ל'אם תרצו' שפשוט התנחלו להם בתו המשטרה עם ג'ון הייגי והפאשיזם שלהם – איזה כייף!

  4. ידידיה הגיב:

    היה טוב לו קיבלנו עוד קצת פרטים על המקרה של בנינגה (למשל, האם זו היתה חקירה רשמית בחשד מסוים או רק "התעניינות"). בכל מקרה, לי זה קצת הזכיר את חקירתו באזהרה של פעיל הימין הקיצוני.

    http://www.haayal.co.il/story?id=579

  5. אוהד הגיב:

    קשה להאשים את האזרחים שמפחדים: התחושה שהמדינה מתקיפה את אזרחיה בכל החזיתות (רווחה, חינוך, עבודה) מתגברת באופן עקבי מאז 96.

  6. סמבוסק הגיב:

    המשטרה פעלה הפעם בחוכמה.
    אף אחד לא התיחס אליכם ולא הופעת בתקשורת.

  7. אש"א הגיב:

    איך נרשמים למנוי על הפוסטים (סליחה שפותחת בעניין פרוצדורלי, אבל!)
    ולגבי התוכן. מה אגיד. אחזור על משהו ממוחזר לעייפה (האם יבוא יום שיאבד מאקטואליותו? הלוואי): כמה מר לעגו של שר ההיסטוריה, הצוחק עכשיו על צאצאי העברים שנעשו לפרעה-בן-זמננו ונוגשים ב'עברים החדשים'…

  8. רחל הגיב:

    אין עבירה כזאת, חתרנות. שמא הכוונה להמרדה? או להתאגדות אסורה? או לפגיעה בריבונות המדינה? יש מבחר סעיפים שערוריתיים בחוק העונשין אבל חתרנות אין.

  9. מני זהבי הגיב:

    אני אפילו לא מנסה להבין את ההגיון שבאמירה הזאת. אילו הייתי אדם שקרוב אליך באיזשהו אופן, הייתי ממליץ לטפל בנטיות הסדיסטיות שלך.

  10. איתי קנדר הגיב:

    שרה בן-נינג'ה תנצח את כולם.