החברים של ג'ורג'

הפיקציה של אדמות מדינה

מקורות פלסטיניים מדווחים שבולדוזרים של צה"ל, מלווים בכוחות גדולים של חמושינו האמיצים, ביצעו שלשום (ד') את התמרון שהפך לסימן ההיכר של צה"ל: החרבת רכושם של אנשים שאינן מסוגלים להגן על עצמם. הפעם, מדובר בבאר שמספקת למאות פלסטינים מי שתיה בכפר אל בוקע, סמוך לחברון. הדיווח הוא על פי מקורות פלסטיניים; לא ניתן היה לקבל תגובה רשמית מדובר צה"ל. בהתבסס על נסיון העבר, עם זאת, הדיווח נראה אמין.

צה"ל מנהל מלחמה עיקשת כנגד הפלסטינים באזור דרום חברון, תוך התנכלות לאנשים קשי יום במיוחד; לאחרונה הוא החריב יותר מעשר בארות בהתקפה אחת. השמדה או חסימה של בארות היא טקטיקה צה"לית נפוצה במיוחד – לפעמים היא מגיעה לתקשורת הישראלית, ואז יש קצת רעש לזמן קצר; בדרך כלל, זה לא קורה. צה"ל עושה בפלסטינים כראות עיניו.

למה, בעצם, הורס צה"ל בארות בגדה המערבית? התשובה הרגילה היא שזו "באר ללא רשיון". למה, בעצם, צריך פלסטיני רשיון דווקא מצה"ל – אה, סליחה, מה"מנהל האזרחי" – כדי לחפור באר?

כדי להבין את זה, צריך לחזור לתרגיל שביצע השבוע בנימין נתניהו. הוא הודיע שישראל תהרוס – מתישהו, כשיהיה לה כוח – מאחזים שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית (פרט לאלו של הקדוש המעונה אלירז פרץ; מסתבר שאם אתה נהרג בזמן שירותך בצה"ל, המשפחה שלך מקבלת כרטיס "שדוד כפי יכולתך"), אבל תכשיר את המאחזים שנבנו על "אדמות מדינה". מדובר, צריך להזכיר, במאחזים שישראל התחייבה לפנות עוד בממשלת שרון. עכשיו רובם המוחלט יוכשר.

מבין הפיקציות המזוהמות שהביא לנו הכיבוש, ספק אם יש מזוהמת יותר מזו של "אדמות המדינה". המדובר בקרקעות שהרישום עליהן לא היה מוסדר, וישראל החליטה שהיא מלאימה אותן, מתוקף סמכותה כשליטה באזור. החוק הבינלאומי מתיר תפיסה של רכוש בשטח כבוש, אך רק לצרכי בטחון וקידום מצבה של האוכלוסיה הנכבשת. ישראל השתמשה ב"אדמות המדינה" כדי לבנות עליהן התנחלויות ומאחזים. כלומר, לקחה את השטחים שהיו אמורים לשמש את תושבי הגדה והרצועה לצרכיהם, והשתמשה בהם לצרכי סיפוח.

מטבע הדברים, ישראל לא מעניקה היתרי בניה בשטחים ללא-יהודים, אלא ליהודים בלבד. כל בניה בשטחים – לפעמים אפילו בשטחי איי, שבשליטת הרשות – ניתנת להכרזה על ידי רשויות צה"ל כבניה בלתי חוקית. במהלך כל שנות שלטונה של ישראל בגדה, היא לא בנתה ולו ישוב פלסטיני אחד, והיא עושה ככל יכולתה כדי למנוע את התפתחותה של תשתית פלסטינית.

כאן חוזרים לסיפור הבארות: ישראל מנסה לנשל את תושבי דרום חברון, והאמצעי הבדוק ביותר לכך הוא מניעת מים. קצת קשה לחיות בלעדיהם, אתם יודעים. מאיפה לישראל הזכות להרוס בארות? מאותה הזכות שיש לה להחרים "אדמות מדינה": בזכות הכוח.

זו המהות הקבועה, היומיומית, המייאשת של הכיבוש. היא לא פוטוגנית יותר מדי; אין בה דם; והיא לא מושכת תשומת לב. הציבור היהודי כבר מזמן לא רוצה לשמוע על כך – למעשה, לא רצה לשמוע על הגזל השיטתי כבר בתחילתו, בשנות השבעים. אבל כך מספחת ישראל את הגדה, דונם אחרי דונם ועז אחרי עז, תוך שהיא מנסה להעמיד פנים שהכיבוש הוא אכן בעיה, אבל זו בעיה "זמנית". אין שום דבר זמני בכיבוש. ומתקרבת השעה שבה ישראל תיאלץ לאכול את הדייסה המרה שבישלה.

(הפוסט נכתב בהשראת הפוסט הזה ב"מדרון חלקלק".)

ועוד דבר אחד: דווח כי ראש ממשלתנו היקר, בנימין נתניהו, אמר לאחרונה בשיחות סגורות ש"מדינה דו לאומית תהיה אסון". הבלוג רוצה לברך את נתניהו, על שהבין – באיחור מסוים, אמנם – את מה שהבינו אנשי שמאל לפני ארבעים שנה ויותר. באותה הזדמנות, נזכיר לנתניהו – שנוהג לאחרונה לתקוף את הנסיגה מרצועת עזה – שהוא הצביע בעדה ארבע פעמים שונות בכנסת, ושהוא עזב את ממשלת שרון שבוע לפני ביצוע ההתנתקות. הוא היה שר האוצר שמימן אותה, היא רשומה (גם) על שמו בטאבו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

40 תגובות על ”הפיקציה של אדמות מדינה“

  1. רועי ב הגיב:

    אני מציע לקרוא את הספר "המקל והגזר" של מתאם הפעולות בשטחים הראשון, שלמה גזית, בו הוא מתאר בדיוק איך הוא ודיין עקפו את החוק הבינלאומי בנוגע להתנחלויות, אשר ידעו שהן בלתי-חוקיות.

  2. אילן הגיב:

    off topic:

    http://www.msnbc.msn.com/id/41843862/ns/world_news-americas/

    אחת המטרות המוצהרות של הבלוג הזה הייתה בעבר חשיפת צביעות בשמאל. אשמח לשמוע מה לחסידי צ'אבז המגיבים כאן יש לומר על הסירוב שלו לגנות את 'חברו' קדאפי.

    • עדו הגיב:

      התבלבלת, פה זה חסידות גורביץ, חסידי צ'אבז מתפללים בבלוג אחר.

      • אילן הגיב:

        את ארז הוכמן:
        30 בינואר 2011 בשעה 1:31
        צ'אבס לא שליט נאור ? האמריקאים מפיצים עליו שקרים וחצאי אמיתות מאז שהלאים את תעשיית הנפט וגירש מארצו את החברות האמריקאיות שבזזו אותה, אם תטרח לקרוא קצת על הבנאדם תבין שמדובר במנהיג שהיית מת לראות כמוהו בארץ.

        http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=2191

        לא דיברתי על יוסי עצמו, אבל תסתכל בתגובות של ארז הוכמן לפוסט שקישרתי אליו.

        • א.ה. הגיב:

          לא רוצה לראות דיקטטור בארץ, בין אם נאור ובין אם לאו.

        • מיקי הגיב:

          תשמע, אתמול קראתי בטמקא תגובה, של איש בשם מומו מפתח תקווה, לפיה כל הסמולנים (כך במקור) כלבים ובבוא היום מומו וחבריו יכו בהם שוק על ירך, ורק אחר כך הם יתפנו לטפל בערבים. אשמח לשמוע מה יש לך לומר על כתיבתו של אותו מומו, שבוודאי מייצגת את הימין בישראל לא פחות מאשר התגובה של ארז הוכמן מייצגת את השמאל או אפילו את קוראי הבלוג הזה. תודה.

          • אילן הגיב:

            אם מומו מפתח-תקווה היה מגיב קבוע כאן אולי היה אפשר לשאול אותו. לא ביקשתי שיוסי יענה בשם ארז הוכמן, ביקשתי שארז הוכמן יענה בשם ארז הוכמן.

            באופן דומה, לא התכוונתי שכל המגיבים בבלוג הזה הם חסידי צ'אבז, אלא שכל חסידי צ'אבז המגיבים בבלוג הזה הם חסידי צ'אבז.

            • דניאל ר הגיב:

              אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולגנות את כל אנסי הילדים שקוראים בבלוג, ואני מבקש מהם להסביר את עצמם.

  3. דני הגיב:

    אוף אוף טופיק,
    אם כבר מציינים את חשיפת הצביעות של השמאל, מעניין יוסי האם קראת את הפוסט של עדי שוורץ http://www.adi-schwartz.com/HE/?p=1321 ואת הדיון שהתנהל אחריו.
    אשמח לשמוע את תגובתך.

    • התחלתי לקרוא. אין ספק שיש עדריות ודוגמטיות ועיוות של ההיסטוריה גם בשמאל, במיוחד בשמאל המכונה "קיצוני". עם זאת, להגיד שלא היה טיהור אתני של פלסטינים ב-1948 זה שקר, ומר שוורץ נדרש לציטוט סלקטיבי מבני מוריס (שמיטיב לדעת וגם כותב זאת במקומות אחרים) כדי לגבות את עמדתו.

      אפשר לעפעף כמה שרוצים ולהגיד שלא היתה "מדיניות ציונית כללית" של גירוש (תוך התעלמות בוטה מקיומה המוכח של תוכנית ד'), אבל העובדות הפשוטות הן שתושבי לוד ורמלה הועלו על משאיות וגורשו שלושה ימים לאחר תום הלחימה, והעובדה הפשוטה היא שרובם המכריע של התושבים הערביים בתחומי ישראל הריבונית (מערבית לקו הירוק) גורשו ו\או לא הורשו לחזור לבתיהם לאחר תום הקרבות, זאת בניגוד לחוק הבינלאומי.

      בארץ ישראל כולה היו ערב מלחמת השחרור 1.2 מיליון פלסטינים. כשני שליש מהם התגוררו במה שהפך בתום המלחמה למדינת ישראל. עם חתימת הסכמי שביתת הנשק לאחר אותה מלחמה היו בתחומי מדינת ישראל פחות ממאתיים אלף פלסטינים.

      כמו כן, עדי שוורץ יכול להזדעזע כמה שהוא רוצה מהשוואה של חברון למעשי הנאצים, אבל אין אדם הגון שיכול לראות את חברון, בה מושבתת עיר של 100 אלף כדי לשמור על אלף מתנחבלים בזויים, ולא להיגעל. ואגב נאצים – התנהגות ישראל בשטחים בהחלט בת השוואה להתנהגות הנאצים במערב אירופה. עדיין לא במזרחה, אבל תן לשמואל אליהו ושלמה אבינר ("מחנות השמדה לעמלקים") וגם זה יקרה.

      • אלעד הגיב:

        רחביה, נראה לי שאתה לא מבין מה אתה קורא. הבון טון של השלומיזים – שצבר נפח ותאוצה כחלק מכל הנושא של זכויות אדם לאחר מלחמת העולם השניה – הוא ללוחמה סטרילית ונקייה.
        תוכנית ד' נועדה לדבר אחד בלבד והוא להקטין את מקורות התספוקת לאותן כנופיות ולכוחות הצבא שלחמו כנגד כוחות הישוב וצה"ל.
        לא היה גרוש של ערבים כי הם ערבים היה גרוש של אנשים שלא רצו להתפשר דחו את תוכנית החלוקה ונקטו בצעדים ממשיים בשביל שאתה ואני לא נהיה פה. דרך אגב לפי השם משפחה שלך אני מניח שהמשפחה שלך לא יותר מדי דורות פה, למה אתה לא מצביע ברגלים ? למה עם מה שאתה מרגיש כלפי המקום הזה הוא כ"כ נורא, למה אתה לא הולך ?

        • ש.ב הגיב:

          אז?

          היה טיהור אתני ב-48. משני הצדדים אגב, גם המקומות שהערבים הצליחו לכבוש טוהרו היטב.

          זה שהיו סיבות לעניין לא משנה את המציאות ולא פוטר אותנו מלהתמודד אתה, בין אם נראה לך שזה היה מוצדק ובין אם לאו.

          ואפרופו מציאות, העניין היה רחוק מלהסתכם בצעדים נחוצים צבאית.

          • אלעד הגיב:

            אתה כפי הנראה לא מצליח להבין, טיהור אתני זה מה שעשו הגרמנים, תוכנית ד' בוצעה בגלל מלחמה, במקרה שני הצדדים הלוחמים לא היו בעלי אותה דת, אבל המרחק בין טיהור אתני למה שבוצע בפועל במלחמת העצמאות הוא אדיר, ותעיד על כך קריאתו של ראש עיריית חיפה לערביי חיפה שלא לעזוב את העיר.

            • ygurvitz הגיב:

              אם לדייק, "טיהור אתני" הוא מונח שהומצא כדי לתאר את מה שעשו הסרבים במלחמת האזרחים ביוגוסלביה. זה לא כל כך רחוק ממה שקרה באן ב-1947-1948. וודאי שתוכנית ד' בוצעה "בגלל מלחמה": אף אחד לא היה מאפשר אותה בתנאי שלום. טיהור אתני תמיד מתבצע בתנאי מלחמה/מלחמת אזרחים.

              • אלעד הגיב:

                כן ? אז יופי בוא נקרא לשפוט את בן גוריון על רצח עם. כמו שעשו למילושוביץ
                המרחק בין מה שקרה במלחמת השחרור לבין מה שקרה ביגוסלביה הוא רחוק כמרחק בין השמש לירח.

                • ygurvitz הגיב:

                  אל תבקש דברים שאתה עשוי להתחרט עליהם. בן גוריון נתן פקודות גירוש ולפחות במקרה אחד – זה של קיביה, ב-1953 – נתן פקודה פשע מלחמה, "לגרום נזק מקסימלי לרכוש ולאוכלוסיה".

                  • אלעד הגיב:

                    ראש ממשלה במדינת ישראל לא נותן פקודות ולא מוציא פקודות, פקודות נכתבות ע"י דרגי הפיקוד.
                    אתה מסוגל להביא את מסמך הפקודה המקורי ? תביא ונראה.

                    • ygurvitz הגיב:

                      הוא היה שר בטחון, הוא שוחח עם אריק שרון, ופתאום הפקודה שיצאה מהמטכ"ל הוחרפה. האיש – בן גוריון – שיקר ליומן שלו (!) בפרשה, כך שאין מה לצפות ממנו למסמוך. הוא לא היה טיפש.

                    • אלעד הגיב:

                      את עלילות העלילה אני מכיר לא פחות טוב ממך, רק יש לך טעות אחת קטנה,
                      היה הבדל בין הפקודה המטכ"לית לפקודה של פיקוד מרכז ש:פ שרון כתב את הפקודה שלו.
                      אני מעולם לא שמעתי על שיחה בין שרון לב"ג ואני מניח שאתה לא היית נוכח בחדר ומעולם לא שמעת את השיחה שהתנהלה.
                      בקיצור אז מאיפה אתה מביא את הדברים הנ"ל ?

          • ש.ב הגיב:

            לא, מה שהנאצים עשו זה "רצח עם".מה שאנחנו, ועוד כמה, עשינו זה "טיהור אתני".

  4. אלעד הגיב:

    גורביץ הלשון ביבים שלך בהתייחס לרס"ן פרץ ז"ל מציגה אותך ככלי ריק.
    וזה בלי שום קשר לדעה פוליטית כזו או אחרת, הנ"ל נפל במילוי תפקידו על גבול רצועת עזה, מגן על הזכות של פסקודניאק כמוך לכתוב את השטויות שלו ממקום מבטחים.
    ביטויים כמו הקדוש המעונה, הם מרושעים ולא ראויים.

    • עדו הגיב:

      נכון ורועי קליין נפל כשנשכב על רימון כדי להציל את הפלוגה. הייתי רוצה להגיד שזהו המסר של הציונות הדתית אבל האמת היא שהציונות ה'שמאלנית' גם היא מעבירה את אותו מסר מימיה הראשונים – תהיה גיבור ואמיץ ונאהב אותך, חוקים? תקנות? עזוב שטויות זה אפילו מוסיף לך נקודות אם אתה מצפצף עליהם. זה אולי היה הגיוני בתקופת הבריטים כשכל החוקים והתקנות מקורם היה בשלטון העויין שרצינו לסלק מכאן, זה הפך להיות הרסני כשמכוח האינרציה הגישה הזאת המשיכה גם כשקמה לנו מדינה משלנו עם צבא הגנה לישראל שאמור להיות הכי 'משלנו' שיכול להיות. אז כשאהוד ברק גנב ג'ריקן דלק מהג'יפ של חופי זה בגלל שהוא 'ממזר' מאנשי החיל של הסיירת, כשמתפוצצת פרשת רמי דותן כולם מגלגלים עיניים ושואלים מאיפה זה בא לנו ואותו אהוד ברק נוזף במפקד חיל האוויר בפומבי, גם מלחמת יום כיפור קשורה לאותה אוירת הפקרות והביטחון הזה שהחבר'ה יודעים מה הם עושים (הם לא ידעו) וגם עכשיו ההנחה שאם מישהו הוא לוחם גיבור אז יש לו זכות לכופף את החוקים ממשיכה להרעיל את המדינה.

      • אלעד הגיב:

        עדו, מה הקשר בין מחת לתחת ? גורביץ יכל להגיד את כל מה שהוא רצה בלי להשתמש בביטויים מעליבים כלפי מי שמסר את נפשו בין השאר גם בכדי להגן על זכותו של שמאלני אשפתות כגורביץ להתבטא.

        • אבידן הגיב:

          אם הוא מסר את נפשו "עבור זכותו של שמאלני אשפתות כגורביץ' להתבטא", מי אתה שתסתום לו את הפה?

          • אלעד הגיב:

            הבנת הנקרא שלכם לוקה בחסר
            אני לא סותם לגורביץ את הפה, תתפלא אני חושב שחשוב שכל דיכפין יביע את דעתו, ואם היית טורח לקרוא בבקיאות ולא רק בעיון, אמרתי ללא קשר לדעה פוליטית. לבקש מאדם לא לפתוח את חרצובות לשונות על מי שלא פה בשביל לענות לו, זה לסתום לו את הפה ?

              • אלעד הגיב:

                אבידן היקר, יש לך בעיה עם הגדרות של מושגי יסוד.
                בקשה מאדם להתבטא בכבוד כלפי אדם שנפל במילוי תפקידו, איננה סתימת פיות. ואם אתה חושב שכן אתה או טיפש או שקרן. תבחר אתה.

                • ygurvitz הגיב:

                  אוקיי, אלעד, או שתרגיע או שתעוף.

                  אגב, אתה כתבת את זה: "(וזו כמובן דעתי בלבד וזה ממש לא מחייב אותך – לצערי)". ה"לצערי" אומר כל מה שצריך לומר על מה שאתה חושב על סתימת פיות.

                  • אלעד הגיב:

                    לצערי מתייחס לחוסר דרך ארץ שנקט בה כלפי רס"ן פרץ ז"ל.
                    אני לא חושב שצריך לסתום לך או למישהו את הפה, אני כן חושב שראוי לנהל דיון מתוך כבוד הדדי – וזו נקודה שאתה עם כל הציניות שלך אפעס מקבל בה ניקוד נמוך.

    • רוזנברג הגיב:

      מי שהפך אותו ל"קדוש מעונה" אינו גורביץ', מי שרוקד על הדם ביקטש נורא אינו גורביץ', מי שמכשיר כל שרץ בעוד הגופה חמה אינו גורביץ', מי שעלץ בעת שגופותיהם היו מונחות לפנינו משפחות-משפחות אינו גורביץ'. דגנראט.

    • ygurvitz הגיב:

      אני בספק אם הוא הלך לשם כדי להגן על הזכות שלי לעשות משהו, ואת דעתי על הפולחן המוגזם שלו כתבתי כאן.

      http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=1298

      כעקרון, אני מסרב להעריץ מישהו בגלל שהוא מת בקרב, ואם יש לי ביקורת על פולחן המוות הזה, אכתוב אותה. אם אפלוש מחר לאדמות של מישהו, אני מאד מקווה שהעובדה שבזמן שלא הייתי עסוק בעבריינות נהרגתי בקרב לא תכשיר את העבריינות הזו.

      • אלעד הגיב:

        אתה לא צריך להעריץ אותו
        אבל במקורותיך כתוב, דרך ארץ קדמה לתורה
        ומן הראוי שתגלה קצת דרך ארץ, יכולת לכתוב כל מה שכתבת בלי השימוש בביטוי המכוער.
        וכן תתפלא לשמוע גם אני חושב שזה לא תקין שמכשירים את הקרקע, וצריך היה לפנות, אבל לביטוי כמו שלך אין מקום. (וזו כמובן דעתי בלבד וזה ממש לא מחייב אותך – לצערי)

        • ראובן הגיב:

          שלוש הערות, אלעד:

          1) למה אתה חושב שהמעיין המעופש שאתה שותה ממנו הוא "מקורותיו" של יוסי, או שלי, לצורך העניין?

          2) אני מניח שאם דרור אלפרון היה נהרג במהלך שירותו בצנחנים היית ממליץ על חנינה גורפת למשפחתו האצילה.

          2) האם בביטוי "זה ממש לא מחייב אותך – לצערי" גלום המסר "חכו חכו"? רק בגלל זה צריך להלחם בכם עד חורמה, כי היום אתה וגרועים ממך יכולים להופיע כאן ולשפוך את דיעותיכם באין מפריע, כשאתה ושכמותך תשתלטו עלינו (וזה יגיע, לצערי), אני מרשה לעצמי להניח שקיים סיכוי לא נמוך שנוכל להביט בחלק מהמגיבים כאן כשהם מתנודדים בכיכר, תלויים לראווה ולגאווה.

  5. ארנון הגיב:

    אלעד, קשה עד בלתי אפשרי להתדיין עם מישהו שמטיח בכותב הפוסט "שמאלני אשפתות", ומציע למגיבים אחרים לעזוב את הארץ רק משום שיש להם ביקורת על המדינה. לפי הלוגיקה הזאת צריך להישאר כאן רק מישהו שבעיניו הכל מושלם. בעיניך הכל מושלם, אלעד?

    • אלעד הגיב:

      זעקת הקוזאק שנגזל, אתה רואה הבדל בין "שמאלני אשפתות" לקדוש מעונה ?
      אני אגיד לך מה ההבדל, רס"ן פרץ ז"ל לא פה בשביל לענות, גורביץ יכול.
      בהתייחס לביקורת, סליחה אבל מה שרחביה הביע זה לא ביקורת, זה סלידה ונטילת אשמה על הדרך שזה הוקמה מדינת ישראל, ולדעתי אני הקטן, מי שלא רוצה להיות שותף לכזה "עיוות מוסרי" כמו שמצטייר מדברי רחביה, צריך פשוט לקום וללכת.
      ולא תתפלא לשמוע לא הכול מושלם בעיני, ואני די חרד לעתידי במדינה הזאת כמיעוט חילוני (20 שנה בערך ?) וגם אני חושב שהמצב בחברון הוא מגעיל את השועלים, אבל בין זה לבין לאמץ נרטיב מצוץ מהישבן לגבי מה אני עושה פה המרחק הוא ענק.

  6. סתם אחד/האחד הגיב:

    המידנה הורסת גם מבנים לא חוקיים של אנשי הימין-ראה בעניין "חוות גלעד".

    • עדו הגיב:

      איזה יופי, כל הפוסט מסביר שאין דבר כזה 'מבנים חוקיים' בשטחים. אגב, סתימת בארות מהווה פשע מלחמה לפי אמנת ג'נבה.

      • סתם אחד/האחד הגיב:

        אני נגד סתימת בארות או פשעים אחרים, יחד עם זאת, אני גם מתנגד לפתרון בצורת טרנספר לחצי מליון אזרחים ,שרובם גרים שם רק בגלל יוקר הדיור במרכז .

    • סתם אחד/האחד הגיב:

      *המדינה

  7. אסף אחר הגיב:

    פוסט חשוב.
    עד כה היו 39 תגובות מתוכן 0 ענייניות אז חשבתי להוסיף עוד אחת.
    ובכל זאת הייתי מוסיף שצריך לציין את התנועה הכפולה של הקולוניאליזם. הפרקטיקות שמופעלות 'שם' פתאום מתגלות גם בבית, אצל הבדואים בנגב למשל.