החברים של ג'ורג'

בין פאניקה להיסטריה

שתי ספינות קרב איראניות עברו – כנראה, זה לא סגור – בתעלת סואץ, וישראל הרשמית נכנסה לפאניקה. שתי הספינות, שמהפרסומים בתקשורת הישראלית לא ברור מי הן ומאיזה סוג (כי הרי אין הבדל בין פריגטה ונושאת מטוסים) עברו בתעלת סואץ כשהן לא חמושות, ובישראל – התחיל שר החוץ ליברמן, המשיכו ברק ונתניהו – התייחסו לכך כאילו חיילים איראנים השתלטו על התעלה.

נתחיל מהפן המשפטי. לא ברור מהיכן שאב ליברמן את החוצפה להתאונן על כך שמצרים מתירה לספינות לעבור בתעלת סואץ. קודם כל, לא ישראל ולא מצרים נמצאות במצב מלחמה עם איראן, ואין שום עילה חוקית למניעת המעבר. שנית, בהתחשב בכך שישראל תקפה פעמיים את מצרים – ב-1956 וב-1967 – כאשר בשני המקרים זכות השיט החופשי היתה בין העילות לתקיפה, זו באמת חוצפה נדירה. משמעה ישראל שומרת לעצמה את הזכות לתקוף את מצרים, אם זו לא מרשה לה – כששתי המדינות במצב מלחמה, נזכיר – לחצות את תעלת סואץ, אבל מתלוננת כשזו מרשה לספינות של מדינה שאיננה במצב איבה לעבור בה. ספק אם יש הדגמה חדה יותר לתפיסת ישראל את עצמה כבריון שכונתי. מה קרה, ישראל לא רוצה, אז לאיראן אין חופש שיט? כל זה, ואפילו לא הזכרנו את העובדה שלעצמה – על פי מקורות זרים כמובן, אבל לא רק – ישראל מרשה לשלוח צוללות חמושות בטילים גרעיניים עד חופי איראן עצמה, ואפילו לשלוח צוללת דרך תעלת סואץ .

שנית, לא ברור מה ההיסטריה הבטחונית. מדובר בסך הכל בשתי ספינות לא גדולות במיוחד, שמתכוונות לשוט לסוריה כשכל הדרך הן תחת הכוונות של חיל הים הישראלי וחיל האוויר הישראלי. זה לא קרה עד כה, נכון, אבל זה בגלל שהצי האיראני לא יצא מהאזור הימי שלו לפני 2008.

ההיסטריה הגיעה לשיאה, מטבע הדברים, בהתבטאויותיו של נתניהו בנושא: "אנו יכולים לראות באיזה אזור בלתי יציב אנו נמצאים, כשאיראן מנסה לנצל את המצב ולהרחיב את השפעתה על ידי שתי ספינות המלחמה שיעברו בתעלת סואץ. ישראל רואה בחומרה את הצעד האיראני הזה. זה מחזק את מה שאני אומר, שצרכי הביטחון יגברו ושתקציבי הביטחון יגדלו". מה הקשר, לעזאזל, בין שתי ספינות ובין "אי יציבות" אזורית? מה נתניהו ציפה שמצרים תעשה – תעבור על החוק הבינלאומי כדי להרגיע את הפרנויות שלה?

ומה הקשר להגדלת תקציב הבטחון? מה, עם התקציב הנוכחי צה"ל לא יכול להתמודד עם שתי ספינות לא גדולות מדי, במרחק יריקה מהחוף שלו? אם אחרי ששפכנו כל כך הרבה אגמים של דולרים כדי להכין את חיל האוויר – לשווא – לתקיפה באיראן, משימה שהיא מסובכת ומסוכנת הרבה יותר, שמצריכה טיסה למרחק גדול משמעותית הרבה יותר, אם אחרי 20 שנה של התכוננות למשימה הזו, שתי ספינות מאיימות על ישראל – מה זה אומר על תפיסת הבטחון הישראלית?

במחצית השניה של שנות ה-90 הפחידו אותנו מהחזית המזרחית, זו של סדאם חוסיין שתגיע דרך ירדן. החזית המזרחית התפוגגה ב-2003, וצה"ל לא קיצץ את התקציב שלו למרות שאויב גדול ירד מהזירה. להיפך, הוא הגדיל אותו. אז התירוץ היה הפלסטינים. אחר כך התירוץ חזר להיות האיראנים. ואחרי כל זה, שתי ספינות מצריכות את הגדלת התקציב הבטחוני? מה נסגר?

מעבר לפראנויה ולפאניקה, כל ההצהרות האלה על הגדלת התקציב – זו לא הפעם הראשונה שנתניהו מצהיר על כך מאז שהתברר שחוסני מובארק נפל מן הקיר וכל סוסי המלך וכל פרשיו לא יצליחו להשיבו – גם אומרות לכל הסביבה שישראל בפאניקה. המעצמה הבטחונית המובילה במזרח התיכון לא אמורה לקפוץ מכל עכבר. היא היתה צריכה להתעלם בבוז הנדרש מהנפנוף האיראני בדגל, לא לצווח מול כל מיקרופון. אלא שכמובן, כל בהלת המלחמה הזו משמשת את ממשלת נתניהו היטב: הן כתירוץ לא לעשות כלום בזירה המדינית, הן כדחליל לאיים בו על הציבור שמתחיל להראות סימני התקוממות כנגד האוליגרכיה: מה אתם מתעסקים עכשיו עם מחירי המים, הדיור והדלק – האיראנים על הגדרות!

ולמרבה הצער, הדחליל הזה מוכיח את עצמו כל פעם מחדש.

הערה מנהלתית א': ועדת השרים לענייני חקיקה הפילה את "חוק האמנים המשתמטים", שיעבור כעת לגסיסה איטית בוועדה. אין מנוס אלא לומר מילה טובה על לימור לבנת, שהעזה לומר ש"אין דבר כזה משתמט – יש עריק, ויש אדם שקיבל פטור מהצבא".

הערה מנהלתית ב': הבוקר התקבלה תרומה נדיבה בקרן הטבק והאלכוהול, ואני רוצה להודות בזאת לתורם.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

69 תגובות על ”בין פאניקה להיסטריה“

  1. Seth הגיב:

    אם צריך להתעלם מהצרכים של השכבות החלשות ומהמעמד הבינוני המדלדל, אזי כל איום מדומיין יעשה את העבודה

  2. יוני הגיב:

    לא הכל נבחן בהיבט המשפט הבין-לאומי. אני חושב שמה שבצדק מתריד זה התקדים שיהיה ערוץ חימוש ישיר בין איראן לחיזבאלה.

    לישראל יש אינטרס לעצור את ההתפתחות הזאת, עכשיו אם צריך למצוא לזה הצדקה זה סיפור אחר.
    לא מוטלות על איראן סנקציות בין לאומיות? אם מתנהל מסחר ללא פיקוח עם הספינות זאת נשמעת עילה טובה…

  3. פואד הגיב:

    לא ברור אם החוק הבינלאומי מתיר למצרים למנוע מעבר בתעלה (http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%AA_%D7%A7%D7%95%D7%A9%D7%98%D7%90 סעיף 10). בכל אופן, יוסי צודק שטענה כזו לגבי איראן היום עלולה לפגוע בישראל כבומרנג אם מחר מצרים תחליט למנוע מעבר ספינות ישראליות בתעלה.

  4. אלעד הגיב:

    הנושא הוא לא הפנאיקה הישראלית, הנושא הוא התרופפות ההשפעה האמריקאית במזה"ת. מובאראק תחת השליטה האמריקאית מנע מעבר של ספינות צבא אירניות בתעלה ב 30 שנה האחרונות.
    הסחף שחל בעמדות המיצריות יחד עם חזרתו של יוסף קרדאווי ונאומו חוצב הלהבות ביום שיש בכיכר תחריר יחד עםפ הפסקת זרימת הגז בצינור של EMG (שעוד לא חזר לזרום למרות ההצהרות המצריות) בהחלט מדאיג מבחינת ישראל.
    ותסלח לי אבל אני מניח שאתה מודע למשפט עניי עירך קודמים, האינטרס של מדינת ישראל קודם (בעיני כמובן) לאינטרסים אחרים שיכולים להיות למצרים, וחבל מאוד שזה לא כך בעיניך.
    דרך אגב אני קורא את הבלוג שלך מזה זמן, ואני חושב שלאור תלונותך החוזרות ונשנות על המצב בארץ רע לך פה למדי, אני חושב שלו הייתי אתה, הייתי ממהר ועובר לאחת המדינות בהם מתפתחת דמוקטיה בה אתה תומך בכל ליבך ובכל מאודך, יש לך המון אופציות לבחירה, החל מלוב וכלה באיראן.

    • תומאס הגיב:

      צר לי עליך, אלעד היקר, שאלו הם חייך, כאשר כל קושי גורם לך לברוח ולחפש מקומות חדשים במקום לשלוט בחייך ולנסות לשנות את מה שמפריע לך.
      אלא אם כן, כמובן, הצעתך ליוסי היא חד-סטרית ונוגעת רק לאנשים שלא חושבים כמוך…

      • אלעד הגיב:

        תומאס היקר, אם אני הייתי כ"כ לא מבסוט מהסובב אותי בהחלט הייתי שוקל לסוע למחוזות אחרים.
        אני די מבסוט. והצעתי הייתה לכל מי שמרגיש מאוד לא בנוח מכמעט כל מה שסביבו, אין לי שום דבר אישי נגד גורביץ, לא מכיר אותו, ותתפלא אני די נהנה לקרוא את מה שהוא כותב גם אם אני לא מסכים עם מה שהוא כותב. הוא רהוט,שנון ומצחיק ועל כך יבורך.

        • תומאס הגיב:

          אם כך, אשריך!
          אבל רשמתי לעצמי שלא כדאי לסמוך עליך אם יהיה פה קשה.

        • חנן הגיב:

          אני חושב שאתה פשוט לא כל-כך מבין את התפקיד של עיתונות וביקורת

          • אלעד הגיב:

            תשעה קבין של הבנה בתפקיד העיתונות והביקורת במדינה דמוקרטית ירדו לעולם, ואתה קיבלת את כולם. אשריך.
            סתם שאלה, עברה על צא"פ היא לגיטימית בעינך ?

            • חנן הגיב:

              בניגוד לתגובה המשונה שלך, דווקא לא התכוונתי להיות עוקצני סתם (כמובן שהשימוש במלים "תשעה קבין" היה שווה בפני עצמו, כדי להוכיח שאתה איש ספר ובעל הרשאה להשתתף בשיח השמאלני המתנשא והמפולפל שנהוג כאן). אם אתה חושב שהמוטיבציה מאחורי עיתונות ביקורתית היא להתלונן כמה רע, ושהיא באה ממקום אישי, ושאפשר לפתור את זה באמצעות הגירה – אני באמת מזהה כאן חוסר הבנה עמוק של עצם העניין.

              לא הבנתי מה הקשר לצא"פ. התשובה היא שבכלליות לא (כמו כל עברה על החוק), אבל זה לא לחלוטין גורף. אם אתה רומז שהבלוג הזה עובר על צא"פ אז אני אציין שלמיטב הבנתי הוא לא כפוף אליהם חוקית כי הם כלל לא נמסרים לו, ואני בהחלט לא רואה למה שמישהו יכפיף את עצמו בהתנדבות לאיסורים שהוא אפילו לא נחשף רשמית לתכנם המדויק (ולפעמים לעצם קיומם).

              • אלעד הגיב:

                השימוש בתשעה קבין, נועד להקנות לי מקום של כבוד בשיח המתנשא והמפולפל שנהוג כאן. אם לא היינו כולנו יהודים הייתי אומר שהשיוך שלך את השיח המתנשא והמפולפל לצד השמאלני של המפה הפוליטית הישראלי הוא גזעני משהו -עד כאן הקדמות.
                תראה ביקורת כמו חור בישבן לכל אחד יש, העניין הוא שלהעביר ביקורת בלי לראות את מכלול השיקולים הוא דבר קצת חסר טעם, הפוסט הזה הוא לא יותר מניסיון זול לקשור דמגוגית בין מעבר שתי ספינות בתעלת סואץ לבין הגדלת תקציב הביטחון וע"י כך לקנות נקודות זכות לעמדת כותב הבלוג. אין לך מושג למה גדל תקציב הביטחון, גם לגורביץ אין. ואז נשאלת השאלה מה מטרת הכתיבה ? עיתונות אמיצה יש רק בלאטמה.

                • אוטו פוקוס הגיב:

                  אלעד, המשפט האחרון שלך הוא הדבר הראשון שקשור ב"לאטמה" ואשכרה הצליח להצחיק אותי. ממש אומץ מה שהולך שם ב"לאטמה", כמו זה של מגיני סטלינגרד, או אולי אפילו כמו זה של לוחמי גטו וארשה.

                • בוב גה"ז. הגיב:

                  אלעד? אתה נשמע יותר כמו אפרת.

                • אלעד הגיב:

                  מר אוטו אתה מבין שאני הייתי ציני נכון ?
                  בלאטמה אין שום דבר אמיץ, יש הבעת דעה, ואת דעתי על דעות רשמתי למעלה. מצד שני הדעה שלהם לגיטימית בדיוק כמו הדעה של כותב הבלוג.

                • ידידיה הגיב:

                  אוטו, אני חושב שהוא מתכוון לסלוגן "עיתונות אמיצה" שחותמת את הופעותיהם של "מגישי החדשות" בלאטמה.

                • ראסול יהוה הגיב:

                  אלעד: מה אלו השטויות האלה על "כל הדעות לגיטימיות" האם גם דעותיו של יוזף גבלס לגיטימיות?

                  הדעות של הימין בארץ אינן לגיטימיות ובטח שמכונת ההסברה המשומנת של "לאטמה" אינה לגיטימית.

                  דעות גזעניות אינן לגיטימיות, כאן זה נגמר, לא מדובר בפוליטיקה, מדובר במוסר בסיסי.

            • ygurvitz הגיב:

              מי עבר על צו איסור פרסום? סילברסטין הוא לא אזרח ישראלי, החוק הישראלי לא חל עליו.

              • אלעד הגיב:

                גורביץ, התחלת לגלג עיניים למעלה בתמימות ?
                מי שעבר על צא"פ הוא אותו אחד מהמלייה שלך יש לציין (ואני לא מאשים אותך אישית) שטרח להלעיט את סילברסטיין במידע על מנת לעבור על צא"פ ואחרי זה לצטט את מה שהוא אמר ממקורות זרים. מה אתה חושב שכולנו נולדנו אתמול ?

                • ygurvitz הגיב:

                  אתה יודע על מה אתה מדבר, או שאתה רק מנחש? אם יש לך ראיות שמישהו העביר לאזרח זר מידע שאסור היה לו להעביר, אז אנא פנה למשטרה. אם אין לך מידע כזה, אני לא יודע מה אתה רוצה מהחיים שלי. ואם מדובר בצא"פ על גבי צא"פ, כזה שאוסר להזכיר בכלל שיש צו איסור פרסום, ודאי שאני לא אגנה אדם שמפר אותו. מדינה דמוקרטית לא מתנהלת ככה.

                • אלעד הגיב:

                  במדינה דמוקרטית, אזרח לא מחליט על איזה חוקים הוא עובר ואיזה לא. הוא מקיים את כולם, ואם יש חוקים שלא נראים לו הוא לא מחליט לעבור עליהם, כי כך לא מתנהלת מדינה דמוקרטית. הוא פועל לשינויים בדרכים דמוקרטיות.
                  מה שאתה מציע זה אנרכיה.

                • אור שחר הגיב:

                  במדינה דמוקרטית הצבא לא מנהל את הממשלה, הרדיו והעיתונות.
                  במדינה דמוקרטית לא מקימים ועדה לחקירת ארגוני זכויות אדם.
                  במדינה דמוקרטית לא יושבים בממשלה אנשים הקוראים בגלוי לגירוש אוכלוסיה אזרחית ושלילת זכויותיה.

                  כאשר נהיה במדינה דמוקרטית, תתקשר אלי.

    • עדו הגיב:

      גם אני בעד 'עניי עירך קודמים' ולכן אני בהחלט רוצה שיופנו משאבים לעניים במדינה שלי, מה שגורביץ אומר הוא שאם שתי ספינות איראניות שנוסעות בים התיכון הן סיבה להגדלת תקציב הביטחון אז על מה הוצאנו את התקציב עד עכשיו? הטענה היא שיש כאן הפיכה היסטרית של עכבר לפיל כדי להצדיק את גזל התקציבים מהעניים שלנו, יש לך תשובה לזה?

      • אלעד הגיב:

        ואתה חושב שתקציב הביטחון הוגדל בגלל שתי ספינות איראניות ?
        תגיד לי איפה אתה חי ? תקציב הביטחון הוגדל כיוון שצה"ל צריך להערך לקראת האיומים החדשים שעולים מהשינויים הגאופוליטים במזה"ת. אני יודע שלך יש כדור בדולח ואתה מסוגל לראות את העתיד, אולי שווה לך להציע אותו לבני גנץ.
        לאף אחד אין ממש מושג מי ישלוט במצרים למשל, ומי תהיה ההשפעה של נפילת מוברק על הסכסוך בין הסונה הווהבית לשיעה האיראנית, לדעתי אם שנים המשטרים יהיו בסכנת קריסה יש יותר מסיכוי סביר, שאתה בתור אזרח מדינת ישראל תמצא את עצמך במלחמה.
        או שכמובן אתה מאלו שחושבים שהשייח קרדאווי לא התכוון ברצינות למה שהוא אמר בנאום ביום שישי ?

        • פואד הגיב:

          זה כמו מחירי הדלק. תמיד התקציב צריך לגדול עקב איומים חדשים ואף פעם לא לקטון עקב איומים לא רלוונטיים.

          כן, המצב השתנה, ועמו גם האיומים. אפשר לקחת כסף מהאיומים הישנים ולהעביר לחדשים. אגב, לי נראה דווקא שהסיכוי לעימות צבאי עם מצרים בשנים הקרובות דווקא קטן עקב ערעור היציבות הפנימית שם. שלטון לא יציב לא מסוגל להפעיל צבא באופן יעיל (שלא לדבר על כך שהוא צריך אותו קרוב לבית כדי לשמור על השלטון).

          • אלעד הגיב:

            דעתך היא באמת יפה, אבל מנותקת מהמציאות משהו.
            תסתכל על ההסטוריה של מצרים ואתה תראה שהמלך פארוק שלך כוחות לא"י כתוצאה מחוסר היציבות, אתה תגלה שנאצר הכניס כוחות לסיני כתוצאה מהתסימה שהייתה במצרים על רקע המלחמה בתימן. אבל למה לתת להסטוריה להרוס את החגיגה ?
            מדינות ערב מאז ומעולם השתמשו במדינה הציונית כאמצעי נהדר לאחד את השורות, לדעתי זה מה שיקרה גם הפעם.

            • ארנון הגיב:

              אלעד – "מדינות ערב מאז ומעולם השתמשו במדינה הציונית כאמצעי נהדר לאחד את השורות" – עכשיו תבצע החלפה בין 'מדינות ערב' לבין 'המדינה הציונית', ותקבל בדיוק את מה שגורביץ' כיוון אליו. ככה מאחדים את העם סביב הצורך בהגדלת תקציב הביטחון.

              • אלעד הגיב:

                ארנון – הטיעון שלך הוא דמגוגי לחלוטין, מדינת ישראל תמיד דאגה להתארגן לקראת האיומים, וזו הסיבה שאתה ואני יכולים לשבת ליד מקלדת להחליף דעות לדבר שטויות (לפחות חלקינו, תחליט אתה מי) הצרות הפנימיות של מדינת ישראל, המחלוקת בין הימין לשמאל, המחלוקות בין החרדים לחילונים מעולם לא גרמו מלחמה באזור.
                לכן הטיעון שלך ושל גורביץ הוא לא יותר מדמגוגיה.

                • עדו הגיב:

                  "הצרות הפנימיות של ישראל מעולם לא גרמו מלחמה באיזור".
                  אני אישית התחלתי להתפכח מהתמימות שלי בזמן מלחמת לבנון הראשונה, כלומר המלחמה הזאת הרי פרצה בגלל שירו בשגריר בלונדון נכון? אז למה לעזאזל לא יצאו למלחמה כשהתפוצץ מטען ליד בית הספר שלי והרג שני אנשים? ולמה במבצע ליטני נכנסנו ויצאנו תוך כמה ימים ועם מעט הרוגים יחסית ופה נהרגים לנו מאה איש ביום הראשון (מה שקורה כשמכניסים צבא שלם לאיזור קטן מדי)? ואיך זה שאנחנו עדיין לא יצאנו אם אמרו שזה מבצע ל72 שעות ו40 קילומטר.
                  אתה יודע מה? למה להאשים רק את הימין? הנה בן גוריון ציווה על פרוץ מלחמת סיני ב56 כהגנה על ישובי הדרום (מטרה לגיטימית מאין כמוה) ואז פתאום הודיע על 'מלכות ישראל השלישית', כלומר בגלל זה יצאנו לאותה מלחמה – כדי להפוך לאימפריה ולא בגלל סיבלם של ישובי הדרום (יש סיפור שמשה דיין הלביש שני חיילים כמסתננים והציג אותם כמי שנתפסו בדרכם לפיגוע, תשאל את גורביץ). בקיצור אלעד אתה תמים, מאד תמים והאחיזה שלנו בשטחים מזה 43 (עוד מעט 44) שנים לא קשורה בכלום לביטחון ולא לאיום שיעופו עלינו רקטות אחרת לא היו שם התנחלויות שקשה מאד להגן עליהן. אני מניח שכמו כל איש ימין אתה נמצא במקום שבו השמאל היה לפני 30 שנה, לא נורא בסוף תגיע.

            • פואד הגיב:

              זה שנטפלת למשפט האחרון והמסויג ביותר בהודעה שלי זה אומר שאתה מסכים עם שאר הטיעונים?

        • עדו הגיב:

          לא אלעד, אני לא חושב שתקציב הביטחון הוגדל בגלל שתי ספינות איראניות, אני בסך הכל מצטט את מה שנתניהו אומר לפי 'הארץ' והוא זה שטוען שצריך להגדיל את תקציב הביטחון וקושר את זה לשתי הספינות האיראניות.
          אז אם אתה אומר שזה קשקוש אז אני מניח שאתה טוען שראש הממשלה שלנו סתם מקשקש, כלומר אתה מסכים עם גורביץ

          • אלעד הגיב:

            "זה מחזק את מה שאני אומר, שצרכי הביטחון יגברו ושתקציבי הביטחון יגדלו" אין ויכוח על זה שזה מה שאמר נתניהו נכון ?
            צרכי הביטחון יגדלו, בין השאר בגלל השאיפה האיראנית להגברת ההשפעה שלהם באזורינו, דבר שבא לידי ביטוי בין השאר במעבר הסירות בתעלת סואץ. והניסיון שלך ושל כותב הפוסט (לטענתך) לשייך את הגדלת תקציב הביטחון לשתי הסירות בלבד, ועוד לטעון ברוב חוצפתך שזה מה שאמר נתניהו מעיד על שני דברים
            1. יש לך אג'נדה ואני אשמח אם תגיד מהי
            2. שהבנת הנקרא היא המלצה בשבילך, וממילא זה לא משנה כי אתה תסובב את הדברים כך שיתאימו לאג'נדה שלך.

            לא הגיע הזמן שתתחיל להתייחס ברצינות לעולם מסביבך ?

            • ארנון הגיב:

              הו, איזה עולם מושלם יש לך, אלעד – כולם כאן דמגוגים, ורק אתה מבין מה קורה באמת. ומה שקורה באמת בעולם שלך, זה שמדינת ישראל צריכה תמיד להעלות את תקציב הביטחון, כי תמיד יש עוד איומים חדשים, ולעזאזל הנושאים האחרים, כמו פיתוח תשתיות, מאבק בעוני, קידום חינוך ותרבות, אתה יודע, כל מיני ענינים פעוטים שכאלה.
              יופי של התפתחות עבר העם היהודי מאז הוקמה המדינה – מעם הספר, לעם החרב. פעם הגיבורים היו יהודה הלוי, הרמב"ם, שלום עליכם, והיום אלו אשכנזי, גלנט וליברמן.

              • אלעד הגיב:

                אני אמרתי כולם ? אני אמרתי אתה, ומכיוון שאתה קישרת את טענותיך לטענות כותב הבלוג אזי לטענתך גם הוא.
                תזכיר לי במטוטא איז חג חוגגים לזכר הרמב"ם יהודה הלוי, שלום עליכם וכ"ו.
                המסורת היהודית קידשה מאז ומעולם את גיבורי הקרב שלה. חנוכה אתה מכיר ? את סיפורי הכיבושים של יהושוע אתה מכיר ? דויד וגולית ? שאול והפלישתים ? ואיך נשכח את שימשון הגיבור ואני בכלל חילוני בן קיבוץ אוכל שפנים וחזרים.
                אני מבין ששלומיזם הפך לדת, אבל אנא תאמצו לכם חגים ודמויות משלכם ואל תנסו להפוך את הסיפור היהודי למשהו לא.
                דרך אגב כל גיבורי העיירה של שלום עליכם, עלו באש בסערה השמימה ולא כמו אליהו הנביא.

                • אור שחר הגיב:

                  אתה צודק, ה"מסורת היהודית" באמת תמיד קידשה רוצחים פסיכוטיים כאליהו (הן הנביא והן אליהו החדש) ושהידים כמו במצדה.

                  האמן לי שאני מעדיף לעלות בסערה השמימה יחד עם שלום עליכם לפני שאצטרף לאליהו הנביא.

    • איציק הגיב:

      על סמך מה אתה טוען שמובארק מנע מעבר סםינות איראניות ב-30 השנים האחרונות? על סמך זה שלא עברו? איראן ניסתה בכלל להעביר ספינות לים התיכון ונענתה בסירוב?

      • ג'ו הגיב:

        אי אפשר היה לשלוח את הספינות ללא הכנה של שבועות, כלומר כאשר תוכנן שליחת הספינות בתעלה איש לא העלה על דעתו שמובארק לא יהיה בשלטון.

  5. אבנר הגיב:

    עוד הערה-
    להשיט ספינות מהמפרץ הפרסי לים התיכון זה עסק יקר, אפילו עסק יקר מאוד. תוסיף לזה שהצי האיראני לא ענק והוא לא יכול להרשות לעצמו לשלוח ספינות בשביל הכיף. השאלה שצריך לשאול זה למה פתאום "התחשק" לאירן לשלוח ספינות לים התיכון.

    הסברת יפה מאוד למה ליברמן עשה את מה שהוא עשה, לא הסברת למה איראן עשתה את מה שהיא עשתה…

  6. ronen gefen הגיב:

    ספינות מלחמה לא חמושות-נשמע כמו אוקסימורון.
    אז כתבו בכתבה אחת שהן לא חמושות,על זה לא צריך להסתמך.
    אולי הן מעבירות תחמושת לידידים שלהם.
    פאניקה לא צריכה להיות בכלל.
    אני אגב אופטימי שלבסוף השלטון האירני הנוכחי יפול ואיראן תקיים יחסים עם ישראל.

  7. יובל ב. הגיב:

    ניטפוק, ב1956 וב1967 מצריים סגרה מול ישראל את מיצרי טיראן ולא את תעלת סואץ, מעבר לכך, ניתוח יפה ומדוייק

  8. ש.ב הגיב:

    פרובוקציה זה נסיון לגרור תגובה לא? יוסי מציע להימנע מהיגררות ובעצם לא לתת לאיראנים את מבוקשם ואילו אתה בראש של "הנה מוקש, בואו נדרוך עליו". מעניין מי האהבל הגמור כאן.

    • ש.ב הגיב:

      אין ספק שליברמן ונתניהו אלופים בתיפעול מצבים. השתכנעתי.

    • ש.ב הגיב:

      "המעצמה הבטחונית המובילה במזרח התיכון לא אמורה לקפוץ מכל עכבר. היא היתה צריכה להתעלם בבוז הנדרש מהנפנוף האיראני בדגל, לא לצווח מול כל מיקרופון".

      אבל אין ספק שליברמן ונתניהו אלופים בתיפעול מצבים. השתכנעתי.

    • עדו הגיב:

      ליברמן זה לא ההוא שסארקוזי אמר לנתניהו שעדיף לו להיפטר ממנו? זה לא ההוא שהורס לנו את היחסים עם כל מדינה שרק אפשר חוץ מרוסיה (שמוכרת טילים לאיראנים כדי להגן על הכור שלה)? אז הוא וביבי 'יתפעלו את המצב' בלי העצות של גורביץ ושאלוהים ישמור את כולנו.

      • MuyaMan הגיב:

        כל מדינה חוץ מרוסיה? בנוסף למכירת הטילים שהזכרת, ראש הממשלה שלה הצהיר לאחרונה שתכיר במדינה פלשתינית, והשגריר שלה באו"ם הצביע בעד הגינוי של ישראל לפני כמה ימים.

      • ygurvitz הגיב:

        התגובות של,‏ הטרול "אריק" נמחקו.

        • עדו הגיב:

          אז בשביל מה להשאיר את התגובות לטרול שתלויות עכשיו לייבוש לא קשורות לכלום? יש לך אישור להוריד גם את שלי.

  9. עדו הגיב:

    יש דבר אחד שלא ברור לי כאן, הרי בסך הכל אם האיראנים רוצים הם יכולים גם בלי תעלת סואץ, זה קצת ארוך יותר וגוזל זמן ודלק אבל אפשר להקיף את אפריקה כמו שעשו פעם לפני שהתעלה נחפרה. אז מה ההיסטריה בכך שהספינות עוברות 'דרך תעלת סואץ' דווקא?

    • אזרח הגיב:

      באותה מידה אתה יכול לשאול למה חפרו את התעלה מלכתחילה… תעלת סואץ מאפשרת מעבר נוח, מהיר, וזול מאזור האוקיאנוס ההודי לים התיכון. לא סתם חלמו עליה כבר מאות שנים, ובנו אותה באמצע המאה ה- 19 בלי בולדוזרים וכלים מתקדמים.

      מצרים לא הרשתה בעבר לספינות הצי האיראני לעבור בתעלה, וכעת לאחר ההפיכה זה קורה. אם זה ימשיך לקרות, איראן תחמש ככה את החיזבאללה ישירות, דבר שכנראה יקר מאוד לעשות אם שטים דרך כף התקווה הטובה. אני רוצה לראות את ישראל (או האו"ם, או כל מעצמה אחרת) מנסה לאכוף את החלטה 1701 בכח נגד ספינות איראניות – הרי כבר שנים נמנעים מעימות ישיר. החסות האיראנית של חיזבאללה, שעד היום נסמכה על שיתוף פעולה עם סוריה, הופכת עכשיו להיות ישירה. לא סיבה לדאגה?

      • ygurvitz הגיב:

        ספינות מטען איראניות עברו בתעלה בלי יותר מדי בעיות גם קודם. הטיעון הזה לא רלוונטי.

        • אזרח הגיב:

          ספינות מלחמה לא עברו בעבר, וזה משנה את המשחק לגמרי. אם יווצר פה תקדים, גם אם יהיה מידע מודיעיני על נשק שמועבר ללבנון, לא יהיה כל כך פשוט לכפות חיפוש על ספינה מלווה באניית מלחמה. המלווה החמושה לא צריכה להיות נושאת מטוסים אמריקאית, וגם לא משתווה לחיל הים הישראלי. היא פשוט צריכה להיות שם כדי להגביר את הפוטנציאל לאסקלציה, שישראל והמערב מנסים כמעט בכל מחיר למנוע. עכשיו קח עוד 10 שנים קדימה ותניח שאיראן כבר התחמשה בנשק גרעיני, ויש לך את גרסת המזרח התיכון למשבר הטילים בקובה.

          • אפכא מסתברא הגיב:

            איראן לא ממש צריכה את שתי הגורטאות המושטות האלו כדי להבריח נשק לחזבאללה (מדובר בפריגאטה בת 40 בערך עוד מתקופת השאה ואוניית עזר).
            כמות הנשק שעברה לחזבאללה אחרי מלחמת לבנון השנייה היא עצומה.
            ובנוסף למה שיוסי אמר, אל תשכח שהפרנקופ הייתה אנייה בבעלות אירופאית בכלל (לא זוכר מאיזה מדינה) שעליה הועמסו מכולות איראניות.
            שאיראן מעבירה נשק לחזבאללה היא תמצאה דרכים מספיק יצירתיות מאשר כלי שייט צבאיים.

            • אזרח הגיב:

              אתה קראת את התגובה שלי ולא הבנת כלום. כתבתי שלא משנה אילו אוניות עברו היום, משנה אילו אוניות יעברו מחר. כתבתי שלא משנה אם זו אנית מלחמה מצ'וקמקת, העיקר שהיא פוטנציאל לאסקלציה. כתבתי שתהיה בעיה לחפש באוניות איראניות בליווי חמוש, דווקא כדי להמחיש שמה שעבד עם הפרנקופ לא יעבוד מחר. הפרנקופ שונה לגמרי מאניית מכולות איראנית, מלווה באניית מלחמה איראנית, שלא מוכנה לעבור חיפוש ואתה צריך להחליט אם אתה מסתכן בפתיחה באש אם תשתלט עליה בכח. לא כי אתה מפחד מהפריגטה האיראנית, אלא כי זה עלול לפתוח מלחמה כוללת, כולל קטיושות בצפון ומתקפה על שגרירויות ישראל ומוסדות יהודים בחו"ל.

              עכשיו לטענה העניינית היחידה שלך – כבר עכשיו איראן מעבירה נשק לחיזבאללה. נכון. היא עושה את זה דרך סוריה. סוריה גם קצת לא יציבה היום. הגיוני שהם מפתחים דרכים חלופיות.

              • אפכא מסתברא הגיב:

                יש לאיראנים דרכים נוספות להעביר אמל"ח ללבנון פרט לסוריה ולדרך הימית (תסכים איתי שזה לא המקום לפרט איך כיצד כמה ולמה).
                אם כבר, המצב באיראן גם לא כ"כ יציב היום.
                ואת ההפרות האיראניות מחפשים לא רק הישראלים אלא כמה וכמה מדינות לפי החלטה 1747 של האו"ם (אסור לאיראן לייצא כל ציוד בטחוני משטחה).

  10. משה הגיב:

    הבעיה העיקרית עם הספינות האיראניות היא שמחר הן או ספינות אחרות (אלו כנראה רק בלוני ניסוי) יכולות להגיע לעזה, (ובלי להיכנס לנושא חוקיות הסגר) במצב הנוכחי ישראל תצטרך להגיב, והמצב עלול להידרדר למלחמה רבתי (ואיראן רק מחכה לזה, זה יעזור להוריד את הלחץ הפנימי, הרבה רוצים שם דמוקרטיה, אבל אחרי שנים של הסתה, כולם שונאים את ישראל).
    דבר נוסף, נסיעה חופשית של ספינות איראניות, תגרום "לתרדמה" של האבטחה שלנו, ובסופו של דבר תביא להברחות נשק לחיזבאללה, חמאס ויתר מרעין ובישין.
    נוצר כאן תקדים מאוד מסוכן ביטחונית, שמחמם עוד יותר את חבית החומר נפץ שכולנו יושבים עליה.

    • אפכא מסתברא הגיב:

      עד עכשיו היו מספיק הברחות לחזבאללה גם בלי האניית הצבאיות האלו. חוץ מרעש הן לא יכולות לעשות הרבה וכרגע זה באמת משיג את המטרה שלו.

  11. שי הגיב:

    שמועה מבוססת: לימור לבנת היא מקוראי הבלוג!

  12. ידידיה הגיב:

    למיטב ידיעתי, תקציב הביטחון דווקא קטן בהדרגה, הן כאחוז מהתמ"ג והן כאחוז מסך תקציב המדינה, ועתה הוא הקטן ביותר אי פעם (במונחים אלו).

  13. סתם אחד/האחד הגיב:

    אגב מי שקיצץ בתקציב בטחון בזמנו היה נתניהו כשר אוצר ,קיצוץ בתקציב הבטחון זאת מלחמה אבודה.
    אולי הישועה תבוא מכיוון השמאל השוויוני.

  14. אריאל הגיב:

    לגבי התרומות – אני ממש אוהב לקרוא פה, אבל נגד טבק ואלכוהול. מתי תפתח קרן גבינת העיזים והקוויאר?

    • ygurvitz הגיב:

      התגעת? יש לך מושג לאיזה התקף ייכנסו בארץ האמורי?

      פרקטית, הקרן משמשת למעשה בעיקר לרכישת ציוד צילום וספרים. קניתי באמצעותה מקטרות, אבל לא טבק או אלכוהול – חתיכת בלגאן להזמין את זה מחו"ל.

  15. ygurvitz הגיב:

    במדינה דמוקרטית, אזרח לא מחליט על איזה חוקים הוא עובר ואיזה לא. הוא מקיים את כולם, ואם יש חוקים שלא נראים לו הוא לא מחליט לעבור עליהם, כי כך לא מתנהלת מדינה דמוקרטית. הוא פועל לשינויים בדרכים דמוקרטיות.
    מה שאתה מציע זה אנרכיה.

    לא הבנתי. איך אני אמור לפעול לשינוי בדרגים דמוקרטיות, אם הממשלה עושה הכל כדי שאני לא אדע אילו צעדים שנויים במחלוקת היא עושה?

    ממשלה חייבת בדין וחשבון לציבור. כשהיא נמנעת מלספק אותו, היא פוגעת ביכולתו של הציבור לבצע החלטות מושכלות. במקרים קיצוניים, של חיים ומוות, ניתן בדוחק לקבל שהממשלה מסתירה מידע מהציבור. אף לא אחד מהמקרים שבהם הוטל צו איסור פרסום על צו איסור פרסום בשנה האחרונה לא היה קרוב לזה.

    אם לרעיון שהממשלה עובדת אצל האזרחים ולא להיפך אתה רוצה לקרוא אנרכיה, שיהיה. עד כה, המדליפים הם ידידיו הטובים ביותר האזרח.

    • אלעד הגיב:

      מה לא הבנת גורביץ ? אתה רוצה לפעול לשינוי הנסיבות בהן מוטל צא"פ, תתכבד ותפנה לנציגך בכנסת מחנין זועבי ועד רובי ריבלין, ותפעל לשינוי חקיקתי בנושא. כך פועל אזרח הגון במדינה מתוקנת.
      אם אתה תחליט שחוקים מסויימים לא עולים בקנה אחד עם החזון שלך לגבי מדינה דמוקרטית, ואני אחליט אותו דבר לגבי חוקים אחרים, זה לא דמוקרטיה זו אנרכיה.

  16. דודי הגיב:

    "במחצית השניה של שנות ה-90 הפחידו אותנו מהחזית המזרחית, זו של סדאם חוסיין שתגיע דרך ירדן. החזית המזרחית התפוגגה ב-2003, וצה"ל לא קיצץ את התקציב שלו למרות שאויב גדול ירד מהזירה. להיפך, הוא הגדיל אותו."

    מקור? לפי אתר משרד הביטחון, תקציב הביטחון דווקא פחת בין השנים 2004 ל-2006, לעומת תקציב השיא של 2003.

    http://www.mof.gov.il/BUDGETSITE/STATEBUDGET/BUDGET2009/MINISTERIESBUDGET/Safety/Pages/MinistryofDefence.aspx

    בכתבה זו נאמר: "ב-2003 קוצץ תקציב הביטחון ב-3 מיליארד שקל לאחר הפלישה האמריקאית לעיראק וביטול החזית המזרחית. "

    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20050801_607052&layer=market&layer2=market

  17. דודי הגיב:

    כתבתי תגובה ארוכה עם קישורים שלא הצלחתי להוסיף. אכתוב בקיצור שתקציב הביטחון דווקא כן קוצץ אחרי 2003, בעקבות הפחתת האיום ממזרח.

  18. יוני הגיב:

    לפעמים אני מרגיש שהנטייה של הבלוג לא לפספס אף הזדמנות לזרוק חצים על ישראל, מעוורת את הכותב ואת קוראיו.

    בגלל השינוי הפוליטי במצרים שתי ספינות מלחמה איראניות מגיעות עכשיו לסוריה. אחריהן עשויות לבוא אחרות. כישראלי, זה לא מדאיג אותך? אפילו לא קצת? האם הדאגה של אחרים היא כזו חסרת הגיון עד שראוי להפגין כלפיה זלזול?

טראקבקים/פינגבקים

  1. להקל על מצוקת האזרחים « חד העין