החברים של ג'ורג'

הפחד

ההתנחלות נוקדים קיבלה לאחרונה תקנה חדשה: היא אוסרת על רוסים שיהדותם מפוקפקת להתגורר בה. חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ', מראשי המסיתים בכנסת, מ ז ו ע ז ע ת.

התגובה הראשונה היא צחוק חלול. פתאום מסתבר שערימת גזענים שטוהר דמם הוא כל מה שיש להם לא מפנה את הקריטריון המפלה שלה כלפי ערבים בלבד, אלא מסרבת להכיר ב"גיור הדגמ"ח" הישראלי – התפיסה שאומרת שאם שירתת בצבא, אלא אם כן אתה דרוזי או נוצרי, אתה יהודי – ומתעקשת על הקריטריון הגזעני הקדום. שמאלוב-ברקוביץ' דווקא צריכה להבין אותם: היא, שרואה את אל נקמות יהוה בענני אפר, לא יכולה לריב עם אנשים שרוצים לחזור דווקא למקורות שלהם.

יש כמה משמעויות משעשעות להחלטה של נוקדים. למשל, יולי אדלשטיין, שר התעמולה שלנו, לא יוכל להתגורר שם. אבא שלו הוא כומר אורתודוקסי. המסביר הרשמי של ישראל לא מספיק יהודי בשביל נוקדים. צריך לתהות אם בנימין נתניהו, שהתחתן פעם על ידי רב רפורמי, מספיק טוב בשביל נוקדים; הבת המוצנעת שלו, נועה נתניהו, ודאי לא. התושב המפורסם ביותר של נוקדים הוא הגרוטסקה של שר חוץ שלנו, אביגדור ליברמן. מסתבר שבנוקדים אתה יכול בריון שהורשע בתקיפת ילדים ולהיחשב מאבני הקהילה, אבל אם יש ספק כלשהו באשר ליהדותך, תצטרך לגרור את עצמך למקום אחר. התגובה ההזויה שייכת לדובר האגודה לזכויות האזרח, שציין ש"ההחלטה שלא לקבל אדם ליישוב אך בשל טעמים של גזע, דת, מין וכדומה היא אסורה ומהווה אפליה פסולה". אפליה פסולה? על פי איזה חוק? נוקדים איננה נמצאת בישראל והחוק הישראלי לא חל עליה. עצם קיומה של נוקדים הוא אפליה פסולה.

ליברמן, כזכור, הצהיר כמה פעמים – ואף הפך את הנושא לחלק מהמצע שלו – שהוא תומך בנישואים אזרחיים, כדי לאפשר למאות אלפי מהגרים רוסים להנשא בישראל. אחר כך הוא ויתר ודיבר על "ברית הזוגיות", גרסה מצומצמת יותר שתאפשר להם להנשא רק בינם ובין עצמם, ובהסכמת הרבנות. גם זה נתקע. אולי טוב שכך: אולי הבוחרים של ליברמן יפיקו את הלקח מכך שהם לא מספיק טובים כדי לגור בהתנחלות שלו. אחד המתנחלים הקיצוניים יותר הבהיר את הנקודה: "צריך להתבדל מהגויים במסחר, בהכל. במיוחד מלגור אותם. זה יכול להיות פתח להתבוללות, לעבודה זרה. זה פתח לצרות אחרות. הם יכולים להסית אותנו לעבירות שיהודים בדרך כלל לא עושים, כמו עבודה זרה, גילוי עריות, כל מיני סטיות כאלה או אחרות. לכן אין להם מקום ביישוב שלנו. באופן עקרוני, זה שהם משרתים בצבא זה בעיה. אסור שהם יהיו בצבא." כי שירות צבאי, כידוע, הוא אדנות, במיוחד כשהחייל הלא יהודי הוא קצין. ראוי לשים לב לשתי נקודות כאן: התפיסה הבסיסית שלא יהודים חשודים אוטומטית בגילוי עריות ובסטיות מיניות (השולחן ערוך אוסר, למשל, להשאיל להם בהמות). הנקודה השניה היא הפחד הנורא מהתבוללות.

על פניו, מדובר בבולשיט מזוקק. איך בדיוק אמורים יהודים בישראל, ועוד בהתנחלות, להתבולל? איך, לעזאזל, הם יעשו את זה? החוקים הישראליים לא מאפשרים "נישואי תערובת" – השם הנתעב שמהדרום האמריקני פס לפני ארבעים שנה ועדיין מלחש כאן – כי הם מחייבים נישואים באמצעות טקס דתי. לא במקרה אין בישראל נישואים אזרחיים; לא במקרה נסוג ליברמן מהדרישה הזו. נישואים אזרחיים פירושם הפסקת יכולתה של המדינה לפקח על חיי האישות של אזרחיה. וזה מה ששווה היהדות הגאה שלכם? מבט אחד מעפעף מצעירה בלונדינית והכל נגמר? זה כל מה שהיא שווה?

ועדיין מדובר בפחד אמיתי מאד. אמיתי מספיק בשביל להניע חלק ניכר מאוכלוסיית נוקדים להעביר תקנה שהם לא יכולים שלא לדעת שתוציא להם שם רע. של נוקדים מציג לנו, עם זאת, צורת גזענות שכמעט לא מוכרת מחוץ לקבוצה היהודית. הפחד הגזעני הרגיל הוא מפני חילול דמה של הנערה על ידי שחור שיער או עור כלשהו, והוא ומשלב היטב שוביניזם עם שנאת זרים, כביכול אין לזר דבר אחר המעסיק אותו פרט לכיבושה של בת השבט. גזענים יהודים אינם, כמובן, נקיים מהפחד הזה – הפחד שבאובדן השליטה על האשה – ויעידו אנשי יד לאחים. אלא שכאן מופיע פחד חריג, הפחד מפני חילול דמו של הגבר. "אם אתה מקבל עשר משפחות שהאמא לא יהודייה, אז יש להן 30 ילדים, ומחר הבן שלך מתאהב בחתיכה של השכנה," אמר מזכיר ההתנחבלות, "זו בעיה קשה".

זה, בעצם, הפחד היהודי הקמאי ביותר: הוא מופיע כבר בספר במדבר.

א וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל-בְּנוֹת מוֹאָב.  ב וַתִּקְרֶאןָ לָעָם לְזִבְחֵי אֱלֹהֵיהֶן וַיֹּאכַל הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהֵיהֶן.  ג וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל לְבַעַל פְּעוֹר וַיִּחַר-אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל.  ד וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה קַח אֶת-כָּל-רָאשֵׁי הָעָם וְהוֹקַע אוֹתָם לַיהוָה נֶגֶד הַשָּׁמֶשׁ וְיָשֹׁב חֲרוֹן אַף-יְהוָה מִיִּשְׂרָאֵל.  ה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-שֹׁפְטֵי יִשְׂרָאֵל  הִרְגוּ אִישׁ אֲנָשָׁיו הַנִּצְמָדִים לְבַעַל פְּעוֹר.  ו וְהִנֵּה אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּא וַיַּקְרֵב אֶל-אֶחָיו אֶת-הַמִּדְיָנִית לְעֵינֵי מֹשֶׁה וּלְעֵינֵי כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל וְהֵמָּה בֹכִים פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד.  ז וַיַּרְא פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ.  ח וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ-יִשְׂרָאֵל אֶל-הַקֻּבָּה וַיִּדְקֹר אֶת-שְׁנֵיהֶם אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל וְאֶת-הָאִשָּׁה אֶל-קֳבָתָהּ וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.  ט וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים אָלֶף. 

(למעשה, כשחושבים על זה, הוא מופיע כבר בספר בראשית, בפרשת יוסף ואשת פוטיפר, אבל לכך יש פחות השלכות: יוסף, אחרי הכל, נושא אשה נכרית, אסנת. מקרה אחר, הסיפור המשונה של שמשון שהוא כנראה קדום מאד, מזהיר מפני בוגדנותה של האשה הנוכריה.)

האיסור על שכיבה עם לא יהודיה הופך לחוק בתקופה קדומה מאד, בעת בניית המקדש השני, כאשר עזרא מצווה על היהודים לגרש את נשותיהם הזרות, ומי שלא עושה זאת מגורש מהקהילה. בעקבות התקדים של פנחס, והחוק של עזרא, נוצרה לאורך השנים קטגוריה של "בועל ארמית" – יהודי שמקיים יחסי מין עם נשים נוכריות. דינו מעניין: הוא איננו נידון בבית דין, אלא "קנאים פוגעים בו", כלומר מותר לכל אדם שיטען אחר כך שהוא התכוון לשם שמיים לחסל אותו. ישנם מקרים מועטים בלבד של "קנאים פוגעים בו": מקרה אחר הוא דין מוסר. כלומר, העבירה היא כל כך חמורה, עד שהיא יוצאת מכלל יכולת שפיטתו של בית דין רבני. הרבנים קישרו בין סמיכות הפרשיות בין "אשת יפת תואר" – המצווה ההלכתית המקדדת אונס שבויות מלחמה – ובין "בן סורר ומורה" כדי לומר שעונשו של יהודי שיקח את השלל הזה המותר לו בחוק קדום הוא בן שאותו יהיה צריך להרוג.

זו רק שכבת העלית, זו של ההלכה. מתחתיתה רובצת שכבת הצואה הרותחת של האגדה והקבלה, התת מודע המודחק – במקרה הטוב – של היהדות. זו עסוקה גם כך באובססיביות משונה בסכנה האיומה של אובדן נוזלי הגוף הקדושים של היהודי, ואם השחתת זרע לבטלה היא עבירה איומה, שיש לכפר עליה, שכן היא מביאה להולדתם של שדים, ליליות ומזיקים, יהודי החולק את זרעו הקדוש עם שיקסע, לא עלינו, מביא למצב גרוע הרבה, הרבה יותר: בהולידו ילד גוי, הוא מסלק את המחיצות "בין קודש לחול, בין ישראל לעמים". הוא, בקצרה, מקרקר עולם במלכות שדי. כל כך מסוכן, עד שהרמב"ם הורה, כזכור, להרוג ילדה לא יהודיה בת שלוש, אם איזה פדופיל יהודי אנס אותה.

זה לא תמיד היה כך, ויעיד מקרה רות: העובדה שספר רות נשאר בתנ"ך ולא נערך החוצה (כמו ספר יהודית וספר טוביה, למשל) למרות שאין בו שום שמץ של גיור ולמרות שלפי כל הראיות בועז שוכב עם רות בגורן בלי לדרוש שיביאו לפניו בית דין, אומרת שהיו זמנים אחרים שגם הצנזורים של התנ"ך לא הצליחו להעלים. אבל במשך 1,300 שנים בערך יהודי שהחליט להרחיב את מאגר הגנים של צאצאיו נחשב לסוג הבזוי ביותר של בוגד בגזע: אפילו מומרים לא זכו לשנאה כזו, ודמם לא הותר כך (אם כי, כזכור, האתוס של יהודי אשכנז גרס שיש לרצוח את הילדים לפני שאפשר יהיה לטמא אותם בטבילה, מה שכונה באופימיזם "קידוש השם").

בחירה באשה לא יהודיה היתה, ברוב מוחלט של המקרים, החלטה מודעת לעזוב את היהדות – דת שגם כך נמצאת בחרדת נטישה אלימה ומוצדקת, דת שרוב בניה נטשו אותה לאורך השנים. עצם האפשרות של בחירה כזו כיום מכניסה את היהדות להתקף, ולא רק את הרבנים. זוכרים את הקמפיין נגד התבוללות של הסוכנות היהודית? מה זה היה, לעזאזל?

בדיוק מה שקורה בנוקדים, ובמימון המדינה. עם כל הציפוי החילוני, אין כמעט חילונים שיסכימו שילדיהם – במיוחד בניהם – יתחתנו עם לא יהודים. אנחנו ממשיכים היום את הזוהמה הרוחנית של הרבנים, מעזרא והלאה. בדרך כלל, האנשים שעושים את זה מחפשים תירוצים; השואה היא תירוץ מקובל. בנוקדים פשוט הפסיקו לתרץ.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

65 תגובות על ”הפחד“

  1. ש.ב הגיב:

    תענוג של פוסט, יותר מהרגיל. אבל תיקון אחד: מי שאביו לא יהודי, כמו אדלשטיין, דווקא יתקבל. הרי הממבו ג'מבו אומר ש"הנשמה היהודית", "הניצוץ" או מה שזה לא יהיה עובר דרך האם.

    אני מבסוט על מה שקרה שם, כמו שאני מבסוט על החרדים שקילקלו את מנהג הגיור הכפוי השקרי, זה שבו יהודים מתוקף הגדרתם העצמית נדחפים לשקר לבית דין שהם הולכים לקיים תרי"ג מצוות כדי ש"חילונים" שלא מקיימים שום מצווה לא יעשו להם ת'מוות.

    • ygurvitz הגיב:

      ספציפית, הם אמרו שהם מקבלים רק אנשים ששני הוריהם יהודים.

      • ש.ב הגיב:

        וואלה? פיספסתי את זה. וזה ממש מעניין, מסתבר שאפילו ההלכה לא מספיק גזענית בשביל החבר'ה האלה.

  2. ארז הוכמן הגיב:

    נדמה לי שחסרה מילה בפיסקה החמישית, המשפט "של נוקדים מציג לנו…".

    שאר הפוסט מעולה, כרגיל.

  3. א הגיב:

    ועוד פעם אנחנו רואים את האבסורד והעליבות של "הלאום היהודי החילוני", ונוכחים לדעת שיהדות היא שום דבר מעבר לדת.
    אם הציונים והפטריוטים הדגולים ביותר, נאלצים לשתף פעולה עם יודו נאצים שמחשיבים אותם לקטגוריה של תת אדם- כדי להמשיך להחשב "יהודים", אז משהו מאוד מסריח פה. ליברמן, שמאלוב ברקוביץ', ודומיהם, הם פשוט חבורה של סובייטים שקוראים לעצמם יהודים, כי האנשטישמיות הקומוניסטית טרחה להגדיר אותם בתור כאלה. אבל למעשה כמעט אף יהודי סובייטי לא באמת ראה את עצמו יהודי, אלא ניסה להפטר מההגדרה הזאת ולהסתיר אותה, ולהיות אזרח סובייטי לכל דבר.
    האנשים האלה פשוט נואשים, הם מבינים שללא הדת, תווית ה"יהודי" שלהם לא שווה כלום, ולא מייצגת שום דבר. ולכן סובייטי אתאיסט מלידתו, מדבר על עכשיו על התפרצויות הרי געש בתור עונש משמים, ומקים קואליציות עם מאמינים ברוחות ושדים, כשקודם הוא נשבע אמונים למטריאליזם הדיאלקטי. יוצאי בריה"מ ברובם הם פאשיסטים ברמ"ח איבריהם, וינקו רעיונות טוטאליטריים עם חלב אימם, ככה שאין להתפלא עכשיו שהמשנה הלאומנית שלהם בזויה יותר אפילו מזאת של היהודים "הכשרים" החילונים, והם מצטופפים ביחד עם היודו נאצים הפאנטים.

    • ש.ב הגיב:

      הנה הטרול חזר.

      • ארז הוכמן הגיב:

        לא אגיד לך שאני מסכים עם כל מילה אבל זאת תגובה לגופו של עניין, לא יפה סתם להגיד "טרול", אנשים ייעלבו.

      • Ish הגיב:

        רק נקודה אחת: אכן, השמצות הדדיות לא יובילו לשום מקום. ואם גורביץ, תתבטא כך כלפי מי שאתה לא מסכים איתו, יענו לך ככה.
        לקרוא לעונה טרול – רק מוכיח את הנקודה שלו.

      • אלכס ז. הגיב:

        מי שלא חושב כמוך = טרול?

      • Quercus הגיב:

        גם אני לא אהבתי את התגובה נורא, אבל היא לא תגובה טרולית.

    • אלכס ז. הגיב:

      "אבל למעשה כמעט אף יהודי סובייטי לא באמת ראה את עצמו יהודי"

      זה פשוט לא נכון. מהכרות אישית, כמובן.
      היהודי הרוסי המצוי (כאן הכוונה לכל המדינות שיהיו בשטחה של האמפריה הרוסית) לא זקוק לאנטישמיות כדי להיבדל – הבוז שהוא חש כלפי האוכלוסיה הרוסית עושה את זה בשבילו. הבוז הזה מתבטא במילים כמו "חעזר" – מילים שכל רוסי יזהה ככינויי גנאי.
      הסלידה הזאת מהעמך הרוסי (יש לציין שבתקופת הצארים רוב הרוסים לא ידעו קרוא וכתוב) היא הסיבה שיהודי רוסיה מוכנים להתבולל עם עמים מצפון-מערב אירופה, שבעיניהם יותר מתורבתים אבל לא עם עמים שבעיניהם נראים כנחותים – הרוסים, שחורים ועם הגעתם ארצה גם כל מי שחזותו מזרחית.
      אולי זאת תוצאה של אנטישמיות, אולי לא. מה שחשוב הוא שהיהדות הרוסית מוגדרת יותר ע"י תחושת עליונות מאשר ע"י אנטישמיות.

      • א הגיב:

        כמה יהודים בבריה"מ שמרו מצוות? כמה חובשי כיפות כבר עלו משם לישראל?
        בריה"מ הייתה חברה אתאיסטית, שניסתה להיות כמה שיותר הומוגנית, ולשם כך דיכאה את הדת והלאומיות. משום כך יהודים רבים ראו את עצמם קודם כל סובייטים, וסבלו מכך שהם נחשבו ל"יהודים" למרות הכל, כי המשטר הקומוניסטי לא הצליח להכחיד את האנטישמיות הרוסית. וזה נכון במיוחד לגבי ליברמן ושות'.
        הטענה שלי היא שאין כמעט שום דבר משותף בין ליברמן, יוליה שמאלוב ברקוביץ', וכו', לבין המתנחלים חובשי הכיפות, ולמרות זאת הם משתפים איתם פעולה. למה?

      • א הגיב:

        ואגב, מעולם לא שמעתי את הביטוי "חעזר" (למרות שאני דובר רוסית מלידה), או הבחנתי בגזענות כלפי רוסים בקרב יהודים מבריה"מ. אולי הדבר היה נכון ברוסיה הצארית, אבל אני חושב שהוא די דעך במהלך השלטון הקומוניסטי. אמנם הגזענות כלפי שחורים ומזרחים קיימת בקרב עולי בריה"מ, אבל זה לא כי הם יהודים, אלא כי זאת הייתה החברה ממנה הם הגיעו. רוסים רבים אחרחים גזענים לפחות כמוהם, בנוסף להיותם אנטישמים.

  4. רות הגיב:

    הזעזוע של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' הוא תוצאה של תופעה מצחיקה באמת: התנגשות בין שתי גזענויות שונות. בסוג הגזענות שיובאה מברית המועצות מקור הגאוה הוא לא "טוהר הדם היהודי" אלא היותו של האדם לבן ו"אירופאי", לעומת "האוריינטלים" או "אסיאטים" (למעשה גם "אפריקאים") למיניהם, בהם נכללים כמעט יחד – בקונטקסט הישראלי – יהודים מזרחים, יהודים אתיופיים וערבים. יש מאמר מאוד נחמד של דימיטרי שומסקי המראה שהסטראוטיפ השלילי של "האדם האוריאנטלי" שהיה מקובל בברה"מ היה גם חלק מדפוס החשיבה של האליטות היהודיות שם, עשה עליה לישראל ועבר אדפטציה לתנאי המקום (והדוגמאות שהוא מביא מסמרות שיער). בכנסת ובנוקדים הוא מתנגש עם גזענות מסוג אחר, זו הדוגלת בקדושת העם הנבחר.

    • רות הגיב:

      לאור אחת התגובות הקודמות נדרשת הבהרה: "גזענות שיובאה מברית המועצות" אין פירושו בשום פנים ואופן שכל יוצא בהר"מ לשעבר דוגל בה; אלא רק שאצל אלה שבהם היא קיימת, כך היא נראית.

      • א הגיב:

        אני דווקא חושב שיוצאי בריה"מ יותר משהם ייבאו גזענות, הם ייבאו חשיבה פאשיסטית וטוטאליטרית, שהופכת אותם בקלות לציונים אדוקים, ודוחפת אותם לשתף פעולה עם הגזענים הדתיים.
        בדיוק היום נתקלתי במאמר יפה, שמסביר חלקית את חוסר המסורת והתפיסה הדמוקרטית ביבשראל, באופי המדינות מהן היגרו רוב המהגרים שמרכיבים היום את הישראלים.

        http://lib.civics.cet.ac.il/pages/item.asp?item=16736&author=2414

        ודרך אגב, לשם הבהרה, אני בעצמי יוצא ברה"מ, ככה שאין כאן איזה עניין גזעני נגד רוסים או משהו כזה.

      • א הגיב:

        ועוד משהו. בתור אחד שמכיר את התרבות הסובייטית של יוצאי בריה"מ, אני מדבר מניסיון ולא סתם משמיץ. למשל יוצא לי מדי פעם לצפות בערוץ 9, שהוא ערוץ ישראלי של דוברי רוסית, ואני תמיד נדהם מחדש לראות עד כמה הוא דומה לשופר תעמולה סובייטי. הערוץ הזה גועלי ומוטה יותר אפילו מהתקשורת דוברת העברית. הם מאמצים בלי בושה את השיח והטיעונים של מתנחלים וחובשי כיפות, למרות שהם עצמם בקושי למדו להבחין בין פסח לחנוכה.
        וזה כמובן עוד בלי להזכיר את הסימפטיה שרבים מהם רוחשים כלפי המשטר של פוטין…

        • מישה הגיב:

          אם אתה "מדבר מניסיון ולא סתם משמיץ" אז הניסיון שלך מתמצה כנראה אך ורק לערוץ 9, ואתה, מסתבר, די משמיץ.
          בתור עולה מברה"מ (אמנם לפני 34 שנים) אני שמח להודיע לך שיש מגוון רחב הרבה יותר של דעות ותפיסות עולם מאשר מה שערוץ 9 מנסה להציג.
          אמנם זה נכון שעליית שנות ה-90 מאופיינת בתפיסת עולם ימנית משהו, אבל אפילו בתוכה המגוון רחב למדי ולצערי הדעות השונות הללו לא מספיק באות לידי ביטוי.

          • אייל הגיב:

            כמה צופים צעירים יש לערוץ 9?

          • א הגיב:

            אז איך אתה מסביר את העובדה, שרבים מחברי הכנסת שהם עולים בריה"מ, הם מהפאשיסטים הגרועים ביותר, שלא מביישים אפילו חובשי כיפות?
            האבסורד הגדול כאן הוא שהיהדות לא ממש עניינה אותם לפני שהם עלו. הפאשיזם של "ישראל ביתנו", הוא לא פאשיזם דתי, ואפילו לא גזעני, הם פשוט בולשביקים לשעבר, וזה לא צירוף מקרים.

    • עכברוש הגיב:

      המאמר של שומסקי:

      hevra.haifa.ac.il/~soc/lecturers/smooha/files/1769.pdf

      וראה גם ראיון:
      http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=396872

  5. גרייף הגיב:

    אז בעצם המטרה של הפוסט היא להוציא כמה שיותר אמירות גזעניות מ-א' נגד רוסים?

  6. חזי הגיב:

    אני לא מכיר את הסיפור על הרמב"ם. האם אפשר לקבל עוד קצת פרטים?

    • בוריס הגיב:

      גם אני אשמח לפרטים. ועוד יותר מסקרן אותי מה הולך באגדה ובקבלה. אם כבר כתבת מאמר בנושא אשמח לקבל קישור.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      משנה תורה, ספר קדושה, הלכות איסורי ביאה, פרק שנים עשר, הלכה י

  7. גיל הגיב:

    המדיניות של נוקדים יותר גרועה מגזענות יהודית "רגילה". באופן עקרוני, לפי היהדות, לא היתה צריכה להיות להם בעיה עם משפחות שבהן האב לא יהודי. אבל, לפחות לפי YNET, הם פוסלים גם משפחות כאלו. דרך אגב, כעת גם אני שנולדתי בארץ, בן להורים שנולדו בארץ, וסבתא שנולדה בירושלים לא מספיק טוב לחבורת המתנחלים הזו כיוון שהתחתנתי עם אמריקאית נוצריה. מזל שאני "סמולני" חסר ערכים שמוקף בחברים עם השקפות דומות שלא ממש מוטרדים שאני או אשתי ה"שיקסה" יטמאו את נפשות ילדיהם הרכות. עוד דוגמא לחוסר הערכים של "מדינת תל אביב" לעומת הטוהר המזוקק של הפטריוטים בהתנחלויות.

    • עדו הגיב:

      אם לא היית סמולני חסר ערכים אלא ימני בשם רפול גם לא היית יכול להתגורר שם.

  8. בוריס הגיב:

    ואיך הבאת אותה לישראל ?? אשתי היתה צריכה לעבור גיור מפרך בן חצי שנה רק כדי לזכות בתושבות.

    • ג'ו הגיב:

      מה? למיטב ידיעתי הלא-רבה מי שנשוי לישראלי זכאי לתושבות ישראלית, הגיור חיוני רק אם אתה רוצה להתחתן בארץ.

      • ש.ב הגיב:

        זה כך בתיאוריה. אבל לך תגיד את זה לפקידי משרד הפנים עם "רוח המפקד" שם.

        • א.ה. הגיב:

          לא יודע על איזה פקיד נפלת, אבל אני מכיר אישית זוגות לא מעטים בהם אחד ישראלי, ואחד שאינו ישראלי (ואינו יהודי) שהיגרו לישראל בקלות.

          בן הזוג מקבל אשרת עבודה, שהופכת לאשרת שהייה זמנית, שהופכת לאשרת שהייה קבועה (ואף אזרחות) בתוך כחמש שנים.

          ההליך (המכונה ההליך המדורג) זמין גם למי שאינם נשואים, ואף לזוגות חד-מיניים. ישראל הרבה יותר ליברלית כאן ממדינות אחרות (לדוגמא – ארה"ב). הרבה יותר קל לבן זוג (גם שאינו יהודי) להגר לישראל מאשר ללא מעט מדינות מערביות (אחרות?), שדווקא מקשות על הגירת בני זוג.

  9. רות הגיב:

    איך אפשר להסביר את זה? זה נוגד אפילו את היהדות האורטודוקסית, שבה תכונת היהדות ("נפש יתרה"?)עוברת דרך האם בלבד.

  10. תומר הגיב:

    יפה מאוד. אגב, כמובן שזה לא עניין גזעני או סתם אפלייה – זה עניין דתי לגמרי. בדיוק כמו הרחקת הילדות המזרחיות ההן בעמנואל. רק הלכה פסוקה בלבנו. וסתם מסתבר לנו שמשום מה ההלכה האורתודוקסית מצליחה להפוך כל אפלייה לעניין דתי, וכל עניין דתי לאפלייה. תורת חיים.

    • ygurvitz הגיב:

      כי בסופו של דבר שנאת המין האנושי של היהדות האורתודוקסית היא הליבה שלה. אין לה הרבה מה להציע מלבד זה.

      • אזרח הגיב:

        יש קצת קניידלעך. וגפילטע פיש. והרב אדמיאל קוסמן – משורר שבדרך נס אחיו האורתודוקסים לא מוקיעים אותו.

      • תומר הגיב:

        טוב נו, אני לא מסכים לזה. יש עוד כמה דברים, ביניהם חיוביים מאוד. אבל כן, האורתודוקסיה נמצאת בבעיה קשה (וכל עוד המדינה מחוברת אליה ולהפך, גם אנחנו).

      • דודי הגיב:

        לא ברור, אם להיות כן, אם לחברים של ג'ורג' יש מה להציע, פרט לשנאת היהדות האורתודקסית.

        על מה שיש ליהדות להציע, גם לאדם לא מאמין, נלמד למשל מולדימיר סולוביוב, מחיים כהן או מעמנואל לווינס.

    • ארז הוכמן הגיב:

      וזה הניגון היידישאי שציפי לבני הייתה רוצה לראות גם בתל אביב.

  11. עופר הגיב:

    הבהרה מהאגודה לזכויות האזרח:

    Hagai El-Ad 12 July at 08:45
    הנה מה שנשמט מתגובת האגודה: "החלטה שלא לקבל אדם לישוב אך בשל טעמים של גזע, דת, מין וכדומה מהווה אפליה פסולה. עם זאת, הזכירו באגודה לזכויות האזרח כי בכל ההתנחלויות נוקטים אפליה פסולה מעין זו מעצם מהותן ועל בסיס יומיומי – וכפועל יוצא של משטר הכיבוש; אלא שבאופן שגרתי, כבר עשרות בשנים, ההפליה מופנית כנגד פלסטינים. החידוש היחידי הוא שכעת מורחבות האפליה וההפרדה, והן מופעלות גם נגד יהודים מסוימים."

  12. אורי הגיב:

    מלבד זו אני סבור שיש להרוס את המושג הזה שנקרא "ועדות קבלה".

    הגזענות הגלויה של תושבי נוקדים לא שונה בהרבה מהגזענות הסמויה של מושבניקים שלא מקבלים בדווים למושב שלהם בגלל שהם בדווים:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1156500.html

    או זו של "סתם" תושבי ישובים קהילתיים שלא רוצים ערבים בישוב שלהם מסיבות "קהילתיות".
    מדובר באותו החשש שיוסי היטיב לתאר אותו, מפני אובדן נוזלי הגוף הקדושים של העם היהודי.

    כדאי לשים לב שכאשר שהגזענות מופיעה בעמנואל או בנוקדים התקשורת ודעת הקהל ממהרת לתקוף. כשהיא מופיעה בקיבוץ, במצפה או במושב זה מוצג בדר"כ באור יותר קביל.

    • ש.ב הגיב:

      אני דווקא חושב שמי שדואג לגור רק עם "אנשים כמוהו", החל בפאשיסטן וכלה באנדרומדה, כבר מקבל את העונש שלו. וזה פחות פסיכי אחד בשכונה שלי. אבל שיעשו את זה על אדמה פרטית ולא על אדמות מדינה, כנ"ל אדמות מדינה דה פאקטו (קק"ל).

    • שמוליק כהן הגיב:

      בוועדות הקבלה זה אפילו יותר גרוע. אני מודה שאין לי סטטיסיטקה אבל ההתרשמות שלי היא שהרוב המוחלט של תושבי הישובים הקהילתיים הוא משפחות אשכנזיות ובעלי מקצועות חופשיים.

    • חבר הגיב:

      אני חושב שלקהילות יש זכות מסויימת לבחור את חבריהן. לא כולם רוצים לחיות באוטופיית גן העדן הרב-תרבותי שפוליטיקלי קורקט לאמץ עכשיו. חלק רוצים לחיות במקום שלכולם בו יש מכנה משותף מסויים. זה יכול להיות מכנה משותף תרבותי, דתי, או אידאולוגי (למשל, יש לפחות קיבוץ צמחוני אחד). ולפני שאתה הורס את מושג "ועדת קבלה", אולי תחשוב מה עושים עם ישובים בלי ועדת קבלה. אם יתחשק לך יום אחד לגור באלעד או באום אל-פאחם, כי אתה אוהב את הסביבה וזה קרוב לך לעבודה, אני מאחל לך בהצלחה במציאת דירה.

      • א.ב. הגיב:

        הבעיה היא במכנה משותף גזעני.

      • אורי הגיב:

        אם כך, לשיטתך אין בעיה שתושבי נוקדים יחליטו שהמכנה המשותף שלהם הוא יהדותם על פי ההלכה האורתודוקסית (או אולי חברותם במפלגת ישראל ביתנו).

        אני מסכים שלא צריך לרוץ לכיוון אוטופיית גן העדן הפי-סית. (הערת ביניים לא קשורה – נראה לי שהבעיה באום אל-פחם לא נובעת מעודף התל אביבים או הסח'נינאים שמעוניינים לגור ביישוב ודרכי הסינון שלהם).

        אבל יש דרך לקיים אופי ליישוב כלשהו (למשל – לחוקק חוקי עזר, או להסכים על שיטת תקציב מוניציפלית מסוימת, התלויה באופי היישוב) ויש דרך אחרת (לבדוק את עורלותיהם של המעוניינים להתגורר ביישוב מסוים).

        הדוגמה של הקיבוץ הצמחוני היא דוגמה טובה. אפשר לעשות למועמדים מבחני טעימות ולראות מי אוכל רק שניצל טופו (מי שייגע במטוגנים – לא יתקבל! מי שיש עליו מידע שבזמן שירותו הצבאי אכל ארוחות בשריות – יועמד לדין חברים).
        ואפשר להגיד: "אנחנו קיבוץ צמחוני. במרכול המקומי אין מוצרי בשר. בערב יום העצמאות הפקחים דופקים דו"חות למי שמדליק מנגל. כל חודש אנחנו גובים מחברי הישוב 250 שקל ומעבירים אותם לסניף אנונימוס המקומי. התרצה לגור עמנו?"

        • חבר הגיב:

          זה לא עובד ככה. קודם כל, הרבה אנשים רוצים רק לגור במקומות, לא להטמע בהם. אני מאמין שגם גרים (כהלכה האורתודוכסית, כמובן) יתקבלו בנוקדים אם יהיה ברור שהם שומרים על דיני ההלכה. אבל העניין הוא שאתה לא באמת יכול לתת קנס למי שאוכל בשר בבית שלו, ואתה לא יכול לגרש אותו מהיישוב (בקיבוץ אפשר, אבל זה לא קל בכלל) למרות שאתה חושב שזה יהיה הרסני לילד שלך לחיות בקרב אוכלי בשר.

          חוץ מזה, לא כל המקרים קלים כמו הצמחונות. יש הבדלים שקשה מאוד להגדיר, אבל עשויים להיות משמעותיים. מקרה מוקצן קצת: הבדואים והמושב. נניח שאתה מושבניק, ונכנסה לבית שלידך משפחה בדואית מודרנית ומאושרת, וכולם חיים ביחד בשקט. הבן שלך בערך בגיל של הבת היפה של השכן, ולפתע בגיל 16 הם נתפסים מתנשקים. נניח שלך לא איכפת, ונניח אפילו שלשכן לא איכפת, אבל השמועה מגיעה לתל שבע, למשפחה המורחבת של השכן… אתה שקט לגבי שלומו של הבן שלך?

          • אורי הגיב:

            ונניח קיבלת צמחוני, ואחרי 5 שנים הוא התפקר והתחיל לאכול בשר (אשתו והילדים עדיין צמחוניים). מה תעשה אז – תשליך אותם מהישוב?
            בכמה מהיישובים הקהילתיים שאני מכיר אירעו מקרי רצח מזעזעים בתוך המשפחה. אני מניח שהמטורפים שירו בבני משפחתם עברו ועדת קבלה. מה זה אומר על יכולתה של ועדת הקבלה לבחון כליות ולב?
            אני לא שקט לגבי שלומו של הבן שלי בכל מקרה. גם אם יגור בעומר, ויפגוש את הבת של הבדווי שנדחה ע"י ועדת הקבלה בקניון החדש של ב"ש אני צריך לדאוג. וגם אם לשכן שלי יש 4X4 עם פגוש מגולוון אני צריך לדאוג. לא צריך לדאוג לדאגות שלי.

      • יובל א הגיב:

        או אוטופיית גן-עדן או אלבמה עם גטאות? על מה בדיוק אתה מבסס את הטטענה הגזענית שלך?

        • רות הגיב:

          ומה קורה כאשר המדינה עצמה או העיריה מכריזה שהיא הולכת לבנות למשל שכונה עבור האוכלוסיה החרדית בגבעת בית שמש? זה מראש מוגדר כך. קיים תכנון עירוני דמוגרפי.

          • אורי הגיב:

            אז אני מניח שכל מי שיגור בשכונה יידע שרחובותיה יהיו סגורים לתנועת כלי רכב בשבת, שבכל פינת רחוב שנייה יהיה מקווה, בכל פינת רחוב שלישית חנות לממכר פאות, שהגנים יהיו שייכים למוסדות אל המעיין או לחינוך העצמאי, שאם הוא אינו חסיד סלונים יהיה לו קשה למצוא בי"ס ראוי לבנותיו (המעורבות).
            כל אחד יעשה את השיקול שלו ויחליט אם הוא רוצה לגור שם.
            לא שאני בעד סגרגציה, אבל אני מניח שלא אבחר להתגורר באום אל-פחם, אלעד או בני ברק, בגלל אופי היישוב. לא צריך ועדת קבלה בשער המבוססת על אפליה גזעית/דתית/אמונית.

            • רות הגיב:

              אבל עדיין הממשלה או העיריה מקצות רשמית שטח מסוים למגזר מסוים. מה שאומר שיש הכרה בצורך של קבוצות מסוימות לגור "עם דומיהם". אולי זאת טעות לתכננן באופן כזה?

              • יובל א הגיב:

                כאשר מדובר בקבוצות מיעוט אשר החיים במשותף כרוכים באורח חייהם, יש מידה של לגיטימציה לנהגים מסויימים (סגירת רחובות) – אבל גם כאן איסור כניסת "אחרים" פסול.

              • אורי הגיב:

                רות – כל הפוליטיקה עוסקת בהקצאת משאבים לאנשים וקהילות מסוימות ובנטילת משאבים מאנשים ומקהילות מסוימות אחרות.
                על אלה מטילים מסים, לאלה נותנים קצבאות, אלה משרתים 36 חודשים בצבא, אלו משרתות רק 20, ואלה אינם משרתים כלל. לאלה בונים שכונות לפי טעמן, ולאלה הורסים את המבנים הבלתי חוקיים שהם מבקשים להקים.

                הבעיה לדעתי מתחילה כאשר מגדירים בחוק / בתקנות / בתקנון ביה"ס שמשאבים אלה לא יכולים להינתן לספרדיות / למי שאמו אינה יהודיה לפי ההלכה / מי שאינו ציוני מספיק. וכן, אני יודע שכל המדינה הזו בנויה על חוק שמעניק זכות אזרחות רק לפי הזהות האתנית של הסבא שלך, וכן, אני יודע שהרבה קיבוצים שיתופיים הוקמו על אדמות שהמדינה הפקיעה מאנשים שנוהגים להתפלל 5 פעמים ביום ולא 3.
                נדמה לי שיוסי אומר תמיד שאין דבר כזה יהודית ודמוקרטית, לא?

            • עדו הגיב:

              מבזק חדשות, בשכונות חילוניות לגמרי (רחוב הפלמ"ח בירושלים למשל) יש בניינים שבהם כל מי שקונה/שוכר דירה חייב להיות שומר מצוות, זה חלק מהתקנון.

      • אור ברקת הגיב:

        למה יש להם את הזכות הזו?

  13. יובל א הגיב:

    בניה עם הסדרים המתיאמים לאוחר חיים – כן. לאסור על לא-חרדים לרכוש – לא. מה לא ברור?

  14. דרקונית הגיב:

    דבר ראשון מהם ספר יהודית וספר טוביה?
    דבר שני הטקסט הזה זועק לעריכה לשונית

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention הפחד » החברים של ג’ורג’ -- Topsy.com