החברים של ג'ורג'

העוול, מלחמת תרבות אסימטרית, הבורות הזועקת, בגידת ש"ס, ועוד למטה במדרון: חמש הערות על פרשת חסידות סלונים

נקודה שנוטים לשכוח: הגזענות העמוקה באמת בעמנואל היא לא זו של החרדים האשכנזים – אף שהיא עמוקה עד למאד – אלא עצם העובדה שעמנואל קיימת; שאדמתם של פלסטינים הופקעה בתרגיל לגאליסטי או בריוני כלשהו (הנפוץ שבהם הוא הכרזה על "אדמות מדינה" והפנייתן של אדמות אלה, כמה משונה, לצרכי מהגרים ממדינה אחרת). כשתסתיים, אם תסתיים, פרשת חסידי סלונים, בעיית האפליה הקשה הרבה יותר כלפי הפלסטינים עדיין תשאר.

מלחמת תרבות א-סימטרית: חסידי סלונים, מתקבל הרושם, הגיעו לבית המשפט העליון לא כדי להגיע לפשרה כלשהי – הם הציעו הצעות נלעגות ומעליבות – אלא כדי לקבל מלחמה. הם התגרו מספיק, וקיבלו אותה. למה הם יצאו לקרב הזה? אולי כי החרדים ככלל חושבים שהם על סף נצחון, אולי כי מנהיג הכת חש שהוא צריך לשדרג את מעמדו בקרב קהילת האדמו"רים.

משהחל המאבק, הוא הפך במהירות לא-סימטרי. החרדים למדו היטב את לקח ההתנתקות: הם הציבו את הילדים והנשים בחזית המאבק. הם לקחו את הילדים עם האבות אל הכלא, כדי ליצור טראומה לעיני המצלמות. הנשים לא התייצבו למאסר, ואחד השמנדריקים הקבועים, דוד שמידל – ההוא מהמאבק סביב החפירות בברזילי ובעצם בכל חפירה, ההוא שהוביל את המאבק החרדי בפרשת האם המרעיבה – אמר שמה שהוא רוצה הוא ש"שהמשטרה תחפש אותן ותזיע. שתעצור אותן אחת אחת".

והנה, זה כבר עובד: בג"צ דחה את מעצרן של הנשים עד לדיון ביום ראשון, למרות שזו היתה הפרת חוק מאורגנת ומוכוונת מלמעלה. הגברים החרדים שבכל זאת הואילו להתייצב, קיבלו תנאים חריגים לעצירים, כמו הזכות להחזיק בטלפון. הנה, המדינה כבר מתכווצת. התמונות לא נעימות. והחרדים יודעים: זה יגמר בחנינה, כמו במקרה של מתנגדי ההתנתקות.

זה לא חייב להיות כך. אפשר להתייחס לכל הפרשה כאל שילוב של פשע מאורגן ומרי: מנהיג הכת, אחרי הכל, הוא זה שהורה לנשים שלא להתייצב למאסרן, והוא אף העניק 500 דולרים לכל אחד מההורים. לעצור את המנהיג, להחרים את רכוש הכת – כגוף ממריד או כארגון פשיעה – והדברים עשויים להשתנות. ההלם ודאי יהיה גדול: רבנים לא רגילים שמגיעים עד אליהם. הם התרגלו לכך ששלטון החוק מסתפק בדגי הרקק, לא בכרישים שמפעילים אותם.

בדיוק בגלל זה, כמובן, בגלל הפחד של הפרקליטות והמשטרה מהתמודדות עם רבנים – אותו פחד שראינו אחרי רצח רבין, במהלך ההתנתקות, אחרי שורה של התבטאויות של עובדיה יוסף, פחד שמשום מה לא מורגש כאשר הדברים מגיעים למנהיגי דת אחרים – החרדים צפויים לנצחון או שניים במאבק.

זעקת הבורות: הציבור החילוני יוצא למלחמת תרבות כאשר חלק ניכר מהתקשורת הישראלית מגיעה לקרב כשהיא נטולת תחמושת. הימים האחרונים היו הפגנת בורות אחת מביכה מצד הפרשנים החילונים המובילים.

בן כספית, האיש והמושג, נדהם לגלות שהחרדים לא באמת מכבדים את מוסדותיה של ישראל, את החוק ואת מערכת המשפט שלה. בוקר טוב, בן! כפרשן פוליטי נחשב, משום מה, ודאי שמת לב שאין לנו שר בריאות אלא רק סגן שר. ניסית פעם לחשוב למה? אתה זוכר, במקרה – זכרון הוא כלי הכרחי לפרשן פוליטי – את ההפגנה החרדית הגדולה מול בית המשפט העליון ב-1999? זוכר איך עלון חרדי פרסם את תמונתו של אהרן ברק עם ציור מטרה עליה? לא?

בוקר טוב לסימה קדמון. במאמר מביך כתבת הבוקר (במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות", עמ' 6) ש"הרי אפליית נשים בחברה החרדית היא נושא לא פחות מטריד. נשים שם יושבות באוטובוס מאחור, כמו השחורים בארה"ב בתקופות חשוכות. למה זה לא מטריד את מנוחתנו. למה על זה אין בג"צים." ובכן, סימה, לא יודע איך להגיד לך את זה, אבל דווקא יש בג"צ בנושא. אמנם, בית המשפט לא ממהר לשום מקום ויש לקוות שהפרשה המחפירה הזו תסתיים לפני שיחלוף עשור מאז העתירה, אבל יש. יכולת, אגב, לגלות את זה בעצמך: הקישור למעלה הוא התוצאה הראשונה בחיפוש גוגל "בג"צ קווי המהדרין".

בוקר טוב לגדעון לוי. התמוגגת הבוקר מהעובדה שהחרדים יכולים להתאחד – בפקודה, כמו חיילים – ולארגן הפגנות. עם כל הכבוד, להט לא מעיד בהכרח על שום דבר חיובי: אחרי הכל, למתנחלים שאתה מתעב – ואני איתך – יש לא מעט להט. הם יכולים לארגן יופי של הפגנות, כי גם להם יש חיילים. שוב ושוב אתה יוצא להגנתו של הציבור הגזעני ביותר בישראל, החרדים. מתי תפנים שלישראל יש יותר מבעיה אחת, ושהחרדים הם בעיה בוערת מאד? מתי תרד מהעץ המפא"יניקי, שריד ימיך לצד מלחך הפנכה ההוא, שמעון פרס, ותבין שהחרדים לא יעלו שוב את השמאל לשלטון?

בוקר טוב לכל כותבי החדשות היום. מבזק: כשעובדיה יוסף אוסר על פניה "לערכאות" ומזדעזע מכך, יש שני דברים שצריך לציין:

  • א. כשיוסף מדבר על "ערכאות" הוא רומז ל"ערכאות גויים", ומשווה בין בית המשפט הישראלי ובינן. השימוש ב"ערכאות" אסור בהלכה, והעובר על האיסור הזה מסתכן מאד בכך שיוכרז כ"מוסר" או "רודף". יוסף, בקצרה, מסית…
  • ב. …כהרגלו. הוא אומר את זה כבר שנים. בכך הוא לא שונה בדבר מרוב הרבנים החרדים. עמדתו כעמדתם – דחיה חד משמעית של מערכת המשפט הישראלית, משום שהיא מבוססת על משפט לא יהודי. זה לב הסכסוך: דרישתם של החרדים, אשכנזים וספרדים כאחד, להחליף את המשפט הישראלי במשפט אנטי-דמוקרטי ואנטי-אנושי. אם לא שמתם אליו לב עד עכשיו, ורובכם לא שם, אתם במקצוע הלא נכון.

בוקר טוב לכל כותבי החדשות והפרשנות בישראל. קראו את ספי רכלבסקי. אם הייתם קוראים אותו לפני עשור, כשהוציא את "חמורו של משיח", ומתייחסים אליו ברצינות הראויה לו ולא דרך מסנן זעקות ה"הסתה" של הדתיים והחרדים. אולי היינו במקום טוב יותר היום.

הבגידה הגדולה: יש עדיין אנשים שסבורים משום מה שש"ס היא מפלגה חברתית. הבל הבלים, שטות ורעות רוח: ש"ס התייצבה תמיד נגד הצעות חוק חברתיות. היא הצביעה נגד חוק הדיור הציבורי של רן כהן ולפני מספר שנים ניסה אלי ישי לחסל את סבסוד הלחם.

ש"ס היתה, מרגע הקמתה, מפלגה של אברכים ועסקני-אברכים. היא לא היתה שונה במאום מאגודת ישראל וגרורותיה, להוציא במוצאם של מנהיגיה ומצביעיה. ש"ס היתה, במידת מה, פתרון למועקה שחשו גזעני אגודת ישראל כשנאלצו, מסיבות אלקטורליות, לצרף מזרחים לרשימתם. עם דעיכתו של הליכוד, מוקד להצבעת המחאה של מזרחים בימי בגין ושמיר, לקחה ש"ס הרבה מהקולות האלה. אבל היא מעולם לא היתה מפלגתם של קשי היום, ותמיד שמרה על התנשאות שקטה עליהם – התנשאות שירשה משורשיה האמיתיים, הליטאיים. המקרה שקרה לפני עשור, כאשר הסתבר שעוזריו של עובדיה יוסף השמידו שקים מלאים בפניות תחנונים אליו שהגיעו ממאמיניו וממצביעי המפלגה, היה אופייני.

עכשיו הושלם המעגל. ש"ס הוקמה כדי להיאבק בגזענות החרדית-אשכנזית שלא העניקה לאברכים המזרחים את הכבוד שחשו שהגיע להם. אריה דרעי, במובנים רבים האב המייסד של המפלגה, פלט פעם בזעם ש"אין ציבור יותר גזעני מהחרדים האשכנזים". הוא ידע על מה הוא מדבר. אבל האליטה של ש"ס כבר השיגה את שלה: ילדיה מתחנכים במוסדות אשכנזים-אליטיסטיים. הם מקבלים את הכבוד המגיע להם. צוחקים מאחורי גבם, כמובן, אבל לא בפניהם.

לכאורה, ש"ס היתה צריכה להקרע בין העולם החרדי שממנו באים מנהיגיה ובין העולם המזרחי, הנפגע מגזענות החרדים, של מצביעיה. בפועל, לא היה שום קרע: המפלגה התייצבה אוטומטית לצד החרדים. עובדיה יוסף תקף את הפעילים שהעזו לפנות לבג"צ בשל האפליה – אפליה שהוא לא ניסה לפתור, מצוקה שהוא לא ניסה להקל. כשאחד מחברי הכנסת של ש"ס – מריונטות בחצרות רבנים, צריך לזכור – העז להביע את זעמו על המתרחש, הוא כמעט והודח.

החיות הביטו אל החזירים ואל בני האדם, ולא יכלו עוד להבדיל ביניהם – הם לבשו את אותן החליפות ועטו את אותם הכובעים.

התדרדרות בלתי מורגשת: במהלך ההפגנות החרדיות מול מגרש הרוסים אתמול, הגיע למקום חבר הכנסת ניצן הורוביץ ממרצ, יחד עם כ-20 מפגינים, כדי להעמיד הפגנת-נגד. החוק הישראלי מחייב אישור להפגנה רק אם משתתפים בה יותר מ-50 איש. אף על פי כן, המשטרה פיזרה את ההפגנה של הורוביץ והרחיקה אותו מהמקום.

שהמשטרה עושה כראות עיניה מול מפגינים, גם מפגינים ברשות, אנחנו יודעים כבר מזמן. שהיא מרשה לעצמה להתעלם מזכויותיו של חבר כנסת, ולהרחיק אותו, זה כבר חריג. סביר שהמשטרה, אילו נדרשה להסביר, היתה מעלה שיקולים של "בטחון" ו"סדר ציבורי". בפועל, המשמעות היא שלמשטרה אין כוח לכל הכאב ראש הזה של מדינה חופשית וזכות דיבור. לחבר כנסת יש זכות כמעט בלתי מוגבלת לנוע כרצונו. המשטרה צפצפה עליה אתמול, וכמעט אף אחד לא שם לב.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

27 תגובות על ”העוול, מלחמת תרבות אסימטרית, הבורות הזועקת, בגידת ש"ס, ועוד למטה במדרון: חמש הערות על פרשת חסידות סלונים“

  1. אמיתי ס הגיב:

    וכמובן שכשביריוני הימין מפגינים בקבוצות שעולות במספרן על חמישים איש, המשטרה מגנה עליהם ולא על השמאלנים שהם תוקפים באלימות.

  2. okok4 הגיב:

    תודה. כמה נכונה הערתך בנוגע לגדעון לוי ורומנו עם החרדים. תולה יהבו בכת שרק משתינה עליו בחזרה; התמים חושב שזה גשם.

  3. תומר ה הגיב:

    וואו. תגיד מה שתגיד על הגזענות החרדית, היא מוציאה ממך את המיטב.

  4. ערן הגיב:

    אני חייב להגיד שאני הבנתי את גדעון לוי אחרת. אני לא חושב שהוא "תומך" בחרדים או מאמין שהם יסייעו לשמאל לעלות לשלטון ולכן צריך לאתרג אותם או משהו כזה. נראה לי שמה שהוא אומר – ואני מסכים איתו – הוא: יש בעיות אדירות בכל הקשור למדינת ישראל והחרדים. מהסבסוד שלהם ועד לגזענות שלהם. ואולם, הסכנה הגדולה ביותר כרגע למדינה איננה המגזר החרדי אלא המתנחלים, וזה מתקשר גם להערה הראשונה שלך בפוסט הנוכחי. אבל על הסכנה הזו, בניגוד לבעיה החרדית, מדברים הרבה פחות. הרבה יותר קל להסית נגד המגזר החרדי מאשר נגד המתנחלים, וזו הסתה שטיפוסים כמו לפיד ולבני, שאין להם באמת אידאולוגיה או סדר יום בכל הנוגע לבעיה הבוערת ביותר של ישראל כרגע, נבנים ממנה. שוב, כל זאת בלי להגיד שאין בעיה, או שפסיקת בג"ץ לא היתה מוצדקת, או שלא צריך ניעור רציני בכל נושא המדינה וחרדיה.

    • okok4 הגיב:

      זה לא המאמר הראשון של לוי בעניין (גגל את שמו + 'רמת אביב ג'). הרלטביזם האירופאי-רומנטי-ליברלי בוקע משורותיו. בשם הרב-תרבותיות הוא מוכן לקבל את הפיגור במלא הדרו.

      • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

        אני דווקא חושב שבעניין רמת אביב ג' הוא דיבר מתוך לא מעט תיסכול על כך שקהל היעד הליברלי חילוני לא צידד בדעותיו במלחמה.

        • איתי הגיב:

          בניגוד לרגיל, כאן אני דווקא מסכים עם עמדתך, טיבריוס. הוא כתב את זה פשוט כדי להתנגח באנשי רמת אביב שסירבו להתיישר עם עמדתו בזמן המלחמה בעזה. מבחינתו זה היה שיא הצביעות הגזענית שלהם, אבל דווקא לטעון שהם גזענים נגד ערבים קצת קשה – יש מלא סטודנטים ערבים שמתגוררים באזור האוניברסיטה ואין שום בעיות איתם. אז הוא החליט לכתוב על "גזענות" נגד חרדים.
          עם זאת, תיקון: המאבק הוא לא ברמת אביב ג' אלא ברמת אביב הירוקה ואזור המרכז המסחרי ברח' טאגור (אני לא סגור איזה מהם הוא א' או ב'). ברמת אביב ג' יש לא מעט כיפות סרוגות, אבל השפעת חב"ד פחותה שם (מלבד דוכן הנחת תפילין או משהו כזה), כנראה בעיקר מכיוון שאין הרבה מבנים עם פוטנציאל השתלטות כמו בשאר רמת אביב. לפני שנים הייתה תוכנית להקים שם כולל, והיא נדחתה בלחץ התושבים.

      • מני זהבי הגיב:

        לא יודע מה לגבי גדעון לוי, אבל אני לא ממש מוכן לקבל את הפיגור. מצד שני, הפיגור לא ממש שואל אותי, ואני לא כל-כך אוהב לכפות את דעותיי על אחרים.
        אה, והגדרת המתנחלים כ"סכנה הגדולה ביותר כרגע למדינה" היא לא יותר מקסנופוביה בתחפושת. אין לי חיבה מיוחדת למתנחלים בתור מגזר, אבל מדובר באיזה 250,000 איש שמנעד הדעות בקרבם בנושאים פוליטיים (וגם דתיים) הוא רחב למדי. הימצאותם במקומות מושבם הוא אכן בעיה, אבל האחראי הראשי לבעיה הזאת אינם המתנחלים עצמם אלא ממשלת ישראל, המכשירה, ואף מעודדת, את ישיבתם במקומות הנ"ל. ואל ממשלת ישראל צריך לבוא בדרישה שתפתור את הבעיה הזאת. לצפות מאדם לוותר מיוזמתו על ערכיו, על ביתו ועל אורח חייו למען מה שאני או אתה רואים כטובת הכלל — זו ציפיה מוגזמת.

        • פלג ספיר הגיב:

          מחזק.
          רוב רובם של המתנחלים יושבים שם בשל התנאים הנוחים, ולא בשל אידיאולוגיה אמונית כלשהי. ממשלות ישראל הביאו אותם לשם, וממשלות ישראל מנצלות אותם לצרכיהן כשהן צריכות (בתקופת ההתנתקות, למשל, נעשה שימוש באלפי אנשים ככלי פוליטי להוכחת אי-יכולת ההתקדמות להסכם). כמובן שהמצב מורכב יותר, ויש לא מעט לחץ מצד קבוצות מתנחלים על הממשלה והצבא, אבל יכולת השליטה – למרות מה שנוח לנו להאמין – היא מצד המדינה אל האזרחים, ולא להיפך.

  5. שירלי הגיב:

    תודה,
    כל הפוסטים שלך הם בגדר קריאת חובה, אבל הפעם במיוחד .

  6. דרקונית הגיב:

    נראה לי שנשרה לך מלה ב"חמורו של משיח". אלא אם כתבת ככה בכוונה.

  7. עודד הגיב:

    כל מילה נכונה ואמיתית.
    היגיע הזמן (ומזמן)שכל הכוחות הליברלים והאנטי קלריקלים יתאחדו.
    בקשר לעמנואל לא ברור לי מדוע משרד החנוך לא מפסיק
    את ההקצבה .

  8. עדו הגיב:

    הנקודה המקוממת היא שעובדיה יוסף הוא פנסיונר של המדינה. בתור שכזה הוא מקבל משכורת מהמדינה שאת מוסדותיה הוא מחרף ומגדף בלהט שכזה וזו כבר צביעות. כלומר ה'ערכאות' של המדינה הן כמו בית משפט של גויים אבל המשכורת שהוא מקבל כרב ראשי היא דווקא בסדר גמור .
    אגב, זה לא הבן שלו שנתן את הגב ההלכתי לעתירה לבג"ץ מלכתחילה?

    • TIBERIVS GRACCVS הגיב:

      הגזמת. אם אתה פנסיונר או עובד במוסד ממשלתי אסור לך לתקוף ולגדף את מוסדות השלטון?

      • עדו הגיב:

        אני מדבר על הצביעות, עובדיה יוסף לא סתם תקף את בג"ץ כפי שהוא מנוהל או פוסק , מבחינתו עצם הפנייה ל'ערכאות' היא פסולה. כלומר בג"ץ של המדינה החילונית הוא גוף שאין לו זכות קיום אבל הרבנות הראשית והמשכורת שהוא מקבל ממה – עם זה אין לו בעיה.

    • איתי הגיב:

      יש סכנה של מדרון חלקלק בגישה שלך. אם כבר, השאלה הייתה צריכה להיות למה הוא בכלל מקבל משכורת בתור רב ראשי, ולמה צריך אחד כזה (בניגוד, למשל, לממונה על שירותי דת). אגב, איפה הרבנים הראשיים, מצגר ועמאר?

      • מני זהבי הגיב:

        את המשכורת בתור רב ראשי הוא קיבל מזמן, עכשיו הוא גמלאי. למה צריך אחד כזה? כי רוב אזרחי ישראל רוצים (כנראה) שמדינתם תישא אופי יהודי, וקיומם של רבנים ראשיים נתפס כאחד הביטויים לכך. לכשעצמו, אין בזה שום דבר רע. יש הרבה תחומים אחרים, שבהם הרצון ב"אופי יהודי" פוגע באופן ממשי בזכויות של חלק מהאזרחים.

      • עדו הגיב:

        יש סכנה של מדרון חלקלק בזה שאדם שעבד עבור המדינה, קיבל ממנה משכורת וגם מעמד לא מבוטל בכלל( שהוא מינף בהצלחה להישגים פוליטיים כבירים) טוען שמוסד אחר של המדינה הוא לא לגיטימי.
        אם בשכונת עוני מסויימת ידוע שלא פונים למשטרה אלא הולכים למומו העבריין וסוגרים עניינים אצלו זה גרוע מספיק, תאר לעצמך ששר הפנים היה טוען שאסור ללכת למשטרה כי משטרת ישראל היא גוף פסול מיסודו? אבסורדי? בדיוק כמו דברי הרב.

  9. לומר הגיב:

    קריאה מאוד מומלצת בנושא (אני מתפלא יוסי שלא הפנית) היא הספר של שחר אילן – חרדים בע"מ
    http://www.keter-books.co.il/%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%9D+%D7%91%D7%A2%22%D7%9E/
    קריאה מומלצת, אך די מדכאת, כי זה ספר שנכתב לפני כעשר שנים ואפשר ממש לראות איך המציאות רק הולכת ומדרדרת. אני מסכים עם התזה מרכזית של הסופר (לא בספר, בכלל) שהבעיה עם החרדים הולכת ונהיית הבעיה החמורה ביותר של החברה הישראלית, יותר מהתנחלויות. סוג של תחרות שבה הציבור מפסיד בכל מקרה…

  10. ב הגיב:

    במצב מתוקן, במקום לעצור את ההורים המטומטמים היו עוצרים את האדמור מסלונים, בכלא רגיל, והיום הוא היה נאנס במקלחות.

    • מיקי לטוביצקי הגיב:

      אם יורשה לי, תגובתך דוחה.

      • ג הגיב:

        צודק – לאדמור הזה עדיף שיעשו הליקופטר ולא סתם ערוסה.

        • עדו הגיב:

          אם יורשה לי – אני מבקש מגורביץ למחוק את התכתובת הזאת, לא מדובר על תגובה דוחה אלא על קריאה לאלימות מינית נגד מישהו שאנו סולדים ממנו, אם זו היתה אישה אולי היה ברור יותר עד כמה זה שפל.

  11. שאלה הגיב:

    שאלה : מהו שורש המחלוקת בנושא בית הספר בעמנואל ?
    האם יש אפליה של תלמידות ספרדיות (אני מבינה שכן) וכיצד היא מתבטאת ?
    האם טענת החרדים היא שיש להמשיך באפליה, או שהם טוענים שהיא אינה קיימת ?

  12. ה"התקפלות" של בג"ץ מול החרדים המאורגנים אינה מקרית והיא אף מוכתבת המציאות.
    זהו רק עוד חלק מהתפרקות הרפובליקה – תהליך עולמי שמונע ברובו משינויים טכנולוגיים (האינטרנט).

    אין שום סיבה שבג"ץ יתייחס אל החרדים כאל פושעים. בטח לא כפושעים מאורגנים. להפך.

    בג"ץ עושה בשכל שהוא נותן לחרדים את האוטונומיה משלטון המדינה. זהו הנדבך הראשון בתהליך שיכול בסופו לראות גם את הלא-ציונים והלא-יהודים ואת הפלסטינים מקבלים גם הם את האוטונומיה המגיעה להם.

    הדרך עוד ארוכה – אבל לחרדים מגיעה הזכות להגדרה עצמית כמו גם לאחרים.
    כפי שהמדינה לא צריכה לכפות פינוי מהגדה המערבית (יחסי כבוד הדדיים בין האזרח למדינה) כך היא לא צריכה לכפות את המוסר הציוני (גם כן מוסר) על אלה שאינם מעוניינים בו.

  13. ידידיה הגיב:

    החרדים טוענים כך: אין אפליה עדתית, אלא הפרדה מטעמים דתיים. יש יותר תלמידות אשכנזיות שהן סופר-דוסיות, ולכן אחוז האשכנזיות במגמה החסידית גבוה. 27% מתלמידות המגמה החסידית הן ספרדיות, ויש ספרדים גם בין ההורים האסורים. כמו כן, יש אשכנזיות במגמה הכללית. בנוסף, לא ברור איך מעורבים ההורים בעניין ומה פתאום מורה בג"ץ לאסרם בשל ביזיון בית המשפט – אם הורה מפר את חוק חינוך חובה, יש להגיש נגדו אישום בבית משפט השלום.

    http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_id=f2b4c1b55be76d1e6d7b777256ea0370&id=1365

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=1618%3Futm_source%3Dpingback -- Topsy.com