החברים של ג'ורג'

עמנואל איננה ליטל רוק, יללת בטלני הישיבות, המעצרים המנהליים עדיין איתנו, והיסטריית הפיקוד הבכיר: ארבע הערות על המצב

בין עמנואל וליטל רוק: לאחר שההורים החרדים הגזעניים – שני התארים האלה חופפים, כידוע – מעמנואל הודיעו לו בעליצות שהוא יודע לאיפה לדחוף את הפסיקה שלו, ואחרי שהם עשו לו הצגה באולם בית המשפט של "יהוה הוא האלוהים" ופצחו בריקוד סוער של "עצו עצה ותופר", נשרף לבג"צ הפיוז והוא הודיע שאם הם לא מצייתים לפסיקה שלו עד מחר, הם הולכים לכלא עד שיאמרו "רוצים אנחנו".

אני לא רואה הרבה ברירות אחרות שעמדו בפני בית המשפט, שאחרי הכל לא יכול לתת לכל רב ומצורע לבטל את הפסיקה שלו, אבל בהחלט יתכן שכמו במאבק המתנחלים בזמן ההתנתקות – שגם בו, כזכור, השתמשו המוחים בילדיהם ככלי פוליטי להשגת חמלה – הפסיקה הזו תגרום יותר נזק מתועלת, בכך שתהפוך את העבריינים לקדושים מעונים בקהילתם.

עם זאת, נוצרה תחושה לא נוחה. העליונים השוו את עצמם לבית המשפט של ארל וורן, שביטל למעשה את הסגרגציה בדרום ארצות הברית, ואמרו ש"הננו עדיין תקווה שבישראל לא יידרשו אותם אמצעים חריפים להם נזקקו בארצות-הברית לאכיפת פסק הדין שבמסגרתו בוטלה שם בתחום החינוך הדוקטרינה של 'נפרד אבל שווה'".

פסק הדין ההוא – Brown vs. Board of Education – אילץ את הנשיא אייזנהאואר להפעיל, באמצע שנת בחירות, את הצבא ולכבוש למעשה את ליטל רוק. שופטי בג"צ צריכים לדעת שאין להם כוח כזה. אחרי הכל, הצבא בז לפסקי הדין שלהם פעם אחר פעם, ונמנע מלקיים אותם. אבל שופטי בג"צ, שאחרי לכתו של אהרן ברק מעיזים לפחות להתמרמר, עדיין לא אצרו עוז לעצור את שר הבטחון או את אלוף הפיקוד בשל בזיון בית המשפט. נכון, למעצרו של ברק או של העלוב מזרחי תתלווה שערוריה איומה, אבל בית משפט שאכיפת החוק שלו היא חלקית, ושמרשה לעצמו כלפי סתם אזרחים את מה שהוא לא מעז מול בכירים חזקים, הוא-הוא המבזה את החוק, ואת הבוז כלפיו הרוויח ביושר.

יללת הפרזיטים: בשעה טובה ומוצלחת, ואחרי שהתלבט בנושא עשור אחד בלבד, פסק אתמול (ב') בג"ץ שיש לבטל את הקצבת הבטחת ההכנסה לאברכים. זה לא היה צריך להיות מסובך במיוחד: החוק קובע שקצבה כזו מגיעה רק למי שאין לו יכולת השתכרות, לאברכים יש – מה שחסר להם הוא הרצון לעבוד, הרגלנו אותם שבטלנותם היא על חשבון הציבור – ואף על פי כן, מדי שנה, הם מקבלים אותה. סטודנטים, לעומתם, לא רק שלא מקבלים קיצבה – מבחינת המדינה, הם יכולים וצריכים לעבוד; יש אברכים שצריכים פרנסה, אחרי הכל – אלא שהם חייבים לשלם ביטוח לאומי. אפליה לא מסובכת מדי, לא משהו שצריך לקחת עשור. ובכל זאת.

יצוין שהשופט אדמונד לוי, בדעת מיעוט, טען שיש להשאיר את ההקצבה על כנה משום ש"לימוד תורה הוא מצווה מדאורייתא", ועל כן יש "שונות רלוונטית" בין סטודנטים ובטלני ישיבות. כלומר, לשיטתו של לוי, יש אפליה בין השניים – אבל זו אפליה מותרת, וזאת על סמך עולם הערכים שלו, שאיננו מעוגן בשום צורה בחוק הישראלי. לוי, נזכיר, גם היה היחיד שפסק שממשלת ישראל איננה מוסמכת לסגת מרצועת עזה. לוי נחשב לסמן מתון של הציונות הדתית; מעניין מה יקרה כשמשה דרורי ונועם סולברג ישבו שם.

התוצאה היתה ילל וחרוק שיניים בחושך החיצון. בקרב מנהיגי הפרזיטים נרשמה התחרפנות חריגה, והם אמרו דברים שהם כנראה יתחרטו עליהם עוד כמה ימים. אהרן יהודה לייב שטיינמן אמר ש"זכות הקיום שלהם (החילונים – יצ"ג) זה להחזיק בכמה גרושים את לומדי התורה. אם הם יפסיקו, גם האמריקנים יפסיקו לתת להם כסף. זה בדוק ומנוסה." הבנתם, חמורים יקרים של משיח? זכות הקיום שלכם תלויה בכך שתמשיכו לפרנס את הטפילים הקדושים, ואם לא תעשו את זה – מיד תבוא עליכם "קפידא", ובסוף זה יעלה לכם יותר. אל תגידו שלא הזהרנו אתכם.

בהצהרה שמסבירה טיפה יותר מדי איך באמת מתקבלות החלטות בקרב ה"גדולים", נמסר שמפעיליו של יוסף שלום אלישיב החליטו שלא לספר לו בינתיים על החלטת בג"צ. מסתבר שטוחן ההרים הזה, "גדול הדור" עאלק, לא מסוגל לשמוע על הידיעה הזו בכוחות עצמו. לזכותו ייאמר שזה יכול לשמש תירוץ לא רע לעובדה שהוא הגן על הסאדיסט אליאור חן.

בשקט, בשקט, מעבר להרי החושך… כמה קילומטרים מכאן מחזיקה המדינה יותר מ-200 בני אדם במעצר בלתי פוסק, למרות שהם מעולם לא הועמדו לדין ועל אחת כמה וכמה לא הורשעו. אלה הבשורות הרעות. הבשורות הטובות הן שזה המספר הנמוך ביותר מאז 2001.

מצבם של עצורים מנהליים גרוע משמעותית מזה של עצורים או אסירים רגילים: הם אינם יכולים להגן על עצמם, משום שמהידע נגדם חסוי; לעיתים הם אף אינם יודעים במה הואשמו; ואם אסיר רגיל יכול לחכות ליום השחרור שלו, עציר מנהלי יודע היטב שאפשר יהיה להאריך את המעצר שלו גם ביום השחרור. ועוד פעם. ועוד פעם.

הפרקליטות, להגנתה, טוענת שהיא נשענת על אמנת ז'נבה הרביעית. נחמד מצידה. אולי היא תרצה להסביר, על פי אותה אמנה, מדוע יש התנחלויות בשטחים כבושים למרות שהאמנה אוסרת על כך. אולי גם תרצה להסביר האם היא באמת חושבת שהאמנה חלה על מצב שבו הכיבוש הוא קבוע לכל דבר ועניין, והאם היא באמת חושבת שכותבי האמנה העלו בדעתם מצב רפאים כזה, של מעצר בטחוני שנמשך שנים ארוכות מבלי שלעציר יש יכולת להגן על עצמו או להשתחרר.

לזכור ולא לשכוח: הכיבוש הישראלי בשטחים לא היה יכול להתבצע ללא שיתוף פעולה נלהב של פרקליטים ומשפטנים, מאהרן ברק ומאיר שמגר ומטה. לזכור ולא לשכוח: בתי המשפט הישראלים אישרו כל דבר תועבה ועוולה, כמו ענישה קולקטיבית והריסת בתים, על סמך דברו של "המפקד הצבאי". בלי החיפוי של הפרקליטות ובתי המשפט לכיבוש, הוא היה נחשף כבלתי לגיטימי לציבור הישראלי לפני עשורים. הכיבוש לא מתחיל בזמבישים או בנערי גבעות; הוא מתחיל בפרקליטים להוטים לדבר עבירה כמו פליאה אלבק, ובמנהלי המחלקה שלה – אהרן ברק, למשל – שהעדיפו להביט הצידה.

פֵטִיש הבור: יש כמה וכמה דברים שוועדת חקירה אמיתית, לא ועידת הדמה שהוקמה לאחרונה, לפרשת המשט היתה צריכה לחקור. השאלה איפה היה הרמטכ"ל גבי אשכנזי בזמן ההתקלות היא לא אחד מהם.

זו היתה כותרת ראשית שלשום: אשכנזי לא היה ב"בור" ברגע השיא. היה שם רק קצין זוטר, איזה אלופ'לה שבמקרה משמש כראש אגף מבצעים, טל רוסו. אה, כן, ועוד איזה שליש, שבמקרה פיקד על חיל הים באותו ערב (כמו בכל ערב), היה בשטח.

כל המבצע הזה היה, אולי, בסדר גודל חטיבתי. הוא לא הצריך, על כן, תשומת לב של קצין בכיר מאל"מ. הגיוני שמפקד חיל הים היה שם כי אחרי הכל המבצע הצריך חלקים ניכרים מכוח האדם של החיל שלו, אבל בהתחשב בנטייתו של אלי מרום לירות באוויר ללא צורך, אולי היה עדיף להסתפק בסגנו.

מה, בעצם, היה מועיל אשכנזי? האם זאב הים הוותיק מגולני היה נותן פקודות מדויקות יותר ללוחם על השייטת שעל הכבל? האם הקברניט המנוסה, שבע הסערות, היה מנווט את הספינות טוב יותר? כנראה שלא. אז למה השאלה הזו עולה בכלל? למי מועיל קצין בכיר שנמצא בשטח וסתם מלחיץ את הקצינים הזוטרים? למה אי אפשר היה לשלוח מח"ט, או מה שלא תהיה המקבילה של חיל הים לכזה, לעשות עבודה של מח"ט? למה הוא היה צריך פיקוח של שלושה דרגים מעליו?

בגלל ההתיילדות, זה למה. זה התחיל בלבנון, כשפעולה בסדר גודל מחלקתי – והפעולה בים, נזכיר, היתה בחלק גדול מהזמן פעולה של שורה של כוחות קטנים יותר, כיתות – היתה מצריכה אישור ומעקב צמוד של אלוף הפיקוד. אי אפשר לתת סתם לאיזה סג"מ, שבסך הכל הוסמך לעשות את זה לא מזמן, לקחת ילדים לשטח. לא, הוא צריך השגחה של מבוגר – רצוי מישהו שהפעם האחרונה שעשה משהו כזה היתה לפני שני עשורים. הוא יוכל לטחון לו את השכל בקשר, אם משהו יסתבך. לסג"מ זה לא יועיל מי יודע מה, אבל האלוף יוכל לומר אחרי זה להורים, אולי גם לוועדת החקירה, שהוא עשה כמיטב יכולתו.

הגיע הזמן להפסיק עם זה כבר. זו בראש ובראשונה חיילות רעה, והיא מנטרלת את יכולת החשיבה העצמית של המפקד בשטח. תמתק לאשכנזי שנתו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

18 תגובות על ”עמנואל איננה ליטל רוק, יללת בטלני הישיבות, המעצרים המנהליים עדיין איתנו, והיסטריית הפיקוד הבכיר: ארבע הערות על המצב“

  1. רות הגיב:

    סיפור קטן ואמיתי. בזמן שהקימו את עמנואל וניסו לעודד את ההתישבות בה, כפירסום חוצות נתלו ברחבי ירושלים שלטים בסגנון: "יוסקה, בעמנואל כבר היית?" ברחבת המשביר מישהו תלה מתחת דף: "לא, אבל ראיתי את הסרט".

  2. עדיגי הגיב:

    אגב, בטלני הישיבות זוממים טריק מחוכם להשבת הקצבאות הגזולות: הם הולכים לקבוע שהקצבה תחול על סטודנטים. כי יש כל כך הרבה סטודנטים עם שלושה ילדים לפחות ובת/בן זוג לא עובדים.

    שלא לדבר על "חוק עוקף בגץ" שמתרקם במוחו של אלי ישי as we speak.

    • MuyaMan הגיב:

      המינוח של "חוק עוקף בג"ץ" הוא קצת בעייתי. בג"ץ, חרף נטיית הלב הליברלית האמיתית או המדומיינת שלו, פוסק על פי החוק, ומרחב ההשפעה שלו הוא מרחב הפירוש של הכתוב. אין כאן "מלחמה" בין בג"ץ לכנסת – ובמלחמה כזו אין לבג"ץ סיכוי, הואיל והכנסת מורכבת מנבחרי ציבור והוא "מנותק מהעם" – אלא הצהרה שהחלטות ממשלה מסוימות אינן תואמות את החוק, ולכן צריך ליישב את הסתירה הזו לכאן או לכאן. להציג את בג"ץ כמי שאמור למנוע מהממשלה לבצע דברים שלא מוצאים חן בעיני ליברלים, או להציג פעולה של מחוקק כנסיון "לעקוף את בג"ץ" היא כנראה שגויה, ומזיקה למדי, שכן היא מקבעת את התפיסה שיש פה גוף שלטוני שלא נבחר ומתעקש להשפיע על המדיניות "בדלת האחורית".

      • א הגיב:

        הבעיה היא שהחוק במדינה הוא בגדר המלצה, וההחלטה אם ליישמו היא עניין פוליטי. אבל לא אמורה להיות כאן פוליטיקה, כי אסור לממשלה לעבור על החוק, וחוק לא נתון למשא ומתן. אבל זה בדיוק מה שקורה- בג"ץ חייב להלחם עם הממשלה ולהכריח אותה ליישם את חוקי המדינה, שהיא עצמה מתעלמת מהם. כמו שיוסי כתב, "החוק קובע שקצבה כזו מגיעה רק למי שאין לו יכולת השתכרות", וכיוון שלאברכים יש, האפליה הזאת לטובתם היא פסולה ולא חוקית. אז למה הממשלה מעלמת מזה? בג"ץ לא פועל כמו גוף שלטוני, אלא פשוט מאלץ את הממשלה לנהוג לפי החוק.

  3. עדו (בלי י') הגיב:

    כתבת לא מזמן פוסט על הרב"ט האסטרטגי, במצב שבו כל טעות של רב"ט ומעלה יכולה לגרום לרעידת אדמה איזורית אז צריך את הרמטכ"ל , דורית בייניש ואת ראש המוסד.. בעצם לא, אותו תשאיר בבית.

  4. מני ל הגיב:

    בנושא ש"ס, שימו לב לשינויים שהיא דורשת לחוקת ההסתדרות הציונית:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1174260.html

    האם משמרות המהפכה הציונית השנייה יוקיעו גם את ש"ס כ"פוסט-ציונים"?

  5. ג'ו הגיב:

    לא רק שביהמש לא עצר את האלוף המורד נווה שהודיע שהוא לא מציית להוראות בגץ בנוגע לאיסור ההוצאות להורג, דווקא מעשיה של ענת קם הם שגרמו לבייניש זעזוע.

  6. עיניים גדולות הגיב:

    בתור תומך בפסיקה זו האחרונה המבטלת את הביזיון במתן הכספים – חינם – לחרדים, יש לזכור שבג"ץ עושה ככל העולה על רוחו ומתי שנוח לו הוא פוסק, גם אם לאחר 10 שנים. מספיק לראות מתי נקבעים דיונים אזרחיים היום כדי להבין שתקופה של 10 שנים זה קצל מעל הנורמה.
    וגם יש לזכור כי בג"ץ הסמיך את עצמו לפסול חוקים ואין לו שום עיגון חוקי או חוקתי למעשה זה (מעבר לסעיף 15(ג) לחוק יסוד השפיטה…)

  7. אבנר לנגוט הגיב:

    בתשובה לשאלה למה הרמטכ"ל היה צריך להיות שם, התשובה היא מאוד פשוטה- Accountability, הרי היה ידוע מראש שמדובר באירוע עדין שיכולים להיות לו השלכות נרחבות על ישראל (ראה ערך מה שקרה במציאות). לכן חובה שבכל ארגון היררכי באירוע כזה מי שעומד בקצה הפירמידה יהיה נוכח ובשליטה כדי שיוכל לקבל אחריות.

  8. גרייף הגיב:

    לגבי ההתיילדות: לפני זמן קצר כתבת על איך חפ"שים קובעים מציאות פוליטית בשטח בכדוריהם. אם דן חלוץ אומר ברדיו שצריך להסיר את הסגר, כי הוא לא עוזר מספיק ופוגע ביחסים הבינ"ל של ישראל, זה לא כי פתאום גילה את מצפונו, זה בגלל שנהרגו תשעה גויים על הספינה ופתאום כל העולם התעצבן עלינו… אני חושב שבמציאות החדשה, באמת בעייתי לתת לילדים בני 20 להחליט החלטות כל כך קריטיות בשטח. זה לא סותר את הביקורת שלך, שמפקד צריך לקבל החלטות מבצעיות בלי שלושה דרגים מעליו שמתערבים לו, אבל לדעתי הפתרון הוא לא לשלוח את הרמטכ"ל לישון, אלא לייצר צבא מקצועי שבו המפקדים בעלי יותר ניסיון ובגרות.

  9. איתן לרנר הגיב:

    וכמובן הסיבה החשובה יותר מדוע היומרה של בית המשפט לפתור את בעיית ההפרדה הגזענית נשמעת והיא אכן ריקה מתוכן היא כי עמנואל יושבת באזור בו היא עצמה על גזענותה הפנימית מייצגת את הגזענות וההפרדה הישראלית בשטחי הפלסטינים. מעניין שעל זה לא מדברים כמעט.

  10. ארז הוכמן הגיב:

    אני זורם עם כל שכתבת אבל יש לי הערה אחת. לתלמידי ישיבה באמת אין יכולת השתכרות, החוק שמאפשר להם לא ללכת לצבא אוסר עליהם לעבוד עד שישלימו את שירותם הצבאי, אם רוצים לבטל להם את הקיצבה יש לתקן את החוק ולאשר להם עבודה עד היקף של 50% לפחות.

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=1605%3Futm_source%3Dpingback -- Topsy.com