החברים של ג'ורג'

פיאסקו בבג"צ

הדיון שהתנהל היום בבג"צ, בפרשת בית הספר בעמנואל, היה חשוב מכל הסיבות הלא נכונות. הוא הראה לנו את הכיוון שבו הולכת ישראל.

הסיפור הוא כזה: כחלק משנאת המין האנושי של הכת החרדית, שפוסלת יותר מ-99% מהמין האנושי כנחות – כל מי שאינו גבר בן הכת החרדית הספציפית – הם מתעבים גם יהודים אפריקנים וערבים, מה שמכונה כאן "בני עדות המזרח" (מבט מהיר על המפה יגלה שמרוקו נמצאת הרבה מערבה יחסית לפולין, למשל). בהתנחלות עמנואל הוקם בית ספר לבנות, מגזר מקופח בקרב החרדים. הבעיה של החרדים היתה שהם נאלצו לקבל גם בנות "ספרדיות" (שוב, ביטוי מקובל שאין לו כמעט כל קשר למציאות) כדי לקבל כספים מן המדינה, משום שמדינת ישראל מקבלת את משנתם הגזענית של החרדים כמעט בכל תחום, אבל מסיבות לאומניות שוב איננה יכולה לקבל את התפיסה של עליונותם של יהודים ממוצא אחד על אלה ממוצא אחר. לאבות הציונות – תנועה שנועדה, על פי מייסדה, להיות מבצר מערבי במזרח – לא היתה בעיה כזו, כידוע, אבל הזמנים השתנו.

אי לכך, הפעילו החרדים את השכל היהודי המפורסם, וחילקו את בית הספר לשתי מגמות: "חסידית" ו"רגילה". בין שתי המגמות נבנה קיר. וראה זה פלא, המגמה החסידית – לטענת הורי התלמידות ה"מזרחיות" – היתה על טוהרת הגזע האירופי. במגמה הרגילה הצטופפו בנות הגזע הנחות.

רצוי לציין שזה לא מצב חדש: הגזענות הזו והזלזול בתלמידים "מזרחים" נמשך עשרות רבות של שנים. הזעם על כך היה הדלק שהביא להקמתה ולנסיקתה של ש"ס, באמצע שנות השמונים. אנחנו מדברים על מצב שנמשך עשרות שנים.

הפעם קמה עמותה שנמאס לה מהאפליה, והיא הלכה לבית המשפט. זה הורה על הפסקת האפליה, והרבנים האשכנזים החליטו שיש להם כאן עילה להוציא את בטלני הישיבות למאבק. תופי הטם טם של התעמולה החרדית, שהדיהם כמעט ואינם מגיעים אל התקשורת החילונית, החלו במסע ההסתה הקבוע שלהם. הורי התלמידות האשכנזיות קיבלו הוראה חד משמעית להוציא את בנותיהם מבית הספר, והוקם בית ספר פיראטי עבורן.

מה שקרה בבג"צ היה פיאסקו מכל בחינה אפשרית. ראשית, אף אחד לא העיר על הבעייתיות בכך שבג"צ דן בבעיה פנימית של התנחלות, שטח שכלל לא נמצא בתחומי מדינת ישראל, שהחוק הישראלי לא חל בו, ושעצם הדיון בו בבית משפט ישראלי – במקום לנהל אותו בפני המח"ט המקומי או המנהל האזרחי – מספח אותו דה פקטו.

אבל לזה כבר התרגלנו. מה שמטריד יותר הוא העובדה שבית המשפט פשוט התקפל. במקום לזרוק את כל המעורבים למעצר על בזיון בית הדין – במיוחד לאור העובדה שהם אמרו ש"כוח עליון", קרי הרבנים, אוסר עליהם לציית לפסיקה – העדיף בית המשפט להחזיר מחדש את המצב הקודם, כשהוא מקבל את הבטחותיהם של ההורים החרדים כי הפעם לא תהיה אפליה.

זה פשוט מדהים. צריך אדם להיות עיוור וחרש – עיוור וחרש מרצון – כדי להאמין שהאפליה לא תשוב על עצמה. כן, בג"צ הציב אי אלו הגבלות חדשות על יכולתם של החרדים לתמרן את הרישום לבית הספר. השכל היהודי הידוע כבר ימצא דרכים לעקוף אותן. הפרשה תשוב על עצמה – לאחר עוד שנה של סבל לתלמידות ה"מזרחיות".

החרדים מפעילים בפועל שיטה של "נפרדים ולא שווים". בדרום האמריקני היתה שיטה שלמה של העמדת פנים שנועדה לקדם את ההפרדה. בשנות החמישים, בית המשפט העליון האמריקני – בפסיקת בראון ואחר כך – הפסיק להעמיד פנים, וההפרדה קרסה. לעיתים היה צורך בהפעלת צבא פדרלי לשם כך – כפי שעשה אייזנהאואר בליטל רוק ב-1956, נשיא רפובליקני בשנת בחירות – והמאבק גבה קורבנות בנפש, אבל השיטה קרסה.

פה, חמישים שנה ויותר אחרי בראון, מעדיף בית המשפט לתת לגזענים למרוח אותו עוד פעם. כן, השופט לוי הקדים כמה מילים כעוסות וקנטרניות כלפי נציגי החרדים – ואחר כך התקפל כמעט בלי קרב. ואולי זה לא מפתיע: אחרי הכל, הוא כבר התרגל – כפי שהודה אהרן ברק – שמערכת הבטחון מרמה אותו. גם אז, אגב, אף אחד לא הלך לכלא בשל בזיון בית המשפט.

זה בוודאי הפתיע את החרדים. אחרי הקנסות שהם כבר חטפו ואחרי הזימון של ההורים להופיע בבג"צ, הם נערכו למלחמה. הם גילו מולם נמר עשוי נייר, שלא מוכן להגן על כבודו ולא מוכן להפעיל את החוק כדי לפגוע בעוכרי החוק. כשהם יתאוששו מההלם, יש לצפות שמצבן של נערות "מזרחיות" בבתי ספר חרדיים ברחבי הארץ יורע: בג"צ לימד את החרדים שאפשר לעשות את זה מבלי להסתכן יותר מדי. אחד הבכירים שבמנהיגי החרדים, סגן ראש עיריית ירושלים יצחק פינדרוס, גילה חוסר זהירות לאחרונה: הוא הטיח בחברת מועצה ממרצ ש"אצלנו בחינוך החרדי לא מקבלים ספרדים, קופים, רוסים ואתיופים". זה מקרה קלאסי של פליטת פה שבה פוליטיקאי אומר את מה שהוא חושב. פינדרוס, כמובן, טוען שחברת המועצה ממרצ היא אנטישמית.

כל זה, כמובן, מתעלם מבעיה חשובה טיפה יותר: שבתי הספר החרדיים אינם מכשירים את יוצאיהם לחיים המודרניים. הם מכשירים אותם לדבר אחד בלבד: לימוד כתבי הקודש היהודים והקמת דור חדש של בטלנים שפרנסתם מוטלת על הציבור. אירונית, זה נכון פחות לבתי הספר לנשים, משום שהן אלה שפרנסת הבית נופלת עליהן בעוד בעלן עוסק בהבלי אביי ורבא. ועדיין, המון כספי מדינה מושקעים בכך שנשים חרדיות לא תוכלנה לקבל את ההזדמנויות שנשים חילוניות מקבלות. על כך איש לא אמר מילה.

ולסיום, אי אפשר בלי ש"ס. המפלגה שהוקמה בדיוק על רקע המאבק הזה – על רקע האפליה בבתי הספר החרדיים – התפוגגה לגמרי. קולם של מנהיגיה, שעסוקים במרץ בהתמזגות עם האליטה החרדית – נסיון נואל; בניהם לעולם לא יהיו כשרים לחיתון עם בנותיהם של הרבנים האשכנזים, ובנותיהם על אחת כמה וכמה – לא נשמע. ויש לכך סיבה: אם היה נשמע, סביר שילדיהם, הנמצאים בפנימיות חרדיות, היו סובלים בשל כך. מי שקשקש באוזנינו על כך שש"ס היא מפלגה מהפכנית יכול להווכח שוב שמדובר במפלגה הצינית ביותר בישראל, שמנהיגיה שואבים את אוצר המדינה ומעבירים אותו למקורביהם, תוך שהם מתעלמים לחלוטין מבוחריהם. זה בסדר: אפשר יהיה, מנסיון, להסית אותם שוב ערב הבחירות תוך הזכרת פצעי העבר.

וכך זה יימשך. עד שזה יקרוס.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

34 תגובות על ”פיאסקו בבג"צ“

  1. דובי הגיב:

    רק לגבי פינדרוס – אני חושב שצריך הרבה מאוד דמיון כדי שלא לראות את ההערה הזו כסרקזם – "טוב, טוב, שמעתי אותך, אני רוצה שכל היהודים יטבעו בים והערבים ירקדו הורה על הקברים שלנו" כזה. כלומר, לא חשיפה של הגזענות האמיתית שלו, אלא יציאה כנגד האשמתו בגזענות. לקחת אמירה כזו ולהפוך אותה כאילו להוכחה לכך שהוא ואחרים הם גזענים, זה מופרך שבעתיים.

    אפילו אם מוציאים את האמירה מהקשרה קשה שלא לראות אותה כאמירה סרקסטית ולא כעמדת הדובר האמיתית.

    • MuyaMan הגיב:

      אני חושב שהמשפט המוצלח ביותר הוא זה שמופיע בכתבה ב"הארץ", ובו אומר פינדרוס ש"כשאדם רוצה לפתור בעיה ולא מנסה להקשיב למה שיש לי לומר זו אנטישמיות".

    • עופר הגיב:

      אכן, לפי הכתבה ב"הארץ", פינדרוס היה סרקסטי. חבל שוורטון נתפסה לזה.

  2. יואב הגיב:

    ראוי גם לשאול: למה ההורים האלה מתעקשים ללכת לבית ספר שגם מתעקש להפלות אותם לרעה וגם מתעקש לתת לבנות שלהם חינוך מחורבן (במקום ללכת לבית ספר ממלכתי או ממלכתי דתי)?

    • איתמר קרביאן הגיב:

      עובדת היותם המקופחים בסיפור לא פוטר אותם מחובת הקנאות. חלקם מתייחסים לבתי ספר ממלכתיים דתיים כאל "בתי הזונות ההם." מיותר לציין מה דעתם על בתי ספר ממלכתיים חילוניים.

      האבסורד הזה אינו חדש – המקופח שלא מעוניין להחליף את המוסדות המקפחים בכאלה הוגנים, אלא פשוט להחליף את המעמד העליון במוסדות הקיימים.

      • יואב הגיב:

        הפניה של חרדי לבית משפט חילוני היא מרידה. מעניין לשאול איך הם מצאו את הכח למרוד בערך שולי (לא מערבים את המוסדות הציוניים) ודווקא בערך היותר חשוב (נותנים חינוך ראוי לילדים) הם לא חשבו למרוד?

        זה לא אותו דבר, הם היו יכולים להקים בית ספר משלהם שמפלה אשכנזים לרעה.

  3. נעם הגיב:

    יוסי יש לך טעות סופר (פרוידיאנית משהו) – במשפט "כשהוא מקבל את הבטחותיהם של ההורים החרדים כי הפעם לא תהיה אבטלה." צריך להיות "אפליה" במקום "אבטלה".

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    העיקר שבג"צ הם שמאלנים.

  5. קורא עוד יותר קבוע הגיב:

    יוסי מה תשיב לטענותיו של פינדרוס זה כי יש אחוזים ניכרים של מזרחיות עם האשכנזיות ולהיפך, ושסלע המחלוקת הוא אייפודים ופלפאונים שהקיצוניים יותר רוצים למנוע מהקיצוניים פחות?

    • ג'ו הגיב:

      מישהו שטוען שלילדות ספרדיות בעמנואל יש אייפודים, ועוד חושב שפלאפון ואייפוד זה עניין נפרד, לא ראוי להתייחסות.

  6. חיים הגיב:

    אגב, אני היחידי ששם לב לגבי האבסורד שהשופט שדן במקרה הוא לא אחר מאשר אדמונד לוי?

    • תומר הגיב:

      על מה אתה מדבר, הם מחזיקים אותו בדיוק בשביל משימות מש"ק מהסוג הזה

  7. א הגיב:

    ראוי גם להוסיף את הגועל נפש הזהhttp://www.mako.co.il/news-israel/education/Article-49444b0c1554821004.htm הפרדה גזענית בין ילדים אתיופים ללבנים בב"ש

  8. חזי הגיב:

    יוסי, בסך הכל אני מסכים עם הניתוח שלך, אבל יש לי תלונה קטנה. אתה מלגלג על הכינויים "בני עדות המזרח" ו-"ספרדים" בצדק, אבל לדעתי אתה עושה טעות לא פחותה כשאתה אומר "יהודים אפריקנים וערבים". נניח שסבא שלי עלה לארץ לפני 60 שנה ממדינה דוברת ערבית, האם זה הופך אותי ל"יהודי ערבי"? לא, בדיוק כמו שזה שסבא של מישהו אחר עלה לארץ מפולין לא הופך אותו ל"יהודי פולני".

  9. גל כץ הגיב:

    אני מסכים עם רבים מדבריך. מפריעה לי רק הההתנשאות המוחלטת על "הכת החרדית". למה, אצלנו הליברלים אין דרכים יצירתיות להפריד בין אשכנזים למזרחים? מה עם התופעה המתפשטת של "בתי הספר הדמוקרטיים"?
    אני לא אומר אמנם שבכל פעם שכותבים על משהו, צריך לכתוב על כל המקרים הדומים. ואמנם, מן הסתם בתי הספר הדמוקרטים הם לא אותו הדבר כמו המגמה החסידית בעמנואל. עם זאת, מהטקסט נושבת איזו רוח מלאת שביעות רצון עצמית שהפריעה לי, ואולי מסבירה במשהו את החולשה הנוכחית (והמתמשכת) של השמאל הליברלי בארץ. 

    • אייל הגיב:

      יש לך עדות לבית ספר דמוקרטי שלא מקבל תלמידים על פי קרטריון של מוצא? או שאולי אתה כבר בשלב של הזרקת ה"תאורייה ביקורתית" לצוואר שכבר קטן עליך הקטע הנחות הזה של דברים קונקרטים.הרי אם יש מקום שבמקרה נמצאים בו רוב של אנשים "לבנים" (ועוד לא כאלו עם חתיכות בד על הראש ותרבות "אותנטית" ) , בטוח עומד מאחורי זה איזה מבנה על של רוע מתוחכם במיוחד .

      • אור ברקת הגיב:

        לא רוע מתוחכם, סתם אפליה מסדר שני. לבתי הספר הדמוקרטיים מתקבלים בדרך כלל אנשים ממעמד סוציואקונומי מסוים שרובם – ונשאיר את הויכוח אם זה בגלל אפליה בעבר או אפליה שנמשכת בצד לשניה – אשכנזים.

        כל זה לא אומר שההשוואה ביניהם לבין הכת החרדית לא מגוחכת – היא כן.

        • מני זהבי הגיב:

          זה נכון, אבל שנינו יודעים (וגל כץ כנראה עדיין לא) שהשתלחות ב"כת החרדית" היא סוג של מנת הבית בבלוג הזה. מילא הבלוג (זכותו של יוסי, אחרי הכל) — זה נראה כמו המנה החביבה על חלק ניכר של הציבור החילוני בישראל. לא שההשתלחות הזאת היא לא מוצדקת (הרבה פעמים היא כן), אבל שנאת החרדים גורמת לפעמים לעיוורון כלפי דברים שבהם דווקא כדאי לקחת דוגמא מהחרדים, או לסתם משגים טקטיים מעצבנים.
          דוגמא של משגה טקטי: אחת ציפורה לבני החליטה שהיא תעמוד בגבורה מול דרישת ש"ס לאיזה מיליארד ש"ח כדי להגדיל את קצבאות הילדים, ושזה יביא לה הצלחה אלקטורלית. על הצלחה אלקטורלית מיותר כעת להכביר מילים, אבל פוזת ה"לוחמת בכפייה החרדית" של גב' לבני עלתה לכולנו בסיכוי ממשי להשיג שלום עם הפלסטינים בעתיד הקרוב.
          דוגמא של עיוורון: לא יודע איך אתם, אבל אני דווקא מעריך דברים מסוימים אצל החרדים. למשל, תפיסה של "חיי עיון" (vita contemplativa) כייעודו של האדם (טוב, לפחות של הגבר היהודי). ברור שהתפיסה הזאת היא הצהרה, ושבפועל לא מעט חרדים נמשכים דווקא למנעמי השגשוג הכלכלי (ככל יכולתם המוגבלת, שלא באשמתם). ברור גם שסוג העיון המטופח במערכת ההשכלה החרדית הוא דפוק למדי. אבל בתור מי שיש לו ילדים במערכת החינוך הממלכתית בישראל, אני הייתי בהחלט מעדיף שהמערכת תחדיר בהם את המסר שתפקידם העיקרי הוא להכיר את העולם, על מרכיביו השונים, טוב ככל הניתן, ולא להשיג תעודה ולרכוש מקצוע שיכניס להם בוחטה של כסף בעתיד.
          דוגמא נוספת: דאגת ההורים לגורל ילדיהם. לא במובן של לא לישון בלילה כי אתה דואג לזה שהצאצא יחזור מהשד-יודע-איפה-שהוא-מסתובב אלא במובן של לתת לילדים את המקסימום, אבל המקסימום, שאתה מסוגל, ורצוי גם קצת יותר. לעזאזל, אני מכיר מעט את מנהגי החיתון של החרדים, ואני יודע שכחלק מזה, הורה חרדי שמכבד את עצמו יעשה הכל כדי לממן לבנו או לבתו, עם חתונתם, חלק ניכר מהדירה שהזוג הצעיר ירכוש. עכשיו, העניין הוא לא רק שהם עושים את זה (זה קיים גם אצל רבים מהחילונים) אלא שבהיותם אנשים עניים (רובם) ומרובי ילדים, הם חוסכים פחות או יותר במשך כל החיים עבור המטרה הזאת, וגם נכנסים עבורה לחובות. ואת זה דווקא הייתי רוצה מאוד לראות בסביבתי הקרובה. בפועל, כל פעם שאני רואה זוג מבוסס נוסע להתפנן באיזה טיול בחו"ל בעוד בנם הסטודנט ממלצר למחייתו, בא לי לשדוד את הבנק שבו הם מחזיקים את הכסף. אני מבטיח שאהיה מוכן להעביר את רוב הכסף לטובתו של הבן הסטודנט.

          • אור ברקת הגיב:

            לא יכול לענות בשם יוסי אבל כשאני משתלח בכת החרדית אני משתלח בחרדיות ופחות בחרדים עצמם, וזה הבדל חשוב לטעמי.

            והטיעונים לגבי יתרונות החברה החרדית – חוץ מזה שלגבי השני אני באמת לא רואה את זה – זה מזכיר לי בריתות לא קדושות בין ארגונים פמיניסטיים וחרדים נגד פורנו – לא כל מטרה משותפת מצדיקה חבירה.

            בחברה החילונית יש רעות חולות, הדוגמא שהבאת של זלזול בהשכלה היא בהחלט אחת מהן. לא חושב שהדוגמא החרדית היא מה שצריך לקחת כדי לפעול נגד זה.

          • גרייף הגיב:

            גררררר.

            הוריי דאגו לי הרבה מאוד, הם נוסעים להם להתפנן בטיול בחו"ל עם הכסף שהם עבדו קשה מאוד לאורך עשרות שנים כדי לחסוך, ועדין עובדים קשה מאוד כדי לחסוך, והילדים שלהם עובדים כי אחד הערכים שההורים שלי נסכו בי הוא שאם אני רוצה מעבר לבסיס, זאת אומרת אם אני לא רוצה לחיות בארון עם עוד 15 אנשים ולקבור את האף בספר מעשיות, אז שאלמד מקצוע (ואולי אף יותר מאחד) ואעבוד למחייתי.

            • מני זהבי הגיב:

              אור,
              חרדיות זה מה שהחרדים עושים (ככל שזה שונה ממה שהלא-חרדים עושים). לא שאין על מה להשתלח בהם, אבל זוהי שאלה של פרופורציה. ובריתות פוליטיות אד-הוק הן הכרח שלא יגונה. לא שיש לי דעה חד-משמעית לגבי המאבק נגד פורנו (אני חושב שפורנו הוא בעייתי באופן כללי, אבל השאלה אודות הדרך להיאבק בו היא מורכבת). מכל מקום, אם יש אמצעים מסוימים למאבק בפורנו שהן הפמיניסטיות והן החרדים רואים אותם כראויים, למה שלא ישתפו פעולה?
              לגבי לקיחת דוגמא מהחברה החרדית, אני לא רוצה לשלוח את ילדיי לישיבה, ואני אתקשה לתמוך בתפיסה הרואה בלימוד כלשהו צו אלוהי משום שאינני מאמין בקיומם של צווים דתיים בכלל. אבל בכל הנוגע להדגשת חשיבותו של הלימוד לשם לימוד — הייתי רוצה שנהיה *קצת* כמו החרדים.

              גרייף,
              אינני מכיר אותך ואת הוריך, ואין לי שום אמירה לגבי מקרה ספציפי כלשהו. כל מה שאני מתאר הוא מגמה כללית, שאני רואה אותה כמגונה – העדפת עונג אישי על-פני אחריות לצרכים הבסיסיים של ילדיך (כן, אני רואה השכלה אקדמית כצורך בסיסי, ולא, אני לא חושב שרוב האנשים מסוגלים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם בלימודים האקדמיים אם הם נאלצים לעבוד הרבה שעות במקביל). כמובן, באופן עקרוני הייתי מעדיף שהמדינה תממן לאזרחיה לימודים מגיל אפס ועד סוף התואר הראשון (לפחות), פלוס מלגה ממלכתית לסטודנטים שאפשר לחיות ממנה, אבל כל עוד זה לא קורה – רבאק, אנשים, תדאגו לכך שם הילדים שלכם הולכים לאוניברסיטה, הם יקדישו את שעות הערב לקריאה ועיון ולא להגשת מנות ושטיפת כלים.

      • גל כץ הגיב:

        כתבתי שמפורש שאני לא חושב שזה אותו הדבר. להגיד שיש מה להשוות זה לא לומר שזה אותו הדבר.
        ולא – אני לא חושב שזו השוואה מגוחכת. הקבלה למסגרות אליטיסטיות – כולל בתי ספר דמוקרטיים – קשורה לכל מיני מאפיינים (אני לא כותב "מסמנים" חס וחלילה כדי לא לרפרר ל"תיאוריה ביקורתית" יימח שמה) המזוהים במידה רבה עם מוצא אשכנזי.
        את הדיון הזה לא נוכל לעשות פה. אתה מוזמן לגגל כמה מלים רלוונטיות ותמצא טקסטים הקשורים בזה. הטענה שלי היתה פחות לגופו של עניין, ויותר על ההתנשאות המוסרית והפוליטית, כאמור, הנושבת מהפוסט הזה (ובשביל לא להתנשא לא צריך לחשוב שאנחנו כמו החרדים, מספיק רק לערער את תחושת העליונות האוטומטית הזו).

      • גל כץ הגיב:

        כתבתי שמפורש שאני לא חושב שזה אותו הדבר. להגיד שיש מה להשוות זה לא לומר שזה אותו הדבר.
        ולא – אני לא חושב שזו השוואה מגוחכת. הקבלה למסגרות אליטיסטיות – כולל בתי ספר דמוקרטיים – קשורה לכל מיני מאפיינים (אני לא כותב "מסמנים" חס וחלילה כדי לא לרפרר ל"תיאוריה ביקורתית" יימח שמה) המזוהים במידה רבה עם מוצא אשכנזי.
        את הדיון הזה לא נוכל לעשות פה. אתה מוזמן לגגל כמה מלים רלוונטיות ותמצא טקסטים הקשורים בזה. הטענה שלי היתה פחות לגופו של עניין, ויותר על ההתנשאות המוסרית והפוליטית, כאמור, הנושבת מהפוסט הזה (ובשביל לא להתנשא לא צריך לחשוב שאנחנו כמו החרדים, מספיק רק לערער את תחושת העליונות האוטומטית הזו).

  10. מני זהבי הגיב:

    למונחים אתניים ותרבותיים יש משמעות משלהם, גם כשהיא אינה מדויקת מבחינה גיאוגרפית. "המזרח", כאזור מוצאם של היהודים המזרחים (וגם כתחום מחייתם של הערבים), בעברית המודרנית, זהה פחות או יותר ל-Orient בשפות האירופיות המודרניות. וכן, זה כולל גם את המאגרב (צפון אפריקה), על אף שהמשמעות המילולית של המונח האחרון בערבית היא דווקא "מערב" (מה שהגיוני אם מסתכלים מהאזור של סוריה-מצרים-חצי האי ערב). דרך אגב, לכנות את אנשי המאגרב (יהודים או לא) "אפריקאים" זה גם בעייתי. מבחינה גיאוגרפית מדובר אומנם באפריקה, אבל בהקשרים אתניים ותרבותיים מקובל לצמצם את המונח "אפריקה" ונגזרותיו לאזור שמדרום לסהרה.
    לגבי היהודים ה"ספרדים", מדובר בעקרון באלו שמוצאם מקהילות שקלטו בזמנו מספרים גדולים של יהודים מגורשי ספרד. זה נכון, פחות או יותר, לגבי כל קהילות אגן הים התיכון (כולל אזור הבלקן, שמבחינה גיאוגרפית נמצא באירופה), אבל לגמרי לא נכון לגבי אזורים "פנימיים" יותר של אסיה, כמו עיראק ואיראן, שלא לדבר על תימן. ההתייחסות ליהודי האזורים הללו כ"ספרדים" היא סוג של המצאה ישראלית מודרנית, אבל ככל שאני מבין, יש לה יסוד מסוים במנהגי הדת של עדות היהודים השונות בארץ-ישראל עוד בתקופה שבה איש טרם חשב על הקמתה של מדינת היהודים. בכל מקרה, הניסיון להיאבק בהגדרת ה"ספרדים" כנ"ל הוא סוג של מלחמה בטחנות רוח, ממש כמו ניסיון להתעקש על כך שגזענות היא התייחסות שלילית לבני אדם רק על-פי מוצאם הביולוגי ולא, למשל, על-פי תרבותם.

    • אייל הגיב:

      צודק. העדה ה"ספרדית" הירושלמית של היישוב הישן הפרה-ציוני הייתה מורכבת בחלקה מעיראקים וחלאבים וכו' ולאו דווקא מצפון אפריקאים .

  11. Gili הגיב:

    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=zz20100429_01&from=haaretz

    ריבלין הסביר, כי איננו רואה טעם שישראל תחתום על מסמך שהפלסטינים לא יוכלו למלא את חלקם בו, שכן "אבו מאזן איננו מסוגל לספק את הסחורה". אשר לפתרון העתידי הוסיף ריבלין: "אני מעדיף שהפלסטינים יהיו אזרחי המדינה הזו, מאשר לחלק את הארץ".

    מענייו איזו סוג של מדינה חוזה רבלין.איזו מדינת "כל אזרחיה" ירצה הימין ( הדתי/משיחי והבטחוני).

    • דובי הגיב:

      הוא אמר שהוא מוכן שהם יהיו אזרחי המדינה, לא שהמדינה תהיה של כל אזרחיה. בקיצור, הוא מוכן לשדרג אותם מנכבשים לאזרחים סוג ז'. סוג של שיפור, אני מניח.

  12. איתן לרנר הגיב:

    יוסי

    חשבתי שכשאתה מבר על חרדים עד היום , אתה מדבר גם על המזרחיים?
    מצחיק שקמה עמותה להילחם באפליית המזרחיים בעמנואל כשהם עצמם יוצרים אפלייה בעצם הישארותם באזור זה .
    כתבי גל"צ אתמול בדווחם מבית המשפט צקצקו בלשונותייהם וכעסו על ביזיון בית המשפט אך אף אחד מהם לא אמר את אותו דבר על הרמטכ"ל ואלוף יאיר נווה .גם אותם צריך היה בית הדין לזרוק לכלא על ביזיון (ובחברה לא צמאת דם ופשיסטית ,על רצח חפים מפשע )

    • אייל הגיב:

      מזרחים ולא מזרחיים .
      כמו אשכנזים ולא אשכנזיים .
      זה לא מין של חיות .

      חוץ מזה לגבי המשפט הראשון שלך , לא שאני מאשים את יוסי בזה , אבל יש חוגים בשמאל הרדיקלי שיראו במה שעשית – ייחוס אג'נסי (יכולת של סובייקט/אינדיבידואלי לפעול בעולם באופן עצמאי, לבחור ולקבל החלטות באופן אוטונומי אם כי מוגבל בהינתן המסגרת והמציאות החברתית-תרבותית בתוכה נתון כל סובייקט) לבני\יוצאי חברות לא מערביות – כחטא בל יסולח .

  13. דרקונית הגיב:

    רק הערה קטנה לתזכורת- כשם שספרדי/ מזרחי/ צפון אפריקאי היא לא מלה נרדפת לערס, כך גם אשכנזי/ מזרח אירופאי היא לא מלה נרדפת לעשיר.

  14. ובכן – לא אכנס לסטטיסטיקה ודיונים, אבל אם הדוגמא האישית שלי שווה משהו, הרי שכדאי להביא אותה, כי נאמרו כאן בתגובות דברים שצרמו לי:
    הילדים שלי הולכים לבית ספר דמוקרטי. אנחנו מקבלים מלגה, משום שאנחנו לא עשירים. לא מילאנו מעולם רובריקה לגבי מוצאנו בשום טופס של בית הספר. בבית הספר יש בהחלט ילדים ממוצא לא אשכנזי

טראקבקים/פינגבקים

  1. Tweets that mention פיאסקו בבג”צ » החברים של ג’ורג’ -- Topsy.com