החברים של ג'ורג'

ברוכים הבאים לרפובליקה העממית היהודית

ועדת השרים לחקיקה צריכה להכריע היום בהצעת חוק משונה במיוחד, שהעלו בפניה חברי הכנסת גדעון עזרא (קדימה) ואורי אריאל (האיחוד הלאומי). הצעת החוק באה לטפל בבעיה אקוטית: מיליוני תיירים מגיעים לישראל מדי שנה, ואבוי – חלקם נתקלים במציאות. מגע בלתי אמצעי עם המציאות בישראל ובשטחים הכבושים – שלמרבה הצער, מושכים אליהם חלק חסר פרופורציה מקרב התיירים, שמשום מה מעדיפים לדלג על מושב צחן בנגב – עשוי לגרום לתייר הממוצע לחזור הביתה עם שאלות קשות על ישראל והאופן שבו היא מתנהלת.

אבל אל דאגה, יש פתרון: הצעת החוק של השב"כניק והמתנחל קוראת להצמיד לכל קבוצת תיירים בת 11 משתתפים ומעלה מלווה ישראלי, רצוי כזה שהוסמך על ידי אגודת מורי הדרך בישראל, שלצורך הצעת החוק מיהרה להפוך את עצמה לחלק בלתי נפרד מאַפַּרַט ה-Hasbara הישראלי.

עכשיו, יש לי את כל הסימפטיה שבעולם לאגודת מורי הדרך. הם, בדרכם שלהם, זן בסכנת הכחדה של מספרי סיפורים ומעבירי מסורת שרצוי לתמוך בו, והבנתי שבכמה מדינות אחרות יש חוקים המספקים למורי הדרך המקומיים נתח מתעשיית התיירות.

אבל כשהם אומרים שהבעיה היא 42 מורי דרך ו-35 סוכנים פלסטינים, כמו גם כמרים, משום שהללו – שומו שמיים, הזדעזעי ארץ – מוסרים לתיירים מידע שחורג מהמלצות משרד ההסברה, אני מתלהב פחות. דווח – מי יוכל לשמוע בלי דמע? – שמדריכים פלסטינים העזו לומר לתיירים שהם מלווים שהחיים שלהם לא משהו תחת הכיבוש הישראלי. חלק מהתיירים, נמסר, מפתחים בשל כך דעה שלילית כלפי ישראל. הכתבה לא ציינה זאת, אבל אני מעז לשער שגם הכמרים המדריכים מעיזים לומר מדי פעם משהו על כך שישראל לא שוויונית במיוחד כלפי הנוצרים החיים בה. אולי הם אפילו לוחשים על כך שכמרים בירושלים אינם יכולים להסתובב בבגדי הטקס שלהם מבלי חשש שאיזה בחור ישיבה יירק עליהם, ללא חשש מעצר; אולי הם מפטירים משהו על מנהגם של בחורי ישיבות להפוך כנסיות לבתי הכיסא שלהם.

וכל זה, כמובן, לא יכול להמשך. על כן פועלים עזרא ואריאל לוודא שתיירים המגיעים לישראל יזכו להשגחה צמודה של מדריך מטעם המשט… סליחה, המדינה. במשרד התיירות טוענים שההצעה של השניים גורפת מדי וששר התיירות, לכשיתפנה מעיסוקו כתייר, יציג הצעת חוק משלו. יש לציין באי שקט שבמשרד התיירות התייחסו למדריכי התיירות של עזרא ואריאל כ"אח הגדול", מה שאומר שקוראים שם ספרות חתרנית.

הבעיה, עם זאת, היתה ונשארה מגע בלתי מתווך בין האוכלוסיה ובין התיירים. רצוי, על כן, להגדיל משמעותית את מספר המשגיח… אה, המדריכים, עד ליחס של מדריך אחד לכל שלושה תיירים, ולהבהיר לתיירים את הסכנות במגע ישיר עם האוכלוסיה. אמנם, הדבר יצריך שכירה ואימון של מספר גדול יחסית של מדריכים, אך אפשר יהיה להשיג את כוח האדם בנקל מכוח האדם שיתפנה בסקטור הייצוא, ואת התקציבים להעביר למשרד ההסברה ממשרד התמ"ת; ועל כל פנים יש להניח שעם כניסת התקנות החדשות לתוקפן – אפשר לכנות את המבצע "עם לבדד ישכון" – גם מספר התיירים יירד, עד לרמה נשלטת.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

40 תגובות על ”ברוכים הבאים לרפובליקה העממית היהודית“

  1. אלעד יאיר הגיב:

    הערה קטנטנה. שימוש במונח "האח הגדול", לא מעיד בהכרח על קריאת ספרות חתרנית, אלא עשוי להעיד על צפייה בתוכניות "מציאות"…

  2. עוד פוסט משובח.

  3. ליאור וכטל הגיב:

    לא האמנתי למראה עיניי עד שראיתי את הכתבה בעריב.
    לא להאמין. פוסט מעולה!

  4. אוטו פוקוס הגיב:

    אני ממש מתפלא שהם לא הציעו לפנק כל קבוצת תיירים גם באיזה שוטר חרש של השב"כ, און-דה-האוס, ש"יוודא שלא יאונה להם כל רע", או ליצור מערכת מוניטרית מקבילה של מטבע מיוחד לתיירים, על מנת שאלו יוכלו לסחור רק עם "סוחרים שהמדינה וידאה שהם אמינים ובעלי כישורי תקשורת נאותים למגע עם אורחים מחו"ל". אם כבר קובה משמשת לנו דוגמא, כדאי ללכת עם זה עד הסוף.

  5. אבנר לנגוט הגיב:

    נראה שלפחות הגישה של הפקידים של משרד התיירות (שבו נודה בזה ככל הנראה עומדים לכתוב בפועל את החוק שיעבור את וועדת השרים לחקיקה) כן מתייחסים לעניין כבעיה מקצועית ולא נושא אידיאולוגי. הפקידה ממשרד כן הגדירה את הבעיה כחוסר בסטנדרטים מקצועיים של מדריכי התיירים בישראל ולא ב"חוסר נאמנות" לאוסיאניה. (וכל מי שגר בירושלים ומכיר את החפרים שעובדים כמדריכי תיירים בעיר, או אפילו סתם ראה את הפרק בסימפסונס, יודע שזה בעייה אמיתית)

  6. עמיש הגיב:

    רעיון באמת נפלא אבל חבל ללכת בקטנות.
    אם באמת רוצים לסדר פרנסה לכל מני מדריכי תיירים אז למה לא להצמיד מדריך לכל תייר?

  7. "מנהגם של בחורי ישיבות להפוך כנסיות לבתי הכיסא שלהם"?!
    אתה, בוודאי, מתלוצץ. בבקשה אמור לי שאתה מתלוצץ.

  8. עדו הגיב:

    הממ.. ומפגש עם מדריך תיירים ישראלי שמדבר במבטא מזעזע אנגלית עילגת , בעל נימוסים של גורילה ולא מפסיק להתחיל עם התיירות בעדינות של פיל , זה מה שישפר את תדמיתה של ישראל?

  9. Tim הגיב:

    מעניין שלפי עדותם של תיירים מזדמנים מדיניות דומה קיימת גם בצפון קוריאה – לכל קבוצת תיירים מוצמדים אנשי ביטחון פנימי של רפובליקה שמיישרים מבטם של זרים מזוועות המשטר לאידאולוגיה נכונה וצודקת. 

    • א.ה. הגיב:

      אכן, ולא רק זה:

      בעיקרון לכל קבוצת תיירים, קטנה ככל שתהיה, מוצמדים מדריכים מטעם השלטון אשר חייבים להיות עמם בכל עת (למעט ביקור בבית השימוש, למיטב ידיעתי).

      למה "מדריכים" ולא "מדריך"? כי המדריכים משגיחים גם האחד על השני, לוודא שאף מדריך לא יפתח שיחות אסורות (נגיד על דמוקרטיה, או זכויות אדם) עם התיירים.

      ואיך יש להם מספיק מדריכים, אתם שואלים? אה, זה פשוט – הם דואגים שמספר התיירים יהיה נמוך. תיירים צריכים רישיון כדי להגיע למדינה.

    • עכברוש הגיב:

      הנה פוסט ראשון בסדרת פוסטים *מדהימה* של תייר שביקר בצפון קוריאה. מומלץ בחום.

      http://chovanec.wordpress.com/2009/08/23/a-visit-to-north-korea-part-1/

  10. גלעד הגיב:

    לפני כתריסר שנים, עם כניסתי כחלק מקבוצה קטנה מאוד לוויטנאם (ואח"כ גם למינאמר-בורמה) נכפה עלינו מדריך מטעם משרד התיירות המקומי. שכרו שולם בדולרים אמריקאים בלבד ורמת ה"הדרכה" הייתה מתחת לכל ביקורת – ברור שהוא שימש כמשגיח מטעם הממשלה ותו לא, בצירוף מס נאה במטבע זר ובמזומן.

    מאז נרגעו בוויטנאם והדרישה הוסרה, למרות המשטר הקומוניסטי. לא בטוח שזה המצב בבורמה.

    לא ייאמן שלמדינת ישראל , 2010, יש כוונה להדרדר למחוזות האלו. יידעו גדעון עזרא ואורי אריאל שמ"י תסווג במדריכי תיירים יחד עם מדינות כאיראן ובורמה. יש לי הרגשה שלא איכפת להם.

    יהיה זול יותר לשפר את מצבם של מורי הדרך הפלסטינים, על תיקון המצב בכללותו אין מה לדבר בשלב זה.

    • קורא כלשהו הגיב:

      הייתי במיאנמר (בורמה) בסביבות 2003. לא היה צורך בליווי של מדריך, אבל הם עדיין התעקשו בשדה התעופה על החלפה לכסף ממשלתי (אותו המקומיים צריכים להחליף בבנק תמורת כשליש משוויו הדולארי, או לסחור בשוק שחור). בחרתי באופציה שהיתה דיי ברורה לעין של לשחד את הפקיד ב10 דולר כדי לדלג על התהליך.

      ארץ ועם נפלא אגב – שלא דומה לשלטון שלהם. חבל שאי אפשר להגיד את זה עלינו. :-\

  11. ש.ב הגיב:

    בונ'א, עושה לי פלשבקים של ג'ון לה קארה ונלסון דה מיל הסיפור הזה…

  12. Mr. Kate הגיב:

    האמת שזה גם המצב בפולין. לכל טיולי השואה ומסעות החיים בפולין מוצמדים גם מדריכים וגם מאבטחים מקומיים. למותר לציין שהם שותקים במהלך כל הדרך ועסוקים בעיקר בנמנומים על כיסאות האוטובוס.

  13. סתם אחד/האחד הגיב:

    עושים מזה יותר ממה שזה+קורטוב שנאה כרגיל
    לגבי התיירים הס"כ מנסים לדאוג לעובדים הישראלים על פני החאפרים הפלשתינים.
    לגבי בני הישיבות כדאי לדעת שאסור ליהודים להיכנס לכנסיות -כך שהאשמות נראות לי מופרכות .  

    • דניאל בן-ארי הגיב:

      לא צריך להיכנס לכנסיה בשביל זה. כפי שהתנ"ך היטיב לתארם: במשתינים בקיר.

    • מיקי לטוביצקי הגיב:

      כדאי שתדע על עוד כמה דברים ש"אסור" ליהודים לעשות, ולחלקם (וביניהם אף חרדים) יש נטייה לעשות בכל זאת:
      – לזרוק אבנים בשבת על כלי רכב
      – לקיים יחסי מין הומוסקסואליים
      – לשוטט באינטרנט
      – לעסוק במעשי הונאה
      – להתעלל בילדיהם

      בקיצור, חרדים הם בני אדם, והם לא עושים כל מה שאומרים להם.

      ולגבי ה"חאפרים" הפלסטינים, אני מבין שצרה עינך בפרנסתם? אתה יודע מה אחוז האבטלה בגדה המערבית ובמזרח ירושלים?

  14. סתם אחד/האחד הגיב:

    *הסה"כ-בסה"כ

  15. דניאל בן-ארי הגיב:

    מר גורביץ היקר,

    על מה אתה בדיוק מלין? מדובר בנוהל מקובל במדינות נאורות רבות בעולם. גם ביקורי קבוצות תיירים בצפון קוריאה, אירן, לוב, זימבבוואה ועוד רבות וטובות מחייב ליווי מדיני/הסברתי/משטרתי/מחשבתי לקבוצות תיירים. האם אנחנו במדינת היהודים פחות טובים מהם??

  16. רועי הגיב:

    לדעתי כל הטררם הזה של כל המשרדים והח"כים זה חבל, אז לדעתי את כל היוזמה כדאי לאחד לכדי משרד אחד ונקרא לו…

    מיניסטריון האהבה!

  17. רן בר-זיק הגיב:

    אני לא יודע אם מישהו מהקהל הקדוש הזה רואה את 'איש משפחה', אבל שם אחת הדמויות (לויס) רצה לראשות העיר ועל מנת לזכות בראשות העיר היא כל פעם אומרת 9/11 בהקשרים הזויים: http://www.youtube.com/watch?v=0YOh-rpvjYg ולבסוף גם מנצחת.

    אז גם פה איזה לוביסט של אגודת מורי הדרך בישראל החליט למנף את הצעת החוק שלו על נושא חם שהוא בעצם 'ההסברה' בלי צידוק ממשי. לא צריך להתרגש מהנושא הזה כלל, במיוחד כשזה לא יעבור.

    אותי יותר מדאיג שחברת כנסת מטעם מפלגת קדימה שממתגת את עצמה כמפלגת מרכז-שמאל ובעצם כאלטרנטיבה לעבודה, אומרת שהאפר הוולקני הוא עונש מאלוהים לאירופה על השואה…

  18. א.ה. הגיב:

    וואלה? החמצתי את זה. תוכל לתת קישור?

    כשחיפשתי משהו בנושא, מצאתי דווקאאת זה:
    " בית אמה של לבני הפך למחסה לניצולי שואה "
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/090/977.html

  19. דרקול הגיב:

    מעניין מה ההנחיות לגבי הצעירים שהולכים להיות מדריכים במחנות הקיץ של הסוכנות היהודית, שמטרתם להנחיל "אהבה למדינת ישראל" ולנטוע זרעים לעלייה(או בשמה נטול התיאולוגיה, הגירה), אני צריך פעם לנסות להכנס לראיונות שנערכים שם, לא נדמה לי שיקבלו אותי…

    • דניאל ר. הגיב:

      מנסיוני מלפני מספר שנים:
      בהכשרה של הסוכנות שמים דגש על יצירת קשרים אישיים עם החניכים. יש הרבה בירבורים על זהות יהודית/ישראלית אבל לא מכוונים את המועמדים לשום מקום. את הראיון קבלה שכחתי לגמרי.

      לעומת זאת, מי שיוצא לשליחות בזמן השירות הצבאי זוכה לסמינר הכשרה נוסף מטעם הצבא, שבו נאמר לו בדיוק איך "להגן על ישראל" מדברי ביקורת שכיחים (בזמני זה היה "אירעל הז דה רייט טו דיפנד איטסלף" המוכר), וכן מושם דגש על החדרת אהבת ישראל לזאטוטים ועידוד עלייה לישראל.

      • דרקול הגיב:

        תודה, אז מניסונך העיקר הוא באמת חוויה של יצירת קשרים חברתיים עם החניכים, וכל השאר הוא קליפה שלא לוקחים ברצינות?

        • דניאל ר. הגיב:

          מנסיוני אין הנחיות לשליחים הנוגעות למסרים שיש להעביר. יש הנחיות חד משמעיות לקשור קשרי ידידות עם התורמים לעתיד. הבירבורים (אפשר לקרוא להם קליפה, אבל לא ברור לי למה) מטרתם לגרום לישראלים להבין שאפשר להיות ציוני ולחיות בחו"ל. לילידי ישראל היהודים קשה להבין איך יהודי בחו"ל רואה עצמו ציוני אך לא מהגר לישראל.

          מנסיון קודם עוד יותר, מוסדות חינוך יהודיים בחו"ל עוסקים הרבה במשמעות של היותם ציונים, בעוד שבישראל כלל לא מנסים לתת תוכן למושג הזה (אוף טופיק: בוואקום שנוצר יכולה חבורת סטודנטים כושלים לצקת תוכן פשיסטי, משיחי ו"קונצנזואלי" למושג).

  20. יוגי בר הגיב:

    תמשיכו לדבר, גם בגרמניה דיברו. עד שהאזרחים לא יבינו לאיזה בור הם נופלים ויצאו לרחובות, היהודונאצים ימשיכו בחקיקת נירנברג, ביום שחלק סביר מן האזרחים יבינו מה הולך פה, הם כבר לא יוכלו לצאת מהארץ או לפתוח את הפה.
    מי שמפחד לעלות על בריקדות שישתוק ויצביע ליכוד, פוסטים ושמוסטים לא משנים את מהלך ההיסטוריה
    גם לא הפוסט הזה