החברים של ג'ורג'

כיכר השוק ריקה, גרסת 2010

הגרסה המקורית של "ירושלים של זהב", השיר שכתבה נעמי שמר ערב מלחמת ששת הימים ללחן באסקי גנוב, הכילה כמה שורות בעייתיות מאד:

איכה יבשו בורות המים, כיכר השוק ריקה

ואין פוקד את הר הבית בעיר העתיקה

ובמערות אשר בסלע מייללות רוחות

ואין יורד אל ים המלח בדרך יריחו

מבחינתה, כפי שהודתה שמר לאחר מכן, ירושלים הערביה לא התקיימה: "עולם שהוא ריק מיהודים, הוא בשבילי כוכב מת וארץ ישראל שהיא ריקה מיהודים היא בשבילי שוממת וריקה".

במסגרת החושך היורד עלינו, אפשר לומר, במילותיו האלמותיות של דוד לוי עם פרישת בגין, "נעמי שמר, יש לך יורש". המדובר באברי גלעד. בעולם נורמלי, מעמדו של גלעד לעומת שמר היה כזה לוי לעומת בגין; אבל לרוע המזל מדובר במפורסתם, והוא צפוי להפוך בקרוב לכלי הנשק החדש של תועמלני הימין, לשמאלני המתפכח החדש.

גלעד הסכים להצטרף לסיור תעמולה של מועצת י"ש, שמטרתו לבכות את מר גורלם של המתנחלים המוקפאים. הוא חזר המום ודיבר על 'מהפך תודעה': "ביקרתי במקומות שחונכתי לשנוא אותם. חזרתי מבולבל. מבולבל מול איוולת המדינה שקראה לאנשים להתיישב, נתנה להם רישיון בנייה ואז הקפיאה אותם… הופתעתי לפגוש ציבור שהיה לי הרבה לדבר איתו ועם הרבה קרבה וחמימות. רוב השיח המתנחלי בשמאל הוא שנאה. מה שמאוד הפתיע אותי זו הקרבה -  23 דקות  נסיעה וכבר אתה בעומק השטח". 

נו. מה אפשר לומר. 43 שנים בלבד לאחר הכיבוש, וגלעד עזב את הביצה הקבועה שלו והלך לראות על מה בעצם מדברים, והופתע עד עמקי נשמתו: זה ממש כאן, קרוב! והאנשים בכפר הפוטיומקין שאותם פגש בסיור מאורגן היטב היו מלאי "קרבה וחמימות"! הם ודאי צודקים, אם כן. סתם מלאי שנאה, השמאלנים האלה. לא כמו החבר שלו לתכנית, קובי אריאלי.

אפשר היה להציע לגלעד לעשות תרגיל קצת יותר מסוכן: להגיע עצמאית, בלי עסקני המועצה ויחצ"ניה, לאיזה מאחז מבודד, להגיד שהוא מהתקשורת ולראות מה תהיה תגובת נוער הגבעות.

אבל זה משחק. הבעיה המייאשת היא שגלעד הלך לגדה המערבית, וראה שם יידען מסכנים ונרדפים שממשלה ספק-חלמאית ספק-מרושעת מקשה על חייהם. את הפלסטינים, שמספרם עולה עזה של המתנחלים משמעותית ושכל מטרת ההתנחלויות היא דיכויים, הוא לא ראה. הוא יכול היה לראות; זה לא מסובך במיוחד. אבל, 43 שנים לאחר ששמר שרה את "כיכר השוק ריקה" שלה, גלעד מעדיף לא לראות – ומנצל את כוחו התקשורתי כדי שגם אחרים לא יראו.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

20 תגובות על ”כיכר השוק ריקה, גרסת 2010“

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הנה סיורים שאברי גלעד לא יצא אליהם: http://breakingthesilence.org.il/tours.asp
    א-פרופו כיכר השוק ריקה – כיכר השוק בחברון באמת ריקה. אחד מהדברים שלומדים בסיור הזה.

  2. פילה הגיב:

    "שמספרם עולה עזה של המתנחלים" צ"ל "על זה", לא?

  3. אברי גלעד הוא טיפוס קטן ועלוב, כפי שהתברר מעבר לכל ספק מתגובתו לסאטירה הלא נורא נושכנית שעשו עליו.

  4. עדו הגיב:

    הבעיה היא שיש משהו נכון בדבריו של אברי גלעד. לפני כ25 שנה חבר שלי שהיה בגרעין נח"ל התגייס ורצה להקים ישוב בארץ. הוצע לחברי הגרעין מגוון של מקומות וכולם ללא יוצא מהכלל בשטחים, מחוץ לגבולות המדינה (היו מהם שהסכימו וכיום גרים בישוב בבקעה). כלומר, המתנחלים באמת נשלחו לאן שנשלחו בהוראת המדינה (כולל בזמן מפלגת העבודה) ועכשיו פתאום הם למדים שהם פושעי מלחמה.
    אם יש משהו שאני מסתייג ממנו באתר הזה הוא ההתנפלות על צה"ל – כולנו היינו בצבא ויוסי גורביץ גם היה בעזה הכבושה ולא הלך לכלא בראש מורם וההתנפלות על המתנחלים – הם בסך הכל פיונים במשחק שמדינת ישראל משחקת עם עצמה .
    הצבא הוא אכן צבא המדינה , הוא לא כובש לא מדכא ולא הורג, המדינה עושה את זה. המתנחלים הם שליחי המדינה, גם הם לא כובשים ולא מדכאים, אנחנו כולנו עושים את זה.
    מכאן גם שאברי גלעד אכן מדבר שטויות, פתאום הוא 'פגש' מתנחלים ? למה ? מדובר באיזה שבט נידח או חייזרים שנחתו עלינו ממאדים? לא, שמדובר באנשים שהמדינה טיפחה, מימנה והריעה להם במשך שנים עד שפתאום שינתה את טעמה

  5. מני זהבי הגיב:

    בכל זאת, כמה מילים לזכותה של נעמי שמר. במאי 1967, האזור שמצדו השני של הקו הירוק היה בלתי-נגיש לחלוטין עבור הישראלים (טוב, להוציא חלק מסוים מחיילי צה"ל). באותם תנאים, לראות את האזור הזה כאיזה מדבר דמיוני המצוי מעבר להררי החושך היה די מתקבל על הדעת. אבל לעזאזל, בינתיים עברו 43 שנה של מציאות אחרת לחלוטין.

  6. יובל הגיב:

    לעדו:
    איך נראה צבא כובש, מדכא, והורג? לא ככה? אז איך? אתה חשוב שצבא כזה מורכב ממפלצות חייזריות של מד"ב? מסדיסטים מטורפים?

    הצבא הוא בדיוק מה הנאמר עליו. אתה טועה ביתייחסות לצבא כאילו זה אתה, ויוסי, והחבר מפה, והשכן משם. מה שמבלבל אותך היא ההכרות עם החפ"ש. הצבא זה לא החיילים. זה המטרות, הפעולות, ההנחיות, הנורמות, העדר הנורמות. הצבא לא כובש ומדכא "תוך כדי" שהוא עושה משהו אחר. זה מה שהוא עושה, זה מה שהוא.

  7. הטענה שהמתנחלים "נשלחו" היא מיתממת. תלוי כמובן אילו מתנחלים. ראשוני המתנחלים בגוש קטיף יכלו לטעון את זה, כי הם אכן נשלחו לשם על ידי שרון לאחר פינויים מימית. אבל אנשי סבסטיה לא "נשלחו", אלא כפו על המדינה את עובדת היותם שם. כמוהם אנשי עפרה, בית אל וכיו"ב, ואנשים כמו מרים פרץ שגרים במאחזים "לא חוקיים" בכלל לא נשלחו על ידי איש. נכון, למדינה יש אשמה רבה בכך שעודדה ואפשרה את היותם שם. ועדיין? הלכת לשם כשהמדינה שלחה אותך? תואיל בטובך לחזור כשהמדינה מחזירה אותך. למה לא?

    ושוב – אברי גלעד דוחה.

    • הדס הגיב:

      המדינה עוד לא מחזירה אותם – כשיעבור חוק פינוי-פיצוי ליש"ע נוכל לומר שהמדינה רוצה שיחזרו.

    • ש.ב הגיב:

      אתה צודק, רחביה (חוץ מזה שראשוני המתנחלים בגוש עציון התנחלו שם מיד אחרי 67, בהנהגת חנן פורת ובאישור הממשלה). זוהי טענה מיתממת.

      אבל הטענה שמישהו "כפה" על הממשלה משהו, היא מיתממת לא פחות. כל ממשלות ישראל עשו מההתנחלויות פרוייקט לאומי, וגם החלק האקטיביסטי דוגמת סבסטיה, קרה כי הממשלה נתנה לזה לקרות וסייעה לזה. אז הממשלה ממש לא יכולה להציג את עצמה כקורבן בסיפור.

      ולגבי גלעד (שכנראה מריח לאן הרוח נושבת ורוצה להישאר על הצד המרוח בחמאה של הפרוסה), ביג דיל, אז המתנחילים הם גם בני אדם ואין להם קרניים (להבדיל מנעמי חזן), ואפילו בני אדם נחמדים.
      יש לנו בעיה אתם כי יש לנו מחלוקת עקרונית עמוקה, לא כי הם אנשים לא סימפטיים.

      ומעניין מתי נראה מתנחל שהולך לבקר סמולנים ומכריז שהם בעצם לא סוכני אויב בתשלום שמטרתם להשמיד את המדינה ואם העם היהודי באשר הוא. זאת התבכיינות מתנחלית טיפוסית, שונאים אותם ולא מבינים אותם, אבל זה חד צדדי.

      • יובל הגיב:

        איך רחביה צודק?
        ממשלות ישראל הקימו ויזמו את קרית ארבע, מעלה אדומים, הגבעה הצרפתית, גילה, נוה יעקב, יישובי הבקעה עוד לפני העליה לסבסטיה. האליבי המתנחלי מגוחך כמובן, אבל כמוהו הטענה שהכל החל בסבסטיה כאילו איזה דיבוק זר ומוזר השתלט על המדינה.

        • ש.ב הגיב:

          הכל התחיל לא בסבסטיה אלא בגוש עציון. חנן פורת בא לאשכול עם דרישה, ולאשכול לא היה נעים להגיד "לא".

          רחביה צודק כי גוש אמונים דחפה את מפעל ההתנחלויות בכל האמצעים, גם כשזה היה כרוך בעימות עם הממשלות. כך שהם לא "נשלחו" אלא שלחו את עצמם וזה מיתמם לגמרי להגיד שהם "רק" עשו את מה שהמדינה רצתה מהם.

          אבל זה מיתמם באותה מידה לטעון שהם כופפו את המדינה. זה משחק כפול טיפוסי של ממשלה ישראלית, לעשות את מה שהיא רוצה, אבל להתבכיין שהכריחו אותה. וזה דפוס של התנערות מאחריות שננקט כלפי כל הצדדים.

          • אלכס ז. הגיב:

            כל מה שאמרת נכון, אבל אל תשכח שיש אנשים שהממשלה באמת שלחה לשם ושם הם תקועים. הם מהגרים מאיתיופיה ומדינות סובייטיות לשעבר. לא מזכירים אותם כי למנחלים ורבים אחרים לא נוח להזכר בקיומם.
            אלו אנשים שלא חולקים את האידאולוגיה המשיחית (למרות שרבים מהם מנסים להשתלב במרחב), לא באו לכאן כדי שהם וילדיהם ימותו במלחמת דת (אבל גם אין להם אהבה רבה לערבים או לזכויות אדם באופן כללי) ואין להם כסף לעבור למקום אחר. אדרבה, הם גם לא צפויים לקבל הרבה מחוקי פינוי-פיצוי (לא מספיק כדי לקנות דירה) או למצוא עבודה.
            אלו הם המנחלים הלא-אידאולוגיים והם הנדפקים העיקריים בכל פתרון.

          • יובל הגיב:

            אין לי מחלקות איתך לגבי גוש-אמונים.
            אבל ממשלות ישראל לא הסתפקו ב"משחק הכפול" עליו אתה מציבע בצדק.

            הן התנחלו הרבה מאד, ומוקדם מאד, גם בלי ה"גוש". כדאי לזכור זאת. קרית-ארבע למשל היא "בייבי" של יגאל אלון מ 1970 – בלי גוש-אמונים ובלי בטיח. כנ"ל ההתנחלויות בי-ם סופר-רבתי, ושאר ההנחלויות שמניתי.

            • ש.ב הגיב:

              ברור. כתבתי את זה כבר בתגובה הראשונה לרחביה. ירושלים רבתי זה הבייבי של גולדה. טדי קולק, אגב, התנגד, והיא אמרה לו בפירוש שבתור ראש העיר, מותר לו לעסוק בפינוי האשפה. מה בונים ואיפה, זאת החלטה שלה. ירושלים סופר-רבתי זה כבר קטע של ממשלות הליכוד בעיקר.

      • עוז פ הגיב:

        ראיתי פעם כתבה ב24 שעות של ידיעות בשם "בארץ השמאלנים" על מתנחל שמבקר שמאלנים. היה כתוב שזה חלק מסדקת כתבות אבל לא עקבתי.

      • עדו הגיב:

        אוי ואבוי, רק זה לא. אם לא הבנת השמאל זה המדינה, לא משנה כמה הוא קטן וחלש עדיין כשמדברים על 'ההם' (ראה הכתובת של האתר הזה) בנימה של האשמה מדברים על השמאל. רק חסר לי לרדת לרמה של שאר הציבורים בארץ, שפוליטיקאי ירצה למצוא חן בעיניי וילך לשיינקין עם עגיל באוזן וישתה אספרסו קצר כפי שהוא שם תרבוש במימונה , יושב במאהל בדואי ומבקר בהתנחלות. נהפוך לעוד 'ציבור' אחד שצריך לקושש ממנו קולות במקום להיות מה שאנחנו באמת – המהות של המדינה הזאת.

  8. פרעה הצעיר הגיב:

    רוב ה"המתנחלים" אינם מתנחלים- רוב האזרחים הגרים באיו"ש גרים שם בגלל הדיור הזול יחסית, ברגע שבעיית הדיור היקר מאד באיזור המרכז תפתר- תפתר בעית ההתנחליות, השאלה היא האם אנו בעד סבסוד הדיור למחירים סבירים(800K)?- אני בעד.

  9. אייל ניב הגיב:

    זה לא רק גלעד. גם ynet מצטרפים ליחצניסטים:
    http://www.sbnews.co.il/index.php?id=3430