החברים של ג'ורג'

מדינה מזילת ריר

השגריר הטורקי יצא בזול: למרות שההשפלה שלו הוגדרה על ידי דני איילון כ"המינימום שאפשר לעשות", איילון נמנע מלנקוט בצעד הדיפלומטי החריף של דהפנסטרציה (תרגיל מקובל בפראג), וגם לא שפך זהב מותך במורד צווארו (גורלו האומלל של בכיר רומאי שנפל בידי המלך מיתרידאתס); הוא אף לא נהג בו כפי שנהגו בשגריריו של ג'ינג'יס חאן, שראשיהם הוחזרו על שיפוד, ולא השליך אותו לבאר, כדי שיחפש שם מים ואדמה (גורלו של שגריר קודם מאסיה הקטנה, שלביש מזלו הגיע לספארטה).

נוהגים לדבר על "ישראל המשוגעת". ממציא הביטוי, כמדומני, היה אריאל שרון. ההנחה הבסיסית היא שאם נתנהג כמו ערסים חסרי עכבות, אם נביא לקרב סכינים פצצת 20 טון, אם נשבור כל חוק וכל נימוס מקובל, יפחדו מאיתנו. זה לא כל כך עובד: אנחנו מרוויחים את העוינות, אבל לא את הפחד – אולי בגלל שכבר הוכחנו שהכוח שלנו לא משיג את מטרותיו.

לתרגיל של איילון אין אח ורע, למיטב ידיעתי, בתולדות הדיפלומטיה. איילון אמור להכיר אותן יותר ממני; הוא דיפלומט בעל נסיון. אבל מסתבר שכעבד נרצע של אדונו, הבריון המורשע ממולדביה, וכדי לרצות את האספסוף הישראלי, הוא מוכן להתנהג באופן לא דיפלומטי. אפילו אנטי דיפלומטי. הוא לא השפיל את השגריר; הוא השפיל את ישראל. במקום ישראל המשוגעת, קיבלנו את ישראל מזילת הריר.

יש שורה של מעשים מקובלים בקרב דיפלומטים כדי להביע מחאה. אם היה חשוב כל כך לישראל למחות על שידורי הטלוויזיה בטורקיה – שבפעם האחרונה שבדקתי, התקשורת בה חופשית; לא מדובר בסוריה או ברוסיה – היא יכלה, כצעד קיצוני, להחזיר את שגרירה להתייעצות. זה היה אולי מופרז, אולי מטומטם, אבל לא מפגר.

את התוצאה אפשר היה לצפות בשתי דקות של חשיבה: הטורקים הזמינו את שגריר ישראל לנזיפה – תוך כדי הדגשה, עם חיוך מתחת לשפם, שבניגוד לישראל הם מקפידים על הנימוס המקובל – ואחר כך הודיעו בעליצות שאם ישראל לא תתנצל על העלבון חסר התקדים לשגרירה, השגריר הטורקי יחזור הביתה. יופי, טמבל של איווט: הצלחת, באקט הילדותי שלך, לתת לטורקים כל יתרון אפשרי.

איילון, שכנראה קלט שהלהבות שהוא ליבה לצרכי חנופה לבוס שלו ולאספסוף יצאו משליטה, מיהר להודיע שהוא לא מתנצל, אבל "אין זו דרכי לפגוע בכבודם של שגרירים". וואלה. זו היתה התחלקות חד פעמית, אתה אומר? זימנת את המצלמות במקרה, לא במחשבה? ביקשת מהם בנימוס, בעברית, להשפיל את השגריר בלי לחשוב על זה יותר מדי? התפלק לך? אז למה אתה עדיין בתפקידך, בעצם? כבודך והקריירה שלך חשובים יותר מקשרי החוץ של ישראל?

כנראה שכן. וראש ממשלתנו היקר, נתניהו החדש, לא עושה שום דבר בנידון. הוא לא מפטר את איילון. הוא הודיע על תמיכה מלאה בנירון עם הבללייקה, שחושב בטעות ששר החוץ הוא שר התצא-בחוץ, האיש שתרומתו לדיפלומטיה הישראלית כללה איום בהפצצה גרעינית של מדינה שעמה יש לישראל הסכם שלום. נתניהו לא טרח, או שמא לא העז, להסתייג ממופע הביזאר של איילון. סך הכל, צריך לשמור על הקואליציה. זה יותר חשוב מנסיון למנוע קרע בוטה עם מעצמה אזורית אחרת. צריך לשמור על פרופורציות.

ממשלת נתניהו מרבה ללהג על הסתה בתקשורת הטורקית. אולי כדאי שתסתכל מדי פעם מה קורה בביתה פנימה. הרב של הרייך, ישראל רוזן, נוהג לצאת מפעם לפעם במאמרי הסתה, והוא קורא לרצוח פלסטינים ואף ישראלים שאינם נושאים חן בעיניו בשם "המוסר היהודי". לא רק שרוזן לא הועמד לדין, מסתבר שהמכון שבראשו הוא עומד מקבל מימון ישיר מממשלת ישראל. כן, כן: ממשלת ישראל מממנת הטפה לרצח של פלסטינים וגם של חלק מאזרחיה. פורים שמח, יהודים. שמחו בממשלתכם: היא ממלאת היטב את הציווי התנ"כי "והיית משוגע ממראה עיניך".

עדכון מנהלתי: כפי שהקוראים הוותיקים ודאי שמו לב, תדירות העדכונים בבלוג ירדה באופן ניכר מאז שהתחלתי לכתוב ב"אחר". הסיבה לכך היא, מצד אחד, תשישות עונתית ומצד שני העובדה שהתבקשתי לכתוב עבור "אחר" יותר טקסטים משסוכם עליהם תחילה. אפשר, ומומלץ, לקרוא אותם כאן. זו לא הודעה על סגירת הבלוג; אני מקווה שאצליח עדיין לעדכן אותו, בין עבודה וכתיבה ב"אחר". אבל מן ההגינות לומר שקשה יהיה לעמוד ביעד שקבעתי לעצמי, של שלושה-ארבעה פוסטים בשבוע.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

21 תגובות על ”מדינה מזילת ריר“

  1. שונרא הגיב:

    מחירו של מנוי שנתי ל"אחר" הוא שקל אחד ליום.

    הכתיבה שלך (אפילו בחלקים שאיני מסכימה איתם!) שווה את המחיר הזה ועוד.
    מן הראוי שאנשים שמצטרפים ל"אחר" במיוחד כדי לקרוא את כתביך (כמוני, אבל בוודאי שיהיו עוד) יספרו על כך לעורך!

    • דור הגיב:

      ובכל זאת חבל שהפוסטים יועלו מאחורי חומת תשלום, כי גם אם אני אשלם, החברים שאני בדר"כ מפיץ ביניהם את הפוסטים כנראה שלא. חבל להקטין את החשיפה, גם אם הצורך במשכורת מובן לחלוטין…

    • ג'ו הגיב:

      שיהיו שם כותבים נוספים זה וודאי יצדיק אבל 350 שקל לשנה זה קצת הרבה.

      • שונרא הגיב:

        עבור *כמעט* כל הכותבים בעולם, אתה צודק.

        עבור כתיבתו של יוסי? שווה כל סנט אינדיבידואלי.

      • גרייף הגיב:

        אני קניתי מנוי ל"אחר" רק כדי לתמוך בכתיבתו של יוסי (אני מתנגד לעישון, ולבקש ממני לתרום לקרן טבק נראה לי צבוע) אבל אחרי שנאלצתי להפסיק לקרוא ביקורת מוזיקה שעסקה בעיקר בכמה המבקר מוצלח ומכיר רוק'נ'רול וקצת פחות בלהקה שעליה היה אמור לכתוב, אני קצת מתחרט על העניין.
        ז"א יוסי עדיין שווה את הכסף, אבל אני קצת מתחרט שמיברג מבלבל בין "עיתונות" ל"בלוגים של החברים שלי".

  2. מני ל הגיב:

    אז בוא נראה את "הישגי" ליברמן ועדת מעודדיו: מצרים, טורקיה, מאוריטניה, שבדיה, נורבגיה, וכמובן ארה"ב.

    לא נורא, נתנחם בכך שהיחסים עם בלרוס ומנהיגה הנאור לוקשנקו מעולם לא היו טובים יותר.

    • ygurvitz הגיב:

      כן, המזל הרגיל שלי. לא יכלו לעשות את זה שעתיים קודם? עכשיו השאלה היא למה דני איילון עדיין בתפקידו.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    חסרה (מאוד!) ב"אחר" האפשרות לעקוב ב-RSS רק אחרי עדכונים של כותב מסוים (למעט מברג). אני מניח שאשלם על מנוי בשמחה כדי לקרוא את כתיבתך שם, אבל אין לי כוח לסנן רק את הכתיבה שלך מתוך כלל הכתבות.

  4. יאיר הגיב:

    להגיד שהתקשורת בטורקיה היא חופשית זה לא לגמרי מדוייק. הרשויות נוהגות להתעמר בחלקים החילוניים יותר שלה. פרטים, וגם תזה מעניינת, אצל קרני — http://www.notes.co.il/karny/64143.asp

    יא.

  5. סמולן הגיב:

    דני איילון מספיק מוכשר ומנוסה, כדי לחשוד בו למה הוא התכוון בפדיחה הזו.

    מהצד, זה נראה כמו מלכודת שטמנו לליברמן. תיאוריית הקשר שלי אומרת שהיתה ישיבה, הליברמן התבטא באיזה אופן סימבולי (קחו את השגריר הזה, שימו אותו על שרפרף, ודברו איתו כמו שצריך. ושכל העולם ישמע). אמר איילון, שמזמן נמאס לו מהבוס, "אין בעיות", ויצא לבצע. תוך שהוא מזמין צלמים, מוודא הריגה בעצמו, ומטפטף שהכל הגיע מהבוס.

    אבל האמת, שכל הפדיחה החיננית הזו הצליחה בעיקר להדגים שישראל יכולה להסתבך עם הקודים של המזרח התיכון, ובגדול מתכוונת לטוב. אני חושב שמבחינה תקשורתית נקודתית, פוזיציית הערס-וונאבי משדרת בעיקר תמימות. וזה משהו שממש חסר לנו.

  6. שמרלינג הגיב:

    הנזיפה היתה מוצדקת, הדרך בה בוצעה היא כישלון צורב.

  7. גוי גדול הגיב:

    http://news.walla.co.il/?w=/1/1632070&m=1&mid=82764

    זה יותר קשור לפוסטים קודמים, בעיקר בגלל הציטוט שלהם "ההלכה מתירה חילול שבת על מנת להציל גוי" שמתנגש לי מאד עם הקביעה שלך (לא שלך כמובן, ברור לי שאתה מדבר שם על הפסיקה של הרב של גולדשטיין) שאין לתת טיפול לגוי אלא אם יש בכך תועלת

    להגיד לך את האמת הופתעתי.

    • מני זהבי הגיב:

      הגדר תועלת.
      למעשה, אפשר להעלות טיעון כגון: "אנחנו חיים בעולם שבו התקשורת חודרת לכל מקום. אם איזשהו יהודי יימנע מלהושיט סיוע חיוני לגוי בשבת, גם אם הוא בטוח שאף אחד לא יידע מזה, הוא עלול למצוא עוד יומיים את הסיפור מתגלגל בבלוגים עם קישורים לסרטונים ביו-טיוב, ואולי גם מגיע לכמה תחנות טלוויזיה. בסוף מישהו עוד ידקור כמה יהודים בגלל זה. אז יש להציל גויים בשבת, בלי חוכמות".
      והאמת היא שגם את המוסר ניתן להגדיר כמערכת חיובים הקיימת בהקשר חברתי (בלבד), כאשר אדם הפוטר את עצמו מן החיובים הללו מסתכן בכך שגם החברה הכללית תפטור את עצמה מאותם חיובים ביחס אליו. או, בלשון אחרת, ניתן לראות את ההדדיות שבהחלת חיובים מסוריים כחלק הכרחי מכל מערכת מוסר שהיא. לאור ההגדרה הזאת, אין שום דבר מוסרי בהצלת חייהם של לא-יהודים אם אלה אינם נוהגים להציל את חיי היהודים, אבל בהחלט קיים חיוב מוסרי להציל את חייהם (גם בשבת!) אם הם מצדם נוהגים להציל את חיי היהודים.
      עכשיו, הניסוח הזה הוא פשטני מאוד (בין היתר, המונח "לא-יהודים" הוא פשטני וכוללני באופן מוגזם). אבל אם ניתן להחיל אותו ברמה הכלל-אנושית — כלומר, לראות את כל האנושות כקבוצה שמקבלת על עצמה, לפחות ברמה העקרונית, סוג מסוים של נורמות מוסריות (למשל, החיוב להציל את קורבנותיהם של פגעי טבע), ולפיכך הנורמות הללו צריכות להישמר גם על-ידי היהודים ביחס לכל הלא-יהודים — אני חושב שלא תהיה לי בעיה להסכים אתו.

  8. יהושאפט הגיב:

    טוב אני מניח שאחרי כל ההסתה הפרועה לפלסטינים יש סיבה לנזוף חמורות בשגרירי ישראל אצלם.

    כרגע הם עושים את זה עם אבנים סכינים וקליעים, אז סה"כ נדמה לי שטורקיה יצאה פה ממש בזול.

    • עדו הגיב:

      יהושאפט צודק. מצד שני שגריר טורקיה בישראל לא עוצר ישראלים ועושה להם חיפוש , לא בודק להם תעודות ולא מוריד להם כאפות אם הם לא מצייתים מספיק מהר.
      אז גם אנחנו יצאנו בזול.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    alert(9)

  10. ניר הגיב:

    שאלה מנהלתית: הרצאתך על תרבות יהודית אלטרנטיבית מלפני מספר שבועות הוקלטה? יש מצב שהיא תועלה באתר?

    • ygurvitz הגיב:

      לא, חוששני. הכל התחרבש בערב ההוא. הגענו באיחור ניכר עקב פקק, למרות שיצאנו מוקדם; איש הווידאו הבריז; ההקלטה הקולית התפקששה לגמרי. נצטרך לערוך את ההרצאה הזו מחדש.

  11. ג הגיב:

    סחתיין על התמונה באתר אחר!