החברים של ג'ורג'

כינוס קטן בשדות הקרח

איווה, מדינה ששמה קשה מאד לכתיבה בעברית, איננה מדינה אמריקנית יצוגית. אוכלוסייתה קטנה, רוב מוחלט של תושביה – למעלה מ-95% – הם לבנים, וחלק ניכר מהם חקלאים שפרנסתם היא גידול תירס. ובכל זאת, איווה תשחק תפקיד קריטי בבחירת הנשיא האמריקני הבא.

ההליך – ה"התוועדות", caucus – שיתחיל מחר בערב, יהיה משונה, ואולי ארכאי יהיה ביטוי טוב יותר. חברי המפלגות יתכנסו, איש בעיירתו, בשעת ערב מאוחרת ובמזג אוויר קפוא, במבנה ציבורי. שם יתחיל ריטואל ההתוועדות: הנוכחים ינסו לשכנע, איש בתורו, את האחרים כי דווקא המועמד שלהם, הוא ולא שרף, הוא ולא מלאך, ראוי להיות מועמד המפלגה לנשיאות. לאחר שעות של דיונים, תיערך ההצבעה: כל משתתף ילך לפינה מסוימת של החדר, שנקבעה עבור המועמד שלו. בוחרים שתמכו במועמד שקיבל פחות מ-15% מהקולות, יתבקשו להשתתף בהצבעה שניה.

כ-120,000 דמוקרטים וכ-90,000 רפובליקנים, מאחת המדינות הפחות יצוגיות בארצות הברית, צפויים להשתתף בהתוועדויות מחר. מספר זעום על פי כל קנה מידה: בבחירות הנשיאותיות האחרונות, הצביעו כ-120 מיליון בוחרים. ואף על פי כן, איווה הקטנה, ולאחריה ניו המפשייר הזעירה, מחזיקות במידה חסרת פרופורציה של השפעה על הבחירות. המועמדים שינצחו בהן, וראשית באיווה, יקבלו כוח-זינוק עצום, ויגיעו לפריימריז הבאים מעמדת כוח. המפסידים, כמובן, יאבדו גובה.

מאחר ומדובר בהתוועדות, ולא בבחירה מהירה וישירה; ומאחר ורבים מן המגיעים לדיונים טרם החליטו סופית במי יתמכו; ומאחר ובעבר, רבים מן המצביעים שינו את דעתם בעת ההתוועדות – יהיה אווילי לנסות לקבוע מי ינצח. אבל אנסה לתת קווים כלליים – שבהחלט יתכן כי יתבדו בבוקר יום שישי.

* * * * *

בחירות 2008 נערכות בסימן החורבן שהשאיר אחריו ג'ורג' וו. בוש, שדרדר את מעמדה הבינלאומי של ארצו לשפל חסר תקדים; שהוציא אותה למלחמת שולל אחת, ושזמם שניה; שהרס את צבאה; שממשלו היה כנראה המושחת ביותר מאז זה של גראנט; שמילא את שורות הפקידות באפסים חדלי אישים, ושלא הצליח למנוע את החרבתה של עיר גדולה ועתיקה; שהפך מדיניות שקבע נשיאה הראשון של הרפובליקה, והתיר עינויים; שביטל שורה של חירויות בסיסיות, ביניהן ההבאס קורפוס (שר המשפטים המתפטר שלו, אלברטו גונזלס, באחד מרגעי השפל של הממשל, אף ההין לומר את דבר ההבל שהעובדה שהחוקה קובעת שהבאס קורפוס לא יוקפא אלא בעת פלישה או מרד, אין פירושה שהבאס קורפוס הוא זכות חוקתית); שבמהלך כהונתו הטיל רק פעמיים וטו – פעם אחת על מחקר בתאי גזע שהיו עשויים להציל חיי אדם, פעם שניה על חקיקה שהיתה מבטיחה שמיליוני ילדים היו נהנים מביטוח רפואי בסיסי – וכל זאת בשם השמרנות הרחומה.

הנחת הבסיס בבחירות הללו היא שהרפובליקנים הולכים לחטוף בעיטה בראש, שכמוה לא נראתה מאז הבחירות שלאחר התפטרותו של ניקסון. כמובן, המפלגה הדמוקרטית ידועה ביכולתה עוצרת הנשימה לחטוף תבוסה ממלתעות הנצחון, אבל אם גם הפעם היא תפסיד – אולי הגיע הזמן לסגור את הבאסטה. מתוך הנחה אופטימית זו, אטפל במועמדים הרפובליקניים במהירות ובקצרה.

* * * * *

שני המועמדים הרפובליקניים המובילים באיווה הם שני טיפוסים נאלחים, מיט רומני ומייק הקאבי, שניהם מושלים לשעבר (של מסצ'וסטס וארקנסו, בהתאמה). לרומני יש יתרון משמעותי: הוא מולטי-מיליונר שכבר שפך 80 מיליונים באיווה. יש לו גם שורה של חסרונות בולטים, שמסבירים מדוע הוא צריך להיאבק בשיניים וציפורניים מול מועמד שאין לו כסף לפלאפל.Picture by Flickr user Protect_Our_Primary, used accordinf to the Creative Commons license

ראשית, הוא מורמוני, כת מאוסה וחשודה (בסקר שנערך לאחרונה, 95% ידעו שרומני הוא "המועמד המורמוני"); שנית, הוא שינה כל כך הרבה עמדות במהלך הקמפיין, ונתפס בכך, שהאמינות שלו נחותה מזה של סוחר מכוניות משומשות (בזמנו, הוא רץ משמאל לטד קנדי, מהליברלים שבסנאטורים, במסצ'וסטס); ושלישית, הוא נתפס בשורה של שקרים אומללים.

הקלאסי שבהם היה כאשר טען שהוא "ראה את אביו צועד עם מרטין לות'ר קינג". מטרת השקר הזה היתה לחפות על העובדה המרשיעה שהכנסיה המורמונית היתה ארגון גזעני רשמי עד 1978 – כשרומני היה חבר פעיל בה. דא עקא, שהסתבר שאביו של רומני מעולם לא צעד לצד קינג; לכל היותר, הוא הגיע ללוויה שלו. זה לא מעט בכנסיה גזענית, אבל לא בדיוק אותו דבר. כשעומת רומני עם העובדה הזו, הוא טען שהמילה "ראיתי" היתה מטאפורית.

הקאבי הוא הדבר הכי דומה לג'ורג' בוש במירוץ הנוכחי: מטיף בפטיסטי כריזמטי, שמחזיק בעמדות "שמרניות רחומות" (כשנשאל אם הוא תומך במניעת חינוך מילדיהם של מהגרים, הוא התמרמר ואמר שהוא לא מתכוון להעניש ילדים שלא חטאו – "אנחנו יותר גדולים מזה".זו היתה עמדה לא פופולרית). הוא, כמובן, מכחיש-אבולוציה, והפגין בורות מזעזעת בשורה של נושאי מדיניות חוץ.Picture by Flickr user Protect_Our_Primary, used accordinf to the Creative Commons license

הממסד הרפובליקני מתעב את הקאבי, והוא משיב לו באותו מטבע. לאחרונה אמר במפורש שהממסד בז לפונדמנטליסטים, אבל מחזר אחרי קולותיהם – ולאחר הבחירות שוכח מהם. לרטוריקה הכמו-פופוליסטית הזו יש קונים (חשבו על "נאום הקופים" של דוד לוי), והקאבי מחפה על חולשתו בכריזמה, בכשרון נאום, בנגינה על גיטרה ובשורה של גימיקים – שהידוע שבהם הוא תשדיר משותף ומלא הומור עצמי עם צ'אק נוריס. הקאבי אף העז למתוח ביקורת על ניהול המלחמה בעיראק.

שני המתמודדים הבולטים האחרים בקרב הרפובליקנים הם ג'ון מק'קיין ורודי ג'וליאני. שניהם בצרות ניכרות ואף אחד מהם לא צפוי לזכות באיווה. השמרנים הדתיים חושדים במק'קיין – והציבור הכללי לא מקבל את עמדתו באשר למלחמה בעיראק (הוא חושב שצריך להמשיך בה). ג'וליאני סובל מתסמונת אהוד ברק: ככל שהבוחרים נחשפים אליו יותר, כך הם רוצים בו פחות. התנהגותו קפריזית, ולאחרונה הסתבך בפרשיה חמורה: הוא חשוד בכך שהורה למשטרת ניו יורק לספק אבטחה לפילגשו (שהפכה בינתיים לאשתו) והשוטרים אף הוציאו את כלבה של אשתו לטיול. העובדה שצולם בעבר בדראג, שמימן לבתו הפלה, שהתגורר עם חברים הומוסקסואלים, שמינה מקורב לפשע המאורגן למפקד משטרת ניו יורק וניסה למנות אותו לאחראי על המשרד לבטחון פנים – כל אלה הם אבני ריחיים על צווארו. ג'וליאני צפוי להפסיד בשורה של פריימריז עד פלורידה – ולפחות באיווה, ההפסד צפוי להיות משפיל. כמה תבוסות יכול לספוג בטרם יודיע על פרישה? כנראה שלא יותר משלוש.

שאר המועמדים הרפובליקניים לא ראויים להתייחסות אלא כקוריוז.

* * * * *

בצד הדמוקרטי יש שלושה מועמדים עיקריים ומספר מועמדים משניים. הראשיים הם הילארי קלינטון, אשתו של וסנאטור מניו יורק; ברק אובאמה, סנאטור טרי מאילינוי; וג'ון אדווארדס, סנאטור לשעבר מצפון קרוליינה והמועמד לתפקיד סגן הנשיא בשנת 2004.

השלושה רצים צמוד, צמוד מאד. אצהיר מראש שאהדתי נתונה לאובאמה ולאדווארדס, בסדר זה, ושאני חושב שמועמדותה של קלינטון היא בעייתית מאד. מדוע?

* * * * *

לקלינטון יש יתרון אחד ויתרון שני שהוא עושר השמור לבעליו לרעתו. הראשון הוא תמיכת הממסד המפלגתי בה. השני הוא העובדה שהיא מוכרת מאד ביחס למתמודדים האחרים. אבל היתרון הזה, כאמור, עשוי להתגלות כחסרון: האמריקנים מכירים אותה – ודוחים אותה. 50% מן האמריקנים אמרו כי לא יצביעו עבורה, בכלל זה 56% מהגברים, 69% מקרב המבוגרים מגיל 60, 48% מקרב העצמאיים (אלו שאינם מזדהים כדמוקרטים או רפובליקנים), וכך גם יותר מ-20% מהדמוקרטים. כלומר, אם הדמוקרטים באמת רוצים להפסיד, קלינטון היא המועמד הנכון.Picture by Flickr user Llima, used in accordance with the Creative Commons license

בעיני רבים – וגם בעיני – קלינטון איננה מועמדת ראויה. היא חוזרת שוב ושוב על המנטרה על פיה היא "מנוסה" – אבל הנסיון הזה מורכב בעיקרו משמונה שנים כגבירה הראשונה. וזו, מה לעשות, לא משרה ביצועית. היא היתה חברה שמונה שנים בסנאט – אבל לא העבירה שום חוק ראוי לשמו. היא הצביעה בעד המלחמה בעיראק, וסירבה להודות שהיה מדובר בטעות – אם כי אמרה ש"אילו היתה יודעת אז מה שהיא יודעת היום", היתה מצביעה נגד. זאת חוכמה קטנה מאד: אובאמה נאם נגד המלחמה כבר אז. יתר על כן, רק לפני כחודשיים תמכה קלינטון בהצהרת הסנאט המכריזה על משמרות המהפכה כארגון טרור – מה שהיה יכול לשמש ככלי בידי בוש לתקיפת איראן. חודש לאחר מכן, כידוע, פירקה קהילת המודיעין האמריקנית את הטיעונים שבוש השתמש בהם לאורך השנה האחרונה – ושהיו מקובלים גם על קלינטון.

לקלינטון יש שורה של בעיות אחרות. הראשונה והחשובה שבהן: היא מפחדת. היא לא אומרת שום דבר ברור – אלא אם הוא כבר קונסנסוס. היא תמיד בודקת לאן נושבת הרוח. היא ספגה כל כך הרבה מכות במהלך המתקפה הרפובליקנית על שלטון בעלה, עד שהיא – כדבריה של אחת הדמויות בסדרה "הבית הלבן" – לא מסוגלת לומר "תקשיב, יא חתיכת פונמנטליסט מפגר…", ועוברת ישר ל"בבקשה, אל תרביץ לי עוד".

אני מאמין לקלינטון כשהיא אומרת שהיא ליברלית שרוצה להחזיר את הניו דיל, אני מאמין שהיא באמת רוצה לשפר את מצבם של חסרי ביטוח הבריאות, אני מאמין שאכפת לה – בדרכה הקרה, המחושבת, המנוכרת, שלא שונה בהרבה משלי – מחסרי המזל. אבל אני לא חושב שיש לה את האומץ, ולא את היכולת, לנצח במאבק. ובהנתן מה שהאמריקנים חושבים על קלינטון, כל צעד שלה ידרוש מאבק. ולנשיא הבא תהיה הרבה, הרבה עבודה. ויש לזכור: המאבק החשוב ביותר שניהלה קלינטון, תכנית הבריאות שלה בעת ממשלו הראשון של בעלה, קרס בלהבות. הוא לא הגיע אפילו להצבעה.

הבעיה השניה היא זו של השושלת. אם תבחר קלינטון, ותסיים את כהונתה, ארצות הברית תהיה בשליטתן של שתי משפחות אצולה במשך 24 שנים (בוש האב-ביל קלינטון-בוש ג'וניור-הילארי קלינטון). זה לא בריא וזה לא אמור להיות כך.

הבעיה השלישית נקראת ביל קלינטון. מעולם לא היה מצב שבו בבית הלבן יש נשיאה, כשלצידה יושב בעל מנוסה הרבה יותר ונטול כל סמכות. הפוטנציאל לשימוש לרעה ולשיבוש הליכים תקינים מסחרר את הראש. רבים מן הדמוקרטים – וגם בציבור הכללי – היו רוצים לראות את ביל קלינטון בכהונה שלישית, והבחירה בהילארי נראית כדבר הכי קרוב לכך. וכל זה, כמובן, בלי להכניס למשוואה את האפשרות שהשניים יריבו ביניהם. בעל הטור הניאו שמרני צ'ארלס קראוטהמר הציע לשלוח את ביל כשגריר לארגנטינה, תוך שהוא מפטיר ש"הרומאים ידעו להעריך היטב את האמנות העדינה של הגליה". ביל צפוי להעריך אותה מעט פחות, יש להניח.

לקלינטון יש שני טיעונים כשהיא באה בפני הבוחרים: ראשית, שהיא מנוסה ממתחריה; שנית, שהגיע הזמן לבחור נשיאה לארצות הברית. לטיעון הראשון יש שתי תשובות: ראשית, ששמונה שנים כגבירה הראשונה אינם אימון נאות לדבר, ושלאובאמה יש אמנם פחות נסיון ממנה בסנאט – אבל הוא שימש שנים ארוכות כסנאטור-מדינה. קלינטון מחזיקה במשרה הנבחרת הראשונה שלה. יתר על כן, ה"נסיון" של הילארי לא הוכיח את עצמו במבחני עיראק ואיראן – ועל כן עדיף חוש שיפוט על פני נסיון.

התשובה לטיעון השני היא שאין שום דבר פמיניסטי באשה שנבחרת לתפקיד על כנפי מעילו של בעלה. הילארי קלינטון לא היתה נחשבת למועמדת ראויה לנשיאות אלמלא היתה אשתו של ביל קלינטון. אין לה כל הישגים ראויים לציון. היא סנאטורית בינונית למדי, שאלמלא תמיכתו של בעלה, שפופולרי ממנה עשרות מונים, לא היתה מגיעה רחוק.

* * * * *

אוקיי, לא קלינטון. אז למה אובאמה?

Picture by Flickr user Transplanted_Mountaineer, used according to the Creative Commons licenseראשית כל, משום שהוא יכול להבחר. הרפובליקנים ניסו נואשות – ועד עכשיו לא הצליחו להדביק אליו שום דבר. סקרים מראים שהוא מנצח כל מועמד רפובליקני שיוצב מולו (במיוחד הקאבי ורומני – מק'קיין יהיה קשה יותר). אפילו רפובליקנים מחבבים אותו.

שנית, משום שהוא צדק. הוא עמד מול הגל והתריע מפני המלחמה בעיראק כבר ב-2002, עוד קודם לבחירתו לסנאט. גם היום, לעומת ההתפלפלויות של קלינטון, הוא מצהיר שהוא יתחיל מיד עם כניסתו לבית הלבן בהסגת הכוחות האמריקניים מעיראק. זו המדיניות שהעם האמריקני, על פי כל הסקרים, רוצה בה. ובניגוד לקלינטון, הרקורד של אובאמה נקי בנושא זה.

שלישית, משום שהוא מציע משהו אחר, משהו שלא נראה מאז ימי קנדי: תקווה ושינוי. סיסמאות, כן: כריזמה היא בדרך כלל סיבה רעה מאד לבחור מישהו, ויכולת רטורית איננה ערובה לדבר. אבל כמה מרענן אחרי הבערות והגמגום של בוש, אחרי ההתחמקויות הלשוניות של קלינטון, מישהו שמדבר ישירות – ואומר דברים ברורים. עצם ההתחמקות מהחובה של פוליטיקת הזהויות מהמנעות מכל אמירה, היא תכונה חיובית.

רביעית, וחשוב מכל, משום שהוא ישנה את כל התמונה. אמריקה שבוחרת נשיא שחור – נשיא שבילה את ילדותו באינדונזיה, נשיא שיודע כיצד נראים החיים מחוץ לארצו, נשיא שהקדיש שנים ארוכות מחייו לסיוע משפטי לעניים, נשיא שהתנגד לאימפריאליזם – תהיה אמריקה אחרת. לא תהיה הוכחה טובה יותר מכך שהסטיה האיומה הזו של שנות בוש וצ'ייני, שנות הפחד והטרור, שנות בזיזת החירות – וזה התחיל לפני ה-11 בספטמבר – מגיעות לקיצן, שהגלגל הסתובב שוב.

והתקווה, החזרה לאידיאל הדמוקרטי: "קול אחד יכול לשנות חדר, ואם קול אחד יכול לשנות חדר, הוא יכול לשנות עיר; ואם עיר, אז מדינה; ואם מדינה – אז את האומה כולה; ואם את האומה – אז גם את העולם כולו. הקול שלכם יכול לשנות את העולם".

אני לא יודע – איש אינו יודע – איך ייראו הדברים לאחר שהמתוועדים יצאו מן הקור אל חדרי הוועידה החמים. אבל אני מקווה שהם ישאו איתם את הדברים הללו.

ומלבד זאת, יש להפסיק את רצח העם בדארפור.

(יוסי גורביץ)

נהניתם? ספרו לחבריכם:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • email
  • RSS
  • Twitter

25 תגובות על ”כינוס קטן בשדות הקרח“

  1. קורא קבוע בבלוג הגיב:

    הוספת דברים רבים שלא הייתי מודע אליהם, תודה.
    אך ברצוני לדעת – מהם בכל זאת הדברים המשמעותיים שבוש עשה מאז שנבחר ב2000? זה נכון שהוא הרס הרבה והוא יזכר כבדיחה לא מוצלחת, אך האם יש דברים חיוביים שהוא עשה? משהו אולי בחינוך בארה"ב, בכלכלה או בנושאים אחרים?

  2. אלכס ז. הגיב:

    פוסט יפה. גם אני מחבב את אובמה, ומקווה שזה לא ביטוי נוסף ל"תסמונת עמיר פרץ" ושהוא לא יאכזב אם וכאשר יבחר.

  3. רוגל הגיב:

    כמה הערות בשולי הסקירה המצויינת שלך:
    1. לאביו של מיט רומני, להבדיל מבנו, היה חוט שדרה. הוא תמך במאבק לשיוויון זכויות של השחורים באופן גלוי. הוא אומנם לא צעד ביחד עם מרטין לותר קינג, אבל הביע את עמדתו בגלוי. הוא גם הכריז שמלחמת וויאטנאם היא טעות שאיננה משרתת את האינטרס האמריקאי – הצהרה שלא תרמה לו כלל בהתמודדות מול ניקסון על המינוי הרפובליקני ב1968.
    2. יותר מאשר האקבי מזכיר את ג'ורג בוש הוא מזכיר את קרטר. הברירה דרך אגב היא גרועה בכל מקרה.
    3. להבדיל מהדעה הרשמית אני חושב שרון פול יצליח באיווה להגיע למקום השלישי מה שיתן לו דחיפה משמעותית לקראת הפריימריס בניו-המפשייר בשמיני לחודש. זו איננה רק משאלת לב, אבל אני בהחלט מכיר בכך שהשיפוט שלי מוטה לטובתו.

  4. ד.ט הגיב:

    במחנה הרפובליקני, ממה שידוע לי, מק'קיין עולה בהרבה על השאר. לא אצטער גם אם יזכה בבחירות הכלליות.

    הוא יכול היה להיות דמוקרט, על-פי עמדותיו בנושאים רבים – איכות הסביבה, פיקוח על הנשק, הגירה, והיחס לשבויים וחשודים בטרור, התנגדות נחרצת לעינויים. (דבר שחווה בעצמו כשבוי בוויטנאם).

  5. ד.ט הגיב:

    גם אני חושב שקלינטון תפסיד במירוץ לנשיאות מול מועמד רפובליקני סביר. השאלה כמה מצביעים דמוקרטים עושים את השיקול הזה, וכמה מצביעים עבור המועמד הדמוקרטי שמתאים בעיניהם ביותר לנשיאות.

  6. ד.ט הגיב:

    נכון אובמה נראה בתמונה כחבוש כיפה לבנה?

  7. אייל הגיב:

    פוסט נפלא.
    ומלבד זאת , מה באמת המצב כרגע בדארפור?

  8. תודה על פוסט מצוין.

    לא סיפרת מדוע אהדתך נתונה גם לאדוארדס.

  9. ביקורת שמאלית וליברלית, על פי מסורתו של ג’ורג’ אורוול הגיב:

    אכפת לה – בדרכה הקרה, המחושבת, המנוכרת, שלא שונה בהרבה משלי – מחסרי המזל

  10. יואב (לונדון) הגיב:

    לא כדאי להזכיר שאובאמה לא עשה שום דבר בחיים שלו? עם כל הכבוד, האדם עלול להיות מנהיג העולם החופשי וכל מה שיש להגיד עליו הוא שהוא "גדל באינדונזיה". לאמריקאים יש נטיה לנסות לבחור מנהיגים "מושלמים" ולהמנע מלבחור מנהיגים שטעו, בגלל זה כל כך הרבה מהמועמדים הם מועמדים מפלאסטיק שלא עשו שום דבר בחיים שלהם ולכן לא טעו, ואובאמה הוא בהחלט נציג בולט של הנטיה הזאת. הוא שחור, הוא מדבר יפה, הוא לא ביצע טעויות, בואו נבחר בו. מובן שזאת טעות עליה כולנו נשלם (שוב).

  11. ולדמן גל הגיב:

    יותר מכול ההששואה לקנדי היא מה שמפחיד אותי באובמה. צעיר, רהוט מבטיח. באמת יש צורך להזכיר את משפט ההיסטוריה? הרי קנדי הצעיר והמבריק כמעט וסבך את העולם במלחמה גרעינית.

  12. אזרח. הגיב:

    ההצגה הגדולה של הפלוטוקרטיה של ארה"ב.הציבור של ארה"ב הוא בסך הכל הצופה בהצגה.זה שאינו שותף להחלטות ,ושהממשל לא סופר אותו.זה שמרים את ידו מידי פעם,ומשלם את החשבון עבור ההצגה.

  13. אלעד הגיב:

    יוסי,

    פוסט נהדר. תודה!!

    הייתי מככב אותך ככה בגדולה, אם זו היתה במה שלא מכבדת את עצמה. (סליחה, סטיתי מהעיקר).

    אני נורא מסמפט את אובאמה, והייתי מת שלארה"ב יהיה נשיא שחור. אולי זו תהיה התחלה של מהפכה רבתי. אבל, הוא קצת מדאיג אותי. מרגיש כמו חתול בשק. וכדי להסביר למה אני מתכוון, אצטט מבלוג שאני אוהב בשםCosmic Variance שהכותב שלו גם תומך באובאמה.

    "think there is a moment yet to come when America sits up and says: “Holy crap, we could have a black person as the President of the United States!

    But regardless, it’s hard to exaggerate how extraordinary such an event would be — twenty years ago, a small percentage of political observers would have suggested there was a realistic possibility for an African-American to be elected President by 2050, much less 2008.

    And, as historic as it would be, the fact that he is black is by itself not a very good reason to support him — having the first black President be a disaster could set the cause of racial justice back many decades.
    "

    (מכאן: http://cosmicvariance.com/2007/12/14/holy-crap/)

    האיש מדבר הרבה, אבל לא ברור מה הכוונות שלו.

  14. קונטי הגיב:

    האפשרות של נשיא שחור מרתקת ומושכת בו-זמנית. מעניינת אותי גם שאלת יחסו של אובאמה לישראל; להרבה שחורים יש זיכרון היסטורי ארוך, וכנראה לא שחכו מה זה להיות נרדפים. האם בגלל זה יתמכו דווקא בנרדפי ישראל – הפלסטינאים – ולא בישראל עצמה? מצד שני, אולי הגיע הזמן שישראל תפתח גב משלה ולא תנסה להידמות לאמריקה בכל דרך אפשרית?

  15. אסף רזון הגיב:

    שאלה קצרה בקשר לג'וליאני: הטענה ש"צולם בעבר בדראג" גורמת לזה להשמע כאילו התגלה משהו נסתר ומלא-סוד.

    האם מדובר בהופעתו המשעשעת כמנחה התוכנית "סאטרדיי נייט לייב" שבה הופיע במערכון אחד מחופש לסבתא איטלקיה זקנה? והאם זה הדבר שמעורר עליו את חימת השמרנים?

    זה נשמע כאילו אחד מן השלושה:
    א. יש צילומים נוספים ו'שערורייתיים' יותר
    ב. הרפובליקנים באמת חסרי חוש הומור באופן קיצוני
    ג. הכותב ערבב מין בשיאנו מינו (תרתי משמע).

  16. ygurvitz הגיב:

    אסף, אין לי מושג – לא ידעתי שהוא הופיע בסנ"ל – אבל עד כמה שידיעתי מגעת, רפובליקנים שמרנים מפיצים פליירים עם תמונות דראג של ג'וליאני. מה המקור שלהן – אלוהים יודעת.

  17. אורי ג. הגיב:

    שורה וחצי על ג'וליאני? כרגיל בוחר יוסי להתמקד במועמדים המפוקפקים מצידו השני של המתרס. ג'וליאני אינו רק המועמד המוביל למועמדות, אלא גם אדם אינטיליגנטי, רהוט ובקיא שבהחלט ראוי לתפקיד.
    אובמה גם נראה כמועמד מבטיח אך סיכוייו מול ג'וליאני , עובדה שבחרת להשמיט , אינם גבוהים.

  18. רוגל הגיב:

    אורי (17) – גם שורה וחצי, לפחות בהקשר של איווה, זה הרבה בשביל מועמד שבחר לדלג על המדינה. הסקרים מצביעים שרק דנקן האנטר מקבל פחות מצביעים מג'וליאני באיווה.
    האגדה על יכולתו האלקטורלית של ג'וליאני, במידה ויזכה במינוי הרפובליקני – וגם כאן הספק גדול מאוד, תברר כאגדה גדולה אפילו יותר מאגדת הילארי קלינטון.

  19. שונרא הגיב:

    יוסי, קורא הרסס שלך קם לתחייה לרגע שלשום – אבל קרס שוב, אז החמצתי את הניתוח שלך עד היום.

    קורא קבוע במס' 1: בוש מוטט את כלכלת ארה"ב במו ידיו. הוא הוריד מסים לעשירים והעלה מסים לעניים. הוא נותן סובסידיות לחברות ענק ומסרב לאשר ביטוח רפואי לעניים ביותר בארה"ב.

    בתחום החינוך, בוש אשם בתוכנית החקיקתית ששמה "אף ילד לא יישאר מאחור" – שמטרתה המוצהרת היא להעלות את רמת החינוך שמקבל כל ילד בארה"ב. התוכנית פועלת כך: כל בית ספר נבחן על פי מדדים מסוימים, מדי שנה. אם המצב בו הורע, בית הספר מקבל פחות כסף. אם המצב הוטב, בית הספר זוכה לשמור על התקציב שלו.
    התוצאה היא שבתי ספר שמתחילים להתקשות מאבדים עוד ועוד מהתקציב, דבר שלא עוזר להם להדביק פערים. באיזורים חלשים, בהם בית הספר מספק שירותים מעבר להשכלה בסיסית (עבור, למשל, ילדים שאין להם ספרים בבית; ילדים שאין להם אוכל בבית; וכיו"ב – ויש יו"ב) נאלצים בתי הספר לוותר על שירותים בסיסיים כשהתקציבים נעלמים. למרבה ההפתעה, פיטורי מורים אינם משפרים את המצב בבית הספר…
    אם אתה רוצה לשמוע על מצב החינוך הציבורי בארה"ב, הקשב לקטע הבא:
    http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=1530604

    זה לא כך בכל מקום – אבל זה בהחלט קיים. תחת בוש, על פי השיטה שלו.
    (המטרה האמיתית של השיטה היא לעודד הקמת בתי ספר פרטיים, עם כוונת רווח, במקום בתי הספר הציבוריים.)

    תחת שלטונו של בוש נפלו גשרים בגלל שתחזוקתם לא מומנה; מצד שני, נבנה הגשר לשומקום באלסקה, במימון פרטני לסנאטור סטיבנס מאלסקה (טפוי). תחת שלטונו של בוש טבעה ניו אורלינס ושיקומה הופרט למוות. תחת שלטונו של בוש אוחדו משרדים שונים תחת ארגון ממשלתי בשם "אבטחת ארץ-הבית", המהווה סוג של משטרה פנימית ומטפלת בהכל – ועושה זאת באופן גרוע. תחת בוש הפכה חווית הטיסה לעניין סיוטי, עקב הנחיות בטיחות מטורפות שמחייבות אנשים להימנע מהבאת נוזלים לתוך האזור הסטרילי ולעמוד בתור בלי נעליים, חגורות, שעונים או כבוד עצמי.
    בוש אחראי גם למתן חוזים ללא מכרז לחברות של חברים שלו – במיליארדי דולר. מיליארדי דולר שלי (משלמת המסים בארה"ב). הוא אחראי לדרדור אמות המידה החוקיות בתחום פרטיות וכבוד אדם.

    אם בוש עשה משהו טוב, לא שמתי לב לכך.

  20. ygurvitz הגיב:

    "ג‘וליאני אינו רק המועמד המוביל למועמדות…" ג'וליאני הגיע למקום שישי באיווה. אם הוא יגיע למקום רביעי בניו המפשייר, זו תהיה הפתעה. כנ"ל בדרום קרולינה. באיזה מובן הוא מוביל? הוא מוכר הרבה יותר, ללא ספק, אבל הרפובליקנים אינם רוצים בו.

  21. ירדן הגיב:

    אישית הייתי רוצה שקוצ'יניץ' יהיה מועמד ריאלי אבל מאחר ובמערכת השלטונית הנוראית של האמריקאים, הייתי באמת מעדיף את אובאמה.

  22. אורי ג. הגיב:

    לגבי ג'וליאני כדאי לחכות ולראות. גם פרד תומפסון (שסיכוייו לא גבוהים) הפתיע אותי בנאומי הרדיו שלו , בהם ניסח את דעותיו בבהירות.
    אובאמה מביא איתו מסרים סוציאליים שמאוד קוסמים לאמריקאיים אחרי ממשל שהתמקד בעיקר במדיניות חוץ. מדיניות החוץ של ארה"ב בשנים הבאות היא קריטית וניהול לא נבון שלה עלול להביא לתוצאות הרסניות. המלחמה בעירק היא דוגמא טובה. האם היציאה למלחמה עצמה היתה חכמה או לא, על כך נוכל לענות אולי עוד 20 שנה , אבל אין ספק שהיציאה עכשיו תהיה הרסנית. הכוחות הפוליטיים שיפעלו בעירק אחרי נסיגת הקואליציה יהפכו אותה לבסיס אימונים גדול של צבא המהדי וחיי התושבים יהפכו להיות בלתי-נסבלים. כל נשיא שיבחר, כולל ברק חוסיין אובאמה , יצטרך לקחת אחריות על ה"טעויות" של קודמו. יציאה מעירק היא הדרך הקלה והמהירה לחדר הסגלגל וגם לקטסטרופה.

    את החיבה המיוחדת שיוסי שומר לאיסלם הקיצוני אנחנו מכירים היטב. רק שתדע יוסי, ששני מועמדים דמוקרטים: ג'ון אדוארדס וברק אובמה, האשימו את ממשל בוש בשינאה של האיסלם למערב.
    http://cameron.blogs.foxnews.com/2007/12/04/why-do-muslims-hate-us/

  23. אזרח. הגיב:

    למגיבה שונרא.תגובה מעולה.שימי לב למילים של ביבי.

    http://netanyahu.org.il/page2.asp?topic_id=87&topic2_id=256&sub_topic_id=1

    פריצת דפוסי החשיבה המיושנים בחינוך, כפי שנפרצו במהפכת השוק החופשי אותה הנהגנו, תעניק לכל ילד הזדמנות שווה להצליח ולא תותיר אף אחד מאחור.

    ולא תותיר אף אחד מאחור.

    כך אמר ביבי.בדיוק כמו שאמר בוש.ביבי רוצה לממש בישראל,את אותה התוכנית הרת האסון של בוש.

טראקבקים/פינגבקים

  1. The Daily Dolly » ארכיון » The Daily Dolly 3/01/2008
  2. גם-שם » באיווה